Takaajana vakuutusyhtiö, miten menee käytännössä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Kertokaa te joilla kokemusta on, tai peräti työskentelettä tämän asian tiimoilla, niin minulle vähän vastausta esimerkkiini.

Laitan tässä ihan esimerkkisummia, jotta vähän helpompi havaita mitä tarkoitan.

Eli pariskunnalla on nettotulot kuukaudessa n. 2000-2200 euroa.

Heillä on ennestään autolaina jota on jäljellä 4500 euroa.

He ovat nyt ostamassa omakotitaloa jonka hinta on 97.000 euroa.

Omaa rahaa ei ole ja henkilötakaajia ei ensisijaisesti käytetä. Pariskunta on ensiasunnonostajia.

Asuntohan käy vakuudeksi 70% lainasta. Takaako valtio vielä ensiasunnonostajille sen 15%? Ja tämä loppu olisi sitten vakuutuksella taattu.

Paljonko tällainen vakuutus on suurinpiirtein? Ja onnistuuko ottamaan asuntolainaa esim. 105.000 euroa, jolloin saa tuon autolainan maksettu pois (verottajalle tietysti ilmoitus että tosta 4500 eurosta ei saa vähennystä) ja lopulla olisi tarkoitus tehdä pientä remonttia.

Ja eikös käytännössä pitäisi saada aikalalla minimiin sovittua esim. lainan perustamiskulut? Ja mitä muita kuluja voi maksimissaan tulla esimerkiksi papreiden kirjoittelusta sun muista. Kuulin nimittäin ihan järkyttäviä summia mitä oli eräästä pankista tarjottu. Jopa 1400 euroa jostain perustamiskuluista ja papereiden teoista. Ei ainakaan omissa lainoissa puhuttu tollasista summista.

Tietysti mä selvitän tämän jutun omasta pankistanikin, vaikkei minua koskekkaan. Mutta en pysty tekemään sitä nyt ja haluan muutenkin ihan omakohtaisia kokemuksia. Omat kokemukseni on jo senverran monen vuoden takaa, eikä silloin edes tunnettu mitään vakuutusyhtiön takauksia, että ei oikein ne tähän hätään auta mitään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Back
Ylös Bottom