Tietzeä vai jotain muuta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dpkr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve, olen uusi täällä foorumilla. Kyselen vaivoista lähinnä siksi kun ajattelin, että täällä joku on voinut kohdata samanlaisen ongelman. Treenailen punttiksella säännölllisesti ja yritän pitää yleiskuntoa yllä, mutta tämä vaiva on tehnyt sen todella hankalaksi.

Oireena on useita vuosia jatkunut rintakehän pantamainen puristus ja erityisesti rintakehän vasemman puolen kivut. Vasen puoli tuntuu ikään kuin vähän turvonneelta verrattuna oikeaan. Kun teen kiertovenytyksiä saan vasemman puolen rintakehän rutisemaan tosi kovaäänisesti. Samoin jos painan rintalastan vasemmalta puolelta kylkiluiden päitä (vai ovatko ne rustoja siinä?) niin rusahtelee. Selästä on löytynyt lievä skolioosi ja vasen lapaluu on kiertynyt hieman väärään asentoon. Vasemman lapaluun alalaidassa selkärangan vieressä on kipeä piste jossa kai on fasettilukko. Olen nyt pari vuotta tehnyt fysioliikkeitä ja venytyksiä päivittäin ja syönyt sirdalud-kuuria, mutta kumpikaan ei ole ratkaissut vaivaa. Se tulee ja menee.

Tämän vuoden aikana vaivaan on tullut lisäksi muljahduksia, sydämentykytystä ja esim. levossa sydän lyö välillä niin kovaa (ei nopeasti vaan voimakkaasti), että se kuuluu korvissa. Kerran kun olin hammaslääkärissä, lääkäri ihmetteli röntgenkuvia otettaessa että miksi tuolissa kiinni oleva kohdevalo heiluu niin paljon. Tajusin, että heiluja olin minä, sydämen sykkeen tahtiin. :D Lääkärissä otettiin ekgt, rasitusekgt, ultrat, holteri, verikokeet eikä mitään löytynyt pumpusta.

Nuo muljahdukset tuntuvat rintalastan vasemmalla puolella ja niitä aiheutuu erityisesti jos vetää keuhkot täyteen ilmaa ja sitten puhaltaa ulos, tai jos venyttelen nikamia fysioterapeutin neuvomalla tavalla yhteenteipatuilla tennispalloilla. Aluksi luulin että jokin lihas muljahtaa mutta kyllä samalla myös syke jättää yhden lyönnin väliin. Hieronnassa on myös hieroja selkää käsitellessään saanut noita muljahduksia tehtyä niin että kerran melkein vintti pimeni. Nikamienrusauttelijalla olen käynyt mutta se apu oli varsin lyhytaikaista.

On tosi vaikeaa pitää kuntoa yllä ja treenata, kun tuo vasen puoli rintakehästä ärtyy melkein heti. Lääkärit ovat tähän mennessä vaan todenneet kaikista tutkimuksista ettei mitään syytä löydy, ja nuo selän operoijat taas ovat valmiita heittämään kaiken aina pelkästään nivelien syyksi. :(

Onko tämä oireilu nyt sitten sitä tietzeä yhdistettynä jonkinlaiseen lihaslukkoon joka vaikuttaa sydämeenkin? Ainakin tuo ylempi rintalihas on aivan jumissa. En löydä rintakehästä mitään selkeitä "patteja" joita monet tietzestä kärsivät sanovat löytyvän.

Piirsin tähän kuvaan vielä missä muljahdukset tuntuvat (punainen) ja missä tuntuu epämääräistä turvotusta ja kipua (sininen):

http://image.bayimg.com/balffaadi.jpg

(edit, tuo kuva ei jostain syystä itsellä aukea kun sitä klikkaa mutta jos sen kopioi ja pastettaa osoitekenttään niin aukeaa)

Onko kohtalotovereita jotka osaisivat auttaa miestä mäessä jotta pääsee jälleen treenauskuntoon? Pitkään on vaiva kestänyt jo joten mitään ihmeratkaisuja en odota. Olisi vaan kiva kuulla jostakusta toisesta jolla on ollut samanlaisia oireita ja on kenties jopa löytänyt diagnoosin.

Sen verran mitä tietoa itsellä on Tietzestä, siihen kuuluu ehdottomasti vihlovat ja kovat kivut paikallisemmin rintalastan ja kylkiluiden rustoisessa liitoksessa. Jotenkin kuvauksestasi ei mulle ainakaan tulisi ensimmäisenä se mieleen.
Tämä voi olla täysin arvailua ja tietty vaikea sanoa mitään tutkimatta itse tapausta, mutta pari ajatusta tuli itselle mieleen:
1. onko kukaan koskaan käsitellyt (hieroja, fyssari, osteopaatti, tms.) triggerpisteitä esim. seuraavista lihaksista: molemmat rintalihakset (iso & pieni), sternalis (rintalastan vieressä) ja lisäksi mahdollisesti scalenus-lihakset (kaulan lihaksia), etumainen sahalihas (kainalossa, vetää lapaluuta eteenpäin..).. Näistä ja muutamista muista lihaksista saattaa tulla tuonkaltaisia oireita aina rytmihäiriöihin asti.
2. Onko kukaan testannut ylimpien kylkiluiden liikkuvuutta (samaan paikkaan tulevat kiinni pari edellämainittua lihastakin..)

Nämä nyt itselle ensimmäisenä tulivat mieleen enkä todella voi vannoa, että osuvat juuri oikeaan, mutta kannattaisi ottaa huomioon..

Tämä voi olla täysin arvailua ja tietty vaikea sanoa mitään tutkimatta itse tapausta, mutta pari ajatusta tuli itselle mieleen:
1. onko kukaan koskaan käsitellyt (hieroja, fyssari, osteopaatti, tms.) triggerpisteitä esim. seuraavista lihaksista: molemmat rintalihakset (iso & pieni), sternalis (rintalastan vieressä) ja lisäksi mahdollisesti scalenus-lihakset (kaulan lihaksia), etumainen sahalihas (kainalossa, vetää lapaluuta eteenpäin..).. Näistä ja muutamista muista lihaksista saattaa tulla tuonkaltaisia oireita aina rytmihäiriöihin asti.
2. Onko kukaan testannut ylimpien kylkiluiden liikkuvuutta (samaan paikkaan tulevat kiinni pari edellämainittua lihastakin..)

Täytyy kysyä fysioterapeutilta näistä lihaksista kun seuraavan kerran käy, en aikaisemmin ole saanut sen kummemmin selvää kuin että tuo pieni rintalihas on ainakin aivan täysin lukossa enkä ole sitä fysioterapeutin antamilla liikkeillä saanut aukeamaan.
Pitäisi varmaan pyytää OMT:lle lähete jos nuo terveyskeskuksen lääkärit kirjoittavat sellaisia suoraan, kun niitä on kovasti kehuttu. Fysiatrian lääkäri kyllä tutki yhden kerran ennen fysiolle lähettämistä, mutta suhtautui koko vaivaan vähätellen ja sanoi suurin piirtein että "kyllä lähtee kun jaksaa vähän nähdä vaivaa". Eipä ole lähtenyt vaikka venyttelyjä ja liikkeitä teen useamman kerran päivässä rauhallisesti ohjeiden mukaan kuukausikaupalla.

Kiitos hyvästä vinkistä!

venyttelyjä ja liikkeitä teen useamman kerran päivässä rauhallisesti ohjeiden mukaan kuukausikaupalla.

Olisiko kyse vain siitä, että treenataan jatkuvasti ja siihen venyttelyä joka päivä niin lihakset ei saa aikaa palautumiseen.

Latest posts

Back
Ylös Bottom