Teen taas jotain väärin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shiba
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mulla menee metsään vai meneekö? Olen treenannut reilun kuukauden ”tosissaan” ja sarjapainot ovat nousseet ja vissiin lihastakin on tullut, mutta olen saanut myös läskiä oikeen isolla kädellä. Mitatessa lantiota (ei oikeastaan ole lantion kohta mutta sanon näin kuitenkin) suoraan pakaroiden alta olen saanut lisää KOLME SENTTIÄ! Ja musta tuntuu että se ei ole lihasta…. Käsivarsiin on tullut tavaraa mikä näyttäisi erehdyttävästi lihakselta ja selkään on myös tullut jotain lihaksen alkua. Pitäisikö olla tyytyväinen? Olen kyllä aikonutkin saada lihasmassaa, mutta tuleeko sen kylkiäisenä todellakin näin paljon laardia? Muuten olen (tai ainakin aloittaessani olin) normaalipainon alarajoilla ja hoikka, läskiä reisissä.

Päivässä syön jotakuinkin näin:

Aamupuuro: kaurahiutaleita, soijarouhetta ja auringonkukan siemeniä. Nautitaan kevytmaidon kanssa.

Välipala: Soijaproteiinipirtelö, purkki raejuustoa ja rehuja

Lämminruoka: vaihtelee, mutta rehellistä kotiruokaa tyyliin lasagne, kana ja riisi, nakkikeitto.

Välipala: tonnikalaa ja proteiinipirtelö riippuen siitä mitä oli lämpimänä ruokana, rehuja

Iltapala: purkki rahkaa ja hedelmää, pähkinöitä

Treenipäivänä jätän palautusjuoman takia toisen proteiinipirtelön pois, muuten aika sama.
Syy pirtelöiden popsimiselleni on pieni vatsa: en voi syödä suuria aterioita kerrallaan ja olen muutenkin tottunut hyvin kevyeen ja kasvispitoiseen ruokavalioon, joten en muuten saisi proteiinia tarpeeksi kun en vain jaksa syödä tarpeeksi. (käsittääkseni liha ja maitotuotteet sekä kananmuna ovat parhaita prot. lähteitä?). Pitäisikö jättää pirtelöt pois? Entäs rasva? En ainakaan tarkoituksella lisää sitä mihinkään ja käytän mahdollisimman vähärasvaisia tuotteita.

Treenaan kolme kertaa viikossa tällä ohjelmalla. Aikaa menee n.60 min.:
Jalkaprässi/Kyykky (prässi 2x10 20kg; 1x7 25kg)
Reiden koukistajat (3x15 5kg)
Haarakyykky (3x15 2kg)
Penkki (3x7 5kg)
Ylätalja (2x10 15kg 1x10 20kg)
Jullet (3x15 10kg)
Hauis (3x10 15kg)
Ojentajat (3x8 20kg)
Vatsat

:david:

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuukaudessa ei vielä hirveästi ihmeitä tapahdu. Alkuun sarjapainot nousevatkin melko hyvää tahtia, joten ihan metsään et todennäköisesti ole menossa:). Mikäli olet muuttanut/lisännyt ruokailujasi viime aikoina (samalla kun aloit treenata tosissasi), voi kropalla mennä hetki tottua asiaan.
Voisit kirjoittaa ruokailusi tarkemmin ylös jonkin aikaa ja laskea kalorit esim. kalorilaskurilla (edes likimain). Nyt ilmoittamasi määrät eivät vaikuta ainakaan liian suurelta, varsinkaan mikäli olet alarajoilla painon suhteen. Kannattaa pitää syömiset siis todennäköisesti samoina, ja antaa kropan tottua hetki.

Rasvan lähteenä pähkinät ja siemenet ovat hyviä. Kalaöljyä (omegaa) voisit ottaa ruokalusikallisen lisäksi. Pähkinöiden ja siementen suhteen auttaisi myös tietää hieman minkä kokoisia määriä syöt kerralla.

Niin ja harvoin sitä lihasta ihan ilman rasvaa tulee, valitettavasti...Mutta tosissaan, seuraa tarkemmin päivittäisiä kaloreita mikäli tuntuu että rasvaa tulee turhan nopeaan tahtiin.

Helposti kun alkaa treenata kovempaa myös ruokahalu kasvaa ja tulee syötyä enemmän suhteessa siihen kuinka paljon liikkuu aikaista enemmän. Jos homma vaan jatkuu, kannattaa tosiaan laskea kalorit hieman tarkemmin ja pohtia, jos niitä voisi hieman ehkä laskea.

Mutta hetken aikaa voit varmaan ihan hyvin vielä katsella josko kroppa alkaisi tottua muutokseen toivotulla tavalla. Rasvaakaan ei kannata pelätä, hyviä rasvoja kannattaa syödä tarpeeksi. Tottakai määrän kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana.

Mutta hetken aikaa voit varmaan ihan hyvin vielä katsella josko kroppa alkaisi tottua muutokseen toivotulla tavalla. Rasvaakaan ei kannata pelätä, hyviä rasvoja kannattaa syödä tarpeeksi. Tottakai määrän kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana.

Voisiko kyseessä olla myös kroppaan kertynyttä nestettä? Tein eilisen treenin päätteeksi eläimellisen aerobisen (tai niin eläimellisen kuin tällä rapakunnolla nyt voi tehdä) ja aamulla mittanauha näytti -jee!- taas kolme senttiä vähemmän. Kannattanee siis lisätä myös aerobista jos tuntuu ahteri leviävän liikaa?

Voisikos olla niin, että elimistöllä menee hetken aikaa totuttautua uuteen rytmiin niin treenaamisen kuin ravinnon kannaltakin? Joskus muistelisin jonkun sanoneen, että alkuaikoina paino saattaa alkaa nousemaan ja nestettä kertymään kroppaan, kunnes elimistö "tottuu" tuohon muutokseen ja alkaa tasaantumaan?

Minullakin on ollut samankaltaisia ongelmia, siis että kun käy puntilla niin näyttää että se vaan lihottaa. Itse olen järkeillyt sen seuraavasti. Jos ei käy puntilla eikä pahemmin ole lihaksia näyttää hoikalta. Kuitenkin varmasti on jonkin verran rasvakerrosta, se ei vain näy päällepäin koska sen alla ei ole mitään. Kun alkaa käydä puntilla ja lihakset alkavat pullistua niin ne työntävät sitä rasvakerrosta vähän enemmän näkyville, mikä sitten saattaa tuntua siltä että lihoo, vaikka oikeasti ei läskiä kertyiskään.
Vuosi sitten olin tosi hermona tuon asian suhteen ja motivaatio meinas olla vähän hukassa sen takia salillakin. Ja kun yritin vielä syödä kaikkien sääntöjen mukaisestikin. Huomasin kuitenkin että kun kesällä aloin sitten harrastaan aerobista enemmän salin ohella, eli treenaamaan juoksua neljästi viikossa (aamuaerobisena), niin rasvaa lähti veke eikä ne enää rönsyilleet pahasti vyötäröllä :) Ja eikä ne pahemmin oo tulleet takaisin vaikken nyt syksyllä ja talvella oo niin paljon aerobista tehnytkään (tai on ehkä vähän, muttei niin paljon mitä alussa oli).

Eli mun neuvo on, että elä lannistu! Punttaat nyt vaan ja keräät sitä lihasta, kyllä ne rasvatkin sitten lähtee kun niitä alkaa hikiliikunnalla polttamaan. Elä kuitenkaan käsitä että se olisi ihan helppoa, työtä ja itsekuria se vaatii, ihan niin kuin lihasten kasvatuskin. Mutta helpompaa se on jos siitä ei stressaa. Tsemiä! :thumbs:

Latest posts

Back
Ylös Bottom