Talotekniikka/LVI -Insinööri?

Liittynyt
8.7.2005
Viestejä
4 393
Löytyykö pakkotoistolta työelämässä olevia talotekniikka tai LVI -inssejä? Tai rakennusalan inssejä? Mulla on melkein kaikki teoriaopiskelut takana ja tää vuosi menee lähes kokonaan täyspäiväisessä työssä, sitten enää lopputyö ja sen jälkeen mulla onkin tuotantoon suuntautuneen talotekniikkainssin paperit. Oon eräässä kohtuu suuressa rakennusliikkeessä koko vuoden harjoittelijan nimikkeellä, niin on mitä parhaimmat mahdollisuudet vaikuttaa siihen miten mahdollinen tulevaisuus tällä alalla aukeaa. Mistä kannattaa ehdottomasti hankkia kokemusta? Minkä osa-alueen hallitseminen on tulevaisuutta ajatellen kaikista hyödyllisintä? Kovasti siellä hehkutetaan tarjouslaskennan perään että sitä kannattaa opetella, jotenkin vaan oon ymmärtänyt että siitä maksetaan suhteessa huonompaa palkkaa ja kun oot kerran profiloitunut tarjouslaskentaan niin siitä hommasta on suht vaikea päästä parempiin hommiin?

Onko urakehitys nousujohteista vai nouseeko asema ja palkka vain firmaa vaihtamalla? Miten oma urakehityksesi on mennyt? Minkälaisesta palkkatasosta/etenemismahdollisuuksista/vastuualueista puhutaan minkäkin tehtävänimikkeen kohdalla? Ja kuinka paljon ne todelliset työtunnit menee siitä 37,5h/vk yli? Ammattiatitoisilla talotekniikka/lvi -insseillä on vissiin suht hyvät tulevaisuudennäkymät? Mites esim venäjän -keikat, kuinka hyvin on tarjolla? jnejne.

Kaikki omakohtaiset ja jopa kaveri kertoi -jutut on tervetulleita. Insinööriliiton taulukoista ja koulun mainospuheista kun on suht vaikea kaivaa juuri sitä omaa alaa koskevaa faktaa ulos. :kippis1:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko suuntautumassa työnjohtoon vai suunnitteluun?
Jos et pidä stressaamisesta ja pitkistä päivistä, niin kannattanee vältellä projektinjohtotehtäviä.

Palkkaus- ja uraputkipolitiikka on niin yrityskohtaista, että siitä on vaikea sanoa mitään yleispätevää. Parhaiten saa liksaa, kun on todella hyvä (tai jopa yritykselle lähes korvaamaton) jossain asiassa, oli se tehtävänimike sitten mikä hyvänsä.
Esimerkiksi kaikenlaisia palavereissa istuskelijoita ja powerpointtien tekijöitä on helpohkoa löytää töihin, mutta jotain tiettyä toiminnalle kriittistä suunnitteluohjelmistoa tai muuta tehtävää hyvin vuosien kokemuksella osaavaa on vaikeampi korvata ja kouluttaa uudesta kaverista yhtä pätevää.
 
Oletko suuntautumassa työnjohtoon vai suunnitteluun?
Jos et pidä stressaamisesta ja pitkistä päivistä, niin kannattanee vältellä projektinjohtotehtäviä.

Palkkaus- ja uraputkipolitiikka on niin yrityskohtaista, että siitä on vaikea sanoa mitään yleispätevää. Parhaiten saa liksaa, kun on todella hyvä (tai jopa yritykselle lähes korvaamaton) jossain asiassa, oli se tehtävänimike sitten mikä hyvänsä.
Esimerkiksi kaikenlaisia palavereissa istuskelijoita ja powerpointtien tekijöitä on helpohkoa löytää töihin, mutta jotain tiettyä toiminnalle kriittistä suunnitteluohjelmistoa hyvin vuosien kokemuksella osaavaa suunnittelijaa on vaikeampi korvata ja kouluttaa uudesta kaverista yhtä pätevää.

Koulutushaaranimike on tuotanto, eli käytännössä kaikki mikä jää suunnittelun jälkeen tehtäväksi. Tämän hetkistä harjoitelijan asemaa kuvaa parhaiten asiantuntija -titteli. Yhtenä vaihtoehtona oon miettinyt kylmä-osaamisen kasvattamista. Elintason ja mukavuudenhalun kasvaessa kasvanee myös jäähdytysjärjestelmien käyttö rakennuksissa. Samalla jäähdytystä vastaan sotii aina kiristyvät energiankulutusmääräykset.
 
Koulutushaaranimike on tuotanto, eli käytännössä kaikki mikä jää suunnittelun jälkeen tehtäväksi. Tämän hetkistä harjoitelijan asemaa kuvaa parhaiten asiantuntija -titteli. Yhtenä vaihtoehtona oon miettinyt kylmä-osaamisen kasvattamista. Elintason ja mukavuudenhalun kasvaessa kasvanee myös jäähdytysjärjestelmien käyttö rakennuksissa. Samalla jäähdytystä vastaan sotii aina kiristyvät energiankulutusmääräykset.

LVI-inssi täällä. Talo- ja rakennustekniikka-alalla riittää hommia joka osa-alueella(no shit)koska kaikki haluaa asua ja käydä kauppakekuksissa ja muissa rakennuksissa viihtyisästi, mutta useimmat haluaa tehdä silti ihkua & mediaseksikästä duunia, ja sitä tämä ei ole. Suosittelen hakeutumaan sinne mikä eniten kiinnostaa, itseä kiinnostaa energia-asiat, ja siellä ollaan. Energia-ala on kasvanut ja on edelleen kasvussa mainitsemasi energiamääräysten kiristymisen johdosta, lisää työpaikkoja tulee koko ajan. Kattavia skenaarioita on tehty huolella vuoteen 2050, johon on jo ladattu melko kovat tavoitteet. Alan on kehityttävä huolella jos ne halutaan saavuttaa.

Tarjouslaskentahommat tekee ainakin meillä projektipäälliköt, jotka on suunnittelu/konsultointihommaa vuosia tehnyt. Yleensöä tarjouslaskijaksi päätyy kaveri, jolle on projektin yleiset yksityiskohdat tuttuja ja kokemusta niistä. Toki koulutus suoraan tarjouslaskijaksi on varmaan ihan paikallaan, itse en edes opiskeluaikana törmännyt moiseen. Vastavalmistuneille insseille aloituspalkka on paikasta riippuen se 3000€/kk molemmin puolin. Paikasta riippuu myös työaika. Pienemmät toimistot joutuvat tarjoustensa kanssa venymään usein, ja valitetttavasti se tarkoittaa työaikojen venymistä silloin tällöin. Itse ollut nyt isommassa firmassa yli vuoden eikä ole kertaakaan joutunut eikä ole edes pyydetty tai saanut jäädä ylitöihin. Edellisessä firmassa kerran kuussa oli ylityömahdollisuuksia, joista oli käytännössä mahdoton kieltäytyä ellei painavaa syytä ole.
 
3000e/kk vastavalmistuneelle tällä alalla on kyllä aivan helvetin hyvin.

Olen ollut talotekniikan alalla 10 vuotta suunnittelijana ja konsulttina, vastuualueena sähkö ja rakennusautomaatio.

2002 vastavalmistuneena insinöörinä lähtöpalkkani Helsingissä suuressa insinööritoimistossa oli 1700e/kk, tänä päivänä ei-pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa urakointifirmassa n. 3200e/kk. Ei etuja eikä bonuksia.

Iso luuta on taantuman aikana lakaissut meiltä paljon porukkaa ulos ja kilpailu urakoista on kovaa, tyytyväinen saa olla että ylipäätään on töitä.
 
Vastavalmistuneille insseille aloituspalkka on paikasta riippuen se 3000€/kk molemmin puolin.

Realistisempi aloituspalkka on 2000-2700 tuurista riippuen. 3000e tienaa hyvin harva vastavalmistunut amk-inssi raksa-alalla ja silloin taustalla on jo tavallisesti enemmänkin opintoja edeltävää tai niiden aikaista työntekoa kuin vain ne pakolliset harjoittelut.
 
Back
Ylös Bottom