SUPERCARB 1kg -40%

Tavallinen mave vai sjmv vai molemmat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nalle87
  • Aloitettu Aloitettu
Heip! Mitä käytännön eroa tulosten kannalta on tavallisessa mavessa ja sjmv:ssä. Suoritustekniikat toki, ainakin omasta mielestäni, tiedän, mutta olen miettinyt, kumpaa noista kannattaa tehdä vai molempia? Itse olen nyt tehnyt tavallista mavea selkätreenin yhteydessä ja sjmv:tä jalkatreenissä (tuntuu mulla eniten takareisissä). Mitäs te muut mimmit?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jos et pahastu että hyväksikäytän sun ketjua niin mullakin olisi noista pari kysymystä: Eikös niin että suorin jaloin maastavedosakin hieman "niiataan" polvista? Kuinka alas tangon pitäisi tulla? Eikös se juuri (ainakin youtube-videoiden perusteella :D) ole noiden ero, että mavessa tanko viedään ihan lattiaan mutta sjmv:ssä vain vähän polvien alapuolelle??

Nalle87: itse teen samoin, mave selkäpäivänä ja SJMV toisena jalkapäivänä. SJMV ottaa nimenomaan takareisiin (jos niin haluaa ja sitä painottaa), mave taas on todella kokokropan liike - tosin eniten mulla siitä kipeytyy alaselän lihat, eli sinne ajattelen sen hiukan ensisijaisemmin menevän. Mavea ei mun mielestä kannata tehdä hirveän pitkiä sarjoja tekniikan rikkumisen riskin takia, max 6-8 toistoa, kun taas SJMV:n kanssa ja vähän pienemmillä painoilla ainakin itselläni on vielä 10-12 toistonkin sarjat toimineet mainiosti.

Jos vain jompikumpi olis pakko valita niin valitsisin maven koska takareisiä voi kiusata muillakin liikkeillä, mutta mavea ei korvaa mikään.

Mari91: kyllä SJMV:täkin tehdään vieden tanko ihan alas asti ja itse tykkään siitä tyylistä, mutta voi tehdä myös polvien alapuolelle pysäyttämällä, jolloin se tosin on joidenkin mukaan romanialainen maastaveto.

En ehkä ymmärrä täysin polvien niiausta, mutta tässä mun mielestä havainnolliset kuvat näiden liikkeiden erosta:
SJMV (Rahkamuijan blogista):
sjmv.jpg

Mave:
deadlift_2.jpg

Eli jalkojen ja lantion liikeradat ja niiden suhde toisiinsa ovat erilaiset. Alkuasennossa on selvästi suurin ero. SJMV:ssä liike tuntuu sitä enemmän takareisissä, mitä suorempana polvia pitää ("liike lähtee lantiosta"), kunhan ei sentään lukitse niitä.

En ehkä ymmärrä täysin polvien niiausta, mutta tässä mun mielestä havainnolliset kuvat näiden liikkeiden erosta:
...
Eli jalkojen ja lantion liikeradat ja niiden suhde toisiinsa ovat erilaiset. Alkuasennossa on selvästi suurin ero. SJMV:ssä liike tuntuu sitä enemmän takareisissä, mitä suorempana polvia pitää ("liike lähtee lantiosta"), kunhan ei sentään lukitse niitä.

Tuolla niiamisella tarkoitettaneen sitä, että polvet eivät ole lukittuna vaan ihan pienessä koukussa. Esim. kuten noissa kuvissa.

Itse teen myös SJMV:n jalkapäivänä ja maven selkäpäivänä. SMJV:n teen kuitenkin vain polvien alapuolelle (olkoonkin sitten "vain" se romanialainen" :) ), koska se tuntuu olevan parempi selälle. Polvien alle vietynä tuntuma pakaroihin ja takareisiin saavutetaan kuitenkin, joten olen sen kokenut itselleni hyväksi. Selkä siis ollut viime aikoina vähän juntturassa.

SJMV (Rahkamuijan blogista):
sjmv.jpg

Tuonhan liikkeen oikea nimi on tosiaan romanialainen maastaveto, joka monesti menee sekaisin SJMV:n kanssa. Tässä taas olisi SJMV:

sldl_bottom.webp (Lähde: Juho Suomi: Maveista)

Juho Suomi sanoi:
Yleensä tämä liike ja sen kaveri romanialainen veto menevät suomenkielessä hieman sekaisin. Liikkeessä jalat pidetään lähes suorana, polvea ei kuitenkaan saa vetää lukkoon asti, ja viedään tankoa kohti lattiaa. Takapuolta ja lantiota ei kuitenkaan viedä tietoisesti taaksepäin vaan ne pysyvät suht paikoillaan aivan kuin yrittäisit koskea sormilla varpaita jalat suorana. Tanko liikkuu kauemmas kehosta ja alaselän kuuluu tässä liikkeessä pyöristyä (*VAROITUS* Täytyy käyttää maltillisia painoja) samalla tavalla kuin selänojennuksessa. Tanko lasketaan todella alas, about kenkien tasolle, joten koroke olisi hyvä olla käytössä.

Itse en tee SJMV vaan tosiaan romanialaista maastavetoa ja hyvät neuvot siihen löytyy tästä linkistä:

Romanialainen maastaveto. | Väinö Lestelä Performance Training

Romanian-Deadlift.webp (Lähde: Juho Suomi: Maveista)

1. Ensimmäinen ja tärkein sääntö: selkä pystyy ojennettuna (suorana) koko liikkeen ajan!

2. Polvet pysyvät koko liikkeen ajan takana. Toisin sanoen, polvien notkahtaessa eteenpäin siirtyy rasitus takareisiltä osittain etureisille, mitä emme tahdo. Huomaa, että sääret saattavat olla jopa negatiivisessa kulmassa.

3. Ajattele lantiotasi saranana. Selän tehtävänä on pysyä taipumattomasti ja staattisesti ojennettuna koko liikkeen ajan. Se ei muuta asentoaan liikkeen aikana, sen sijaan lantion sarana toteuttaa selän liikeradan. Kyseessä ei siis ole kumarrus!

4. Liike alkaa sen sijaan lantion työntämisellä taaksepäin. Työnnä lantio niin pitkälle taakse kuin kykenet.

5. Ajattele itse liikettä lantion ojennuksena. Jännitä pakaralihaksia ja takareisiä ennen kuin lähdet alaspäin ja työnnä aktiivisesti tankoa alaspäin roikottamisen sijaan. Takareidet toimivat kuminauhan tavoin ja ne venyvät tangon laskeutuessa alaspäin. Ne ovat kuin ritsa, jonka kuminauhan venytät äärimmilleen ennen laukaisua. Laskeuduttuasi itsellesi sopivaan (notkeutesi sallimaan) syvyyteen laukaise ritsa ja ojenna lantio voimakkaasti takareisien ja pakaroiden voimalla.

Takareidet ja pakarat ovat siis saranaa käskyttävä voima.

Muuta tähdellistä asiaa mulla ei sitten ollutkaan.

^Joo, siis kun puhun SJMV:stä, tarkoitan juurikin tuota jälkimmäistä liikettä. Kuulostaa muuten aika hirveältä tuo ns. oikea SJMV?! Selkä pyöreänä :eek:

Joo siis ilmeisesti tuo romanialainen on se mitä mäkin tarkoitin suorin jaloin vedolla... No jotain sinnepäin olen siis joka tapauksessa tehnyt. :D Tuossa rahkamuijan kuvassa ainakin näyttää siltä, että tangon ollessa ylhäällä, polvet on suorina, mutta tankoa liikuttaessa polvet on hieman koukussa. Tätä juuri tarkoitin "niiaamisella". Onko tämä siis oikea tekniikka? :)

Joo, polvia ei kannata lukita. Liian niiaavat polvet vie sitten suotta vaikutusta pois takareisiltä, mutta huomaat varmaan kyllä seuraavana päivänä, onko liike mennyt ns. takareisille. :D

^Joo, siis kun puhun SJMV:stä, tarkoitan juurikin tuota jälkimmäistä liikettä. Kuulostaa muuten aika hirveältä tuo ns. oikea SJMV?! Selkä pyöreänä :eek:

Joo, kyllähän tuo kuvan mukainen liike on aika murhaa selälle, vaikka painot olisikin "maltilliset"! Riippuu muuten varmaan aika paljon välityksistä ja liikkuvuudesta se, kuinka alas tuon tangon selkä suorana saa. Itse saan vaan polvien alapuolelle ja pitkäselkäsenä en sitä alas asti edes tekisi, koska tankoa on vaikea pitää tarpeeksi lähellä kroppaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom