Tavoitteena juosta 10 km ja puolimaraton

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AEOM89
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs mulla on juoksusta ollut melkein totaalilepoa jo 2 vuotta.

Tauon syy oli kipeä akillesjänne, joka kipeytyi, kun juoksin 10 km toukokuussa vuonna 2005. Taisin juosta sen vähän turhan kylmiltään, sillä en ollut juossut sitä ennen koskaan edes 6 km putkeen. Tämän kuntotapahtuman jälkeen akillesjänne oli aikas kipeä. Ilmeisesti myös sillä oli vaikutusta vamman tuloon, että juoksin sen 10 km melkein kokonaan asvaltilla, vaikka olin treenannut vain pururadalla?

Sitten elokuussa alkoi koululiikunta ja akilles oli edelleen kipeä. Erityisen kovia kivut oli sen jälkeen, kun juostiin 100m ja hypättiin pituutta. Ei ehtinyt kipu lakata ennen kun seuraava liikuntatunti jo oli.

Viime kesänä, kesällä 2006 siis kokeilin muutaman kerran juosta, mutta aina juoksun jälkeen tuntui pientä kipua, joten näin parhaaksi pitää kunnon tauon juoksusta. Samoin kipua tuntui jos koitti uida. Nyt pidin tänä talvena uinnista taukoa 3 kk.

Kävellyt/pyöräillyt olen aika ahkerasti tuon 2 vuoden ajan, joten en missään rapakunnossa kuitenkaan ole.

Nyt tällä viikolla ja viime viikolla kävin kerran lenkillä, tosin kävelin varmaan enemmän kuin juoksin. Tämän lisäksi olen muutaman kerran ollut pelaamassa salibandya. Mitään kipuja en ole akillesjänteessä enää havainnut, joten nyt voin ilmeisesti pikkuhiljaa aloittaa uudestaan juoksemisen? Into on ainakin vielä kova.

Onko mulla mitään mahkuja lähteä toukokuun puolivälin aikoihin koittaan juosta 10 km? Vai pitäisikö juoksu aloittaa maltillisemmin?

Tämän lisäksi tarkoituksenani on juosta syksyllä puolimaraton tai joku muu suunnileen yhtä pitkä matka. Vaikkapa syyskuussa. Onko mitään mahdollisuuksia päästä siihen kuntoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos pystyt juoksemaan kohtuu pitkiä lenkkejä ilman kipuja, ennen sitä 10 km juoksua, niin miksi ei. Se onkin sitten eri asia, että kuinka hyvän juoksukunnon ehdit saada tossa ajassa.

Jos kivut tulee yllättäen takas, niin kannattaa harkita urheilulääkärillä käymistä.

Mun ilmeisesti kannattais harjoitella myös asvaltilla, kun se 10 km on myös melkein kokonaan asvalttia.

Mutta...onko 3 lenkkiä viikossa hyvä näin alkuun? Ihan reipasta kävelyä ja kevyttä hölkkää semmoinen 20-30 min kerta?

Nyt oon siis 2 kertaa jo niin tehnyt. (Juoksua 8 min+kävelyä 20 min) Sitten vaan pikkuhiljaa muutan kävelyn juoksuks ja ehkä siinä ennen 10 km juoksua pystyisin jo vetään 5 km juoksulenkkejä? (Siis oon tehny niin, että aina 2 min kävelyä, 1 min juoksua, 2 min kävelyä, 1 min juoksua jne. Ja sitten kohta alan tekeen tyyliin 1 min kävelyä, 1 min juoksua.)

No itse olen keskiarvoisesti vetänyt näin:

Viikossa n. 5 lenkkiä. Näistä 1-2 tasaista hölkkää 130-140 sykkeellä, ei kävelyä eikä pysähtelyä. Loppupuolella syke pysyy samana mutta vauhti kasvaa. Hitaat lenkit sitten kävelyä/hölkkää.

