"tanko"kauhu penkissä

Onko mulla korvien välissä vikaa tai siis on,ongelmana on että ku oon ladannut tankoon painot ja asettanut itseni siihen penkkiin oikeaan asentoon niin iskee tunne että en mää jaksaa nostaa tota varmaan edes ylös telineeltä saatikka tekemään toistoja. Vaikka painoja en olisikaan lisännyt yhtään ja edellisellä kerralla olisi mennyt ihan ok! Mutta tämä on ihan joka kerta :evil:

Penkki on mulla kaikista heikoin osa-alue ja kehittyy kaikista hitaiten. Voiskohan se johtua tuosta epävarmuudesta?
Entä miten pääsisin eroon tuosta?

Tuttu tunne. Eilen alkoi tanko pelottaa penkissä jo siinä vaiheessa, kun lämmittelin 30kg:lla. Treenipainot ne sitten vasta hirvittivätkin, ottaen huomioon tietty sen, että viime viikolla nousi 5 kiloa vähemmän :(.
Varmaan johtuu ainakin osittain epävarmuudesta tuo penkin heikkous, eihän sitä niin helpolla siihen pelottavaan tankoon uskalla lisätä sitä 2,5 kiloa, kuin esimerkiksi kulmasoutuun. Ihanhan se on ymmärrettävää, jos tulee liikaa painoa, saattaa jäädä alle :eek:
Itse olen pyrkinyt moisesta häiriöstä eroon psyykkaamalla itseäni. Ajattelen että ei tuo paina paljo p*skaakaan jne. Kohtalaisen hyvin alkaa jo tepsiä :)

Minä olen luullut, että mulla on päässä vikaa kun tanko pelottaa. Tavallaan tosi helpottavaa kuulla, että muilla on samaa ongelmaa.

Mä olen tehnyt sitten vaan käsipainoilla penkkiä. Ja ne loppuu kyllä ihan justiinsa kesken kun noihin "koottaviin" saa mahtumaan vain tietyn verran. Mulla on kyllä tanko, mutta en vaan uskalla käyttää sitä. Treenailen kotona ilman varmistajaa, eli jos jotain sattuu, niin...

Hih joo, tuttu tunne. Penkki on ni kovin pelottava liike, kun tosiaan se allejääminen on aika ikävä ajatus... Onneksi on jäänyt vain ajatuksen tasolle tähän mennessä ja sinne se saakin jäädä, ei tartte kokea todellisuudessa.

Pikkasen aiheen sivusta, mutta samanlainen "kauhu" joskus iskee kyykätessä tai jalkaprässiä tehdessä. Kattoo niitä painoja kun on ne tankoon/prässiin ladannut ja toteaa että onhan siinä jo jonkinverran tota rautaa, oikeastaan on kohtuu tyyväinen. Mutta sitten kun asettuu sen prässin/tangon alle ni tulee fiilinki "apuva, jos mä en nyt saakaan nousemaan ni mähän litistyn tän alle". Ei o järin kiva tunne ei. Psyykkaamalla itteään pystyy auttamaan, mut kyl se varmistaja/treenikamu on näissä tilanteissa kultaakin arvokkaampi.... Lilith, miss you :D

"Tankokauhuun" ei omien kokemusteni perusteella auta kuin yksi asia: Ahkera penkkaaminen, että tanko ikäänkuin "tulee tutuksi". (HUOM! Ei tarkoita ylitreenaamista kuitenkaan.) Tekniikka kannattaa tosiaankin laittaa ehdottomasti kuntoon, eli tukeva asento, työntö suoraan ylöspäin, ei ns. päätä kohti (tähän sorrun vielä joskus itsekin :nolo: ), ja takaolkapäät pysyvät penkissä kiinni koko liikkeen ajan. Eikä mitään "pompautuksia" rinnalta, siitä tykkäävät olkapäät helposti kyttyrää. :evil:

Menee hieman off-topiciksi, mutta suonette anteeksi... Mutta pakko on taas muistuttaa, että hidas kehitys penkissä (siis painojen lisäämisen kannalta katsottuna) voi olla ja onkin usein kiinni myös siitä, että treenisysteemi ei ole voimanhankinnan kannalta optimaalinen. Enemmän keskustelua aiheesta löytyy täältä.

Puolileikkimielinen ehdotus: Kokeilkaa joskus konkreettisesti, mitä se tangon alle jääminen tarkoittaa. Jos puhutaan jostain 30-40kg lasteista, niin niiden alta pääsee pois täysin vaivatta ja kivutta. Jättäkää joskus se tanko rinnalle, rullatkaa reisien päälle ja nouskaa istumaan. Ei pitäisi tuottaa vaikeuksia. Sitten kun kokeilette, niin tiedätte ainakin, ettei sinne litisty tai kuole. Ehkä se pelkokin sitten vähän laantuu? Itse olen joutunut rullaamaan lähemmäs 70kg joskus, ja kyllä siinä suurimman kolauksen saa ylpeys :D

Latsi, jepjep, samankaltaisia kokemuksia täälläkin. Joskus viime syksynä 60 kg ei sitten noussutkaan, joten rullatahan se piti... Ilme oli vähän aikaa :nolo: ja :evil:, mutta pääsin kyllä tilanteesta pois helposti omin voimin.

Mä välillä psyykkaan itseäni, kattelen tankoon lätkimiä painoja ja aattelen että onpas naurettavan surkean pienet painot mulla tossakin, nostetaas ylös ennen kun siirrytään isompiin :D
Toi kyllä auttaa ihan hyvin kun pariin kertaan jää sinne penkkitangon alle ja rullailee tangon sitten syliinsä. Eipä se näillä pikkupainoilla mitä ite jaksan nostella, liiemmin vaikeuksia tuota, lähinnä ego kärsii :nolo:
Kyykkyä en mielelläni tee ilman kyykkyhäkkiä, siinä olisi jo inhottavampi jäädä alas kun painoa alkaa niskassa jo olemaan, tosin sekin on kokeiltu eikä siinäkään itteään telonut.
Treenikaverista olisi kyllä penkissä apua, Zannaaa!

Juu sitten kun saat sellaisen varman "tuntuman" penkkaamiseen niin ei enää pelota yhtään! Penkkaat vaan säännöllisesti niinku Gilly jo sanokin ja laitat vaikka ne tuet mihin tanko ottaa kiinni ennen rintaa jos ei jaksakaan. Mä jäin just eilen 70kg alle kun ahneuksissani yritin tehä vielä vaikka olin väsyny. :evil: Sitten yksi mukava ukkeli tuli ja nosti tangon pois, en joutunu onneks vierittää sitä. Kyykkyä mä inhoan yli kaiken siitä pitäs päästä kyllä yli Se on sellanen luuranko kaapissa. :nolo:

Kiitos hyvistä neuvoista. Mulla ei ole kyykyssä tätä ongelmaa ollenkaan, vaikka pari kertaa on tullut otettua liian iso paino, tosin silloin kyllä häkissä.

Penkissä mä jotenkin vaan pelkään, että se rauta tulee naamalle. Siis niin hullulta kuin se kuulostaakin, pelkään että mun penkki menee rikki... Sitten kun raudat on käsissä niin se ei ole mikään ongelma.

Sinänsä tää on tosi epäloogista, koska kun lataan ne käsipainotangot täyteen niin on paljon todennäköisempää että ne menee rikki ja saan siitä raudat naamalle. Pitäis varmaan ostaa kunnon penkki tai mennä taas salille. Kotona on vaan niin kätevä treenailla aamuisin.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Jep. kiva kuulla ettei oo ainoa joka kamppailee tämän asian kanssa.
Mää yleensä treenaan yksin joko työpaikan salilla tai sitten meidän kunnan omalla salilla eikä siellä yleensä ole kaveria avustamassa mutta tuolla kunnan salilla löytyy penkistä ne tukiraudat pitää ruveta käyttään niitä ja psyykkaan vaan itseä hitosti jospa sitä pääsis eroon joskus tosta

:worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

Itsellä ei ole koskaan ollut pelkoa tangon alle jäämisestä.. Liekkö tuohon syynä sitten juuri se, että näin on sen verran monta kertaa päässyt käymään. :D Kyykyssä ehkä joskus aikoinaan joskus tuppasi tulemaan pelko persiiseen, mutta ei siinäkään enää... :hyper: ja prässin allekkin olen kertaalleen jäänyt, eikä siinäkään muuta kun huusin vaan kovasti niin johan alkoi apua tulemaan..

Eipä ole tanko pelottanut. Alkuvaiheessa treenailin penkillä johon sai sivuille eräänlaiset laidat, joiden varaan tanko sitten jäi niin että siitä pääsi alta kiemurtelemaan pois. Vähän siinä sellainen apupyöräfiilis tuli :nolo: .

Äkkiäkös sen sitten äkkäsi, että ei helevata, minähän teen paljon pitempiä sarjoja vatsalihaslaitteella, lähes samoilla painoilla vielä, joten ei kun mahaläskeillä rauta ylös jos ei muuten :nolo: :nolo: .

Harvoinpa se tanko on kuitenkaan ihan rinnalle jäänyt, mikä sekin yllättäen helpottaa ylös nousemista, kun voi tankoa siinä samalla siirtää hieman kohti jalkoja. Ja useimmiten paikalla on, kuitenkin, joku Aatu Avulias pelastamassa pikkuneidin pinteestä :nolo: :nolo: :nolo: .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom