Tarvitsenko palautusjuomaa?

Olen kohta 19-vuotias naisenalku, ja käyn kuntosalilla 5-6 kertaa viikossa. Noudatan kolmijakoista treeniohjelmaa. Kannattaisiko minun hankkia palautusjuomaa? Vai voiko oikeanlaisella ruokavaliolla saada riittävän määrän proteiineja yms? Treenaan kuitenkin aina niin täysillä, että palautuminen vie jonkun aikaa. Mikä palautusjuoma olisi hyvä? Itse olen harkinnut ostavani jotain heraproteiinia, ehkä Whey-80 steviaa, koska olen tottunut käyttämään sokerin/muiden makeutusaineiden sijasta steviaa muutenkin. Olisiko tämä hyvä valinta?

Kyllä palkkarissa sopii olla ihan oikeaa hiilihydraattia. Sen on tarkoitus avata insuliinihanat. Ja mä veikkaan, että tästä saadaan loputon väittely onko hiilari tarpeen palkkarissa.

Ja ei, sinä et välttämättä tarvitse palkkaria, kunhan vaan muuten on ruokavalio kunnossa. Treenin päälle nielaiset jotain hiilihydraatti+proteeini pitoista tavaraa.

Kuten sanoit, ensisijaisesti ruokavalion täytyy olla kunnossa. Jos itse ruokavalio ei ole kunnossa, on samantekevää vedätkö sitä palkkariakaan. Palkkari siksi, koska salilla rehkimisen jälkeen keho on tilassa, jossa kaikista eniten hyötyä saadaan nopeasti imeytyvästä proteiinista kuten herasta, ja sen kanssa nautituista nopeista hiilihydraateista, kuten maltosta. Whey-80 on varmasti hyvä heraproteiininlähde treenin jälkeen, jonka lisäksi vedät vaikka banaanin.

Treenimäärät ei kyllä kuulosta kovinkaan fiksulta. Jos kolmijakoisella painat kropan läpi kaksi kertaa viikossa täysillä. Mitä ikinä se sitten tarkoittakaan.

Kuten sanottua, tuo on loputon suo ja jo odottelinkin ensimmäistä kommenttia, siitä että sokeria ei tarvita mihinkään. Jos sille ruokavaliossa joku paikka on niin se on tuossa (eikä tartte olla edes bulkilla).

Kyllä sillä perinteisellä palkkarilla (Heraa+hiilaria, esim. maltoa) ihan paikkansa on ja syystäkin ihmiset niitä kittaavat. Suuri osa aloittelijoista, varsinkin naisista syö aivan naurettavan vähän ja päin persettä muutenkin, salillakin saatetaan alkuhuumassa heilua laitteista toiseen kaksikin tuntia. Kyllä siinä kunnon tuhdilla palkkarilla pahinta energiavajetta pystytään paikkaamaan. Proteiineja tarvitsee kyllä, mutta ei se prode yksistään mikään ihme aine ole joka saa yhtäkkiä lihakset räjähdysmäiseen kasvuun. Mulla on vähän sellainen fiilis, että nuoret bodarit varsinkin vetävät aivan tolkuttoman tarpeettomia määriä prodea. Tilataan hirveet habat mielessä kaikkea mitä nimeltä mainitsemattomat bodibloggaajat mainostavat. Treeni koostuu sitten myös keskitetyistä hauiskäännöistä ja homma viimeistellään tuplahaboilla taljassa, koska niin se bloginkin lihaksikas setä neuvoi, ainut vaan että näiden sankarien tyylillä tuossa liikkeessä ei hauis rasitus sitten ollenkaan.

Ei muuta kuin kunnon ruokaa (aloittelijoiden osiolla varmasti riittää tarpeeksi ohjeita alkuun pääsemiseksi), selkeä ja yksinkertainen treeniohjelma alkuun (reiden lähennyksillä ei se bodypeppu ja koivet tule), sitten kiltisti vähän heraa ja maltoa. Niin ja vielä... SQUATS.

Kyllä sillä palkkarilla on tarkoituksensa ja kannattaa se ottaa. Itsellä meinaa treenin jälkeen olla taju kirjaimellisesti kankaalla ja palkkari on jo senkin puolesta ehdoton - vaikka kunnon ruoka tuleekin syötyä n. tunnin sisään treenistä. Huhhuh sitä vapinaa. Niin ja toki ensisijaisesti sen lihaskatabolian estämiseksi. Aloitellessani tein myös sen virheen, että hiilaria tuli laitettua aivan liian vähän koska "en tarvtse noin paljoa hiilaria ja se turvottaa" - jälkeenpäin tajunnut sen tärkeyden tappavien rääkkien jälkeen. Niin ja nykyisin käytän malton sijasta banaania hiilarinlähteenä valmentajan käskystä - pitää itselläni paremmin vapinat poissa ja saa samalla tankattua suoloja.

Ei se hiilari välttämätöntä ole, mutta kun siitä ei mitään haittaa ole niin pelaan varman päälle ja käytän. Muutenki mukava samalla ottaa vähän kaloria lisää huiviin kun on tuo syöminen niin hankalaa...

Back
Ylös Bottom