Takareisi revähti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jari81
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eilen treeneissä napsahti jokin rikki takareidestä. Tarkka kuvaus tapahtuneesta: Oltiin painittu n. tunnin ajan ja paikat oli todella hyvin lämpimänä. Painin jälkeen venyttelin paikat tosi hyvin läpi. Tämän jälkeen ajattelin käydä potkimassa hiukan säkkiä. No siihen asti meni hyvin, kunnes potkun aikana suorana olleen tukijalan takareidestä kuului\ tuntui ihan selvä "muljahdus"\rusahdus. Kipu tuli välittömästi. Lopetin treenit siihen ja rupesin pukemaan päälle. Jalka oli niin kipeä etten meinannut saada housuja jalkaan. Heti kotona annoin jalalle koko illan hyvin kylmähoitoa. Lisäksi pidin koko yön reiden ympärillä tiukkaa tukisidettä. Aamulla jalka oli edelleen kipeä ja kävely luonnistuu ontuen. Takareittä voi jännittää, mutta se tuottaa kovaa kipua. Ei mustelmaa eikä mitään muutakaan havaittavaa monttua tai muuta. Takareidessä kipeä kohta kädellä kokeiltuna. Mikä avauksi? Kylmää ja burana kuuri vai lääkäriin....

anna sen vaan olla 3päivää niin ettet juurikaan tee sillä mitään, antaa sen arpikudoksen muodostua siihen ihan rauhassa. lääkkeeksi kylmää sekä tulehduskipulääkettä reilusti. sitten voit alkaa tooosi kevyesti sitä heilutella ilman vastusta. näin ihan alkuun. tällaset ohjeet olen ortopedilta aina saanu revähdyksessä.

saa kyllä olla tosi tarkkana tuon kuntoutuksen kanssa, itellä mennyt nyt 9 viikkoa ja alkaa pikkuhiljaa olla entisellään. Mulla toisaalta takareisi revähti juostessa, vasta loppuverkassa rupes vihlomaan. Viikko suunnilleen joutu klinkkaileen, jonka jälkeen kevyttä venyttelyä ja matalatehoista liikuntaa niin että kipua ei ilmennyt. Siitä sitten pikkuhiljaa tehoa lisäten, paljon takareittä aktivoivia liikkeitä ilman painoja. Kannattaa käydä lääkärillä näyttämässä ja sieltä sitten lähete fysioterapiaan, varmaan myös järkevää käydä ottamassa magneettikuva takareidestä.

Juurikin noin että annat rauhottua ja sitten aloitat kevyen kuntoutuksen ja venyttelyn. Arpikudoksen oikein muodostumisen kannalta tuo venyttely on tärkeää. Nyt ibuprofeiinia ainakin se 2 grammaa päivässä ja kylmää sinne vähintään puolituntia kerralla muutaman kerran päivässä.

Jos sinulla on urheilutapaturmat kattava vakuutus voit kyllä käydä lääkärissä ja osaava kuvaaja voi saada ultraäänellä käsitystä vammasi vakavuudesta ja tätä kautta myös kuntoutusprosessin aloituksesta ja ajasta jolloin voit palata harjoitteluun. Julkista puolta lienee turha kuormittaa tälläisellä käynnillä.

Itse olin takareiden revähtymän jälkeen painikunnossa kuukaudessa, kuntoutus alkoi kävelemisestä tasasella ja sen jälkeen rappuja kävelin myös paljon. Muista pitää itsesi liikkeessä, ja kuntouttaa ahkerasti, voit olla jo kuukauden päästä tatamilla!

revähtymiä on niin erilaisia, muutame säie voi katketa tai sit tosiaan iso nippu. miten nopeasti kuntoon pääsee riippuu täysin miten paha se repeä on, kuitenkin kuntoutuu 2-6 viikossa kun tekee kuntoutuksen oikein esim ortopedin ohjeiden mukaan. mulla rinnassa pieni revähtymä tai vaan vänähdys mut kuntoutan kuitenkin varman päälle eli kuudessa viikossa

Suositut

Back
Ylös Bottom