Tangon irtiotto telineestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heikko
  • Aloitettu Aloitettu
Mites on tuon penkkipunnerruksen kanssa, vaikuttaako teillä tulokseen se, ottaako raudat itse telineestä irti vai avustaako kaveri ne ensiksi suorille käsille? Vai liekö vain tottumuskysymys?

mun mielestä itse suoritukseen voi keskittyä paremmin kun joku auttaa raudat käsille, itte otan auttajan kun mennään yli 80%. kisoissakin saa auttajan tarvittaessa et ei sillä niin väliä ole..

Jos kerran on sallittua,että avustaja ojentaa painot suorille käsille niin ilman muuta.Myöskin saa paremman asennon(kaaren ja lavat yhteen)kun ei tarvitse ottaa asentoa painojen kanssa.
Eihän sitä energiaa kannata tuhlata telineiltä ottoon. :thumbs:

Kerran pyysin jotain alottelijaa varmistamaan ja antamaan painot mulle. Muuten hyvä, mut se nosti sen tangon niin ylös, että kaari meni perseelleen.

Eli varmistajan pitää olla kokenut.

gnut sanoi:
Kerran pyysin jotain alottelijaa varmistamaan ja antamaan painot mulle. Muuten hyvä, mut se nosti sen tangon niin ylös, että kaari meni perseelleen.

Kyllä se kokematonkin osaa ne kohtalaisen hyvin antaa, kun selittää tarpeeksi hyvin. Eikä vain sano, että nosta paino käsille.

Raven sanoi:
Kyllä se kokematonkin osaa ne kohtalaisen hyvin antaa, kun selittää tarpeeksi hyvin. Eikä vain sano, että nosta paino käsille.

Hyvä pointti, välillä salilla joku tulee pyytämään varmistamaan, mutta ei kerro mitä pitäisi tehdä, miten ja missä vaiheessa haluaa että tanko otetaan ylös.
Itse nykyään pyrin kysymään mahdollisimman tarkkaan, tai ainakin:
  • Otatko tangon itse telineestä vai avustettuna?
  • Montako toistoa aiot tehdä?
  • Teetkö pakkotoistoja?
  • Miten haluat että tanko nostetaan pois, mikäli nosto pysähtyy?
Muutamalla kysymyksellä on huomattavasti helpompi auttaa toista treenaajaa.

JohnnyB sanoi:
Hyvä pointti, välillä salilla joku tulee pyytämään varmistamaan, mutta ei kerro mitä pitäisi tehdä, miten ja missä vaiheessa haluaa että tanko otetaan ylös.
Itse nykyään pyrin kysymään mahdollisimman tarkkaan, tai ainakin:
  • Otatko tangon itse telineestä vai avustettuna?
  • Montako toistoa aiot tehdä?
  • Teetkö pakkotoistoja?
  • Miten haluat että tanko nostetaan pois, mikäli nosto pysähtyy?
Muutamalla kysymyksellä on huomattavasti helpompi auttaa toista treenaajaa.

Kai teet nämä kysymykset kirjallisena? Mielellään lomakkeista myös ruotsinkieliset versiot, että ei tule kielimuurin takia väärinkäsityksiä. ;)

Jos pyydän jotakuta varmistamaan niin kerron hänelle, mitä hänen pitäisi tehdä. Eli käytännössä montako toistoa uskon tekeväni ja että nostaa minun merkistäni.

Jos varmistan niin ilman muuta ohjeistusta katselen milloin voimat alkavat loppua ja menen lähemmäksi ja nostan kun kaveri hihkaisee tai tanko alkaa laskea kesken nousun.

Juuri näin JohnnyB. :thumbs:

Salit ovat täynnä kaikenlaisia kaikkitietäviä vääntäjiä, joilla on se yksi oma pyhä totuutensa näissä asioissa. Suoraan sanottuna vit**aa katsella kun joku tärkeä jannu käskee jonkun varmistamaan penkkiä ja kaveri ei tee juuri kuten nostaja on haaveillut ja kun varmistaja poistuu niin alkaa ämmämäinen suhina lähimmälle treenaajalle siitä kuinka varmistaja oli sentin liian ajoissa auttamassa tai avitti liikaa tai...

On se nyt kumma jos on niin helvetin tietoinen oikeasta tavasta hoitaa asia, mutta ei saa suutaan auki selventääkseen mitä haluaa. Ei vissiin sovi tärkeän jätkän imagoon. Mun mielestä se kitinä ei sovi, mutta mitä mäkään mistään tiedän... :zzzz:

Mike sanoi:
Parempi kun se tanko vain saatetaan siihen start asentoon. Liika auttaminen on huonoa, varsinkin jos on kisanosto kyseessä, asento ei välttämättä ole paras mahdollinen latsien suhteen jos kaveri auttaa painon täysin. Semmoinen kevyt siirto eteenpäin sopi ainakin mulle parhaiten.
Jeps! Siinäpä asian ydin. Itselläni hajoaa asento, ei san takia että punnerran sen tangon muutaman sentin irti siitä telineestä, vaan siksi että kun tanko on käsillä se on luonnottomasti kasvojen yllä ja se pitää kammeta sinne oikeaan aloituskohtaan. Hyvä varmistaja kevittää max 10kg mutta työntää sen tangon reippaasti oikeaan aloituskohtaan työntämättä yhtään liian kauas.

Pakko antaa kiitosta niille svnl kisajärjestäjille joiden kisoihin olen tähän mennessä osallistunut! Huonoa avustajaa ei oo mun kohdalle sattunut... ovat aina onnistuneet laittamaan tangon just eikä melkein!

gnut sanoi:

Itse otan aina itse tangon irti telineestä juuri sen takia, että pystyn hyvin vetään lavat yhteen ja kaari pysyy paremmin kasassa ku on painoa käsillä.

Mike sanoi:
Parempi kun se tanko vain saatetaan siihen start asentoon. Liika auttaminen on huonoa, varsinkin jos on kisanosto kyseessä, asento ei välttämättä ole paras mahdollinen latsien suhteen jos kaveri auttaa painon täysin. Semmoinen kevyt siirto eteenpäin sopi ainakin mulle parhaiten.

Siltikin välillä kun sanot: liu uta se tanko niin varmistaja nostaa sen kokonaan ja tiputtaa käsille, yleensä vielä aivan liikaa eteen niin että kestää 30 sekuntia saada tasapaino tankoon.

takatukkamika sanoi:
Siltikin välillä kun sanot: liu uta se tanko niin varmistaja nostaa sen kokonaan ja tiputtaa käsille, yleensä vielä aivan liikaa eteen niin että kestää 30 sekuntia saada tasapaino tankoon.

Siksi olisi hyvä vaikka pyytää sama kaveri yhteen lämppäri nostoon ja sitten varsinaiseen kovaan sarjaan, tietää sitten mitä pitää. Itse usein sanon jos on täysin kokematon, että älä nosta liian korkealle vaan että se just tulee siitä telineistä. Jos pitää liian matalalla tankoa, niin silloin sitä helposti nostaakin liian korkealle.

Itellä kaveri auttaa painot telineestä aina, kun mennään oman painon yli. Tämä jo siksikin, että telineistä otto ainakin mulla ottaa tosi tympeesti olkapäihin. Ja selkee ero on kyllä jos joutuu ite tekeen koko noston. Selvästi jää puhtia pois itse nostosta mutta tietty se on tottumista myös osaltaan. Suosittelen auttamista telineistä nostossa.

Raven sanoi:
Siksi olisi hyvä vaikka pyytää sama kaveri yhteen lämppäri nostoon ja sitten varsinaiseen kovaan sarjaan, tietää sitten mitä pitää. Itse usein sanon jos on täysin kokematon, että älä nosta liian korkealle vaan että se just tulee siitä telineistä. Jos pitää liian matalalla tankoa, niin silloin sitä helposti nostaakin liian korkealle.

Ei penkin SM-kisoissa tulisi olla yhtäkään kokematonta varmistajaa, eikä muissakaan virallisissa kisoissa ja niiden mun mielestä pitäisi tietää mitä tarkoitetaan kun sanotaan liu uta.
Kummassakin liitossa kuuluisi saada ottaa se tangon antaja omasta porukasta, auttaisi huomattavasti.

Back
Ylös Bottom