Thaimaassa treenaaminen. Matkaseuraa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Delirium
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kellään kokemusta thaimaassa treenaamisesta, tai onko kellään pyörinyt mielessä että sinne olis kiva lähteä esim kuukauden treenilomalle? Itsellä käynyt mielessä jo muutaman kerran siellä reppureissulla käyneenä, että miksei sinne myös treenaamaan. Selvittelyn tuloksena ainakin American Kickboxing academy ja Tiger myay thai tarjoavat ilmeisesti laadukasta vapari/Thaiboxing opetusta myös länkkäreille, rahaa vastaan tietenkni ja meininki ilmeisesti on erittäin hyvä.

Parin viikon settejä on tullut käytyä thainyrkkeilyä treenamassa lomailun ohessa, tosin viime reissu meni mönkään kun sain dengue-kuumeen itikanpistosta ja treenaaminen loppui siihen. Mutta se on toinen tarina. Mielessä on jo vuosien ajan pyörinyt että joskus lähtisi juurikin esim. kuukaudeksi jumpalle tuonne, halvin bungalowi mikä salin kupeesta löytyy, 2x treenit päivään ja ruuaksi riisivelliä. Oisi sitä kunto kohdallaan palatessa. Johonkin väliin tuo olisi tarkoitus toteuttaa. Tokko edes hirveän kallistakaan, ajan järjestyminen ollut lähinnä ongelma. Aikanaan eurosportilta k-1:stä seuratessa "päätin" että Buakaw Por Pramukin (tai jotain sinnepäin) salille jossain vaiheessa treenilomalle päästävä. Vielä vaiheessa, mutta joskus..

Kävitkö treenaamassa kyseisellä paikalla? Itse olen puolentoista viikon päästä lähössä koh taolle ja meinasin vierailla kyseisellä salilla.

Thaikkua ja vaparia on tullut Thaimaassa vedettyä.

Yleensä thaikkutreenit menee niin että ensin suht kovat alkulämmöt, porukka laitetaan juoksemaan tai sitten narua yms. Sitten potkitaan säkkiä ja ohjaaja vähän kattelee ja ohjailee jos jaksaa. Sen jälkeen noin 5 erää pädejä, jonka jälkeen vatsoja ja/tai joku kuntopiiri. Joillain saleilla voi ola niskapainia. Useimmilla saleilla tämä sama kaava sitten toistuu treenistä toiseen. Suosittelen ehdottomasti että ryhmätuntien sijaan tai ainakin niiden lisäksi ottaa privaatteja, jotka maksavat noin 500 baht/tunti. Kannattaa kuitenkin sanoa valmentajalle, että siinä ei lämmitellä tai tehdä kuntopiiriä, vaan tehdään sitä tekniikkaa niin että valmentaja kanssa valmentaa ja korjaa virheitä. Muuten käy 99 prosentissa tapauksista niin, että koutsi sanoo privaattitunnin alussa että running running ja tekniikkatreenin osuus jää pieneksi ja privaattitreeni on itseasiassa kuin henkilökohtainen ryhmätunti.

Itselläni on ainakin erilaisia kokemuksia thaikuissa treenaamisesta, olin pari vuotta sitten Tiger Muay Thaissa 3 viikkoa ja treenasin kolmessa eri tasoryhmässä.

Treenin kulku esim. näin: alkulämmöt, paritekniikkaa, sparria ja välineitä vuoroerin, loppuun säkkiä. Treenien teema tietysti vaihtuu eri treeneissä. Mutta todellakin samaa mieltä tuosta että kannattaa ottaa myös ykityistunteja, varsinkin jos on alkeita pidemmällä ja tietää mitä osa-aluetta haluaa kehittää.

Salilta saa tälläisen kohtuu vaatimattoman huoneen edullisesti ja skootteri kannattaa vuokrata kulkupeliksi :D

IMG_0045.JPG IMG_0046.JPG IMG_0049.JPG

Kävitkö treenaamassa kyseisellä paikalla? Itse olen puolentoista viikon päästä lähössä koh taolle ja meinasin vierailla kyseisellä salilla.

Ei treenattu käytiin tutustumassa vaan. Oli kyllä siistit tilat siellä, Ilmeisesti rempattu kunnolla hiljattain. Punttisalikin näytti hyvältä, löytyy kaikki tarvittavat vehkeet.

Paras paikka missä itse olen käynyt treenaamassa on ollut tämä. Paikan 2 veljestä on kummatkin aivan helvetin taitavia joten siitä ei tule jäämään homma kiinni.
http://www.huahin-muaythai.com/

Tollaista sanoi olevan normi setin mutta ainakin omalla kohdalla oli aika paljon vaihtelua eikä mitään punttia tullut vedeltyä. Sain itse valita pädien pitäjän kun yhden kanssa ei kemiat kohdanneet niin oli mukava treenailla salin parhaan pädien pitäjän kanssa. Paikka oli aika rauhallinen vielä silloin kun kävin mutta ilmeisesti homma on noussut melkoisella tahdilla. Salin vieressä on muutama TODELLA halpa kämppä ja salin pitäjän faija vuokraa skoottereita halvalla. En oikein keksi mitään huonoa paikasta mutta jos tulee jotain tarkentavia kysymyksiä mieleen niin voin yrittää vastata. Salin lähellä on muuten kanssa joku tosi maalais safka mesta josta saa aamupalan jollain 50 sentillä.
Miten muuten ite löysin salin oli sellanen että juttelin kirjakauppiaan kanssa thainyrkkeilystä niin kauppias kerto että tietää hemmetin hyvän salin ja samalla soittikin omistajalle joka kävi skootterilla hakemassa mut sinne. Että meininki oli hemmetin mukavaa (paitsi hurreja tuolla salilla on aivan pirusti;)

Here is a typical session:

Wake up and go for a run. Make sure you're back around 7.30 am. Run length varies from 3k-6k average.

7.30 skipping for 10 minutes

Stretching to prepare for the intense exercise and help prevent injury.

Each round is 3 minutes

Shadowboxing for 3 rounds - Practice your technique while watching in the mirror. A valuable method of improving.

Bagwork, 6 rounds - Work bag drills which helps develop power, co-ordination and technique.

Padwork, 5 rounds - This is 15 minutes one on one with a trainer. Expect to learn the most and improve your cardio the most during this phase.

Technique drills/sparring - Learn various techniques, defensive and offensive, clinching etc, literally anything is taught here. Sometimes we spar instead. Sparring is optional.

Clinchwork - Practicing clinching with trainers and students

Weights - Work on your strength to finish up
Alussa käytiin vetämässä se aamulenkki jonka jälkeen alkaa se kunnon treenaaminen. Aika usein aloitettiin varjonyrkkeilyllä jonka jälkeen päädyttiin mäiskimään pädejä. Pädin pi

Itse tuli käytyä reilu vuosi sitten pidemmällä treenireissulla. Treenasin kolmella salilla: Fight Paradise (Hua Hin), K.Y.N Muay Thai (Koh Yao Noi) ja Team Quest (Chiang Mai).

Fight Paradise oli/on Suomalaisten omistama sali ja pehmeä lasku reissulle. About 20e/ päivä sain bungalowin ja yksityisen treenin (hypittiin narua, vedettiin varjoa, pädejä ja säkkiä, lopuksi punttia). Tekniikkaan (etenkin kyynärpäihin) keskityttiin melko antaumuksella, koska muita treenattavia ei ollut paikalla. Mene ja tiedä onko sali enää pystyssä, asiakasvirta ei ollut kovin suuri. Saipa olla rauhassa ja ladata akkuja. Ja totuttautua ilmastoon :)
https://www.facebook.com/pages/Fight-Paradise/267197343316278

K.Y.N Muay Thai sijaitsee Phuketin ja Krabin välisellä Koh Yao Noin saarella. Miljööltään helvetin hieno mesta, puhdas ilma ja suhteellisen vähän jengiä saarella. Sali on ns. turistisali, paitsi jos erehdyt ilmoittamaan halukkuutesi otella. Silloin leikin henki muuttuu erittäin vakavaksi. En muista, että kyyti olisi omana aktiiviaikana Suomessa ollut koskaan yhtä kovaa. Valmentajia oli muistaakseni 5, joten yksilökohtaista ohjausta sai joka treeneissä (myös turistina treenaavat). Treenejä oli joka päivä (pl. sunnuntait) kaksi kertaa päivässä. Aamut alkoi (ottelijoilla) 9km suht rivakalla lenkillä, jota seurasi kaikkien yhteinen alkulämpö (venyttely,lihaskunto,varjo), sparri, clinchi, pädit ja säkki + lisää lihaskuntoa. Iltapäivän treenit olivat muuten samat, mutta vain 2km lenkillä. Suht älytön setti, kun tuota jälkikäteen ajattelee, mutta jäipähän hyvät muistot. Omasta mielestä salin ainoa miinus oli "järkevien" sparrikaverien puute. Thaikut oli kaikki 30 cm ja kg itseäni pienempiä (ja taidollisesti valovuoden edellä), muut treenaajat taasen 0-1 vuoden harrastajakokemuksella liikkeellä. Salilta saa vuokrattua skootterin, jonka myötä saaren tutkiminen helpottuu.Jos menet, niin halvinta lautahökkeliä ei kannata asumukseksi ottaa sillä: 1) aivan helvetin kuuma ja 2) maatilan elukat alkaa huutamaan joka aamu klo 0400 korvan vieressä.
http://www.phuket-krabi-muaythai.com/

Team Quest Chiang Maissa oli viimeinen kohteeni. Salilla pyöri thaikkutreenit 2krt päivässä, sekä lukkopainit kerran päivässä. Painitreenit olivat täysin samalla kaavalla toteutettu kuin Suomessa (tai missä tahansa muualla), eli kuperkeikkoja -> kevyttä pyörimistä -> 1-2 tekniikkaa -> kovempaa pyörimistä. Treenaajia riitti laajalla skaalalla ja salin sopimusottelijoilta sekä valmentajilta sai riittävän kylmää kyytiä. Tosin oma painikokemus on suhteellisen vähäinen. Thaikkutreenitkin olivat samaa tuttua, tosin pädejä ei päässyt aivan niin paljon lyömään kuin mitä aiemmilla saleilla. Sparrin ja lähiottelun osuus oli huomattavasti isompi ja nyt niitä järkevän tasoisia treenikavereitakin löytyi paljon. Muistaakseni yhdet thaikkutreenit viikossa oli pelkkää lihaskuntoa crossfitmaisesti. "Yllättäen" salilta löytyi myös muita Suomalaisia. Hyvää treeniä tältäkin salilta sai, tosin Chiang Mai ei paikkana juurikaan iskenyt meikäläiseen.
http://tqmmathailand.com/

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen lähdössä aika lailla aloittelijan taidoilla vuodenvaihteessa phuket top teamiin ja tigeriin treenailemaan, ja pari kysymystä niistä.. yksityistunneissa näkee poikkeuksetta vain pädien kanssa työskentelyä kun noita videoita katselee, mutta kevyt sparrikin varmaan valmentajan kanssa onnistuu? Eikö juuri sparratessa pahimmat virheet parhaiten paljastu ja niitä sitten siinä samalla voisi korjata?

Sunnuntait on kalenterissa lepopäiviä mutta saako silloin kuitenkin yksityistunteja?

Jos juoksemiseen ei syystä tai toisesta ole halukkuutta, saako siitä pahoja katseita jos jättää sen alusta väliin? :)

Itse olen lähdössä aika lailla aloittelijan taidoilla vuodenvaihteessa phuket top teamiin ja tigeriin treenailemaan, ja pari kysymystä niistä.. yksityistunneissa näkee poikkeuksetta vain pädien kanssa työskentelyä kun noita videoita katselee, mutta kevyt sparrikin varmaan valmentajan kanssa onnistuu? Eikö juuri sparratessa pahimmat virheet parhaiten paljastu ja niitä sitten siinä samalla voisi korjata?

Sunnuntait on kalenterissa lepopäiviä mutta saako silloin kuitenkin yksityistunteja?

Jos juoksemiseen ei syystä tai toisesta ole halukkuutta, saako siitä pahoja katseita jos jättää sen alusta väliin? :)

Jos ei sano mitään, niin thaikut vetävät yksityistunnit sillä omalla kaavallaan, eli kannattaa miettiä mitä haluaa ja sitten keskustella asiasta valmentajan kanssa ennen treenejä. Kieli voi tosin olla ongelma.

Itse olen aina skipannut juoksemiset yms. ja kyllähän siitä vähän sanomista ja kyräileviä katseita on tullut. mutta ei ole mitään vitun järkeä vetää kuumassa jotain puolen tunnin lenkkiä ja siihen päälle vartin naruhyppelyä ja säkin hakkaamista, kun muutenkin kovat treenit tiedossa. Voi sitten treenata lajitreeniä enemmän.

Ite olin Sinbi Muay Thailla yhteensä 3kk, mutta vietin aikani pätkissä. Voin suositella länkkäreille kyseistä salia. Ite matkustin yksinäisenä naisena ja asuin salilla eikä mulla ollu mitää ongelmia. Kavereita tuli sit paikan päällä. Varmaan ihan yleistä, että turistikauden ollessa pahimmillaan rivijumppaajat saavat tehdä "mitä haluaa". Jos haluat otella, niin kyllä pistävät juoksemaan lenkkiä. Jos treenaat "vaan" omaksi iloksi, niin eivät ne mitään ihmeellistä sano. Ovat tottuneet näkemään kaikenlaista.

Kannattaa varautua siihen, että treenit estyvät esim. sairauden, onnettomuuden tms. vuoksi. Sillon voi vähän kyrsiä olla jossain keskellä viidakkoa ja parannella ihottumaa tai mopokolarihaavoja. Kannattaa siis valita salin sijainti niin, että on mahdollisuus muuhunkin elämään kuin vaan treeneihin. Phuketin saari on hyvä valinta. Muista paikoista en osaa sanoa, koska ei ole kokemusta.

Jos vaan mahdollista, niin mene high seasonin ulkopuolella. Ite olin sinbillä ekaa kertaa low seasonin aikoihin (kesäkuussa). Sain parempaa treeniä ja mut muistettiin sitten myöhemminkin. Ero treenaajamäärissä oli huikea. Joskus oli vain minä ja pari muuta. High seasonilla minä ja kolmekymmentä muuta. Ottelijoihin paneudutaan enemmän kuin huvikseen treenaajiin, mikä on aika loogista.

Yksityistreeneissä mulla oli just tekniikkaa pädeihin sekä sparrina. Lämmittelin itekseni ennen tunnin alkua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom