Tapahtui tänään salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fritzu
  • Aloitettu Aloitettu
Pakko tulla tänne purkamaan paineita.

Olin lukenut paljon näistä verenpainetta nostattavista sali-ihmisistä, joita oli tullut erilaisten ihmisten kohdalle. En olisi ikinä uskonut, että itselleni voisi tapahtua jotain tuollaista, koska olen saanut olla rauhassa näiltä häiriköiltä. Mutta tänään se sitten tapahtui...

Olin salilla täysin normaalisti tekemässä rinta- ja hartiatreeniä. Samaan aikaan salilla oli joitain työttömiä "treenaamassa". Oli kait siinä joukossa myös muutama paikallinen kylähullu. Näiden ihmisten suurena hupina oli pitää jatkuvasti koneet varattuina. Varsinkin peck deck (kotoisammin rintaprässi täällä päin) oli suosittu ISTUMAPAIKKA. Varsinkin eräs nainen ISTUI siinä ja jutteli samalla jollekin ystävättärelleen. Sai odottaa kauan ennenkuin pääsi siihen.

Juuri kun sain laskettua treenivihkoni ja juomapulloni ko. koneen päälle, niin eiköhän siihen tule se paikallinen kylähullu viereen tuijottamaan! Ajattelin siinä sitten, että "En prkl vie jää tähän treenaamaan, jos tuo on tuossa vieressä." En kerennyt kuin vain puolittain kääntyä, niin eiköhän se ukko sitten istahda siihen ja jää tuijottamaan muita sali-ihmisiä.

Naisesta, jonka mainitsin äsken, niin siitä sen verran vielä. Täytyy myöntää, että hän oli pukeutunut niin täydellisesti salille sopiviin vaatteisiin; villatakki, strecht (miten ikinä kirjoitetaankaan) housuihin ja PAKSUpohjaisiin kenkiin. Sopi niin täydellisesti salille, kuin olla ja osoaa.

En saanut edes kunnon treeniä aikaiseksi, kun sai KOKOAJAN olla odottamassa vuoroaan jollekin koneelle. Välillä tuli ihan kylmäkin ja oli tosi hohdokasta treenata, kun se paikallinen kylähullu tuijotteli kokoajan.

Kaiken huippu oli se, kun olin tekemässä penkkipunnerrusta. Kun nousin ylös siitä sitten, niin eiköhän se prkl kylähullu ottanut ja mennyt lukemaan mun treenivihkoa, joka oli eräällä pöydällä parin metrin päässä musta! Silloin oli todella lähellä, että minä siis Fritzu , rauhaa rakastava ihminen, en ottanut oikeutta omiin käsiin ja läjäyttänyt sitä ukkoa päin näköä! ARGH!

Hermojani kiristi vielä enemmän se, että sinne tuli joku sattanan jätkä, joka kokoajan "esitteli" itseään siellä. Eli teki nämä legendaariset ympäri salia kävelyt, hirveät kädenpyörittelyt, etc. Ei se tehnyt siellä mitään vaan kokeili aina jotain välinettä, kokeili siinä olevia painoja ja jatkoi taas sitten sitä kävelyä.

Kaiken kruunasi sen sitten, että mä myöhäistyin bussista...

*Hakkaa päätänsä seinään*

Ei kyllä tuntunut, että olisi mitenkään ollut salilla vaan pikemmin jollain hullujenhuoneella. Ihmiset olivat kuin jonkun sirkuksen kummajaiset...

PS. Uskotteko, jos sanon, että näin siellä naisen, joka teki reisien lähetäjissä 132 TOISTOA!! 10 kg painoilla? Uskotteko? :)

Kuulostipa varsin karmaisevalta, sympatiat sulle Fritzu! Vaan eihän tollasille kylähulluille uskalla mennä ärhentelemään, kun ei tiedä miten hulluja ne VOI olla...

Itselläkin on yksi omituinen kokemus salilta, täytyy tosin myöntää, että kalpenee kovasti Fritzun kokemusten rinnalla! Treenasin joululomalla Jyväskylässä eräällä keskustan salilla ja olin muutamana treenikertana kiinnittänyt huomiota erääseen keskikehonrakentajaan (vyötärönympärys lähenteli varmasti 1,5 metriä kevyesti...), joka tempoi laitteissa todella omintakeiseen tyyliin ja teki sarjan yhtä liikettä, sarjan toista. Pääasiassa äijän aika tuntui menevän toisten kyttäilyyn ja kyräilyyn. Välillä tunsin itseni vainoharhaiseksi, mutta poikaystävänikin oli huomannut saman kyttäilyn, joten kuvittelusta ei ollut kyse! Eräänä päivänä sitten tein suorin jaloin maastavetoa ja huomasin tämän kyylän taas kyttäävän. Kun olin menossa tangolle toista sarjaa tekemään niin takavasemmalta pyyhälsi tämä mies, nappasi tangon käsiinsä suoraan nenäni edestä, teki ähisten ja puhisten ehkä noin kolme hikistä toistoa sjmv:a tekniikka päin persettä, ja paiskasi tangon painoineen kolisten maahan. Tämän jälkeen äijä kyttäsi minua hetken silmät vihamielisesti kiiluen ja lähti maha pystyssä kohti seuraavaa "laitetta". Naamani oli tuon jälkeen varmaan katsomisen arvoinen, jäi haavi kyllä totaalisen auki. En tiennyt olisinko itkenyt vai nauranut. Kaikkia sitä maailmaan mahtuu, ei tainnut tälläkään veijarilla kaikki kotona olla...

Hui kauhea, kuulosti pelottavilta nuo teidän jutut. Mun kohdalle ei noin hulluja tyyppejä oo sattunu, töykeitä ihmisiä senkin edestä. Viimeisin tapaus oli, kun tein pohkeita smith-tangolla ja jalkojeni alla oli puinen koroke. Puisen korokkeen tukena oli 20 kg:n levypaino, ettei koroke kippaa kesken sarjan. Lepäilin sarjan välillä ja yhtäkkiä mitään sanomatta salin "isoin karju" tuli ja haki levypainon pois ja vei sen kyykkytankoonsa. Ei siinä olis ollu mitään, kun olis edes kohteliaasti pyytänyt, olisinhan mä antanut sen siitä ottaa ja hakenut 2 metrin päästä toisen painon, kuten sit jouduinki hakemaan. Minun mielestä kuitenkin olis ihan asiallista edes jotein sanoa, kun tuollaista tekee, eikä vaan ylimielisen&vihaisen näköisenä mulkoilla alta kulmien. :confused:

Kannattaa ihan pokkana mennä pyytää, että saa tehdä välissä. Olen huomannut sen fiksuksi liikkeeksi. Useimmat ihmiset antaa ihan auliisti tehdä, jos menee vaan kysymään.

Itsekin yksi päivä "varasin" konetta, kun tuli just tuttu vastaan, kun olin aloittamassa sarjaa. Mun tavarat oli siinä ja nojailin siihen koneeseen samalla kun juttelin. Ei siinä kukaan näyttänyt siltä, että haluaisi juuri siihen laitteeseen, mutta voi olla, että joku puhisi vihaisena jossain nurkan takana :)

No se mitä minä sanoisn on se, että mene sanomaan salin pitäjälle tai jollekin henkilökunnan ihmisistä, että voisivat informoida ryhmän vetäjiä, että ilmoittavat ryhmälle, että laitteet ovat tekemistä varten eikä istumista. Ja voisivat muutenkin kertoa salikäyttäytymisestä.

Treenivihkon salalukeminen on anteeksiantamatonta! Siitä olisi kyllä sietänyt kuulla kunniansa. Se on ihan itsestäänselvää myös salin ulkopuolella, ettei toisten juttuja tongita ilman lupaa! :curs:

Työttömien ja mielenterveyspotilaiden puolesta haluan kyllä sanoa sen, että ne on ihan yhtä arvokkaita ihmisiä kuin muutkin. He eivät välttämättä tiedä yhtään miten salilla pitäisi olla ja siksi olisi hyvä, että joku sen heille kertoisi.

Kyllä muakin vitutti yksi päivä, kun yksi kundi ihan avoimesti tuijotti, kun tein treeniä. Ja se häiritsi ihan hirveästi! En pysty tekee yhtään mitään kiinteän tuijotuksen alla. Ja tuskin pystyy kovin moni muukaan.

Tsemppiä kaikille!

Miulla ei ole pahoja kokemuksia, mutta kerron tässä, miten meiän salilla tehdään jotkut asiat.

Meillä "kyylätään", jos joku näyttää tekevän jotakin ähisemällä. Siis hyvä mielessä. Miekin olen niin tehnyt, ja kun kaverilla näytti voimat loppuvan ja nosto oli vielä puolivälissä, ryntäsin avustamaan. Kaveri sanoi jälestäpäin kiitokset ja pyysi jatkossa toistekin katsomaan ja varmistamaan. Jotkut kun ovat niin ujoja ensikertalaisia etteivät tohdi pyytää. Koskaan ei ole sanottu negatiivisesti. Joskus tosin kysyn jo ennen sarjaa, tarviiko toinen päällekatsojaa.

Meillä on penkki just jalkakyykkytelineen takana. Jos huilin siinä omien toistojen välissä, ja joku alkaa tehdä tiukkoja kyykkyjä, käännyn penkilläni sivuttain, jotta kaverilla olisi täysi puhisemisrauha. Noloa olisi katella takaapäin toisen pyllistelyjä, ja kaverille ehkä noloa nähdä takanaistuvan tuijotteleva naama joka kerta kyykyssä käydessään. Tai kuka sen tietää, ehkä hän osaa keskittyä niin hyvin suoritukseensa ettei huomaa kyyläilijöitä. Silti, minusta on kohteliasta kääntyä.

