Tapahtumien kuvausta & hinta politiikkaa

Helou!

Olen harrastelija kuvaaja (viime kesästä kuvaillut) ja kävin tuossa kuvailemassa konemusiikki tapahtuman pari viikkoa sitten. Sovin järjestäjän kanssa että tulen ilmaiseksi kuvaileen meininkiä, koska se oli ensimmäinen kerta kun kuvaan klubi/yökerho ympäristössä, niin en tietenkään voi mitään vaatiakkaan. Menin siis ihan harrastamaan vaan ja lupasin kuvat ilman minkäänlaista palkkiota vapaaseen käyttöön.

Noh kuvista tuli mielestäni ihan kelpo otoksia kun ottaa huomioon lähtökohdan, varusteeni jne. ja jos vaikka vertaa ammattilaisen ottamiin kuviin (tai sitten luulen vain omiani :D). Nyt mietinkin seuraavaa mahdollista keikkaa...koska saan nyt kohtuullisia kuvia otettua niin voisin jonkinlaista palkkiotakin varmaan jo pyytää, mutta miten hinnoittelen esim. tuollaisen tapahtuman kuvauksen NIIN että se ei samalla polkisi ammattilaisten alaa/hinnoittelujaan? Olen opiskelija ja raha tietenkin tiukassa, mutta tällä tapaa voisi saada edes jonkinlaista pientä rahaa tähän rakkaaseen harrastukseen sijoitettua. Uskaltaisiko tässä ottaa yhteyttä esim. kuvausfirmaan/kuvaajaan joka tekee tuollaisia kuvauksia ja kysellä hintoja vai tuleeko heti "vihat päälle" ? :D

Laitan tähän vielä linkin kuvista mitä otin (facebook: julkinen kansio) ja samalla ammattilaisen version...hmm vai saanko edes linkata heidän kansiotaan!? Ei paljon ole tekijänoikeuksistakaan hajua, mutta jos on julkisessa paikassa kansio niin eihän silloin pitäs olla ongelmaa ? Sori typerät kyselyt :D

Meikän kansio; https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3991606327032.1073741831.1787124602&type=1&l=2ca1f89927

ja 10v ammatikseen tehnyt kuvaaja: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.595666510446070.1073741836.137215142957878&type=1

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Pikasella vilkasulla kyllä kansioiden kuvissa aika iso ero... mutta mitä tulee hinnoitteluun, niin kilpailulaji, älä nöyristele.

Nimim. Vielä en itse ole kehdannu rahaa pyytää.

No joo kyl noissa nyt eroa on selvästi, niin teknisessä puolessa kuin sommitteluissa jne. Mutta silti olen kohtuu tyytyväinen kun vastassa oli "event" ammattilainen ammattikalustoineen (5d mark, L-objektiivit, 580ex salama) vs mun eka kerta tollases tapahtumas ylipäätään ja kalustona 600d+10-22mm+50mm (99€ lasi) ja nissinin 80€ salama missä pää ei edes käänny sivusuunnas :S :D Kunnon selittelyä :D

Tuota jos jaksat niin katsotko tarkemmin vielä kuvia ja laita tähän missä olisi parantamisen varaa!? Olisi kiva saada vähä rakentavaa palautettakin välillä (lue: ekaa kertaa) kun aina yleensä kuulee vain "kivoja kuvia" :D

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
En lähde neuvomaan, kun en itsekään moisissa olosuhteissa loistaisi.

Kuitenkin niin, että eivät sun kuvat huonoja ole, jos molemmista otettaisiin vaan viisi parasta otosta, niin ero olisi pienempi. Eli tasasuutta, lähinnä valaistuksen ja hetken osalle.

Irrota salama kamerasta niin menet teknisesti ohi heti alkuunsa. Harva jaksaa edes heijastaa salamaa.

En lähde neuvomaan, kun en itsekään moisissa olosuhteissa loistaisi.

Kuitenkin niin, että eivät sun kuvat huonoja ole, jos molemmista otettaisiin vaan viisi parasta otosta, niin ero olisi pienempi. Eli tasasuutta, lähinnä valaistuksen ja hetken osalle.

Irrota salama kamerasta niin menet teknisesti ohi heti alkuunsa. Harva jaksaa edes heijastaa salamaa.

Kiitos :) Joo pitää ostaa piuha niin saa liikutella salamaa :)

Kyllä noissa gallerioissa selvän eron huomaa. Suurimpana erona teknisessa mielessä osuu omaan silmääni terävyys. Monissa kuvissasi on joko liike-epäterävyyttä tai tarkennus on väärässä kohdassa. Esim. https://www.facebook.com/photo.php?...741831.1787124602&type=3&l=2ca1f89927&theater kyynärpää on terävä silmien sijaan. Edellisessä kuvassa tarkin kohta ovat tuopit, seuraavassa sensijaan kasvot ja kuva onkin heti kertaluokkaa parempi.

Nykyään joka toinen harrastaa valokuvausta. Jos pepsipalkan ja ilmaisen sisäänpääsyn saa niin on varmaan jo aika kova. Vai maksaako joku oikeesti tollasesta jotain?

Kyllä noissa gallerioissa selvän eron huomaa. Suurimpana erona teknisessa mielessä osuu omaan silmääni terävyys. Monissa kuvissasi on joko liike-epäterävyyttä tai tarkennus on väärässä kohdassa. Esim. https://www.facebook.com/photo.php?...741831.1787124602&type=3&l=2ca1f89927&theater kyynärpää on terävä silmien sijaan. Edellisessä kuvassa tarkin kohta ovat tuopit, seuraavassa sensijaan kasvot ja kuva onkin heti kertaluokkaa parempi.

Joo paljon tulee tuota terävyys mokaa vielä mutta se johtuu suurimmaksi osaksi liian isosta aukosta :D Toki heilumisellakin on osansa ja samoin tuo ympäristö on HANKALA...hidas suljin nopeus jne. Tuossa kyynärpää kuvassa tarkennus on naamassa mutta hidas suljin (1/25sec) ja kohteen päänkääntäminen juuri minuun tekee tuosta epätarkan. Tuoppi kuvassa on selvä moka ja aukko on jäänyt isoksi f2.2 eikä ole vaan riittänyt terävyys taustalla olevaan henkilöön. Tuopit on yhtä teräviä kuin vasemmalla oleva henkilökin mutta tuopit näyttää terävemmiltä valon/savun takia. Eikö ollu hyvät selitykset :D Tuossa mun kansiossa kyllä hyvin näkee alkupään kuvat -> keskivaiheesta loppuun, niin heti alkaa parantuun...ei vaan osannut vielä aukon käyttöä noissa tilanteissa missä on enemmän sakkia :) Mutta tästä on taas opittu ja nyt on hyvä jatkaa! Jatkossa en kyllä aio yhtään epätarkkaa kuvaa julkaista...tää oli poikkeus vaan että tulis mahdollisimman monesta ihmisestä kuvaa ja saavat sitte niitä itelle käyttöön :D

Nykyään joka toinen harrastaa valokuvausta. Jos pepsipalkan ja ilmaisen sisäänpääsyn saa niin on varmaan jo aika kova. Vai maksaako joku oikeesti tollasesta jotain?

Mmm-m! Eikö sitä sitten sais harrastaa kun kaikki harrastaa? :D Kyllä mä uskon että tuosta ihan rahaa saa jos noita tapahtumia kuvaa ei se mitään kevyttä puuhaa ole...se vaan riippuu minkälaista tasoa tilaaja haluaa. Joillekkin riittää harrastajat joillekkin ammattilaiset...harrastajat vaan tuppaa olemaan se halvempi vaihtoehto! :D

Vielä tuohon Jannen kommenttiin tuli mieleen että ajatteles asia vaikka niin että haluaisit tuollaisen tapahtuma kuvauksen...ammattimies ottaa 1000e ja harrastaja 200-300e (hinnat esimerkkejä...eikä mitään hajua edes mitä tuollainen kustantaa mutta voisin kuvitella että aikas paljon koska tuokin tapahtuma kesti yli 7h)...jos kelpuuttaa harrastajan tason niin varmaan aika selvää että sen silloin palkkaa? :D

Saahan sitä harrastaa mitä tykkää. Tuntuu vaan itselle vaikeelle uskoa että joku maksaa jollekin "harrastajalle" vaikka 30-40e tunti siitä että se räpsii kuvia jossain tapahtumassa. Saatika tonnin illasta ammattimiehelle. Kertokaa toki vaan jos monikin vetää tällästä tiliä harrastepohjalta, mä vaihdan kyllä sitten kanssa lajia.

Ei nyt sinänsä samanlaista tapahtumakuvausta, mutta ainakin parit hääkuvauskeikat on ens itellä kesänä tiedossa. Tonnin pintaan tulee olemaan lasku noin 9 tunnin kuvauksesta. Ja ihan harrastekuvaajaksi itseni lasken. Toki verokarhu rokottaa osansa. Ei ihan tonnia jää käteen :D

Saahan sitä harrastaa mitä tykkää. Tuntuu vaan itselle vaikeelle uskoa että joku maksaa jollekin "harrastajalle" vaikka 30-40e tunti siitä että se räpsii kuvia jossain tapahtumassa. Saatika tonnin illasta ammattimiehelle. Kertokaa toki vaan jos monikin vetää tällästä tiliä harrastepohjalta, mä vaihdan kyllä sitten kanssa lajia.

VAIHDA LAJIA! :D Kyllä kuvauksista saa aivan "järjettömiä" summia, MUTTA kyllä siihen pitää panostaakkin + vaikka itse kuvaus tuntuis helpolta niin se kuvien raakkaaminen & käsittely sitä aikaa vie. Esim. Mikekin kertoi jossain saavansa parhaimmillaan 1200e/tunti (tais olla tosin mainoskuvaus?).

Ei nyt sinänsä samanlaista tapahtumakuvausta, mutta ainakin parit hääkuvauskeikat on ens itellä kesänä tiedossa. Tonnin pintaan tulee olemaan lasku noin 9 tunnin kuvauksesta. Ja ihan harrastekuvaajaksi itseni lasken. Toki verokarhu rokottaa osansa. Ei ihan tonnia jää käteen :D

Jep! Juuri itekki häät viettäneenä tuli kateltua noita hintoja ja "dokumentaarinen" kuvaus/pitempi sessio niin helposti hinnat on alkaen 1100e...ja tämä meidänkin valokuvaaja luokitteli itsensä "harrastajaksi" omilla nettisivuillaan :D Mutta kyllä hän ihan ammattilainen oli :D Samaa voisin kyllä sanoa sustakin mitä nyt on noita kuviasia katsellut :P :) Hauskaa kun emännän kaveri tokas joka yllätys yllätys harrastaa kans kuvausta, kun kyselin häneltä olisko ollu kiinnostusta "dokumentaariseen" kuvaukseen meidän häistä: "ei mua oikein kiinnosta kun en mä aio mihkään hääjuttuihin panostaa...ei niillä tienaa" en sitte viitsiny alkaa selventää hintoja :D

Kertokaa toki vaan jos monikin vetää tällästä tiliä harrastepohjalta, mä vaihdan kyllä sitten kanssa lajia.

Ah kohta harrastepohjalta jäi huomaamatta...tästä en kyllä itse osaa sanoa mutta tikotiko tuossa jo vähän selvensikin (tosin hänellä on jo kalusto/osaaminen "ammattitasolla" :D). Niin ja miksi muuten olisi paljon noita "itkeviä ammattilaisia" valittamassa kuinka harrastajat tulee syömään heidän leipäänsä :D

Luulis kun tosiaan noita sunnuntaikuvaajia on maailma täynnä niin varmaan kahvipalkalla saa ihan hyviä kuvia niin jos siihen päälle joutuu maksamaan tonnin lisää että saa sitten "pro" kuvia niin varmaan monelle kelpaa ne ihan hyvät normikuvat :D

Kylhän niitä kuvia nykyään kahvipalkalla saa, ja monelle se riittäkin. Ite en jaksa kahvipalkalla kauheesti kuvailla kun on muutenkin liian vähän vapaa-aikaa. Hölmöläisen hommaa tehä ilmaseksi töitä :)

Poriin kuvailemaan SM-kisoja viikonlopuksi! Palkkioksi ilmainen hotellivkl ja sisäänpääsyt kisoihin :) Riittää mulle, vielä kun pääsee pomon 7D:llä kuvailemaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom