Aika kalliita ovat nuo Cerat kun vertaa muihin minipillereihin. Mulla on käytössä Mini Pill ja ne maksavat reilu 8 euroa 3 kk:n satsi.
Mä käytin aikaisemmin monta vuotta Microgynon-yhdistelmäpillereitä, kunnes viime talvena päänsärkyjen takia vaihdettiin minipillereihin. Sopivat kyllä muuten tosi hyvin, enkä tiedä, olivatko pillerit päänsäryn syy. Pillereiden vaihto aiheutti järkyttävän turvotuksen ja rintojen aristuksen. Sinnikkäästi söin minipillereitä 3 kk ja lopetin, kun tuskastuin olooni.
Ekat menkat tulivat noin 4 vkon kuluttua pillereiden lopettamisesta ja samalla muistui mieleen, millaista elämä oli ennen pillereiden käytön aloittamista: järkyttävät kuukautiskivut, joihin ei auta mikään, ja 7-8 päivää kestävät runsaat vuodot. Siihen kun yhdistetään hormonittoman ehkäisyn hankaluus, niin päädyin muutaman kuukauden jälkeen takaisin hormonaaliseen ehkäisyyn. Aloitin uudestaan Mini Pill -pillerit, eikä turvotusta tms. ole tullut ja muutenkin olo on parempi kuin ilman pillereitä. noin 4 viikon välein tulee muutamana päivänä niukkaa vuotoa, mutta mitään PMS-oireita tai mielialan vaihteluja ei ole.
Onhan se niin, että kaikille ei löydy sopivaa hormonaalista ehkäisyä, mutta mä oon ainakin tyytyväisempi minipillereiden kanssa kuin ilman.