Tilaaminen ulkomaisista verkkokaupoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja becky
  • Aloitettu Aloitettu
Olisin kiinnostunut kokemuksista tilattaessa ulkomaisilta verkkosivuilta. Mitkä tuotteet ovat suosittuja, onko hinnoissa suuriakin eroja. Nyt kyse siis kolmansista maista tilaamisesta. Kuinka paljon postikulut lisäävät tuotteen hintaa ja minkälaisiin ongelmiin olette törmänneet tilatessanne kolmansista maista? Onko tuote ollut sitä mitä on haluttu. Oletteko törmänneet palautuksia koskeviin ongelmiin ym..?? Olisiko esimerkkejä luotettavista sivustoista jossa hommat toimii eikä ongelmia ole esiintynyt.

Jotain olen aasiasta ja ameriikasta tilannut ja niin kauan kun hinta on alle tullirajojen niin homma toimii hyvin. Kaikesta hiukankin yli tullin tulevasta on joutunut tullit maksamaan vaikka toinen oli vielä "lahjaksi" merkitty. Lisäksi jos ei itse pääse tulliin paikalle asiaa hoitamaan esim Itella ottaa asian hoitamisesta muistaakseni 25 ekeä, eli 100 USD ostoksesta tullin+alv+järjestelymaksun jälkeen tulee helposti 180 eur ostos.

Mutta jotain laillisia parin kympin ostoja en epäröi tilata, varsinkaan ebay:n kautta, josta homma toimii sata varmasti.

Yleensä tavara on nopeammin perillä kuin suomalaisista nettikaupoista tilaten :)

Paras itsellä on ollut viisi päivää tilauksesta paketti kotona. Iherbistä UPS toimittajana ja taisi kulut olla 20 dollaria.

Suomen posti ei ikinä pysty samaan.

Itse olen myös jonkin verran selvittänyt tätä tilaamista ja äkkiseltään pakkikselta löytyy monta keskustelua tästä asiasta. Ja ainakin yhden itsekin olen aloittanut kun en haulla muka löytänyt. Keskustelut ovat käsittäneet vaatteita,lisäravinteita,elektroniikkaa ja jopa auton renkaita.
Jotenkin tässä nyt aloittajalta olisi vaadittu hieman oma-aloittelisuutta tai jotain selvennystä että mitä tässä haetaan? Ja miksi tämä on muuten netistä poimittua osastolla?

Koska saat vaikkapa jostain *censored* saitilta tavaraa puoleen hintaan (vrt. Suomi ja länsimaat) sekä vieläpä ilman postikuluja, vaikka tilaus olisi vain muutaman euron.

Miksi becky on kiinnostunut kokemuksista? Sitä tarkoitin.

Vähän nimittäin haiskahtaa kysymyksenasettelussa jonkinsortin tutkimus tmv. Eihän näitä kokemuksia voi yleistää ja jos ei yhtään kerro minkä tuotteiden tilaamisesta on kiinnostunut niin mitä virkaa on kokemuksilla. Huumeiden tilaaminen on eri juttu kuin partakoneen terien eikä näitä voi verrata.

Asia kiinnostaa, koska esimerkiksi ulkomailta saa paljon erilaisia tuotteita, kuin esim kotimaasta. Lisäksi hinnat ovat alhaiset. Ongelmiksi vissiin muodostuu kielimuuri ja asiakaspalvelu sekä esimerkiksi aasianmaiden huonolaatuiset verkkokaupat? Juu tuttu juttu tuo tullin alviton 43e raja matkakustannuksineen, mutta millä perusteella noi matkakustannukset perustuu, yrityksillä varmaan on erilliset sopimukset eri kuljetusfirmojen kanssa tms. Vai olenko nyt ihan hakoteillä.
Ja aihe osioon netistä poimittua, sillä mielestäni aihe koskettaa juurikin internetin ihmeellistä maailmaa..... Mutta thanks vastauksista jokatapuksessa...

Jenkeistä on tullut tilattua reenivarusteita. Hyvin meni, ei valittamista. Asiakaspalvelut on esim. jenkkilässä parempia kuin Suomessa, etenkin reaaliaikainen chat aspan kanssa on melkein aina tarjolla (toki jenkkien työaikoin). Tuo on aivan loistava lisä, koska selatessa saat lisäinfoo... itsekin sitä hain, ja sain lisätietoa varusteiden koosta.

Amerikasta on tullu tilailtua kameravermeitä ym. toimitus ollut aina alle viikon. Kiinasta kanssa on tullut tilailtua jotain laskettelutarvikkeita ja hyvin pelas. Uskoisin että kyllä ne kiinalaiset englantia ymmärtää ainakin noissa suuremmissa puljuissa..

Vaikka topic on hiukan vanha, vastaan silti, koska omat kokemukset ulkomaisista verkkokaupoista ovat erittäin hyvät, jo reippaasti yli 10v ajalta olen tilaillut luottokortilla tavaraa, softia, softien reg. avaimia ja pelaillut kymmenillä nettipokerisaiteilla. Kertaakaan ei ole veloitettu ylimääräistä ja aina on tavara tullut ajallaan ja palvelu ollut moitteetonta. Luottokorttiakaan ei ole yritetty käyttää väärin vaikka numero lienee kymmenillä eri saiteilla tiedossa.

Tullissa jouduin käymään kerran kun tilasin jenkkilästä ATK härpäkkeitä ja tullissa luultiin sisältävän auton osia. Jostain syystä ne halus syynätä että paketti ei sisältänyt auton osia, en tiedä miksi.

off topiccia : Suomalaisista verkkokaupoista sen sijaan on runsaanlaisesti kehnoja kokemuksia : tavara viivästyy 2-3 kuukautta, tavaraa ei lähetetä lainkaan ilman että spämmää myyjälle mailia, veloitetaan tavara 2x kortilta jne. Outoa myös miten Suomen sisäiset postikulut on välillä kovemmat kuin ulkomailta tulevassa paketissa... Itellan syytä kaiketi.

Olisin tilaamassa ulkomailta tavaraa ja myyjä hoitaa tavaran Port of Helsinkiin eli satamaan. Sataman sivuilla lukee, että yksityinen henkilö ei voi noutaa tavaraa, joten mites mä nyt saan tavaran tuolta itselleni?

Olen tilaillut mma-vaatteita Usasta, Brasiliasta, Englannista ja Saksasta. Kodinkoneet, saunan/kylpyhuoneen ovet ja kylpytynnyrin kamiinan olen hankkinut Eestistä, aseiden osia mm. haulikon taittoperä, jatkomakasiini ym Saksasta. Parhaimmillaan olen saanut postikulujenkin jälkeen tuotteen -50% halvemmalla kuin Suomesta.
Mutta paras ostos oli uusi Borg Warnerin T5-vaihdelaatikon ryhmäpyörä laakereineen ja hilppeineen 200euroa postikuluineen ja tulleineen 4 päivässä Usasta. Suomessa saman osan olisin saanut yhdestä ainoasta paikasta hintaan 1800 euroa...

Olisin tilaamassa ulkomailta tavaraa ja myyjä hoitaa tavaran Port of Helsinkiin eli satamaan. Sataman sivuilla lukee, että yksityinen henkilö ei voi noutaa tavaraa, joten mites mä nyt saan tavaran tuolta itselleni?

Toimitusehto on CFR/CIF Helsinki eli lähettäjä maksaa toimituksen Helsinkiin asti. Helsingin satama ei lähetystä käsittele, vaan toimittajan käyttämän huolitsija tai heidän agentti. Kysy toimittajalta mikä kuljetusyritys hoitaa lähetyksen käsittelyn Suomessa.

Jotain olen aasiasta ja ameriikasta tilannut ja niin kauan kun hinta on alle tullirajojen niin homma toimii hyvin. Kaikesta hiukankin yli tullin tulevasta on joutunut tullit maksamaan vaikka toinen oli vielä "lahjaksi" merkitty. Lisäksi jos ei itse pääse tulliin paikalle asiaa hoitamaan esim Itella ottaa asian hoitamisesta muistaakseni 25 ekeä, eli 100 USD ostoksesta tullin+alv+järjestelymaksun jälkeen tulee helposti 180 eur ostos.

Mutta jotain laillisia parin kympin ostoja en epäröi tilata, varsinkaan ebay:n kautta, josta homma toimii sata varmasti.

Yleensä tavara on nopeammin perillä kuin suomalaisista nettikaupoista tilaten :)

Vaikka lähetys on "lahja" pitää siitä tullit maksaa. Tullauksen voi hoitaa itsekin aika kätevästi selaimen kautta. Lisätietoa: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahkoinenasiointi/internet/nettituonti/index.jsp

Täsmennykseksi vielä, että EU-alueelta tilattaessa tullia ei peritä.

Vaikka topic on hiukan vanha, vastaan silti, koska omat kokemukset ulkomaisista verkkokaupoista ovat erittäin hyvät, jo reippaasti yli 10v ajalta olen tilaillut luottokortilla tavaraa, softia, softien reg. avaimia ja pelaillut kymmenillä nettipokerisaiteilla. Kertaakaan ei ole veloitettu ylimääräistä ja aina on tavara tullut ajallaan ja palvelu ollut moitteetonta. Luottokorttiakaan ei ole yritetty käyttää väärin vaikka numero lienee kymmenillä eri saiteilla tiedossa.

Tullissa jouduin käymään kerran kun tilasin jenkkilästä ATK härpäkkeitä ja tullissa luultiin sisältävän auton osia. Jostain syystä ne halus syynätä että paketti ei sisältänyt auton osia, en tiedä miksi.

off topiccia : Suomalaisista verkkokaupoista sen sijaan on runsaanlaisesti kehnoja kokemuksia : tavara viivästyy 2-3 kuukautta, tavaraa ei lähetetä lainkaan ilman että spämmää myyjälle mailia, veloitetaan tavara 2x kortilta jne. Outoa myös miten Suomen sisäiset postikulut on välillä kovemmat kuin ulkomailta tulevassa paketissa... Itellan syytä kaiketi.

Yleensä toimitusongelmia tulee, jos verkkokaupalla ei ole varastosaldoja näkyvissä. Jos varastosaldot on näkyvissä ja tuotetta löytyy, niin silloin se yleensä tulee aika nopeasti perille. Yksi nettikauppa ilmoitti samana päivänä minulle, ettei tavaraa saada vasta kuin 2kk päästä. Peruin tilauksen, mutta tulen tilaamaan sieltä uudestaan hyvän asiakaspalvelun takia. Kannattaa ottaa selvää, ennen kuin tekee tilauksen. Nettikaupan nimi googleen, niin yleensä löytyy heti joltain keskustelupalstalta kommenttia.

Postikulut riippuu aika pitkälle siitä millä tavalla kyseinen yritys toimittaa tavaransa. Lentona kalliimpaa kuin kumipyörillä jne. Lentorahtiakin on montaa eri tuotetta. Jos tilaat jenkeistä tavaraa lentorahtina, niin todennäköisesti Euroopan ja Suomen välinen pätkä kulkee rekalla. Toimituskuluja myös hinnoitellaan eri tavalla. Osalla toimitusten kustannus on jo tuotteiden hinnassa, kun taas osa tekee toimituksilla katetta.

Tulli saattaa syynätä tuotteita varmistaakseen, että ne on tullattu oikealla nimikkeellä. Osa nimikkeistä on tullivapaita ja osa (esim. kengät Vietnamista) verotetaan kovalla kädellä. Tullin keräämisen tarkoitus ei ole pelkästään rahastaa viatonta kuluttajaa, vaan myös suojella EU-alueen omaa tuotantoa.

Ulkomailta tilaaminen

En löytänyt tällä hakusanalla toista threadia, joten;

Kysyisinpä tässä kun olen tilaamassa vähän lisäravinteita niin eräässä yhdysvaltalaisessa nettikaupassa on tämmöinen shipping-vaihtoehto:

USPS
First-Class Mail International Parcel $10.03

Muut on sitten huomattavasti kalliimpia.

Onko tuo siis se ihan peruspostitus joka tulee postin toimipisteeseen?

Ja kun olen tässä nyt tilaaamassa 58e:n (+postikulut) edestä tavaraa niin voiko tavara jäädä tulliin ja onko jollain kokemuksia tästä? Ja jos tavara jää tulliin niin eikös se riitä että maksaa sen ALV:n siitä sitten?

Vai kannattasko suosiolla maksaa 30e enmmän ja tilata suomesta?

Back
Ylös Bottom