Tapaturma, vahingonkorvaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävi kesällä pieni tälli ja seurauksena vasemman käden värttinäluu murtui ranteen vierestä. Nyt siis tapaturmasta kulunut reilut 6kk. Mieleeni on tullut voinko hakea korvausta vakuutusyhtiöltä jälkeen päin, kun käsi ei toimi yhtä hyvin kun oikea käsi? Lisäksi kädessä on n. 10cm pitkä arpi leikkauksen takia. ranteessa on pala titaania ja 12 ruuvia.

Minulla on tapaturmavakuutus. Vakuutusyhtiö korvasi leikkauksen, lääkelaskut, lääkärikäynnit yms. Työkseni ohjaan ryhmäliikuntaa jossa olen toimimattomuutta huomannut. esim. punnertamaan en pysty kämmenet maassa, koska ranne ei taivu ääriasentoihin. Viime aikoina olen huomannut särkyä sormien nivelissä ranteen kohdalla, jossa metalliosat on.

Aion mennä lääkäriin näyttämään kättä (sanoivat että ota yhteyttä 6kk jälkeen jos ongelmia tulee). Aion myös ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä. Haluan ensin kysellä onko täällä ketään kenellä olisi ollut vastaavia tilanteita? miten toimia & edetä? Kiitos vastauksista!

Kävi kesällä pieni tälli ja seurauksena vasemman käden värttinäluu murtui ranteen vierestä. Nyt siis tapaturmasta kulunut reilut 6kk. Mieleeni on tullut voinko hakea korvausta vakuutusyhtiöltä jälkeen päin, kun käsi ei toimi yhtä hyvin kun oikea käsi? Lisäksi kädessä on n. 10cm pitkä arpi leikkauksen takia. ranteessa on pala titaania ja 12 ruuvia.

Minulla on tapaturmavakuutus. Vakuutusyhtiö korvasi leikkauksen, lääkelaskut, lääkärikäynnit yms. Työkseni ohjaan ryhmäliikuntaa jossa olen toimimattomuutta huomannut. esim. punnertamaan en pysty kämmenet maassa, koska ranne ei taivu ääriasentoihin. Viime aikoina olen huomannut särkyä sormien nivelissä ranteen kohdalla, jossa metalliosat on.

Aion mennä lääkäriin näyttämään kättä (sanoivat että ota yhteyttä 6kk jälkeen jos ongelmia tulee). Aion myös ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä. Haluan ensin kysellä onko täällä ketään kenellä olisi ollut vastaavia tilanteita? miten toimia & edetä? Kiitos vastauksista!

Lääkärin pitäisi pystyä kyllä neuvomaan tässä asiassa mikäli ei niin lääkäriaseman potilasasiamises ainakin. Pysyvästä haitasta maksettavat korvaukset menevät pääsääntöisesti haittaluokituksen mukaan ja korvaussumma riippuu vakuutuksestasi jossa 100% (haittaluokka 20) haitta-aste vastaa sitä vakuutusehdoissa mainittua summaa. Lisäksi vakuutusehdoissa voi olla maininta, että alle tietyn haitta-asteen ei makseta korvausta (25% tai haittaluokka 5 tms.)

Nopeasti Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeesta maallikkona katsottuna haittaluokka voisi olla 2-4 (10-20% haitta-aste)

Ranne jäykkä, hyvä asento = 2
Ranne jäykkä, huono asento = 3-4

http://www.sosiaaliportti.fi/File/14f61866-6cc2-408b-98b5-d9598ff14cd4/haittaluokka_liite.pdf

Itse olin viime keväänä liikenneonnettomuudessa ja jalka poikka ja nauloja täyteen. Just kolahti 2300 eur tilille vaikka en ollut edes tajunnut mistään hakea. Ainakin liikenneonnettomuuksissa tulee kuulemma suoraan jostain taulukosta.

e: jalkaan ei muuta oiretta jäänyt kuin etten suosi juoksemista. Kyykkääminen yks punttitreeni onnistuu täysin.

Kun vammasta ja leikkauksesta on kulunut aikaa vasta 6 kk, niin tässä vaiheessa on mielestäni vielä ennenaikaista puhua pysyvästä haitasta, luissa ja tukikudoksissa kuitenkin tapahtuu muovautumista ym. käsittääkseni vielä paljon pidempään vamman jäljiltä. Miten rannetta kuntoutettiin leikkauksen jälkeen? Saitko fyssarin ohjausta, vai vaan ohjeet mukaan?

Vakuutusyhtiöltä korvauksien saaminen pysyvästä haitasta on usein varsin kinkkinen ja pitkällinen prosessi, ja ennen kuin siihen kelkkaan lähdetään, niin kaikki mahdolliset keinot haitan poistamiseen on oltava käytetty. Tässä tapauksessa ensisijaisena oletettavasti fysioterapia. Mutta ilman muuta kannattaa hakeutua tässä vaiheessa hoitaneen lääkärin puheille ihan jo senkin vuoksi, kun käsittääkseni vakuutusehdoissa voi olla juuri noita aikarajoja.

Potilasasiamiehen työsarkaan asia ei tässä vaiheessa kuulu. Potilasasiamiehen pakeille hakeudutaan sitten, jos epäilee että hoito ei ole ollut täysin asianmukaista ja asia ei suoraan hoitavan/hoitavien tahojen kanssa ole selvinnyt. Käsittääkseni aloittajan tilanteessa ei ole kyse mistään tämänsuuntaisesta.

Vakuutusyhtiöön voi olla yhteydessä tässä vaiheessa juurikin sen puolesta, että selvittää tarkasti nuo vakuutusehdot, mutta asiaa tuskin muuten kannattaa vielä laittaa vireille.

Omasta taustasta sen verran, että itse mursin vas. ranteeni helmikuussa -11. Murtuma oli onneksi hyväasentoinen, eikä hoidoksi tarvittu muuta kuin kipsaus, mutta sitten kontrolli-rtg kuvassa ranteen veneluun ja puolikuuluun välinen nivelväli oli leventynyt, mikä mahdollisesti viittaa näiden luiden välisen nivelsiteen vaurioon. Sain sitten lähetteen magneettikuviin ja käsikirurgin vastaanotolle. Kuvien ja käsikirurgin kliinisen tutkimuksen perusteella, nivelside sai kyllä rytäkässä siipeensä, mutta ei mennyt täysin irtipoikki. Lisäksi ranne parani hyvin, ja päädyttiin siihen ettei nivelsidettä aleta leikkausella korjata, kun kirurgia on aina kirurgiaa, ja hyvinkään tehty leikkaus ei aina takaa optimaalista hoitotulosta. Ohjeeksi jatkoon sain pitää ranteen lihaksiston hyvässä kunnossa, käsikirurgi suositteli harjoittelua Powerballilla, ja niinpä sellaisen sitten hankinkin. On mahdollista, että ranteeseeni vielä joskus tulevaisuudessa kehittyy haittaavaa kulumaa tuon nivelsidevamman seurauksena, mutta elämä on... Toistaiseksi ainakin salitreenit kestänyt hyvin, mutta tunnen kyllä että ranne ei ole aivan samanlainen kuin toinen. Toisaalta, omasta vammastanikin on vasta vuosi aikaa ja täytyy tunnustaa että Powerball-treeni on ollut viime aikoina varsin epäsäännöllistä :nolo: Pitääkin ryhdistäytyä asian suhteen...

Kun vammasta ja leikkauksesta on kulunut aikaa vasta 6 kk, niin tässä vaiheessa on mielestäni vielä ennenaikaista puhua pysyvästä haitasta, luissa ja tukikudoksissa kuitenkin tapahtuu muovautumista ym. käsittääkseni vielä paljon pidempään vamman jäljiltä. Miten rannetta kuntoutettiin leikkauksen jälkeen? Saitko fyssarin ohjausta, vai vaan ohjeet mukaan?

Juu totta varmasti.. Olen kuullut että n. 3 kk jälkeen metallin pitäisi asettua kunnolla käden sisään ja n. puolen vuoden jälkeen alkaa tapahtua rustottumista ja liikerata voi kangistua, mutta onhan nämäkin yksilöllisiä. Olen kuntouttanut rannetta itsekseni. Sain vain jotkut kämäset ohjeet mukaan. Fyssarit ja hierojat antaneet jotain ohjeita. Venytyksiä kämmen eri asennoissa, perus forkkutreeniä kevyellä painolla, puristusvoimakahvalla treenannut (en tiedä oikeaa nimeä, kutsun rannejyrgeniksi :D ) Powerball olis muuten kova! täytyy hommata semmonen. haha tuli joskus intissä vispattua sitä kaali punasena tuvan keskellä. mitä isompi luku näytöllä, sitä parempi :)

Äkkiseltään luin netistä "kosmeettisesta haitasta". Pystyn siis hakemaan arvesta korvausta. Koko, väri, arven paikka vaikuttavat korvauksen määrään. Hoito oli mielestäni ihan hyvä. Hyvät lääkärit yms. ei moittimista.

Taitaa olla parasta ensin käydä lekurissa näyttämässä ja sitten edetä vakuutusyhtiölle..

Kuulostaa asialliselta suunnitelmalta. Mulle muuten käsikirurgi ohjeisti Powerball-treenistä, että ranteen kudosten kannalta edullista on sellainen, että vispaa palloa rennosti siten että se juuri pysyy liikkeessä ja 20 min kerrallaan :)

Ok kiitti vinkistä! ja kiitos neuvoista! kuuluu kiva rutina ranteesta peukaloa liikuttaessa kämmen pystyssä, kun jänne hankaa metallia.. :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom