Terveellisin särkylääke

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisaalta, ei se liian ohut verikään hyvästä ole. (Haavat ei hyydy kunnolla, mustelmat tulee helpommin jne.) Etenkin jos on ennestään ohutta verta. Paracetamol on ainakin hyvin vatsaystävällinen, eikä ohenna verta. Mutta kysymyshän olikin terveellisyydestä, niin joku muu varmaan osaa vastata kattavammin.

TheLORD sanoi:
Mikä on terveellisin reseptivapaa särkylääke terveyden kannalta? Aspiriini varmaan ko se ohentaa vertakin

Terveellisin, minkä suhteen? Aspiriini on monella tapaa hyvä, mutta kyllä silläkin haittansa on. Samoin kaikilla muillakin.

käsittääkseni prasetamoli se vasta myrkkyä on jos ei tee niin kun sanotaan

Kehon omat endorfiinit (endogenus morphine) ovat kaikista turvallisimpia kivun lievittäjiä. Tosin ei auta tervävään kipuun.

Tosiaan niinkuin Jestery mainitsikin, aspiriini lisää riskiä verenvuotoihin mm. aivoverenvuoto. Aspiriinin verta ohentava vaikutus on sillon plussaa, jos henkilöllä on esim. riski saada aivoinfarkti tai muu veritulppa ja silloin sitä suositellaankin käytettäväksi säännöllisesti.

Ei taida löytyä lääkettä, jolla ei olis haittavaikutuksia. Ja se haittavaikutusten ilmeneminenkin on yksilöllistä: toiset on herkempiä. Monissa lääkkeissä haitat ilmenee vasta pitemmän käytön jälkeen. Jos täytyy käyttää kipuun lääkkeitä pitkäaikaisesti, niin sillon kannattaa jo mennä lääkäriin selvittämään kivun syy eikä hoitaa sitä noilla reseptivapailla.

Mä ainakin uskon, että Suomessa markkinoilla olevat lääkkeet on niin hyvin testattu ja niiden terapeuttinen leveys on tarkasti selvillä, että niitä uskaltaa kyllä käyttää käyttöohjeiden mukaisesti.

LAUMAT sanoi:
käsittääkseni prasetamoli se vasta myrkkyä on jos ei tee niin kun sanotaan

On, mutta taas oikein käytettynä ehkä kaikista turvallisin vaihtoehto. Yliannosteltuna maksa tykkää paskaa. Muuten ongelmia ei juurikaan ole, ei rassaa mahaa, ei vaikuta veren hyytymiseen, ei munuaisiin...

Kyllä ne kaikki myrkkyjä on enemmän tai vähemmän. Särkylääkkeet on jollain mittareilla eräitä vaarallisimmista lääkkeistä. Jotku herrat väittää jopa, että jos niitä alettaisiin tuomaan nykypäivänä markkinoille, niin myyntilupaa ei tippuisi. Mutta ne on niin koeteltuja ja tunnettuja lääkkeitä, että oikein käytettyinä suht turvallisia.

Taitaa olla tämä parasetamolia sisältävä särkylääke aika turvallinen , koska sitä voi käyttää myös raskaana ollessa.

Aina ku oon syöny aspiriinia, oon saanu muutaman tunnin sisällä aivan saatanallisen tuskallisia hengenahdistus kohtauksia, pistää rintaan jne, varmaankin joku allergia reaktio johonkin sen sisältämään ainesosaan. Buranaa yms pystyy syömään ilman ongelmia

Olari sanoi:
Aina ku oon syöny aspiriinia, oon saanu muutaman tunnin sisällä aivan saatanallisen tuskallisia hengenahdistus kohtauksia, pistää rintaan jne, varmaankin joku allergia reaktio johonkin sen sisältämään ainesosaan. Buranaa yms pystyy syömään ilman ongelmia

Jos aspiriinista tulee oireita, välttelisin sitä ja myös buranaa kuin tautia, kuuluvat samaan ryhmään (NSAID). Jos yhdelle tulehduskipulääkkelle on tullut reaktiota, tulee niitä lopulta myös muista kun tarpeeksi paljon käyttää.

Turvallisin vaihtoehto lienee parasetamoli, jos maksan kanssa ei ole ollut ongelmia.

Kysy lääkäriltä, kun seuraavaksi sellaisen näet.

Motifene on ollut tällä hetkellä tarvittaessa lääkityksenä(lihaskipuihin) ja ei ole ainakaan aiheuttanut vatsavaivoja niinkuin aspiriini tai burana jne. Onneksi tuotakaan ei nyt jokapäivä ole enää tarvinnut käyttää.

Aspiriini on ehkä huonoin mahdollinen särkylääke. Eniten sivuvaikutuksia, ja varsinainen vaikutus kipuun on suhteettoman heikko. Indikaatioista pitäisi kokonaan poistaa säryt. Käyttö sydänlääkkeenä on tietty erikseen, mutta sehän ei tähän kuulu.

Parasetamoli on mielestäni "terveellisin" särkylääke. Vaikea sitä on vahingossa viittä grammaa vetää - ja jos itsemurhan haluaa tehdä, niin järkevämpiäkin tapoja löytyy.

Mitä särkylääkettä pitäisi käyttää riippuu siitä mistä arvelee säryn johtuvan. Tulehduksellisiin kipuihin tulehdussärkylääkettä(ibuprofeiini, naprokseeni), kuumeeseen, flunssan oireisiin, jne (parasetamoli), lihasvauriot, muut kiputilat(esim. kodeiini+parasetamoli). Lihas- ja nivelkipuihin käytetään yleisesti ibupofeiinia. Asetyylisalisyylihappo on menettänyt asemaansa jo edellä mainittujen haittavaikutusten takia. Jos ei varsinaisesti ole allerginen lääkeaineelle, niin kyllä kaikki oikein annosteltuna ovat kohtuullisen turvallisia. Itse en kyllä ota kipu- tai kuumelääkkeitä kuin vasta silloin kun ei enää muuten pärjää. Siis pienet krapulat saavat mennä ilman lääkitystä :rolleyes:
Ja kuten edellä mainittiin keskustele lääkärin kanssa. Motifene taitaa olla reseptilääke?

Klatskin sanoi:
Aspiriini on ehkä huonoin mahdollinen särkylääke. Eniten sivuvaikutuksia, ja varsinainen vaikutus kipuun on suhteettoman heikko. Indikaatioista pitäisi kokonaan poistaa säryt. Käyttö sydänlääkkeenä on tietty erikseen, mutta sehän ei tähän kuulu.

Parasetamoli on mielestäni "terveellisin" särkylääke. Vaikea sitä on vahingossa viittä grammaa vetää - ja jos itsemurhan haluaa tehdä, niin järkevämpiäkin tapoja löytyy.
Kylä aspiriini ainakin oman kokemuksen perusteella on paljon tehokkaampaa kuin ibuprofeiinit tai parasetamoli.

TheLORD sanoi:
Mikä on terveellisin reseptivapaa särkylääke terveyden kannalta? Aspiriini varmaan ko se ohentaa vertakin

Kun emäntä on sairaanhoitaja, niin tässä lyhyesti mitä on korvaan tarttunut (kaikki virheet omia):

- Ibuprofeiinit (burana ja halpis-ibuprofeiinit) ja aspiriinit vaikuttavat suurinpiirten samalla tavalla (verta ohentavasti). Aspiriini on kuitenkin vanhin noista tuotteista ja on kaikkein pahin vatsalle (muutkaan eivät hyvää tee, mutta turvallisempia). Suosi siis mielummin tuoreempia lääkkeitä.

- Parasetamoli on vatsaystävällinen, mutta erityisesti alkoholin kanssa ei saa käyttää missään nimessä. Samoin reippaat yliannokset ovat vaaralliset.
Krapulaan siis buranaa.

Näistä syistä suon itse Ibumaxia tai muita halpoja ibuprofeiineja. Parasetamoli ei itsellä tepsi läheskään yhtä hyvin päänsärkyihin tai lihasjumeihin (en tiedä pitäisikö edes). Kuumeeseen sen sijaan toimii.

Mä olen käyttänyt Fortodolia ja olen ollut tyytyväinen.

Fortodol on vatsaystävällinen ja luonnollinen valmiste erilaisiin kipu- ja särkytiloihin. Sen sisältämä kurkumiini on kurkumasta saatava lääkeyrtti, jota käytetään mm. Ayurveda-lääketieteessä tulehdusten hoitoon. Kurkumiini ei myöskään rasita maksaa.

kalpaha sanoi:
Kun emäntä on sairaanhoitaja, niin tässä lyhyesti mitä on korvaan tarttunut (kaikki virheet omia):

- Ibuprofeiinit (burana ja halpis-ibuprofeiinit) ja aspiriinit vaikuttavat suurinpiirten samalla tavalla (verta ohentavasti). Aspiriini on kuitenkin vanhin noista tuotteista ja on kaikkein pahin vatsalle (muutkaan eivät hyvää tee, mutta turvallisempia). Suosi siis mielummin tuoreempia lääkkeitä.

- Parasetamoli on vatsaystävällinen, mutta erityisesti alkoholin kanssa ei saa käyttää missään nimessä. Samoin reippaat yliannokset ovat vaaralliset.
Krapulaan siis buranaa.

Näistä syistä suon itse Ibumaxia tai muita halpoja ibuprofeiineja. Parasetamoli ei itsellä tepsi läheskään yhtä hyvin päänsärkyihin tai lihasjumeihin (en tiedä pitäisikö edes). Kuumeeseen sen sijaan toimii.

Noilla tiedoilla olen itsekin ollut jo aika pitkään ja niiden mukaan suorittanut särkylääke valintani jos ei ole taskus ressua johonkin parempaan.
Parasetamoli on tosiaan jostain syystä huonoa minullakin lihas ja päänsärky kipuihin mutta sitten flunssaan taas tuntuisi olevan ok. Joku esim. ibumax tuntuu hieman väsyttävän kun taas parasetamoli ei.

Niin tuossa aikaisemmin mainittu motifene on ressulääke, mutta varsin hyvä ainakin lihasjumeihin. Ennen tuota söin ibumaxia joko 400 tai 800mg tarpeen mukaan.

kalpaha sanoi:

Krapulaan siis buranaa.

Pientä lisää.. Aspiriinin ja muiden buranatyyppisten lääkkeiden verta"ohentava" vaikutus eroaa siinä, että 1 aspiriini vaikuttaa vereen huomattavasti pidempään kuin muut. Kaikki vaikuttaa muuten samaan tyyliin, ja kaikilla on sama max teho, jota ei tipu lisää vaikka popsisi minkä verran noita lääkkeitä. Muita haittoja on esim munuaisiin.. Joka lääkkeen "haittavaikutusprofiili" on hieman eri painotuksin, mutta käytännössä nuorelle terveelle aikuiselle merkittäviä eroja/haittoja ei juurikaan ole. Astmaatikot voivat olla allergisia ja saada näistä pahojakin reaktioita, mutta eivät kaikki.

Parasetamoli on ihan ok kipulääke ja kuumelääke, mutta tulehdukseen sillä ei ole vaikutusta. Annoksen tulee myös olla riittävä. Mutta yliannos taas on vaaraksi maksalle (mistä syystä alkon kanssa ei oikein ole fiksua).

TJJ sanoi:
Parasetamoli on ihan ok kipulääke ja kuumelääke, mutta tulehdukseen sillä ei ole vaikutusta. Annoksen tulee myös olla riittävä. Mutta yliannos taas on vaaraksi maksalle (mistä syystä alkon kanssa ei oikein ole fiksua).
On totta, että parasetamolilla ei ole vaikutusta tulehdukseen. Mutta muistaakseni haettiinkin terveellisintä _särky_lääkettä. Ja pitää muistaa, että tulehduskipulääkkeidenkin tulehdusta lievittävä vaikutus on ei-maksimiannoksilla melkoisen heikko.

Ja aspiriini vaikuttaa periaatteessa samalla mekanismilla kuin muutkin NSAID:t, mutta se on melkoisen COX-1 -selektiivinen. Eli teoriassa sen maksimiteho on selvästi heikompi kuin muiden NSAID:en, koska käytännössä muut estävät molempia COX:eja. Ja lisäksi tulee vielä tuo TJJ:n mainitsema verihiutalevaikutus. Mutta itsemurhaan aspiriini sopii, jopa parasetamolia paremmin!

Anyway, mun mielestä parasetamolin maksariskejä liioitellaan. En usko, että kukaan epähuomiossa vetää kymmentä tablettia mitään särkylääkettä. Ja ainakin itse vedän huoletta krapulaankin parasetamolia - pienet määräthän eivät ole millään tavalla maksatoksisia, joten mahdollinen alkoholin aiheuttama rasitus ei sinänsä haittaa tavallista enempää.

Särkylääkkeissä annoksen pitää olla riittävän suuri. Esim. 400mg ibuprofeenia on aika vähän aikuiselle. Itse otan aina päänsärkyyn ibuprofeenia 600mg (olen 60kg nainen). 90kg painavalle miehelle suosittelisin 800mg. Sitä suuremmat annokset tuskin lisäävät tehoa, vain haitat kasvavat.

Eri tulehduskipulääkkeitä ei koskaan kannata ottaa päällekäin (esim. aspiriini ja burana), haittojen riski voi kasvaa moninkertaiseksi, teho ei. Kaikki tulehduskipulääkkeet voivat ärsyttää vatsaa, aspiriini tosiaan pahin, ibuprofeiini turvallisimmasta päästä.

Mutta ei se aspiriinikaan mikään ihan tappomyrkky ole. Jatkuvaan käyttöön en kyllä suosittelisi kenellekään (kuten en mitään muutakaan särkylääkettä). Sitä tosiaan käytetään yleisesti myös vertaohentavana lääkkeenä, jolloin se pitää ottaa joka päivä, mutta annos on pieni (100mg, vrt. särkyyn 500mg).

Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke, eikä useinkaan ole kipuun yhtä tehokas. Se on kuitenkin ainoa, joka käy raskaanaoleville. Lisäksi se on suositeltavin herkkävatsaisille ja lapsille. Aikuiselle sopiva kerta-annos kipuun on 1000mg.
Muistaakseni jotain 10% astmaatikoista on yliherkkiä tulehduskipulääkkeille, silloin kannattaa myös kokeilla parasetamolia.

Näissä on usein yksilöllisiä eroja, jollekin toimii burana, toiselle ketorin paljon paremmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom