Takareisiongelma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä on vaivannut jo vuositolkulla takareisien onneton venyvyys, vai pitäisköhän puhua jonkinlaisesta ikijumista. Valitettavasti ongelma ei ole niinkään yksinkertainen että venyttelemällä siitä selviäisi, koska suurin osa venytyksistä ottaa erittäin huonosti itse takareiteen - sen sijaan tuntuu polvitaipeessa. Tätä voi korjata hieman joustamalla jalkoja jolloin venytys tuntuu takareisissä paremmin, mutta ei tunnu parantavan venyvyyttä erityisen hyvin. Suorin jaloin takareisiä venytellessä jalat alkavat kaiken lisäksi täristä lyhyen ajan jälkeen, riippumatta siitä kuinka vahvasti yritän venytystä tehdä?

Kamppailulajeja harrastin aikoinaan ja silloinkin oli sama ongelma. Potkut lähti kyllä riittävän korkealle kun tarpeeksi kauan tuli potkittua, mutta käsiä ei saanut lattiaan asti millään jos jalkoja piti täysin suorina. Muutenkin kaikki mikä liittyi takareisien staattisiin venytyksiin tuntui hankalalta, eikä asia ole näiltä osin muuttunut.

Asia huolettaa lähinnä siksi että liikkeet joissa takareidet ja selkä toimii yhteistyössä (esim. maastaveto) tuntuu että takareidet eivät toimi riittävän hyvin ja selkä joutuu kompensoimaan tätä puutetta. Tästä aiheutuu toisinaan sellaista "tympeää" pientä kipua samaan kohtaan mihin noidannuoli iski aikoinaan vaparitreenissä. Vastaavasti kyykky, glute-ham raise ja kahvakuulaheilautukset ei tunnu aiheuttavan mitään vaivoja alaselkään, vaikka takareisiä ottavatkin muun alakropan lisäksi. Vastaavasti vaikka romanialainen maastaveto kevyehköillä käsipainoilla voi aiheuttaa tuota jumia, vaikka tekniikkaan omasta mielestäni panostankin - jokin mättää, mutta oma tietämykseni ei oikein riitä paremmin.

Osaiskohan joku kertoa miten tätä vaivaa helpottaisi?

Tässä on vaivannut jo vuositolkulla takareisien onneton venyvyys, vai pitäisköhän puhua jonkinlaisesta ikijumista. Valitettavasti ongelma ei ole niinkään yksinkertainen että venyttelemällä siitä selviäisi, koska suurin osa venytyksistä ottaa erittäin huonosti itse takareiteen - sen sijaan tuntuu polvitaipeessa. Tätä voi korjata hieman joustamalla jalkoja jolloin venytys tuntuu takareisissä paremmin, mutta ei tunnu parantavan venyvyyttä erityisen hyvin. Suorin jaloin takareisiä venytellessä jalat alkavat kaiken lisäksi täristä lyhyen ajan jälkeen, riippumatta siitä kuinka vahvasti yritän venytystä tehdä?

Kamppailulajeja harrastin aikoinaan ja silloinkin oli sama ongelma. Potkut lähti kyllä riittävän korkealle kun tarpeeksi kauan tuli potkittua, mutta käsiä ei saanut lattiaan asti millään jos jalkoja piti täysin suorina. Muutenkin kaikki mikä liittyi takareisien staattisiin venytyksiin tuntui hankalalta, eikä asia ole näiltä osin muuttunut.

Asia huolettaa lähinnä siksi että liikkeet joissa takareidet ja selkä toimii yhteistyössä (esim. maastaveto) tuntuu että takareidet eivät toimi riittävän hyvin ja selkä joutuu kompensoimaan tätä puutetta. Tästä aiheutuu toisinaan sellaista "tympeää" pientä kipua samaan kohtaan mihin noidannuoli iski aikoinaan vaparitreenissä. Vastaavasti kyykky, glute-ham raise ja kahvakuulaheilautukset ei tunnu aiheuttavan mitään vaivoja alaselkään, vaikka takareisiä ottavatkin muun alakropan lisäksi. Vastaavasti vaikka romanialainen maastaveto kevyehköillä käsipainoilla voi aiheuttaa tuota jumia, vaikka tekniikkaan omasta mielestäni panostankin - jokin mättää, mutta oma tietämykseni ei oikein riitä paremmin.

Osaiskohan joku kertoa miten tätä vaivaa helpottaisi?

Mulla on just sama ongelma. Olen venytellyt viime aikoina aivan pirusti eli noin 15-20 minuuttia 4-5 krt viikossa. Kaikissa muissa on selkeää parannusta mutta takareisi on ikijumissa, kuten itekin kuvailit. Yksi liike missä oon saanut jonkinasteista parannusta on normaalin eteenpäintaivutuksen sijasta varpaiden alle pieni koroke ja tuolin reunalle kädet. Venytys tuntuu hitosti pohkeissa ja polvitaipeessa mutta siitä on jotain apua ainakin ollut, pienoista toivonkipinää on herännyt parin viikon aikana.

Erikoista on, että lattialla istuen jalat suorina saan pidettyä varpaista kiinni tovin ilman tuskaa (tai no sanoisin että aika helpostikin minuutin) mutta perus eteenpäintaivutus sormet lattiaan jalat suorina tuottaa hirveät hepulit jo 5 sekunnissa!

Mulla on just sama ongelma. Olen venytellyt viime aikoina aivan pirusti eli noin 15-20 minuuttia 4-5 krt viikossa.
Noi toi 15min riittää kyllä alkuverryttelyks venyttelyyn, EI MUUHUN!;)

Kaikissa muissa on selkeää parannusta mutta takareisi on ikijumissa
Takareisi (oletan et tarkoitetaan hamstring-lihaksia) on usein jännittynyt ei varsinaisesti kireä. Jännityksen taustalla taas usein on suhteellinen heikkous (vs. etureisi).

Ratkaisut:
Jännitystä lievennetään tehokkaasti ns. dynaamisilla, KEVYILLÄ, liikkeillä ja/tai rauhallisilla staattisilla venytyksillä, joissa lihaksen annetaan rentoutua. Kaikki asennot ja liikkeet missä tuntuu voimakas, kova jännitys pahentavat tilannetta ja lisäävät jännitystä. TS. Mitä "kovempaa" venytät, sitä enemmän lihas pistää vastaan!

Ja "heikkous-ongelma"... Tarviiko sitä ratkasuu edes sanoo... :D

Noi toi 15min riittää kyllä alkuverryttelyks venyttelyyn, EI MUUHUN!;)

Takareisi (oletan et tarkoitetaan hamstring-lihaksia) on usein jännittynyt ei varsinaisesti kireä. Jännityksen taustalla taas usein on suhteellinen heikkous (vs. etureisi).

Ratkaisut:
Jännitystä lievennetään tehokkaasti ns. dynaamisilla, KEVYILLÄ, liikkeillä ja/tai rauhallisilla staattisilla venytyksillä, joissa lihaksen annetaan rentoutua. Kaikki asennot ja liikkeet missä tuntuu voimakas, kova jännitys pahentavat tilannetta ja lisäävät jännitystä. TS. Mitä "kovempaa" venytät, sitä enemmän lihas pistää vastaan!

Ja "heikkous-ongelma"... Tarviiko sitä ratkasuu edes sanoo... :D

Eli mikä lihas on heikko? Takareisi vai etureisi? Takareidet on tosiaan heikot suhteessa etureisiin ainakin mielestäni. Ja tosiaan rauhallisia venytyksiä teen mutta kun ei veny piru millään.

Jumi voi kyllä joskus helpottaa ihan lepäämälläkin. Ja itse venyttäisin pitkiä, yhtäjaksoisia venytyksiä (siis VÄHINTÄÄN 1 min). Mitenkäs hieronta?

mä oon pitänyt semmosia puolen minuutin venytyksiä. Hieroja kävi kyllä mieles, en oo ikinä jalkoja hierotuttanu ja varmaa tekisi hyvää!

Hierojalla vois kieltämättä käydä availemassa kinttuja. Keskitynpä enemmän takareisien vahvistamiseen niin jospa venyttelykin onnistuisi ajan kanssa (luulin että tämä puoli oli ihan ok). Kiitoksia avusta, katsotaan lähteekö homma tästä uuteen nousuun.

Joo, tuttu vaiva.. iski alaselkävamman jälkeen ja ollut takareidet tosiaan jumissa siitä lähtien, vaikka venyttäis puoli tuntia niin ei mee ohi, vika on siis jossain muualla. Esim. hyvää huomenta kun tekee niin sen jälkeen on takareidet perkeleen kipeinä polvitaipeiden yläpuolelta. Paras venytys oli seisaaltaan toinen jalka nostettuna korokkeelle täytyy muistaa pitää selkä suorassa ja sit pumpata polvea suoraks vähän kerrallaan. Etureidet vaikuttaa takareiden kireyteen, pohkeiden ja akillesjänteiden venyttely on helpottanut, sit myös pakaran, lähentäjän ja kiertäjien treenaus on jeesannut. Lenkillä ainakin huomaa missä kunnossa se on kun yrittää vetää polvea koukkuun, joskus sattuu joka askeleella takareiteen.. lonkan koukistajat pitää kans venytellä et pakara pääsis tekeen enemmän töitä joka on pois takareiden yläosalta.

Karstakeuhkolla on aivan samanlainen takareisiongelma kuin minulla! Ongelmana ovat uskomattoman kireät takareidet ja pohkeet. Etureisijumi ei tunnu treeneissä, mutta hierojalla tuntui. Venyttely ei oikein auta, enkä tällä hetkellä voi juosta, koska heti ensimmäisten askeleiden jälkeen lenkillä tulee kipu pakaraan/takareiteen. Hierojalla kävin viimeksi eilen: tuloksena väsymys ja tänään lihakseni tuntuvat yhtä kireiltä. :( Tiedostan myös lonkankoukistajien jumit. Nyt otan intensiivisen 3 kerran hierontajakson ja katsotaan, helpottaisiko tilanne. Treenailen tällä hetkellä aika paljon aerobista: spinningiä, aerobista (sis. hyppyjä eri tyyleillä), bodycombatia ja bodypumpia (no, lihaskuntoakin). Aerobinen kunto on kasvanut kohisten, mutta tänäänkin olivat hypyt suoraan sanottuna kivuliaita ihan pelkän lihasjumin vuoksi. :(

Itellä on kans tuo ongelma, että takareisien venyttelystä perinteisellä tyylillä(jalat suorana) ei tule mitään. Siksi oonki nykyjään ruvennu venyttämään takareittä omalla tyylillä. Eli nostan jalan esim. penkille, ja annan jalan olla 30-45 astetta koukussa ja sitten painan normaalisti yläkroppaa reittäkohti. Eli sama venytys kuin tämä perinteinen takareisi, mutta jalka hieman koukussa. En tiedä onko "sallittua", mutta tuolla systeemillä ainakin itellä tuntuu just siinä lihaksessa se venytys eikä missään polvessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä on kans tuo ongelma, että takareisien venyttelystä perinteisellä tyylillä(jalat suorana) ei tule mitään. Siksi oonki nykyjään ruvennu venyttämään takareittä omalla tyylillä. Eli nostan jalan esim. penkille, ja annan jalan olla 30-45 astetta koukussa ja sitten painan normaalisti yläkroppaa reittäkohti. Eli sama venytys kuin tämä perinteinen takareisi, mutta jalka hieman koukussa. En tiedä onko "sallittua", mutta tuolla systeemillä ainakin itellä tuntuu just siinä lihaksessa se venytys eikä missään polvessa.

Mulle OMT-fysioterapeutti neuvoi just edellämainitulla tavalla eli jalka hieman koukussa. Neuvoi myös laittamaan selkää samalla kaarelle siten, että perse on mahdollisimman " pystyssä ". Eron perinteiseen venyttelyyn huomaa juuri tuossa, ettei venytys tunnu polven lähellä vaan puhtaasti takareidessä. Asento ei myöskään tunnu pahalta.

Eilen & tänään venyttelin treenin jälkeen kunnolla. Tein 40-60 sek venytyksiä monta kertaa etu-ja takareisille, pakaralle (eri liikkeitä) ja lonkankoukistajalle. Olen jopa motivoitunut panostamaan venyttelyyn, mutta sattuu. Jotta lihas venyy, tuntuu todella kovaa särkyä (vai voiko säryksi kutsua) siellä lihaksessa. Kireys on aivan älytön, joten alkoi oksettaa. Tiistaina fyssarille, mutta taidan tarvita myös urheiluhierojan apua nyt.

Joo, siis mä tosiaan sain ne takareidet lopulta kuntoon niin ettei enää tunnu mitään kipuja, taipuukin ihan mukavasti ja voimareenitkin pääsi aloittamaan täysillä. Tuo jalka korokkeella ja polvi hieman koukussa oli just paras venytys ja sitä selkää ei kannata ihan hirveesti vetää yliojennukseen, lähinnä vaan koittaa pitää neutraalina samalla kun taivuttaa eteenpäin, sit kädellä voi painaa polvea kans suoraksi kevyesti samalla ja pumppaava liike. Tuo etureiden ulko-osan kiristys oli varmasti tärkeä ja samoin tuo pohkeen alaosa. Sit lisäks tarvii tosiaan saada kaikki auttajalihakset toimimaan ettei se takareisi tee kokoajan liikaa työtä väärissä asennoissa. Itse takareidelle ei lopulta tarvinnut tehdä juuri mitään kun se parani ihan itsestään kun noi em. viat oli fiksattuna.

Back
Ylös Bottom