Takaisin nyrkkeilyyn olkapääleikkauksen jälkeen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jep Jep. Siitä on nyt kulunut noin 7 kuukautta kun olkapääleikkaus tehtiin ja huomenna olisi sitten tarkoitus aloittaa treenaaminen 1½ vuoden tauon jälkeen.

Magneettikuvauksissa havaittiin olkapään etulabrumissa yli senttimetrin kokoinen repeämä ja se sitten tähystettiin. Pari ankkuria ja vähän lankaa repeämän päälle. Lääkäri pisti minut urheilukieltoon 6 kuukaudeksi, sanoi sitten tämän jälkeen saa mennä takaisin nyrkkeilemään. Leikkauksen jälkeen tullut olkapäähän liikerajoitusta noin 40 astetta(sivuttaisliikettä).

Itseäni kiinnostaisi se, että kuinka monella on ollut olkapään kanssa ongelmia ihan siihen malliin että leikkaus on pitänyt tehdä ja miten paluu kamppailulajiin on onnistunut? Onko olkapää kestänyt paremmin, onko treenaaminen muuttunut leikkauksen jälkeen ja mitä asioita olet huomannut tai mitä on kannattanut välttää treenatessa? (kysymyksiä on miljoonia)

Onko kenelläkään heittää mitään vinkkejä, että miten nyt aluksi aloittaisi treenaamisen ettei heti menisi hajottamaan olkapäätä. Lääkäriltä ja fysioterapeutilta en ole saanut paljon mitään erikoista neuvoa, muuta kuin että "ole varovainen" ja "varo ettei olkapään ulkokierto mene yli neutraalin asennon treenatessa."

Ainakin tässä viimeiset kolme viikkoa on käyty punttisalilla treenaamassa olkapäätä ja hyvin näyttäisi kestävän(ei nyt mitään hirveitä painoja nosteltu), paitsi jotain liikkeitä ei voi tehdä ihan sen liikerajoituksen vuoksi tai ainakaan ei onnistu niin täydellisesti kuin ennen :itku:

Mä haluaisin kanssa kuulla muiden kokemuksia.
Mulla laitettiin koko labrum takaisin kohilleen, eli ilmeisesti vielä isommasta setistä kyse. Nyt olen ekaa viikkoa ilman kantosidettä, toipumisesta en sen kummempia osaa vielä kertoa. Liikerajoitusta toistaiseksi on vielä reilusti.

Huvittavinta miten voi hävitä lihakset kokonaan jos niitä ei käytä. Olkapää lähtenyt liitämään ja olkavarrestakin karannut 8cm :D

Täällä oli jotain juttua samasta aiheesta http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40557

Noh, täältä tulee mun miniraportti :D

Eli, nyt n. 2,5 vko treenailtu ja hakattu nämä pari ekat viikkoa pelkkää säkkiä ja reenailtu varjoa, vähän tuntuu olevan olkapää jäykkä mutta pikkuhiljaa helpottaa. Maanantaina pidin mitsejä ekaa kertaa ja pari kertaa tais venähtää (=jotai ihme "riksraksia", joka ei sattunut ;) ) vastustajan lyönnistä ja omasta lyönnistä vastustajaa kohti, mutta ei mitään sen vakavampaa. Sparria en viitsi kokeilla vielä kuukauteen, ehkä sen jälkeen kevyesti ja rennosti vois yrittää.

Tosiaan vois jatkaa varmaan sitten tossa toisessa topicissa, koska täällä näköjään ei ole kokeneita konkareita jolta ois leikattu olkapää ja siirtynyt takaisin ip-lajin pariin ;)

Ja huom. mulla ei ole ikinä menny olkapää sijoiltaan tai kääntynyt ympäri, joten pikku vamma on kyseessä, mutta leikkauksen jälkeen se on vaan ollut yhtä helvettiä :D

Mulla on leikattu olkapää 2 kertaa (avarrus, bursan poisto, ac-nivelen hiominen).
Ensimmäisen kerran 5/06, toisen 10/06. Lajeina vapaaottelu ja subbari.
GB:n treeneissä en ole vielä uskaltanut käydä, vaan olen kavereiden kanssa ottanut subbaria ja kevyttä pystyä, tosin suht laiskasti. Olkapää paukkuu ja muljahtelee aika hyvin suuntaan jos toiseen ja varsinkin kovat lyönnit tuntuvat vähän ilkeiltä joskus.
Punttia voi vetää ihan normaalisti jo nyt ja olenkin keskittynyt olkapään vahvistukseen raudan kautta. Olen huomannut, että tämä on auttanut hyvin kuntoutuksessa. Syksyllä olisi tarkoitus palata taas koviin vapari/subbari -treeneihin GB:lle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom