Tavoitteista

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
tervetuloa! Hei huomasin tuolla aloittelijoidenosastolla, että olit kyykystä huolissasi :). Olisinkin kysynyt mikä on treenaamisesi tavoite, että osaisi paremmin neuvoa?

Kiitos :)
Ettei mene ihan offtopikkiin tuo Penkkimaksimi-ketju..

Tavoitteet... öö, enempi lihasta, vähempi laardia, parempi kunto. Ei mitään sen ihmeempää. Olen kohta kolmenkymmenen ja näytän 3 lapsen äidiltä, vaikka lapsia ei ole yhtään :eek: Siirryin salille isompien painojen pariin alunperin koska tavallinen muokkaus- eli lihaskuntojumppa alkoi käydä vähän vanhaksi, vaikka läskiä sillä oli lähtenyt runsaasti (mutta raja tuli vastaan eikä mitään enää tapahtunut). Tein muutaman kuukauden ohjelmia, joissa oli paljon kaikkea, paljon liikkeitä samoille lihasryhmille, paljon lihasryhmiä ja paljon sarjoja, mutta nyt siirryin toista neuvojaa kuunnellen paljon yksinkertaisempaan ohjelmaan, jossa on vain muutama sarja kyykkyä, penkkiä ja maastavetoa yhtenä päivänä ja kyykkyä, pystypunnerrusta ja kulmasoutua toisena (vuorotellen 3 kertaa viikossa). Painot luonnollisesti nousevat heti, koska sarjat vähenevät ja lyhenevät. Mielipiteitähän riittää joka lähtöön, tämän mukaan aloittelijan pitää tehdä vähän ja yksinkertaista. Nämä sattuvat myös olemaan juuri liikkeet, joiden tekemisestä pidän eniten, joten ohjelma on siinä mielessä hyvä. Aerobista tein kesällä paljon, mutta jos nyt kyykkään 3 kertaa viikossa, jäävät lenkit vähemmälle.

1) Pitäisikö asettaa selkeät tavoitteet? Senttejä, kiloja, deadlineja? Vai voiko treenata tehokkaasti vain seuraamalla ohjelmaa ja lisäilemällä painoja sen mukaan mitä jaksaa?

2) Riittääkö pari kertaa uintia viikossa aerobiseksi, kun ylipainoa on vielä reilusti? Pitäisikö lisäaerobinen (lenkki tai jumppa) paahtaa ennen salitreeniä vai sen jälkeen?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kiitos :)
Ettei mene ihan offtopikkiin tuo Penkkimaksimi-ketju..

Tavoitteet... öö, enempi lihasta, vähempi laardia, parempi kunto. Ei mitään sen ihmeempää. Olen kohta kolmenkymmenen ja näytän 3 lapsen äidiltä, vaikka lapsia ei ole yhtään :eek: Siirryin salille isompien painojen pariin alunperin koska tavallinen muokkaus- eli lihaskuntojumppa alkoi käydä vähän vanhaksi, vaikka läskiä sillä oli lähtenyt runsaasti (mutta raja tuli vastaan eikä mitään enää tapahtunut). Tein muutaman kuukauden ohjelmia, joissa oli paljon kaikkea, paljon liikkeitä samoille lihasryhmille, paljon lihasryhmiä ja paljon sarjoja, mutta nyt siirryin toista neuvojaa kuunnellen paljon yksinkertaisempaan ohjelmaan, jossa on vain muutama sarja kyykkyä, penkkiä ja maastavetoa yhtenä päivänä ja kyykkyä, pystypunnerrusta ja kulmasoutua toisena (vuorotellen 3 kertaa viikossa). Painot luonnollisesti nousevat heti, koska sarjat vähenevät ja lyhenevät. Mielipiteitähän riittää joka lähtöön, tämän mukaan aloittelijan pitää tehdä vähän ja yksinkertaista. Nämä sattuvat myös olemaan juuri liikkeet, joiden tekemisestä pidän eniten, joten ohjelma on siinä mielessä hyvä. Aerobista tein kesällä paljon, mutta jos nyt kyykkään 3 kertaa viikossa, jäävät lenkit vähemmälle.

1) Pitäisikö asettaa selkeät tavoitteet? Senttejä, kiloja, deadlineja? Vai voiko treenata tehokkaasti vain seuraamalla ohjelmaa ja lisäilemällä painoja sen mukaan mitä jaksaa?

2) Riittääkö pari kertaa uintia viikossa aerobiseksi, kun ylipainoa on vielä reilusti? Pitäisikö lisäaerobinen (lenkki tai jumppa) paahtaa ennen salitreeniä vai sen jälkeen?

Moi! no siis juuri tarkoitin sitä, että haetko lisää voimaa vai parempaa kroppaa. Eihän tämä jako ole tietenkään mustavalkoinen, mutta noin ensisijaisesti. Eli haet parempaa kroppaa. Katsos kun nämä sun lempiliikkeesi ovat voimanosto liikkeitä ( paitsi kyykkysi, koska ei ole niin syvä ), niin ajattelin, että jos olet siitä kiinnostunut. Ja periaatteessahan ohjelmasi, kun sarjat lyhenee ja painot nousevat, on voimaohjelma. Riippuen tietenkin sen sisällöstä, mutta kun sanoit yksinkertainen, niin voi ollakin ( voimaohjelma ). Mutta kerropas se tähän. Ja millaisilla toistoalueilla liikut? Silti vaikka se olisi voimaohjelma, kyllä siinä kroppakin kehittyy, ja varmasti mainitsemasi liikkeet ovat hyviä kehittämään myös sitä kroppaa!!! Ja erittäin mukavia liikkeitä ovatkin.

En ole varma neuvonko oikein, sanokaa muut mielipiteenne. Mutta, jos liikkuvuus ym. sallii voisit ruveta tekemään voimanostokyykkyä ( siitä aloittelijoiden osastolla olevasta kysymyksestäs tuli mieleen ): Syvyys on reiden etupinta lonkkanivelen kohdalta polven yläpinnan tasoa alemmaks. Ymmärsitköhän eli reisi tulee alle vaakatason. Kun sulla otti se kyykky etureisiin, sinne sivuille, tuli mieleen, että voisko asennon levittäminen auttaa... vai just kaventaminen.. Pitää kokeilla, mutta ehottomasti työnnä peppua taakse. Pistän tähän linkin kyykky ohjeeseen.. Koeta mukailla itsellesi sopivaksi ;) http://www.kolumbus.fi/timo.viinikainen/jalkakyykky.htm. Niin tuossa kyykyssä on tosiaan muutakin tärkeetä kuin persee taakse työntäminen. Eli pidä "rinta rottingilla", lavat yhdessä, katse yläviistoon, ja polvia työnnät sivuille. No joo nythän minä yritän ihan susta voimailijaa tehdä ;)

Ei kun tosi luulakseni monikin näistä punttimimmeistä, vaikka ei voimaa ensisijaisesti hae, tekee kyykyn juuri voimanostotyyliin, ei tietenkään kaikki. Kivittäkää, jos olen väärissä kuvitelmissa!

Niin ja noihin sun kysymyksiin:

Riittää ( kiinnostuksen mukaa, mutta hienoa, kun on aerobista mukana ). Saat laihdutettua kyllä salitreenilläkin, alikalorithan on sen laihtumisen avain. Ehkä treenin jälkeen ?!?.

Ei deadlineja, mutta tavoitteita :). Mutta enpä tiedä kannattaako kiloissa asettaa tavoitteita, kun lihas painaa enemmän kuin läski :)

E: sori olihan tossa sun ohjelma... en osaa oikein arvoida sitä, sellainen aloittelijan perusohjelma...

Moi! no siis juuri tarkoitin sitä, että haetko lisää voimaa vai parempaa kroppaa.

No tietysti massaa ja voimaa ja parempaa kroppaa, mielellään kaikki heti ;)

Mutta joo, ohjelma on voimaohjelma, sanoo sen minulle etsinyt:

Treeni A
Kyykky 3 x 5
Penkkipunnerrus 3 x 5
Maastaveto 1 x 5

Treeni B
Kyykky 3 x 5
Pystypunnerrus 3 x 5
Kulmasoutu 3 x 5

Katsotaan nyt mitä tällä lähtee tapahtumaan. Laihduttamisesta luin taas tuolta aloittelijoiden osiolta ja tuttua juttuahan se on, pitäisi vaan motivoitua ja jaksaa olla syömättä vääriä asioita. Bikinikuntoon ENSI kesäksi :hyper:

Kiitos neuvoista, linkki oli todella hyvä!

No tietysti massaa ja voimaa ja parempaa kroppaa, mielellään kaikki heti
Ihan liian tuttua! Ja sitten sitä saa vähän kaikkea, mutta ei tarpeeksi mitään. Mutta eiköhän se tästä: mitä enemmän voimaa, sitä enemmän romua liikkeelle eli isommat lihakset eli suurempi energiankulutus -> ihannekroppa!? Saapa nähdä päteekö yhtälö ihan oikeasti, mutta ainakin lisää voimaa olen jo saanut. :rock: Ja sivuvaikutuksena paremman itsetunnonkin. Rautaa nousee, mulle ei v**tuilla!

Voimanosto on kivaa, vaikkei siihen sen ihmeellisempiä lahjoja olekaan: isot rumat ihmiset äheltävät isojen rautojen kimpussa, joten lavalla sulaudun iloisesti joukkoon.

Itse en kyllä kuvittelisi enää kyykkääväni kolmesti viikossa! Toisaalta, aivan oman treeniaikani alussa tein saman lyhyen jalkatreenin viidesti viikossa että kaikkea on tullut tehtyä itsekin. Tietty jos ei ole vielä paljon treenannut se käy oikein hyvin, eipä ainakaan tule liikaa yhdelle kerralle. Lisäilinpä ohjelmaasi kuitenkin pari hjerkkua ja laitoin jaon vähän uusiksi (jos kerran käyt salilla kolmesti viikossa...). Toistojen suhteen tässä näkyy myös pervo viehtymykseni 10-sarjoihin, mihin saa toki tehdä muutoksia omien mieltymystensä ja tavoitteidensa mukaan. Kuka milläkin parhaat tulokset saa.

Treeni A
Kyykky 3x10 2x5
jalkaprässi 3x10 2x5
takareidet istuen 3x10
pohkeet smithillä 1x15 2x10

Treeni B
Penkkipunnerrus 3x10 3xmax
Pystypunnerrus 3x10
sivuvipu (laitteella jos on) 3x10
ojentajatalja 1x15 2x10
haba (vaikkapa alataljalla, 3x10;) )

Treeni C
Maastaveto 2x10 2x5
Kulmasoutu 3x10
ylätalja 3x10

1) Pitäisikö asettaa selkeät tavoitteet?
En oikein tiedä. Jos asettaa kohtuuttomia tavoitteita on suuri houkutus heittää treenikamoilla vesilintua. Toisaalta, pitäähän sitä tavoitteita olla. Penkkiin 10kg lisää, ja jonain päivänä se 80kg.

Uiminen on aika rankkaa touhua, että sen puoleen kyllä. Toisaalta ainoaksi aerobiseksi... en tiedä, lenkille en kyllä lähtisi ainakaan ennen salitreeniä, ja jos jälkeenpäin jaksaisin, niin olisihan se ollut aika tehotonta sähläämistä sellainen. Alussa kaikki on toki mahdollista...voi niitä aikoja! Itse teen niin, että salitreeni ja muu treeni ovat eri päivinä (olin treenannut pari vuotta salilla, kun totesin etten illalla saa itsestäni oikein mitään irti treneissä jos olen saleillut aamulla). Tietysti pyöräilen aina joka paikkaan, mutta sehän ei ole liikuntaa vaan nopea ja kätevä tapa siirtyä paikasta toiseen.

Että tällaisia nyt tuli mieleen tällä kertaa.

Vinkkejä harjoitteluun

Hei!

Olen 36 v. ja nyt vuoden verran käynyt salilla 2 (joskus 1) kertaa viikossa.
Sitä ennen en ollut käynyt salilla ikinä! :eek:

Kroppa on muuttunut ja olen tyytyväinen. Paino on noussut pari kiloa, noin 57 kilosta 59 kiloon (pituutta 165 cm). Voimaa ja lihaksia tullut lisää.

Kaipaisin jotain uutta harjoitteluuni. Tähän asti olen tehnyt tasaisesti eri laitteilla sarjoja, vain painoja tässä matkan varrella lisäten. Vapailla painoilla enkä esim. penkkipunnerrusta tms. ole kokeillutkaan. Haluaisin saada erityisesti yläkroppaan lisää, eli kasvattaa esim. rintalihaksia ja hauiksia (toki ovat jo mukavasti kasvaneetkin).

Jos joku teistä treenaa erityisesti ko. lihaksia niin olisin kiitollinen :lol2: vinkeistä, millä laitteilla & liikkeillä & tekniikoilla saisin vielä lisää tuloksia.

Ihan liian tuttua! Ja sitten sitä saa vähän kaikkea, mutta ei tarpeeksi mitään. Mutta eiköhän se tästä: mitä enemmän voimaa, sitä enemmän romua liikkeelle eli isommat lihakset eli suurempi energiankulutus -> ihannekroppa!? Saapa nähdä päteekö yhtälö ihan oikeasti, mutta ainakin lisää voimaa olen jo saanut.

Kyllä se pätee, nimim. kokemuksen syvä rintaääni ;)

Kyllä voimatyyppinentreenikin lihasta kasvattaa ja ihan suht tehokkaastikin, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Ja onpahan sitten enempi papua siirtyä siihen "oikeaan" bodytreeniin kunnon painoilla, jos massan kehitys jossain vaiheessa sattuisi tyssäämään :thumbs:

Zone-sarja -42%
Kyllä voimatyyppinentreenikin lihasta kasvattaa ja ihan suht tehokkaastikin, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Ja onpahan sitten enempi papua siirtyä siihen "oikeaan" bodytreeniin kunnon painoilla, jos massan kehitys jossain vaiheessa sattuisi tyssäämään :thumbs:

Tästä pääsen taas siihen, että en osaa asettaa tavoitteita, enkä edes tarkkaan tiedä, miksi treenaan. Haluanko massaa vai voimaa? Häh? Mistä erottaa massa- ja voimapainoitteisen ohjelman? Aluksi tein muutaman kuukauden massaohjelmaa (näin sanoivat), nyt vaihdoin voimaohjelmaan (toisen henkilön vaikutuksen alaisena) ja täytyy sanoa, että tämä uusi on minusta huomattavasti mukavampi tehdä. Siispä jatkan sillä. Tulee sitten mitä tulee.

Kyllä se pätee, nimim. kokemuksen syvä rintaääni
Tuomo-Ari katto sammakoi, eli jaappanilais-turkulaisittain oikein paljon kiitoksia rohkaisusta. Ja kyllä, joskus yllätän itseni pullistelemasta peilin edessä ja olen jo varsin tyytyväinen kokonaisuuteen, vaikka erinäiset yksityiskohdat vaativatkin vielä runsaasti viilaamista ja höyläämistä.

Miten treenata? Itse lähdin lopulta sille linjalle, että voimaa lisää. Massaa tulee sitten siinä sivussa, ja lopuksi sitten ehkä ylimääräinen läski pois. Näin, koska olen aina määritellyt itseni enemmänkin sen kautta mitä pystyn tekemään kuin sen miltä näytän. Ogelmaksi näyttää muodostuvan se, että elämääni kuuluu niin paljon muutakin treeniä etten ainakaan juuri nyt pääse treenaamaan niin usein ja kovaa kuin haluaisin, ja sekin pitää ottaa tulostavoitteissa huomioon ettei ihan hillittömästi ruoski itseään kun ei penkkitulos nouse kuin Näsinneulan hissi. Entä massa/voimatreenin ero? Kokeneemmat varmasti kalpenevat, mutta mielestäni se ei voi olla niin kovin suuri, sillä maksimivoimatreeniä alle 10 toistolla ei voi tehdä jatkuvasti...

Kannattaa tutustua opukseen Massaa! Voimaa! joka löytynee kirjastosta, ja josta on Pakkiksellakin jo ehditty kirjoitella. Toinen hyvä opus - suorastaan korvaamaton - on Lihaskuntoharjoittelun anatomia.

Muuten, sattuneista syistä päädyn lähiaikoina koevalaaksi ja elelen Nutrifastilla 6 viikkoa. Saapa nähdä kuoriutuuko unelmakroppa nyt esiin, joka tapauksessa luvassa lienee unohtumattomia elämyksiä...

Entä massa/voimatreenin ero? Kokeneemmat varmasti kalpenevat, mutta mielestäni se ei voi olla niin kovin suuri, sillä maksimivoimatreeniä alle 10 toistolla ei voi tehdä jatkuvasti...

Öh, siis voipas. Ei mun tietämyksen mukaan ainakaan voimaa haluavan ihmisen tarvitse tehdä yli kympin työsarjoja (niistä ei ole hyötyä voiman kehittymiseen). Palauttavat pumppailut ja kevyet viikot ovat sitten asia erikseen. Mulla on periaatteena että kun kymppi tulee niin lisää painoja. Tavoitteenani ei siis ole kasvattaa lihaksia, kasvakoot jos haluaa, pääasia että painot nousee. :D

Ihan lyhyitä hermostoa kehittäviä ja rasittavia sarjoja (jotain 1-4??) ei sen sijaan kannata jatkuvasti vääntää pelkästään. Vähän kestävyyttäkin vaaditaan... Ja ihan lyhyet raskaat sarjat lisäävät loukkaantumisriskiä, ja vähän pidemmilläkin (6-8) sarjoilla voima lisääntyy. Riippuu tietysti mistä voimasta puhutaan (nopeusvoimasta vai kestävyysvoimasta vai maksimivoimasta vai räjähtävästä, olikos vielä joku?).

...tulkitsenko nyt oikein että mun 4-jakoisella 6-8toiston ohjelmalla SAATTAA myös voima kehittyä, vaikka vaikuttaa aika lailla massaohjelmalta? Samalle lihasryhmälle 3-4 eri liikettä, sarjoja 3 ja toistoja siis 6-8.

Mä olen kanssa vähän hukassa nyt tässä voima/massa -viidakossa, eli en tiedä minkälaisella ohjelmalla tulisi sekä voimaa että myös massaa.. Nelijakoisella on ollut ihan hyvä treenata mutta ei pääse ärsyttämään samaa lihasryhmää kovin tiuhaan kun palautuminen kestää jonkin aikaa. Viikon kierrolla mennään.

Tästä tuli nyt vähän ajatusvirtatyyppistä, raskas työpäivä takana :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
...tulkitsenko nyt oikein että mun 4-jakoisella 6-8toiston ohjelmalla SAATTAA myös voima kehittyä, vaikka vaikuttaa aika lailla massaohjelmalta? Samalle lihasryhmälle 3-4 eri liikettä, sarjoja 3 ja toistoja siis 6-8.

Mä olen kanssa vähän hukassa nyt tässä voima/massa -viidakossa, eli en tiedä minkälaisella ohjelmalla tulisi sekä voimaa että myös massaa.. Nelijakoisella on ollut ihan hyvä treenata mutta ei pääse ärsyttämään samaa lihasryhmää kovin tiuhaan kun palautuminen kestää jonkin aikaa. Viikon kierrolla mennään.

Joo, tulkitset oikein. Eihän bodaritkaan tee loppuikäänsä samoilla painoilla samoja sarjoja/ toistomääriä vaan voimaa tulee. Aika taikatemppu varmaan olisi kasvattaa lihaksia ilman että voimat lisääntyis (toisinpäin se onnistuu tiettyyn rajaan asti hermotusta parantamalla), eikö? Eikä aina pysty tekemään 6-8 toistoa - kun alkaa tuntua kevyeltä, lisää painoja jolloin toistot hetkeksi putoavat (ensin kannattaa ehkä antaa toistojen nousta kymppiin yms).

Olennaisin ero kai voimatreenissä on se, että tehdään välillä puhtaammin hermostollisia treenejä lyhyillä sarjoilla eikä väsytetä lihasta loppuun asti (ainakaan usein).

Palautuminen muuten paranee kun alkaa vaan treenata samaa lihasryhmää useammin, aluksi voimat voi vähän pudota mutta kyllä se siitä. Parempi kai lihasta olisi treenata reilusti alle viikon kierrolla, ainakin voimien kannalta. Mun tulokseni ainakin kärsii jos pidän seitsemän päivän tauon, viisi on itselle aika optimi kovien treenien väli. Potailijoista en sit tiiä, mutta luulisin että useammin on parempi myös lihaskasvun kannalta. :rolleyes:

Mulla on hirmu tiukka tuo saliohjelma, se on tehty mulle kun liityin uudelle salille. Tekijä ei kyllä ollut superammattilainen, mutta ohjelma aika sama kuin monissa hypertrofiaa kuvailevissa kirjoissa esimerkkiohjelmat. Mutta olen aika hapoilla seuraavana aamuna treenistä ja tosiaan palautumiseen menee aika paljon aikaa ja nelijakoisella ei alle seitsemän päivän kiertoon pystyne.

Jotenkin sitä ei vaan luota siihen että vois reilusti vähentää eri liikkeiden määrää eikä tarvitsisi vetää failureen ja siis sitä kautta tihentää treenikiertoa... Kun on niin pitkään kuullut tuota failure-ajatusta (ei siis pakkikselta vaan naistenlehditä ym.).

Toisaalta olen enemmän bodailija kuin voimailija, jos voimailijalla siis tarkoitetaan painonnostoa.. Massaa olisi ihan pakko saada lisää, olen niin kevyt, joten pelkää hermostollinen voimatreeni ei tule kyseeseen tässä vaiheessa. Kun haluaisin massaa tietenkin lihaksen muodossa ja siinä sivussa pakollinen määrä fäsää.

Kunpa löytäisin kultaisen keskitien asiassa! :)

A. Jos on malttia eikä ole menossa fitness-kisoihin, lihaksia voi kasvatella rauhassa keräämättä suurta läskikerrosta. Mulla on kotona kävelevä esimerkkitapaus (enkä tarkoita itseäni, joskin oon mäkin saanut omasta mielestäni kivasti lihasta ilman ett tarttis diettailla mitään pois). Tämä edellyttää maltillista ruokavaliota (pikkuisen plussalla) ja sitä ettei lähtötilanteessakaan ole ylipainoinen. Hyviä puolia on myös se, että elimistö tuskin kauhesti tykkää painon jojottamisesta.

B. Suurin osa voimailijoiden treenistä on aika samanlaista ku massatreenailu (toistoalueella 5-8), erona lähinnä liikkeet eli voimailijat (voima- ja painonnostajat) ei kauheasti tee eristäviä ellei niistä oo jotain hyötyä pääliikkeen kannalta. Voimailureeni keskittyy siis pääliikkeiden eikä jonkin lihasryhmän ympärille. Toki eristäviäkin liikkeitä voi tehdä voimapainotteisesti (ei failureen mut silti kovaa, eikä tartte tehdä mitään ylipitkiä >10 toiston sarjoja). Voimailijat harrastavat myös piikkailua, eli haetaan sarjaenkkoja lyhyillä sarjoilla ja myös maksimiykkösiä (tällöin myös palautukset ovat pitkiä, jopa 5min).

C. Mun henk.koht. mielipiteeni on, että treenistä pitäisi palautua muutamassa päivässä. Tämä vaatii sitä että a)treenaa säännöllisesti (tauot kostautuvat heti) b)syö ja lepää hyvin.

D. Nelijakoisella kierron lyhentäminen on toki vaikeaa, ellei tee kaikki 4 treeniä putken + yksi lepopäivä. Mulla on 2-jakoinen (penkki- ja kyykkypäivä), mut mä olenkin wannabe-voimanostaja. :D

E. Jos sun treeniohjelma on sun mielestä hyvä, ja tykkäät tehdä sitä, ja tulokset tyydyttävät sinua, niin älä vaihda. Mä vaihdoin 3-jakoisesta kaksijakoiseen juuri sen takia, että halusin treenata molempia lemppareitani useammin (kolmas treeni oli selkä+haba, habat jätin pois ja selkäliikkeet on jaettu noille kahdelle päivälle). Pääasia ett treenaaminen on kivaa (=motivoivaa)!!

Selkiskö yhtään? Massa ja voima eivät siis ole toistensa vastakohtia tai jotenkin täysin eri asioita vaan enemmänkin yhden jatkumon ääripäitä. Treeniä voi siis tehdä eri lihasryhmille eri periaatteilla ja tehdä kausittain painottaen aina vähän enemmän toista ääripäätä. Bodailijat ei useinkaan oo kovin heikkoja ja toisaalta voimanostajat ei oo mitään laihiksia. Voimanosto on tietysti painoluokkalaji, että sikälikin turha läski on turhaa massaa, ja lihaksista yritetään saada mahdollisimman vahvoja suhteessa niiden kokoon. Bodailijoille on tärkeintä olla mahdollisimman iso. :lol2:

Latest posts

Back
Ylös Bottom