Tehdään asumisesta käytännöllisempää

Liittynyt
16.10.2007
Viestejä
1 268
Aikaisemmin oli eräässä threadissa puhetta siitä, että laittaisi kaksi pesukonetta keittiöön yhden sijasta, jolloin likaiset astiat saisi laittaa toiseen koneeseen ja puhtaat sitten otta suoraan siitä toisesta koneesta. Koneita pestäisiin vuorotellen ja näin tarvisi vähemmän säilytystilaa astioille muualta kaapistoista. Pyykkien lajitteluun tuli vinkkinä, ei suinkaan kaksi konetta, vaan erilliset säilytyskorit eri tyyppisille pyykeille.

Keskustelkaamme siis näistä arkea askarruttavista asioista. Jos jokin asia ärsyttää, kertokaa, niin keksimme yllättävän keinon tehdä asumisesta käytännöllisempää.

Tässä siis alustus ja voisin itse heittää pari asiaa, mihin kiinnostaisi kuulla ajatuksia.

1) Millä keittiöstä saisi siistin ja käytännöllisen? Miksi siellä on aina niin julmetusti kaikkea murusta, vaikka yrittää toimia aina jonkun tason päällä? Onko tasoissa joku vika? Pitääkö niihin rakentaa joku vastaava systeemi kuin lasten ruokalapuissa? Saisi ottaa muruset suoraan talteen :) Tähän voi ehdottaa ideoita valmiisiin keittiöihin ja yhtälailla kelpaa vinkit tulevaisuudessa rakennettavaan keittiöön. Mitkä ovat hyviä materiaaleja, onko niillä yleisesti ottaen kuinka paljon eroa? Millaisella järjestyksellä tulisi toimiva keittiö, millaiset vesijärjestelmät jne... jokin ihan muu ratkaisu?

2) Miksi sohvissa ja sängyissä on jalat? Kuten arvata saattaa, tulen juuri imuroimasta :) Jalat on aina niin matalat, että sinne ei mahdu kunnolla imurilla, mutta niin korkeat, että sinne mahtuu kaikki tavarat ja muut kodin lemmikit. Onko muita ratkaisuja kuin siirtää sohvat aina alta pois tai ruuvata jalat irti? Miksei niin voisi tehdä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meil o tässä uudessa kämpässä (rakennettu joku 2006-07 vissii) niin leikkuulaudoissa sellainen ns. syvennys sekä sen syvennyksen päällä puusta tehty "ritilä" joten kaikki leivän murut menee sinne suoraa ja erittäin kätevä siitä ne sit imuroidessa suoraan ottaa veke. lattioilla siitä syystä about 80% vähemmän muruja yms kun entisessä kämpäs. Tästä keksinnöstä pitäs jolleki kyll nobeli antaa =)
 
Kuningasvinkkinä voisin sanoa että heivaa kaiken turhan romun ja tavaran pois asunnosta. Ite ainakin heitän kylmästi "romut" pois. Keittiössäkin paljon kätevämpää kun ei ole miljoonaa kerran vuodessa käytettävää purkkia ja muuta esinettä edessä.
Vähempi parempi. :)
Keittiössä hyvä niksi on oikeasti hankkia ainakin isommassa perheessä jokaiselle omat erottuvat purkit jolloin tiskipöytä ei räjähdä käsiin 3 tunnissa kun löytää aina omat purkkinsa. :D
 
2) Miksi sohvissa ja sängyissä on jalat? Kuten arvata saattaa, tulen juuri imuroimasta :) Jalat on aina niin matalat, että sinne ei mahdu kunnolla imurilla, mutta niin korkeat, että sinne mahtuu kaikki tavarat ja muut kodin lemmikit. Onko muita ratkaisuja kuin siirtää sohvat aina alta pois tai ruuvata jalat irti? Miksei niin voisi tehdä?


Mä taas olen tarkoituksella ostanut sen korkuisen sängyn, että sinne mahtuu laatikoita alle. Ja sohvan alla oli (ennen kanini tuloa) vuodevaatelaatikko. Pienessä asunnossa ja tällaisena hamsterina kaikki tila on tarpeen. Silloin kun sohvassani oli laatikko alla ja koko sohvaa piti siirtää, että pääsi imuroimaan kieltämättä ärsytti vaan nyt kun imuri/moppi menee vaivatta alle ei mitään ongelmaa. Toki nekin tavarat on nykyään sullottu mihin sattuu.

Onko kukaan nähnyt sellaista sohvaa, jossa ei ole lattian välissä rakoa? Eli ettei sen alle pääsisi pölyä.

func: mitä sä takoitat purkeilla??? Juomalasit/mukit mä ymmärrän jos jokaisella on omansa ettei tarvi koko varastoa käyttää päivässä, mutta purkit?

Omassa lavuaarissani on huonon mallinen hana, se ei liiku kovin järkevästi altaan päällä jolloin esim, ison juomapullon täyttö on aika hankalaa.

En missään nimessä väitä, että tää ois mitenkään käytännöllistä, mutta mulla tahtoo kertyä kaikkea pikku sälää jolle ei ole omaa paikkaa. Samoin meikit levällään on aina sotkuisen näköinen kylppäri. Olen vihdoin opetellut laittamaan ne piiloon sellaisiin kangaspäällysteisiin pikku rasioihin. Ei välttämättä kauhean kätevää, mutta hyllyt on huomattavasti siistimmän näköisiä kun tavarat ei loju hajallaan.
 
Pyykkien lajitteluun tuli vinkkinä, ei suinkaan kaksi konetta, vaan erilliset säilytyskorit eri tyyppisille pyykeille.


Tästä mulle tuli heti mieleen, että eikö kaikilla ole? Jos kaapissa ei ole sitä koriratkaisua niin kyllä mulla on aina ollut alustavasti pyykit lajiteltuina sitten pyykkipusseihin tms. Vie jonkin verran tilaa, mutta nopeuttaa toimintaa. Välillä joutuu kyllä laittamaan sekaisinkin kun tuleehan niitä jo valkopyykki, tummat ilman huuhteluainetta, tummat huuhteluaineella, vaaleat värilliset sekä työvaatteet.
 
Lajitteleeko joku pyykit... Itse paiskaan samaan koriin kaikki vaatteet ja pesen 60 asteessa. Ehkä kerran kahdessa kuussa kerään jotkut vaatteet ja pesen 40 asteessa. Kirjo- ja valkopyykkiä en tietenkään erottele missään vaiheessa.

Helppoa ja vaivatonta :)
 
Olin ostamassa juurikin samanlaista kunnes tajusin, että sen suutin on omaan käyttööni ihan perseestä. Siinähän on ne ihanat harjat ja jos sattuu olemaan pitkät hiukset kuten mulla niin joutuu käyttämään saksia mikäli aikoo saada ne tuosta harjaosasta irti. Liikkeessä havainnoillistin samaa asiaa myyjälle kun niiden mallikappaleeseen oli kietoutunut lankoja sen pyörivän osan ympärille. Onneksi huomasin ajoissa ja ostin tavallisen imurin.
 
Lajitteleeko joku pyykit... Itse paiskaan samaan koriin kaikki vaatteet ja pesen 60 asteessa. Ehkä kerran kahdessa kuussa kerään jotkut vaatteet ja pesen 40 asteessa. Kirjo- ja valkopyykkiä en tietenkään erottele missään vaiheessa.

Helppoa ja vaivatonta :)
Meillä toi jolla on isommat tissit, pesee pyykit kahdessa erässä. Valkoiset ja värilliset. Kirjopesuna 40 asteessa. Aina on hyviä tullut. Eipä voi valittaa. Ihme stressausta tästäkin. :D

Tietty kun on ostettu uusia vaatteita, vaikkapa punaisia, mustia, farkkuja jne. Niin ne pestään erikseen muutamat kerrat.
 
Tästä mulle tuli heti mieleen, että eikö kaikilla ole? Jos kaapissa ei ole sitä koriratkaisua niin kyllä mulla on aina ollut alustavasti pyykit lajiteltuina sitten pyykkipusseihin tms. Vie jonkin verran tilaa, mutta nopeuttaa toimintaa. Välillä joutuu kyllä laittamaan sekaisinkin kun tuleehan niitä jo valkopyykki, tummat ilman huuhteluainetta, tummat huuhteluaineella, vaaleat värilliset sekä työvaatteet.
mitä kuuluu luokkaan tummat ilman huuhteluainetta?
ymmärrän vielä jotenkin jaon vaaleat, tummat ja duunivaatteet.
 
Tästä mulle tuli heti mieleen, että eikö kaikilla ole? Jos kaapissa ei ole sitä koriratkaisua niin kyllä mulla on aina ollut alustavasti pyykit lajiteltuina sitten pyykkipusseihin tms. ´, mutta nopeuttaa toimintaa. Välillä joutuu kyllä laittamaan sekaisinkin kun tuleehan niitä jo valkopyykki, tummat ilman huuhteluainetta, tummat huuhteluaineella, vaaleat värilliset sekä työvaatteet.

Juu, tuo tila kai se tähän asti on ongelmana ollut. (Ja vieläkin) Aina on yksi kori pieni ollut mikä on justiin mahtunut lattialle ja sillä on menty. Noh, seuraavassa asunnossa mennäänkin sitten näillä mietteillä mitä tässäkin on jo puheltu...

Jalatonta sohvaa en kyllä ole löytänyt mistään. Täytyy varmaan nykäistä jalat pois tai laittaa jotkut listat kiertämään sohvan alle. Jos joku keksii miksi jalat pitää oikeasti olla, niin perusteet olis kiva kuulla. Huonekaluseppiä linjoilla?

Sitten vois taas seuraavaakin asiaa alkaa kyselemään. Miks nykyaikana pidetään mattoja lattialla? Onko kyseessä sisustuselementti, vai yritetäänkö sillä edelleenkin suojella lattioita? Ymmärtää kyllä joskus aikoinaan maataloissa, kun isännät tuli kengät jalassa sisään, mutta oiskos nykyaikana siihen jotain järkevää vaihtoehtoa? Punttiheebot kulkee kuitenkin ballerinatossuissa ja tepsuttaa pehmeästi sadan kilon keijukaisina...

Niin vai pitääkö kaikki mattoja enää? Jos ei pidä mattoja, niin kuinka usein niiden hinnalla saisi lattian vahattua/lakattua uudelleen, eli saisko jopa mattojen hinnalla pidettyä lattian hyvässä kunnossa? Ja matot kerää likaa ja vaikeuttaa siivousta, siks ne pois. Jos on lattialämmitys, niin ei se lattia, niin kolkolta tunnu ilman mattojakaan... kai?
 
Niin vai pitääkö kaikki mattoja enää? Jos ei pidä mattoja, niin kuinka usein niiden hinnalla saisi lattian vahattua/lakattua uudelleen, eli saisko jopa mattojen hinnalla pidettyä lattian hyvässä kunnossa? Ja matot kerää likaa ja vaikeuttaa siivousta, siks ne pois. Jos on lattialämmitys, niin ei se lattia, niin kolkolta tunnu ilman mattojakaan... kai?

Meillä pidetään mattoja ainakin sen takia, että se vähentää kaikumista asunnossa.. Meillä kun on hyvin korkeat huoneet, niin tuppaa se ääni vähän kaikumaan, jos olisi ihan paljaat lattiat joka huoneessa. Ja onhan siinä toki ihan sisustuksellinenkin pointti.

Tuo jalaton sohva voisi todellakin olla kätevä. Mä oon niin laiska siirtelee sohvia, että heitän aina mahalleen/kontilleen lattialle, että saan imuroitua sieltä sohvan alta.. Ja sama juttu makkarissa kun yrittää imuroida sängyn alta.
 
Sitten vois taas seuraavaakin asiaa alkaa kyselemään. Miks nykyaikana pidetään mattoja lattialla? Onko kyseessä sisustuselementti, vai yritetäänkö sillä edelleenkin suojella lattioita? Ymmärtää kyllä joskus aikoinaan maataloissa, kun isännät tuli kengät jalassa sisään, mutta oiskos nykyaikana siihen jotain järkevää vaihtoehtoa? Punttiheebot kulkee kuitenkin ballerinatossuissa ja tepsuttaa pehmeästi sadan kilon keijukaisina...

Matot on ihan käteviä juuri tuossa liankeräämistarkoituksessa. Yhden talven ihailin paljasta parkettia ja vaikken ole maatalonisäntä, niin sitä hiekkaa tulee kenkien mukana ihan riittävästi sisälle. Eteisen maton funktio on hiekan keräys ja noin muutoin matot estää liukastelua (vaikka onhan se ihan hauskaa luistella villasukissa pitkin käytäviä :D).

Vähän veikkaan, että ainakin sängyssä niitä jalkoja tarvitaan siksi, että ilmastointi pelaa hyvin. Umpinainen runko estäisi patjan tuulettumisen ja kuivumisen yöllisten hikoilujen jälkeen. Ja kun jonkinnäköinen tuuletusaukko on oltava ja pölyt kerääntyy sinne eniveis niin onhan se imurointi helpompaa nykysysteemillä.
 
Muista huoneista en tiedä, mutta keittiössä mielestäni matto vähentää likaisuutta (tai siis ei oikeasti vähennä, mutta näyttää vähemmän likaiselta). Itsellä + miehellä on pitkät hiukset ja siihen vielä kaikki muruset päälle niin olen alle kahdessa vuorokaudessa tympiintynyt keittiön lattiaan, matto imee kaikkea juuri sopivasti. Puuvillamatosta ei ole niin mahdoton imuroidakaan mitään irti. Toisaalta, jos lattiassa olisi jokin muu materiaali kuin vuokra-asunnon halvin mahdollinen muovihirvitys en varmaankaan pitäisi mattoja missään. Toimivat siinä mielessä sisustuselementtinä, että peittävät kamalan lattian.

edit. nuu samaan aikaan samalla asialla.

Omaa asumista ja olemista on kyllä helpottanut ylivoimaisesti eniten kunnollisen ja tehokkaan pölynimurin hankkiminen. Kunnollinen imuteho + tarpeeksi pitkä varsi karsivat noin 90 % imuroinnin aiheuttamasta vitutuksesta. Viimeinen 10 % johtuu tavaroiden keräilystä pitkin pientareita ennen imuroinnin aloittamista, mikä taas on oma vika eikä imuroinnin.
 
nuu, Ultimecia: tuo on hyvä/selkeä tuo liankeräämistarkoitus... syy-seuraus, voiskohan tuohon keksiä jonkun tavan, ettei sitä likaa tulis? (ainakaan parissa päivässä)

Entä olisko sellaisessa matottomassa asunnossa mahdollista pitää semmosta imuria joka itekseen päivisin huristelis kämpän puhtaaks. Ilmeisesti matot justiinkin saattaa aiheuttaa sille ongelmia... vai onko ne muuten vaan ihan susia, kun eivät ole joka taloudessa?

Tuo sängyn ilmanvaihto on justiin semmonen pointti mitä tällä threadin keskustelulla hain! Parhautta! Täytyisi siis siihen miettiä joku keino... Itse kuitenkin olen huonekalut tähänkin mennessä rakentanut, niin toteuttaminen ei ole ongelma, jos ideoita keksii.
 
Ei mattoja - imuroiminen 97% helpompaa.
Pidetään puhtaat astiat astianpesukoneessa ja likaiset lavuaariin. Kun kone on tyhjä niin astiat koneeseen ja pesu.
Vaatteetkin saa suoraan narulta käyttöön niin ei tarvitse viikata kaappiin.

Eiköhän tuossa tärkeimmät.
 
nuu, Ultimecia: tuo on selkeä tuo liankeräämistarkoitus... syy-seuraus, voiskohan tuohon keksiä jonkun tavan, ettei sitä likaa tulis? (ainakaan parissa päivässä)
.

Mulla ainoa vaihtoehto olisi kampauksen vaihtaminen molemmilta asunnosta asuvilta, enkä ole valmis tuollaista uhrausta tekemään. Lisäksi on tämä ruman lattian peittäminen; jos olisi kaunis laminaatti tai muu, en varmaankaan pitäisi mattoa. Murusia sun muuta tulee keittiössä touhutessa vähän puoliväkisin, meillä kokkaillaan niin paljon ja antaumuksella. En usko, että valtaosaa väestöstä se sama murusten määrä haittaisi, mutta minä olen varmaankin syntynyt rikkaimuri kourassa. En kestä niitä tiskialtaan reunoilla jääviä vesipisaroitakaan, näyttävät epäsiistiltä vaikkei keittiössä sotkuista olisikaan.
 
Eiköhän ne jalat huonekaluissa ole sen takia että niitä on helpompi siirrellä esim. muutossa. Hiukan helpompi mavettaa se sohva lattialta kun saa sormet alle...
 
Eiköhän ne jalat huonekaluissa ole sen takia että niitä on helpompi siirrellä esim. muutossa. Hiukan helpompi mavettaa se sohva lattialta kun saa sormet alle...


No just. Sulla on astiatkin varmaan muuttolaatikoissa kokoajan, jos vaikka sattuis muuttamaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä?:hyvä:
 
Back
Ylös Bottom