Joka tapauksessa jokainen lenkki kestää parin minuutin tarkkuudella tunnin. Varmaan kannattaa harkita sykemittaria ettei revitä itseään hajalle.

Kyllä tuossa aikataulussa itsensä saa kokoon että pystyy matkan suorittamaan turvallisesti. Itsellä kesti pitkään ennen kuin penikkatauti hellitti jaloista asfalttijuoksemisen takia, toivottavsti vältyt siltä.

Joo mutta mulla on nyt kyse nimenomaan juoksun uudelleen aloittamisesta.

Silloin vuonna 2005 juoksin minäkin sen 5 kertaa viikossa. Voi olla, että juoksuvammani syntyä edesauttoivat halpistossut, jotka maksoivat noin 25 €. Nyt mulla on käytössä 130 € maksaneet tossut, uskoisin että ne on vähän laadukkaammat.

Yleensä kun lenkille lähden, niin teen sen aamulla ennen kuin syön tai juon mitään. Jos olen vaikka syönyt 3 tuntia ennen juoksua niin aina alkaa pistään.
Sen 10 km:kin kun silloin juoksin, niin se oli aamulla klo 10 lähtö ja joskus 7 aikaan aamulla söin vaan yhen banaanin.

Jos jotain aikoja muistelen, niin mun aika tais silloin olla 10 km:llä vähän alle 55 min. Jos nyt pystyis samaan. :thumbs:

Ei ole ollut mitään kipuja toistaiseksi akillesjänteessä, mutta oikea polvi on hieman kipeytynyt. Vaikka en ole juurikaan edes lenkillä käynyt, kun koululiikuntaakin on 3 kertaa viikossa. Ja pallopelejähän siellä on ollut ohjelmassa.

Kipukohta polvessa on polven sisäpuolella, ei kuitenkaan reunalla. Pieni kuormitus ei vielä mitään kipua aiheuta, mutta jos esim. menee kyykkyyn ja ylös niin silloin hieman vihlaisee.

Ihan varmasti pystyt jo loppukesästä juoksemaan sen puolikkaan jos vain jalkasi kestää kesän harjoittelun! Itse olen menossa nyt keväällä juokseen puolikkaan ja kyllä pohjakunto on tehty 7-15 km lenkeillä. Pari kertaa reilu 20km juostu tälle vuodelle, mutta vauhti ei päätä huimaa kun tärkeintä on päästä perille.
Ja jos sun kunto kestää niin unohda nuo kävelyt alle tunnin lenkillä, pidät vaan vauhdin tarpeeksi hitaana.

Ei ole ollut mitään kipuja toistaiseksi akillesjänteessä, mutta oikea polvi on hieman kipeytynyt. Vaikka en ole juurikaan edes lenkillä käynyt, kun koululiikuntaakin on 3 kertaa viikossa. Ja pallopelejähän siellä on ollut ohjelmassa.

Kipukohta polvessa on polven sisäpuolella, ei kuitenkaan reunalla. Pieni kuormitus ei vielä mitään kipua aiheuta, mutta jos esim. menee kyykkyyn ja ylös niin silloin hieman vihlaisee.

Nyt kävi sitten niin, että tänä aamuna polvi oli noin 5 kertaa kipeämpi kuin eilen illalla. Pyräilykin tekee kipeää, itse asiassa kävelyä enemmän.

jos saat sen 10km juostua ilman täydellistä romahtamista niin samalla kunnolla pitäs puolimaratonkin mennä. itelläki tavotteena juosta loppukesästä puolimaratooni vaikkei koko talvena oo tullukkaan juostua kovin paljoo

:curs:
Ei se kipu polvesta ole vieläkään kokonaan lähteny.:curs:
Mutta pahiten on kipeet molemmat sääret, joka juoksuaskel sattuu. Ja keskiviikkona pitäs juosta cooper, saas nähdä pystynkö ylipäätään juoksemaan 12 min.

Eli 10km jää jälleen kerran väliin. :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom