Takareisien räjäytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu

PMLats

Mode/Punttimimmit
Mode
Ikä
47
Tein eilen kaikkien aikojen kovimman takareisitreenini. Olen yleensä tehnyt ne maastavetopäivänä, mutta koska ajattelin ripustaa vedon naulaan hetkeksi aikaa, aloitin eilen hyvää huomenta -liikkeellä (koska olen wannabe-voimanostaja, ja nostajat ainakin joidenkin lähteiden mukaan tekevät nimenomaan hyviä huomenia vedon pohjaksi), jossa en kuitenkaan tehnyt ihan max-painoilla, vaan lähinnä harjoittelin liikettä. Kolme suht kovaa sarjaa kuitenkin, toistot n.12 luokkaa. (spodausta :D )
Seuraavaksi siirryin suorin jaloin vetoon, edelleen 12 toistoja - ja ennätyspainoilla. 8-9 intensiivisen toiston jälkeen loput puoliväkisin, leväten välillä yläasennossa. 3 sarjaa. Lopuksi vielä reidenkoukistukset laitteessa, jossa voi tehdä yhden kintun kerrallaan, sarjat viimeiseen saakka. Painoja oli tässä vaiheessa jo suht vähän käytössä.

Tuli vain mieleen, että nuo kaksi liikettähän (suorin jaloin veto ja koukistukset) iskevät reisiin aivan eri tavalla. Vedossa lihas tekee työtä päästäkseen venyneestä asennosta normaaliasentoon, ja koukistuksessa lihas varsinaisesti supistuu. Arkijärjellä ajatellen tämä (siis harjoitteiden yhdistelmä) vaikuttaisi tehokkaammalta tavalta ärsyttää lihasta, tavallaan käyttää sen "koko pituutta". Verrattuna esim. siihen, että tekisi vain laitteessa, jossa venytystä ei pääse niinkään tapahtumaan. Okei, naurakaa vaan, mutta itse tajusin jujun vasta äsken ja oli pakko ihan kirjoittaa se auki että pääsen itsekin tarkastelemaan järkeilyäni... :D

En tiedä muuta kuin että tein minäkin eilen ensimmäistä kertaa suorin jaloin vetoa (olen myös jättänyt joksikin aikaa tavallisen maastavedon pois kun ukolta alkoi tulla kommenttia että "tuo sun tyylis on ihan kuin suorin jaloin vetoa" joten päätin sitten kokeilla sitä!) ja nyt on takareidet tosiaan sen tuntuiset että tuli treenattua :D

Eilisen illan oli jalat ihan "hyytelöä", tuntui että ne ei oikein tottele kävellessä... Eli ehdottomasti teen minäkin tästä lähtien tuota "yhdistelmää"!

Hmm, enpäs ollutkaan tullut ajatelleeksi noin analyyttisesti takareisitreeniäni ja liikkeiden vaikutuksia, mutta kieltämättä tuollainen (samantyyppinen) treeni on toiminut minulla hyvin - nyt 2kk ko. tavalla treenanneena. Teen siis ensin suorin jaloin maastavedot, ja sitten koukistukset istuttavassa vempaimessa (molemmat jalat kerralla), varsinaisia työsarjoja vain 2/liike - mutta toiminut on, alkaa takareidessä kaari erottua ihan kivasti, treenipainotkin ovat nousseet joka kerta! Tavallaan etureisipäivänäkin teen vielä vähän takareisiä: lämmittelen koukistus-ojennuskoneissa 3x 10-12 supersarjoina (takareisipäivästä tuolloin yleensä 2 päivää aikaa) ennen siirtymistä pääliikkeisiin hack-kyykkyyn ja prässiin. Lopulta vielä viimeiset 2 tapposarjaa (vihoviimeiset mehut irti-tyyliin) ojennuskoneessa - ja päälle pohkeet...arvatkaa onko kävely salita kotiin vaikeaa!

Piakkoin vaihtuu treeniohjelmani, dieettikin alkaa Vapun jälkeen - saapas nähdä mitä "kivaa" valmentajani on keksinyt dieettiajan treeneiksi!? :D

Nyt vasta olen saanut maastavedon (suorin jaloin) tekniikan paikoilleen ja nyt se maastaveto tosiaan tuntuu sielä takareidessä ja pakarassa. Tapaan tehdä toisinpäin kuin te eli teen ensin reiden koukistajat ja sitten vasta maastavedon kun tuntuu et maastavedon jälkeen mulla ei ole enää paukkuja muuhun takareiden treeniin.

Hieman asian vierestä, mutta miten olette jaotelleet treenin jos teette erikseen etu- ja takareiden? Minkä muun lihasryhmän kanssa olisi hyvä tehdä takareidet? Ajattelin siirtää takareisi ja pohjetreenin selkätreenin yhteyteen, onko järkee vai ei????? :p

Niin, eli kuten kai mainitsinkin, niin olen tehnyt takakintut tuon vetopäivän yhteydessä, joka on kaikkinaan yksi treeni. Ei siis yläselkääkään. Pohkeet teen "etureisipäivänä". Tämä on toiminut ihan kivasti. Tietysti mulla on muutenkin kuuteen jaettu ohjelma, joten en tiedä miten tuon saisi sovitettua esim. neljään jaettuun ohjelmaan. Kokeilemalla varmaan löytyy ihan hyvä systeemi. Itselle vain alkoi olla ylivoimaista jaksaa jalkapäivänä tehdä kaikki, vaikka pitkään joutui vajaatehollakin harjoittelemaan.

Mulla on neljän päivän treenijako, teen läpi kerran viikossa.

1. Selkä, hauikset
2. Takareidet, hartiat
3. Etureidet, pohkeet
4. Rinta, ojentajat

Hyvin olen jaksanut, vaikka melko rankka ohjelma onkin - ja omasta (kuulemma muidenkin) mielestä kehitystä on tapahtunut, ainakin selkä on "levennyt" ja kädet kasvaneet, reidet myös (housuostosongelmia...:( )

Ohjelmista

Minä olen tämän kevään tehnyt kolmeen jaettua ohjelmaa:

1. jalat + vatsa
2. selkä + hauikset
3. rinta + olkapäät + ojentajat

Varsinkin tuo viimeinen päivä on psyykkaamista vaativa, mutta kevään myötä on kestävyyskin kasvanut ja nykyään jo hyvin jaksaa puristaa loppuun asti. Vatsoja voisin tietty tehdä välipäivinäkin niin tulisi niille enemmän treeniä. Laiskuus tahtoo vaan vaivata :rolleyes:

Onneksi on 90-prosenttisesti päästy miehen kanssa yhdessä salille, sekin tuo tehoja lisää kummasti.
- Ai sulla meni noin helposti, laitapa lisää painoja!
- Jos mä tuon kaksjapuolikkaan...
- Eikä mitään kun vitoset pistät!
- Emmäjaksa tehdä sillä kuin pari...
- No minä autan, kyllä se menee. Uskoa!
Ja menihän se, enemmän kuin pari :p

Neljään jaettu ohjelma

Originally posted by Brunetti
Mulla on neljän päivän treenijako, teen läpi kerran viikossa.

1. Selkä, hauikset
2. Takareidet, hartiat
3. Etureidet, pohkeet
4. Rinta, ojentajat

Olen innostunut kokeilemaan treenikierron pidentämistä ja siihen sopisi neljään jaettu ohjelma (tähän mennessä ollut jako kolmeen). Onko tuo ohjelma vielä tuntunut hyvältä, Brunetti? Eikö tunnu, että etu- ja takareisien välillä voisi pitää maksimitauon, ts. 1. ja 3. tai sitten 2. ja 4. päivä pitäisivät ne sisällään? Tuo näyttää jotakuinkin sellaiselta ohjelmalta, jota voisin kokeilla. Toinen vaihtoehto voisi olla about seuraavanlainen jako:

- selkä, takareidet
- olkapäät, rinta
- etureidet, pohkeet
- kädet

Minkäslaisia neljään jaettuja ohjelmia muilla on? Pahoitteluni, jos tästä on ollut aiemmin puhetta! Tein yhden arkistohaun, ja tämä löytyi. Myönnän, että treenijakokeskustelut ovat menneet minulta aiemmin ohi, olen ollut niin tyytyväinen siihen kolmen jakooni, sillä kolmea kertaa viikossa enempää en ehdi käydä salilla. Nyt kiertoa pidennettäessä voisin siis jakaa ohjelman pienempiin osiin ja uskoisin, että treenistä voisi tulla mielekkäämpikin siten.

neljään jaettu treeni

Itse olen suosinut hyvin pitkälti neljään jaettu ohjelmaa, koska se on sopinut hyvin itselleni. Kehitystä on tapahtunut ja kroppa kerkee palautua ennen seuraavaa treeniä. Yleensä viikonloppuun sijottuu kaks lepoa, jolloin kehissä kaikkee mukavaa esim. aerobista muutama tunti kauheella sykkeellä... :D

1. pvä rinta + hauis
2. pvä reidet
lepo
3. pvä olkapäät + ojentajat
4. pvä selkä + pohkeet
lepo
lepo

Reidet treenaan ensin takareidet ja sitten etureidet...ja selkäpäivänä on suorin jaloin veto ja ainakin omissa takareisissä on huomattavissa kehitystä tapahtuneen tällä sydeemillä... Punttien kanssa kolisteltu viimeiset 10 vuotta. :)

Kiitokset vinkistä, vaikutti melko fiksulta treeniltä! Omalla kohdallani voisin soveltaa tuota treeniä pienin muutoksin: peräkkäisiä päiviä en aio edes yrittää treenata ja ehkä reidet kuitenkin voisi jakaa kahteen päivään, teithän sinäkin sen suorin jaloin maastavedon selän kanssa samana päivänä - minä teen nimittäin tuota liikettä lähinnä takareisiliikkeenä. Minulla siis voisi mennä näin:
- rinta, hauis
- etureidet, pohkeet
- olkapäät, ojentajat
- selkä, takareidet

Tuonne sitten joka väliin lepopäivä ja vatsoja vaikka kahtena päivänä. Hmm, pitää miettiä... Kauhea into olisi vaan lähteä kokeilemaan jotain uutta ilman turhia miettimisiä. Täytyy nyt kuitenkin yrittää malttaa vielä pohtia, onko uudessa tyylissä mitään järkeä.

Takareidet on junnannu jo pitemmän aikaa ja pahasti... Maaten tehtävässä takareisikoneessa on niin surkeet painot että oksat pois, ja tuntuu vaan tippuvan joka kerta. Täältä kaivellessani ajattelin nyt kokeilla tuota, että jaan jalat kahteen päivään.
Ennen tein:
vaaka-hack
etureidet
takareidet
1. jalan kyykky smithissä
sjmv
pohkeet

ja nyt ajattelin laittaa takaset selän perään. Kuulostaisko tällanen ihan järkeenkäypältä:
kulmasoutu t-tanko
ylätalja eteen leveä
alatalja
sjmv
takareidet
selkäpenkki
:confused:

etureisitreeniin tulis kaks päivää väliä ja sillon tekisin:
kyykky
vaaka-hack
etureidet
pohkeet
...tossa ei tuu niin hirveesti liikkeitä, mutta kyykky on mulle tosi raskas ja hankala liike jota vasta harjoittelen ja ajattelin että vois tehdä kolme sarjaa kahen tilalta tai välillä pudotuksia esim. etureisille...

Kommenttia kiitos... Kohta lähen testaamaan tuota selkä-takareisi-hommelia :eek: !!

Edit: Ainiin, kärsiiköhän selkätreeni tuosta mitenkään? Aiemmin: t-tankosoutu, ylätalja, alatalja, kulmasoutu kp, selkäpenkki.

Täällä päässä on tullut takareisiin tuntuma selkäpäivänä kun teen suorin jaloin maastavetoa (aivan hurmiomaisen ihana liike, suorastaan R-A-K-A-S-T-A-N sitä :p ) Sen jälkeen on kyllä takareidet aikasta kankeat,mutta ehtivät hyvin palautua itse jalkapäivään,jolloin kyllä tulee reenattua sekä etu-että takareidet,tosin takareidet työskentelevät lähinnä vain koukistushärvelissä.

Tuosta nelijako-ohjelmasta vielä..Itse olen oikein tyytyväinen nelijakoiseen! Ja suosittelen lämpimästi! Vien ohjelmaa läpi kahdeksassa päivässä,treenaan siis joka toinen päivä.
1.pvä Reidet+pohkeet
3.pvä Ojentajat+olkapäät
5.pvä Selkä+vatsat
7.pvä Rinta+hauis+epäkäs

Ja hyvin on ainakin täällä toiminut! :D

Trinitykös tämän vanhan threadin on kaivanut esille? Kiitos vaan kovasti. Mie olen tässä ajatellut keskittyä takareisitreeniin, kun tuo etureisi tökkii niin pahasti kyykyissä ja prässissä. Muutenkin miulla on takareidet liian pienet ja HEIKOT verrattuna etupuoleen. Huomasin kerran, miten vähän jaksan takareisilläni verrattuna siihen, mitä kyykkään.

En lähtisi ihan "räjäyttämään" omia kinkkujani, mutta muotoa ja voimaa olisi hyvä saada. (No niin, siinä saattoi mennä maine wannabe-voimanostajana, joka siis muka ei bodaa.) Sain tuosta PMLatsin jutusta monta kiinnostavaa vinkkiä. Miun olisi vain sovitettava tuo tehotreeni siten, että se ei häiritsisi maastavetoa. Kunpa saliomistaja vielä saisi takareisilaitteensa kuntoon (vaijeri katki).

Kun tässä on ollut esillä useiden mimmien treenijako, niin tässä taas yksi:

1. penkkipäivä, ojentajat, olkapäät
2. maastavetopäivä, selkäpäivä
Lepo
Lepo (akkasählyä)
3. kevyt penkkipäivä
4. jalat, hauikset
Lepo

Pitäisi vain sijoittaa tuo "takareisipäivä" kauas mavesta sekä myös sählystä. Nykyisin ei jalkapäivänä kärsi tehdä prässejä tai kyykkyjä kunnon painoilla ollenkaan. Sama se, vaikka vain pomppisin pelkkä tanko niskassa, mutta panostaisin kinkkuihini enemmän. Sählyssäkin jalat saavat osansa.

Mulla on ollut jo viime kesästä nelijakoinen ohjelma johon olen ollu todella tyytyväinen, paitsi nyt vuodenvaihteen jälkeen on ruvennut nuo takareidet tökkimään. Suorin jaloin maastaveto on noussut vuodessa paristakymmenestä kilosta tuonne kuuteenkymppiin, ja siihen olenkin tyytyväinen (remmit ja vyö saa olla kyllä apuna), mutta tuo takareisikone se tökkii ja pahasti. En saa vaan millään tehtyä sitä ikäänkuin loppuun asti.

Tänään kävin siis tekemässä ton selkä-takareisi treenin ja oli aika rankkaa... Mutta se kone se kone... TÖKKII edelleen... saa nähdä jatkossa miten vaikuttaa.

Takareidet on mulla kyllä tosi jumissakin, ja voi olla että kun saan ne venyteltyä "auki", niin tulokset vois ehkä lähteä taas nousuun... Who knows.

Tuolla olen uhonnut nelijakoisesta ohjelmasta, huoh... Eihän siitä sitten tullut mitään kun syksyllä treenit alkoivat tökkiä pahan kerran. Kolmella mennään, treenikierto on kyllä silti monesti melko pitkä. Nyt kun etsin sisua treenaamiseen uudestaan ja olen penkkitreenistäkin innostunut, ajattelin seuraavaa kolmen jakoa:
1. jalat
2. rinta, selkä
3. olkapäät, kädet
Treenien välillä 1-2 päivää (useimmiten 2). Ennen tein rinnan kanssa olkapäät ja ojentajat, mutta penkkitreeni verotti olkapääpunnerruksia niin paljon, että ajattelin kokeilla nyt tuollaista jakoa.

Toisaalta kiinnostaisi vielä tuo nelijakoisuuskin ja nimen omaan takareidet ja selkä samana päivänä kuulostaa houkuttelevalta... Mulla on takareidet suhteessa etureisiin aika hyvässä kuosissa ja etureisiin voisi sitten panostaa enemmän omana päivänään. Argh, pitäisiköhän uskaltautua kokeilemaan, edellytys olisi, että ehtisi/jaksaisi salille vähintään joka toinen päivä...

Back
Ylös Bottom