Toivottavasti en ite kerran vaikuttanut töykeältä. Olin sellaisella salilla, jossa - paha kyllä - ei aina siivota omia jälkiä pois. Olin tekemässä kyykkyä, viimeiseen sarjaani keskittymässä jo, kun kyykkypaikalle tulee joku ja alkaa ottaa romujani pois. (Mistäpä hän olisi tiennyt, että joku siinä teki, käytäntö kun salilla oli mitä oli.) Mie huikkasin, että älä vielä ota, mie teen vielä. Joku toinen kysyy, eikö voisi tehdä välissä. Mie siihen, että olen juuri tulossa viimeiseen sarjaani. No, ihan heti teinkin sen ja jätin tangon äskeiselle nuorelle miehelle. Kummankin treeni jatkui sitten normaalisti.

Mulle ei tulis kyllä mieleenkään pilata treeniäni odottelemalla jonkun laitteen vieressä niin että kylmetyn. Mä meen aina tekee välissä, ja muutenkin sanon suoraan, jos jonkun käytöksessä on jotain huomautettavaa. Mikäs siinä on niin vaikeeta? En voi käsittää tollasta jälkeenpäin vinkumista, sen kun avaa sen suunsa silloin kun on jotain sanottavaa...

Originally posted by Mariko
Mulle ei tulis kyllä mieleenkään pilata treeniäni odottelemalla jonkun laitteen vieressä niin että kylmetyn. Mä meen aina tekee välissä, ja muutenkin sanon suoraan, jos jonkun käytöksessä on jotain huomautettavaa. Mikäs siinä on niin vaikeeta? En voi käsittää tollasta jälkeenpäin vinkumista, sen kun avaa sen suunsa silloin kun on jotain sanottavaa...

Itse kyllä välissä tekemiset (koska teen itsekin!) sekä asialliset kommentit ja huomatukset salilla hyväksyn ilman muuta, mutta kun asia on niin, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia! Lähes aina paras vaihtoehto on tietysti sanoa ASIALLISET kommentit suoraan, mutta olen monta kertaa huomannut sen, että vaikeneminen todella on joissain tapauksissa kultaa.

Esim. omassa tapauksessani oli alusta alkaen hyvinkin selvää, että siinä olisi ollut ihan turha mennä vinkumaan tuntematomalle ihmiselle käytöstavoista ja muusta salietiketistä yhtään mitään, koska näin, että ukko ei todellakaan ollut ihan tässä maailmassa.

Originally posted by Helga
Esim. omassa tapauksessani oli alusta alkaen hyvinkin selvää, että siinä olisi ollut ihan turha mennä vinkumaan tuntematomalle ihmiselle käytöstavoista ja muusta salietiketistä yhtään mitään, koska näin, että ukko ei todellakaan ollut ihan tässä maailmassa.

Ja tyhmyydelle ei jumalatkaan voi mitään. Joillekin on vain ihan turha selittää :jahas:

Ja jos tuloo kylmä kun odottaa että pääsee tekemään sarjaa niin vaatetta päälle, varsinkin näin talvisaikaan *hrrrr*

Originally posted by Hippa

Työttömien ja mielenterveyspotilaiden puolesta haluan kyllä sanoa sen, että ne on ihan yhtä arvokkaita ihmisiä kuin muutkin. He eivät välttämättä tiedä yhtään miten salilla pitäisi olla ja siksi olisi hyvä, että joku sen heille kertoisi.

Oon ihan samaa mieltä Hipan kanssa tässä asiassa! Kaikki ei välttämättä tiedä miten olla salilla, vaikka ikäväähän se on jos muitten treenit kärsii sen takia. Usein mielenterveys- ja päihdekuntoutujille yritetään löytää mieleistä sisältöä päiviin. Tämän takia porukassa voi olla ensikertalaisia ja myös eritavoin motivoituneita ihmisiä. Jos ystävällisesti pyytää tehdä välissä, niin siitä voi istuskelijatkin huomata olevansa tiellä.

En epäile, etteikö olisi epämielyttävää ja ehkä pelottavaakin jos mielenterveysongelmainen tai heikkolahjainen jää vahtaamaan teitä. Heillä ei kuitenkaan ole tarpeeksi kehittynyt sosiaaliset taidot, eivätkä täten osaa olla kuten muut ihmiset. Yleensä myös he huomaavat jos toinen menee vaikeaksi heidän katsellessa ja tämä voi jatkaa käytöstä. Itse kokeilisin olla välittämättä heistä ja jos se ei tehoa, niin menisin juttelemaan ja kertomaan, että ei ole kohteliasta tuijottaa. Asia erikseen on sitten aggresiiviset ja pelkästään töykeät ihmiset...

Tämä voi kuulostaa tietysti hienostelulle. Tarkoitukseni on vain korostaa eroa "sairaiden" ja pelkästään piittaamattomien ihmisten välillä. :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom