tieto haussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja änka
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kuullut joskus, että joku tutkija oli kokeillut giljotiinilla ns. "elävä pää-efektiä". Hän oli uhrannut itsensä tieteen hyväksi ja sen jälkeen kun giljotiini oli katkaissut hänen päänsä, hän oli räpäyttänyt silmiään noin 10 kertaa? Voisiko joku vahvistaa tämän tiedon? Nopealla googletuksella itse en löytänyt vastausta.

Tieteen kuvalehden Historia lehdessä 4/2009 on jotain juttua.
Siinä lukee, että Lääkäri Beaurieux on tutkinu juuri dekapitoidun ruumiin päätä ja sen silmät oli räpsyny 6sekunnin ajan. Tämän jälkeen lääkäri odotti pari sekunttia ja huusi ruumiin nimeä. Tämän seurauksena irtonaisen pään silmät avautuivat ja katse tarkentui Beaurieuxiin. 30 sekunttia oli kaikenkaikkiaan tämä pää elänyt.

Sarjassamme jostain lukenu: olen joskus lukenu jostain että ainakin ranskan giljotiinibileissä oli ihan normia että ne päät räpsytteli silmiään.

Tollasesta jampasta joka dekapitoi ittensä en ole kyllä kuullu...

Tarinoita:

Plenty of anecdotes have been used by all sides, many of them dating from the French Revolution, one of the guillotine's most prolific periods. Scientists who asked their students to watch and record how many times they blinked (the scientists themselves being guillotined), murderers who tried to speak, and rivals who bit each other while their heads were in a bag; all have been cited at some point.

ainakin aivot toimii hetken:

The current medical consensus is that life does survive, for a period of roughly thirteen seconds, varying slightly depending on the victim's build, health and the immediate circumstances of the decapitation. The simple act of removing a head from a body is not what kills the brain, rather, it is the lack of oxygen and other important chemicals provided in the bloodstream.

ja tietoisuus:

This solely technical survival forms only part of the answer; the second question is 'how long does the victim remain aware?' While the brain remains chemically alive, consciousness can cease immediately, caused by the loss of blood pressure or if the victim is knocked unconscious by the force of the decapitating blow. If that weren't to happen immediately, an individual could in theory remain self-aware for part of the thirteen-second period. There is no consistency in this answer, as the precise length of both actual, and practical, survival will vary depending on the victim. Of course, this applies to many forms of swift decapitation, and not just to the victims of the guillotine.

http://europeanhistory.about.com/od/thefrenchrevolution/a/dyk10.htm

Ja sitten on se juttu päättömästä kanasta... Itse todistin muutamia vuosia sitten vuohen juoksevan ilman päätä. Parikymmentä metriä meni, sitten simahti.

jos tarkoitat sitä kanaa joka eli ilman päätä muutamia viikkoja niin se pääsi ennätysten kirjaan. Mies syötti sitä kanaa ruokatorven kautta mut sit se kana yhtenä päivänä tukehtui.

jos tarkoitat sitä kanaa joka eli ilman päätä muutamia viikkoja niin se pääsi ennätysten kirjaan. Mies syötti sitä kanaa ruokatorven kautta mut sit se kana yhtenä päivänä tukehtui.

Se eli 18 kuukautta.

Mutta sillä oli suurin osa aivoista ja toinen korva jäljellä. En ihan laskisi siis päättömäksi.

Ja sitten on se juttu päättömästä kanasta... Itse todistin muutamia vuosia sitten vuohen juoksevan ilman päätä. Parikymmentä metriä meni, sitten simahti.
On muuten aika jännä juttu että kroppa voi juosta noinkin pitkään ilman välikorvaa (ts. tasapainoaistia). Varmaan eri juttu nelijalkaisilla kuin ihmisellä mutta silti...

Back
Ylös Bottom