Taistelusukeltajaksi 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sorrow
  • Aloitettu Aloitettu
Jeps. Olen 89- vuonna syntynyt jätkä ja koitan kehittää kuntoani ensivuonna alkavaan armeijaan, pyrin taistelusukeltajaksi. Peruskunto on aika kova (Olen pyöräillyt kouluun koko ikäni 5-8km matkaa). Keväällä meni cooperissa 2500m, tuntui että olisi voinut jatkaa samaa vauhtia vielä toiset 12min. Kesän alussa aloitin Juokemisen ja salitreenit. Nyt menee cooper 2900m.

Ennen salitreenin alkua nousi penkistä 40kg max =/ nyt teen 40kg painoilla 10x2. Onko mahdollista saada 50kg 30 kertaa ylös vuoden päästä? =)

Käyn viikossa salilla 2-3 kertaa (1-jakoinen) ja lenkeillä 3 kertaa, eripituisia lenkkejä, vaihtelevilla vauhdeilla, intervallit mukaanlukien.

Uinnista ja sukeltamisesta tykkään, vaikka tekniikka on pahasti hakusessa. Apnoe:ta menee noin 1,30min.

Sekavaa tekstiä, mutta kysymys kuuluu, onko mahdollista päästä taistelusukeltaja koulutukseen, tuon kaltaisella treenillä (motivaatio on rautainen)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
koska on testit? sitkeys ja sisu on tärkeimmät intissä!!! eli mieli ei saa luovuttaa ennen ruumista:D
12 min juoksu tulos ei riitä! koita jaksottaa noi reenejä vähä!
eli 1 enempi juoksua ja muuta airoobbista ja salil pidemmät sarjat
2 jakso toisin päin kyl se siitä:rock:

Aikaisemmin testit ovat olleet lokakuussa? eli jos ne lokakuussa ovat on minulla reilu vuosi aikaa jäljellä. Uskon että vuoden päästä juoksen cooperin 3100+ koska olen lähes koko elämäni liikkunut paljon, eli en ihan nollista lähde kunto kasvattamaan.

Penkkitulos huolestuttaa eniten. nyt saan 50kg nipinnapin 3 kertaa ylös..

Itse koen ongelmana juoksu ja sali treenin yhdistämisen.. Pitänee kysyä liikunnan opettajalta kun kouluun taas pääsee (puu alaa opsikelen =) Koska itse en osaa yhdistää noita toimivasti.

Aikaisemmin testit ovat olleet lokakuussa? eli jos ne lokakuussa ovat on minulla reilu vuosi aikaa jäljellä.

Mmm, tuohan menee niin, että jos 2008 meinaat sinne lähteä, niin testit ovat jo tämän vuoden lokakuussa. Eli tuossa 2kk päästä. Jos ensi vuonna menet testeihin, niin silloin pyrit siihen 2009 aloittavaan erään.

...kai.

Itse koen ongelmana juoksu ja sali treenin yhdistämisen.. Pitänee kysyä liikunnan opettajalta kun kouluun taas pääsee (puu alaa opsikelen =) Koska itse en osaa yhdistää noita toimivasti.

aloittelijoiden osiolla on aloittelijoiden ohjelmille ja peruskysymyksille oma threadinsa. suosittelen että laitat juoksu ja saliohjelmasi näkyviin sekä ruokailut sinne.

lihaskuntoon ja aerobiseen panostaminen samaan aikaan täysillä on erittäin raskasta jolloin kannattaa olla tarkkana ettei mene yli tai treenit syö toisiltaan tehoa.

aloittelijoiden osiolla on aloittelijoiden ohjelmille ja peruskysymyksille oma threadinsa. suosittelen että laitat juoksu ja saliohjelmasi näkyviin sekä ruokailut sinne.

lihaskuntoon ja aerobiseen panostaminen samaan aikaan täysillä on erittäin raskasta jolloin kannattaa olla tarkkana ettei mene yli tai treenit syö toisiltaan tehoa.

Aivan. Kyllä huomaa kun hieman löysää sali touhuja niin kyllä alkaa juoksu kulkemaan mutta sitten alkaa taas salihommista voimat katoamaan. Suosittelen tekemään erittäin valikoidusti kuntosalia ja vain kehittämään aerobista ja kestävyyshenkistä urheilua. Teen itse nykyään salilla vain leukoja ja kaikki muut pystyy tekemään kotona, kuten punnerrukset eri asennoissa ja eri tyyleillä, vatsat myös eri asennoissa ja eri tyyleillä ja alaselkää sitten aina kun tuntuu. Kannattaa tehdä niin että laittaa aerobisen etusijalle ja miettii lihaskuntohommia aina siinä sivussa.

taistelusukeltajana kannattaa panostaa uintiin! enemmän ku juoksuun!
tuutte olee vedessä todella paljon

ku treenaat uintia paljon niin siinä samalla tulee treenattua tehokkaasti aerobista lihaskuntoa (eli tarkoitan tällä punnerrukset/vatsat/selät) ja sun kannattaa muutenkii toi sali treeni jättää toissijaiseks, koska ton penkkituloksen saat kyllä nostettua vuoden aikana, mutta jos noin tiuhaa treenaat salilla on juoksua aikas vaikee kehittää... näin se itselläni on mennyt :/
mutta onneaja menestystä treeneihin ja toivotaa, että lykästää! :)

En väittäisi että uintikunto on siisäänpäästyäsi tuolla välttämättä se tärkeempi ominaisuus kuin juoksutaito/kunto. Uintitekniikan opettelemiseen kannattaa kyllä panostaa, helpottaa nimittäin huomattavasti sisäänpääsyä ja allaskauden läpiviemistä. Noistakin kuitenkin selviää vaikka tekniikka ei ihan kohdillaan olisikaan jos vaan sisua riittää. Pinnan alla siellä kuitenkin ollaan suurin osa ajasta kun vedessä lillutaan ja pidemmät lenkit on sitten jotain varvasuintia tjm. muuta mukavaa:whip: Pitkiä sukelluksiakaan ei voi suoraan verrata ihan peruskroolailukuntoon.
Pitkiä marsseja ja lähes joka-aamuista lenkkeilyä on varmasti luvassa ja jos jalat ei oo tottunu tantereen tamppaamiseen ni voi paikat olla aika kovilla. Sääret(penikat), polvet, nilkat jne. Vedessä mennään jos tarve vaatii, mutta kieltämättä sitäkin harjoitellaan paljon.
Eli harjoitellessa juoksuun ja uintiin se panostus ja salillakin tosiaan pitkää sarjaa. Vinkkinä: leuoissa älyttömän moni jää valintakokeissa nollille kun ei jaksa roikkua loppuun tuota vaadittua 90s aikaa.

Leuat ja roikunta kannattaa myös tehdä eri otteilla eli jos leuoissa pakollinen ote on vastaote(kämmenet itseä päin) niin roikunnassa kannattaa käyttää myötäotetta.

Saako käsiä kääntää leuan veto testissä? esim. Vetää ensin 10 leukaa myötä otteella ja vaihtaa sitten vastaotteelle. =) En tiedä onko siitä mitään hyötyä sitten kuitenkaan.

Ja kiitos vastauksista, salitreeni ja juoksut jatkuvat mainiosti edelleen. Ensi tiistaine ensi kertaa uimahalliin (kesällä olen uinut joessa) Koittamaan uppopalloa, koska liikunnan opettaja sitä suositteli.

Thai kickboxing / kuntoilu

Eli olen vuoden päästä hakemassa armeijaan taistelusukeltajiin. Olen nyt käynyt pari kuukautta 3x sali ja 3x lenkki viikossa. Aloitan uppopallon parin viikon päästä ja voisin muuttaa yhden tai kaksi lenkkiä thai kickboxingiin. Pitä saada aerobista kunto ja lihas voimaa kasvatettua joten kannattaako tuonne mennä?

nyt viikottainen ohjelma menee näin.
Ma - yläkroppa, Ti - lenkki, Ke - Alakroppa, To - lenkki, Pe - yläkroppa, La - lenkki, Su - lepo.

Kun aloitan uppopallon ja thai kickboxingin ohjelma tulisi näyttämään kutakuinkin tältä.

Ma - Thai kickboxing / lenkki, Ti - uppopallo, Ke - alakroppa, To - Lenkki, Pe - yläkroppa, La - Thai kickboxing / kevyt lenkki, Su - lepo.

Kumpi näyttää paremmalta?

Eli olen vuoden päästä hakemassa armeijaan taistelusukeltajiin. Olen nyt käynyt pari kuukautta 3x sali ja 3x lenkki viikossa. Aloitan uppopallon parin viikon päästä ja voisin muuttaa yhden tai kaksi lenkkiä thai kickboxingiin. Pitä saada aerobista kunto ja lihas voimaa kasvatettua joten kannattaako tuonne mennä?

Jos taistelusukeltajien fyysissä testeissä haluat pärjätä niin suosittelisin harjoittelemaan siinä vaadittuja asioita eli hyvin pitkälti juoksua, uintia ja sukellusta sekä jotain lihaskuntojuttujakin taitaa olla. Thainyrkkeily ei nuihin testeihin auta paljoakaan. Tietenkin kunto voi kehittyä, mutta sekään ei ole ihan sama asia kuin juoksu- tai uintikunto.

joutuu komppaan jonia, eli monoräpylöintiä, vesijuoksua, maatojuoksua, uppopalloa ja vesilätkää. mene urheilusukellustreeneihin ja kysele valmentajilta sieltä. vesilajit on aina vesilajeja ja oheisharjoittelu sen mukaista. uintia,uintia,uintia. :whip: tsemppiä tavoitteeseesi!

Saako käsiä kääntää leuan veto testissä? esim. Vetää ensin 10 leukaa myötä otteella ja vaihtaa sitten vastaotteelle. =) En tiedä onko siitä mitään hyötyä sitten kuitenkaan.

Saa kääntää, mil.fi sivuilta tietoa testeistä (niinkuin monet varmaan tietää). Riipunnassa on ote vapaa(ei lukkootteita kuitenkaan), kuhan vaan jaksaa siinä tangossa olla kiinni jotenkin sen 90 sec ja tehdä 10-18 leukaa :) ja onhan tosta hyötyä kun ottaa snadisti eri lihaksiin noi otteet...

Mitäköhän meinaisivat jos kaveri heittäisi jalat tangon yli ja roikkuisi lunkisti sen puoltoista minuuttia siinä, jonka jälkeen kylmästi vaihtaisi leuanvetoon.

Mitäköhän meinaisivat jos kaveri heittäisi jalat tangon yli ja roikkuisi lunkisti sen puoltoista minuuttia siinä, jonka jälkeen kylmästi vaihtaisi leuanvetoon.
Ei ole varmaan kovin vaikeaa arvata. Se on hylsy jo jos ottaa lukko-otteen:D.

Kai te muuten tiedätte, että 2009 alkava kurssi on raivaussukeltajakurssi. Vähintään yhtä kovaa rääkkiä on sielläkin toki luvassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom