Teinitauti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiinuli
  • Aloitettu Aloitettu
Onko muut leidit huomanneet rankan punttitreenin seurauksena teinitautia? On aika kurjaa kun kolmekymppisenä naama pukkaa näppylää kuin puberteetti-ikäisenä konsanaan. :mad:

Kaverini sanoi, että hänellä rankka punttitreeni aiheuttaa finnejä, koska kun rasvaprosentti pienenee, hormoonitoiminta muuttuu, ja elimistö hakee tasapainoa pukkaamalla näppylöitä. Pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin tasoittuuko tää joskus vai joudunko ostelemaan clerasiliä loppuikäni?

:eek:

Juu, varsinkin alkuaikoina punttihommiin ryhtyessäni alkoi finnejä ilmaantua selkään, rintaan ja pärstään...ei hyvä:mad:

Nyttemmin ovat taas vähentyneet, enää naama kukkii silloin tällöin, varsinkin (nyt) kun on pms...Selästä ja rinnasta ovat onneksi hävinneet kokonaan :)

En ollutkaan aimmin kuullut tuota teoriaa, mistä finnien ilmaantuminen punttaillessa johtuisi (jos ei kyse "dopingista"), ihan mielenkiintoinen "tieto" - löytyisiköhän jostain tutkimuksia/faktaa aiheesta, pitääpäs etsiskellä hieman...?!

Originally posted by Brunetti
En ollutkaan aimmin kuullut tuota teoriaa, mistä finnien ilmaantuminen punttaillessa johtuisi (jos ei kyse "dopingista"), ihan mielenkiintoinen "tieto" - löytyisiköhän jostain tutkimuksia/faktaa aiheesta, pitääpäs etsiskellä hieman...?!

Muusta "dopingista" ei ole kyse kuin e-pillereistä, joiden pitäisi tasoittaa hormonien heilahteluja :confused:

Johtuisiko testotasojen noususta?

Itselläni pukkaa kovasti finnejä naamaan, selkään ja persuuksiin varsinkin erittäin kovan treeniperiodin aikana (pilsuja en käytä) ja kolmenkympin rajapyykkikin on ohitettu ajat sitten. Tulee ihan nuoruus mieleen, kun saa puristella finnejä...

Kyllä valitettavasti pukkaa näppyjä täälläkin, mutta en tiedä, onko niillä yhteyttä treenaamiseen. Olen nimittäni saanut kärsiä finneistä teini-iästä lähtien, pois ne eivät ole missään vaiheessa lähteneet :mad: Voihan olla, että vaivan pitkittymisellä on jotain tekemistä treenaamisen kanssa.

Teinitauti täälläkin ja treeni on melko varmasti syynä koska ennen kuin aloitin, finnejä ei juuri ollut. Nyt varsinkin selkä kukkii. Naamasta olen saanut kukinnot häädettyä ahkeralla hoidolla. Onko jollain hyviä vinkkejä, millä finnit saa pois selästä ja reisistä? Samaa ainetta kuin naamaan vai?

Selkä

Originally posted by Lilith
Teinitauti täälläkin ja treeni on melko varmasti syynä koska ennen kuin aloitin, finnejä ei juuri ollut. Nyt varsinkin selkä kukkii. Naamasta olen saanut kukinnot häädettyä ahkeralla hoidolla. Onko jollain hyviä vinkkejä, millä finnit saa pois selästä ja reisistä? Samaa ainetta kuin naamaan vai?

Investoi vartalonkuorinta-aineeseen tai hyvään harjaan jolla yllät selkään. Kuori kerran-pari viikossa, mut älä kovin karskisti jos on mätäpäitä, muuten tulehdus ja bakteerit vaan leviää. Apteekista saa reseptivapaasti sellaista ainetta (jonka nimeä en tietenkään nyt muista), joka on nimenomaan selkäfinneille. Joka suihkun ja kuorinnan ja "selkäaineen" jälkeen muista rasvata selkä huolellisesti. Yleisesti pesuun kannattaa käyttää lactacydiä, se ei kuivata ihon omaa happovaippaa ja on muutenkin hellävarainen.

Tulkitaankohan tämä nyt sekaantumiseksi punttimimmien sisäisiin asioihin?

Kovan punttitreenin aikana ilmestyvä akne johtuu lisämunuaiskuoren androgeeneista. Jokainen harjoitus on elimistölle stressitila, josta aiheutuu tulehdusta vastaava tila lihakseen. Stressitiloissa aktivoituu hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori akseli, jolloin hypotalamuksesta erittyy kortikoliberiiniksi nimettyä hormonia, joka taas aikaansaa ACTH:n erityksen lisääntymisen aivolisäkkeestä. ACTH puolestaan aktivoi lisämunuaiskuoren hormonitoimintaa. Suurin osa lisämunuaiskuoren hormoneista on kortisolia, mutta noin kolmasosa sen erittämistä hormoneista on androgeeneja. Nämä androgeenit aiheuttavat aknen. Eli mitä kovempaa treenaa sitä enemmän ACTH:ta erittyy ja sitä enemmän on lisämunuaiskuoresta peräisin olevia androgeeneja veressä ja näin myös aknemuodostumaa.

Normaalisti iho pystyy tuhoamaan androgeenien aiheuttaman bakteerien lisäyksen tiettyyn rajaan saakka, mutta kun androgeeneja on liikaa veressä ja näinollen myös bakteerien ja talinerityksen määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti, ihon puolustusmekanismit eivät enää kykene tuhoamaan kaikkia bakteereja vaan syntyy aknemuodostumaa. Tämä sama mekanismi on voimassa sekä miehillä että naisilla.

Originally posted by fitix
Mr. X

voiko tälle asialle tehdä mitään, vai onko finneistä vaan kärsittävä?:confused:

Mua auttoi Diane Nova -nimiset e-pillerit. Niissä on vaan se ongelma, että niissä on n. 500 kertaiset hormonipitoisuudet verrattuna uusiin matalahormonisiin pillereihin. Eli sivuvaikutukset oli mulla ainakin sitten 500 -kertaiset... Turvotusta, raivokohtauksia, haluttomuutta, masentuneisuutta, you name it. Iho toki oli tasainen ja sileä, mut vaihdoin silti metalahormonisempiin pillereihin, ihan vaan kotirauhan vuoksi ja yleisön pyynöstä :D

Kosmetologi suositteli ihon mikrohiontaa, sanoi että tepsii "hormonifinneihin" ja kuulemma melkein mihin vaan. Otetaan kerran viikossa neljän kerran kuurina, jonka aikana pitäisi välttää aurinkoa ja solikkaa. Kerta maksaa 30 eurosta ylöspäin, eli hintaa piisaa. En siis ole vielä ainakaan kokeillut ko. hoitoa.

Heh, mä olen syönyt Diane Novia monta vuotta. Iho ei ole silinnyt (ikää nyt 25v) mutta en ole kärsinyt hetkeäkään mistään sivareista. Se vaan huolettaa näin harrastuksen näkökulmasta, että DN:t blokkaavat mieshormonien vaikutusta.... Eli lieneekö hyötyä siitäkään vähästä testosteronista mitä kroppa erittää?

Originally posted by PMLats
Heh, mä olen syönyt Diane Novia monta vuotta. Iho ei ole silinnyt (ikää nyt 25v) mutta en ole kärsinyt hetkeäkään mistään sivareista. Se vaan huolettaa näin harrastuksen näkökulmasta, että DN:t blokkaavat mieshormonien vaikutusta.... Eli lieneekö hyötyä siitäkään vähästä testosteronista mitä kroppa erittää?

Ehkä ne sivuvaikutukset tulee siloposkien "hintana" ;)

Samaa olen itsekin miettinyt, että kumoaako pillerit kropan omat testosteronit vai toisinpäin? Eli jos tarpeeksi treenaa, niin pillerit pettää :D (vitsit vitsinä, nyt on perjantai :lol1: )

Minulla aknen ilmestymisen kertoo lähestyvästä ylikunnosta. Ensimmäisiä merkkejä, joita havaitsen liian kovasta tai liian pitkään jatkuneesta treenistä on juuri finnit. Tiedän tällöin heti, että harjoittelua pitää keventää. Kokemusperäisesti olen havainnut, että aluksi tulevat finnit. Jos harjoittelua edelleen jatkaa samalla teholla niin seuraaksi tulee keskittymisvaikeuksia, asioiden unohtelua, ärtyneisyyttä ja aamupulssin kohoamista. Tässä vaiheessa naamassa on jo runsaasti finnejä. Jos tässä vaiheessa pitää parin viikon/kuukauden treenitauon, niin finnejä ei ole enää ollenkaan tauon jälkeen. Harjoittelun voi aloittaa uudelleen, elimistö on jälleen anabolisessa tilassa.

Treenin aiheuttamaan akneen auttaa harjoittelun keventäminen ja oman palautumiskyvyn rajojen oppiminen. Itselläni ainakin auttoi. Vähemmällä harjoittelulla finnit pysyy kurissa ja tuloksetkin ovat parempia. Jos harjoittelutauko tai sen keventäminen ei auta, niin silloin akneen on todennäköisesti jokin muu syy tai sitten taustalla on joku muu stressiä aiheuttava syy. Pitää muistaa, että elimistö reagoi kaikkeen stressiin samalla tavalla. Miinuskaloridietti, bakteeri- ja virusinfektiot, nestehukka, mielenterveysongelmat, työpaineet yms. aiheuttavat samanlaisen stressitilan elimistöön kuin punttitreenikin.

sitä juuri

Teinitautia on huomattu meidänkin perheessä.
Olen myös huomannut finnien ilmestymisen tiukalla treenikaudella, ja joskus oikein itkettää kun tuntuu ettei kehtaa treenata kuin paksussa palttoossa´, selkä ja olkapäät näppyjen peitossa, varsinkin kun niistä ei malta pitää näppejään erossa vaan puristelee jatkuvasti, joten tulehtuuhan ne.
Naamassa havaittavissa saman kaltaisia merkkejä, outoa kun en ole niistä koskaan aiemmin kärsinyt eli murkkuiässä ei ollut finneistä tietoakaan.
"kiva" kuitenkin kuulla että muillakin on samoja ongelmia.

Originally posted by tiinuli
Turvotusta, raivokohtauksia, haluttomuutta, masentuneisuutta, you name it. Iho toki oli tasainen ja sile�, mut vaihdoin silti metalahormonisempiin pillereihin, ihan vaan kotirauhan vuoksi ja yleis�n pyyn�st� :D

Mulla oli ihan sama juttu noiden Diane Nova pillereiden kanssa... Meinas mielenterveys mennä sekä itseltä että poikaystävältä...
Mielummin siis muutamia finnejä kuin alituista itkua ja hammasten kiristystä ilman mitään järkevää syytä.
Loppujen lopuksi söin Roaccutan-kuurin, ja finnit hävisivät joksikin aikaa, mutta vieläkin niitä ilmestyy silloin tällöin. Arvet ja 'punoittava' iho ovat silti jäljellä...
Iho muuten parani todella merkittävästi tuon kuuden viikon treenitauon aikana mikä sattui nyt syksyllä... Mistähän johtunee...

Siinä paha missä mainitaan

No nyt tän threadin edetessä mulle on puhjennut leukaan kauhea kaksipäinen mätäpaisefinni :mad: Ehkä ei olis pitänyt ottaa koko asiaa esille? :D

Re: Siinä paha missä mainitaan

No nyt tän threadin edetessä mulle on puhjennut leukaan kauhea kaksipäinen mätäpaisefinni :mad: Ehkä ei olis pitänyt ottaa koko asiaa esille? :D

Tästä on ollu juttua tuolla treeni/ravinto-osastolla, mutta monelle lisäravinteet on varsinainen syy finnikukintaan..

Re: Re: Siinä paha missä mainitaan

Originally posted by jabe84
Tästä on ollu juttua tuolla treeni/ravinto-osastolla, mutta monelle lisäravinteet on varsinainen syy finnikukintaan..

Joo lueskelin sieltäkin asiaan liittyviä juttuja. En kyl popsi muita lisäravinteita kuin palautumisjuoman treenin jälkeen 3 krt. viikossa, toki onhan siinäkin sitä pahamaineista "finnilannoitetta" kreatiinia...

Pitipä kaivaa tämäkin vanha juttu taas esiin, kun tuntuu melkein siltä, että olen pikkuhiljaa saamassa yliotteen omasta teinitaudistani (oirehtii vain kasvoissa).

Luin taannoin nimittäin jostain, että sinkki saattaisi auttaa ko vaivoihin. Hain siis apteekista purkillisen sinkkitabletteja, joita olen nyt 2-3 viikkoa syönyt keskimäärin 1 1/2 kpl päivässä. Iho on pysynyt nyt kohtuu hyvänä, joten uskallan kenties suoitella muillekin kokeiltavaksi? Tietenkin tämä saattaa olla ohimenevä häiriö, ja finniläiset palaavat taas välittömästi kun painan send-nappulaa, mutta toivossa on hyvä elää :D

Re: Selkä

Investoi vartalonkuorinta-aineeseen tai hyvään harjaan jolla yllät selkään. Kuori kerran-pari viikossa,...

Kiitoksia vain Tiinulille! Olen nyt muutaman viikon kuorinut, harjaannut ja rasvannut ja tosiaankin- reidet on ollut näin sileänahkaiset viimeksi joskus kakarana. Selkäkin näyttää paremmalta mutta ei vielä ihan yhtä siloiselta. Koitetaan nyt josko pääsis kaikista finninäklötyksistä eroon. Paitsi että se voi tulla kalliiksi kun kaupat on täynnä ihania selän paljastavia toppeja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom