Taideopetus AMK:ssa - järkeä vai ei

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika71
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.9.2003
Viestejä
245
Turun Sanomissa oli aiemmin juttua mielenosoituksista, joka koski budjettileikkauksia AMK:n kulttuuripuolella. Mielenosoittajat eivät mielestäni silloin maininneet, että leikkaukset koskevat pääasiassa sitä, että he ylittävät määrärahansa vuodesta toiseen ja se on pois muilta aloilta. Nyt oli taas lehdessä juttua ja Taideakatemian koulutusjohtajan kommentit ovat aivan omaa luokkaansa:
"- Nukketeatterin ja teatterin suuntautumisvaihtoehdot on yhdistetty, mutta ei siitä kyllä kovin paljon säästöä synny, hän myöntää."
Turun AMK:sta vuosina 2002 ja 2005 valmistuneille tehdyn kyselyn tulokset eivät ole mairittelevia kulttuuripuolelle. Kuvataiteesta valmistuneista on pääasiallisessa työsuhteessa yhdellä työnantajalla vain 33 prosenttia ja muista kulttuurin koulutusohjelmistakin vain noin puolet. Koko AMK:ssa vastaava prosentti on 80.

Hyppönen ei halua tehdä johtopäätöksiä prosenttien perusteella. Seurantakysely osoittaakin toisaalta, että työpaikan löytäneet taiteilijat kokevat työnsä vastaavan koulutusta hieman AMK:n keskiarvoa paremmin.

- Prosentit voivat olla huimia, mutta on huomattava, että puhutaan hyvin pienistä määristä valmistuneita. Tähän voisi ottaa senkin näkökulman, että jos Suomessa pidetään tärkeänä luovaa ala, miksei osata luoda oikeanlaisia työpaikkoja, Hyppönen kääntää tilanteen."

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-07-06,104:2:470489,1:0:0:0:0:0:

On se ihme, että jos ihmisiä koulutetaan nukketeatteriin, niin miksi he eivät työllisty, voi perse mitä linjoja.
Tämä kulttuuripuolen touhu on kyllä tällaista pienen piirin piirileikkiä, missä koulutetaan porukkaa vaan kouluttamisen takia ja yritetään saada prosessi ruokkimaan itseään suuremmaksi. Jotenkin tulee mieleen muitakin asioita, mitä tämä sama "kylddyyriväki" ajaa samalla asenteella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
- Prosentit voivat olla huimia, mutta on huomattava, että puhutaan hyvin pienistä määristä valmistuneita. Tähän voisi ottaa senkin näkökulman, että jos Suomessa pidetään tärkeänä luovaa ala, miksei osata luoda oikeanlaisia työpaikkoja, Hyppönen kääntää tilanteen."

Toi on kyllä jo niin hämärää puhetta että hohhoi. Kenen ne oikeanlaiset työpaikat pitäisi luoda? Valtionko?

Jos ei valmiita työpaikkoja löydy niin jospahan kultturiväki alkaisi yrittäjiksi ja loisi itselleen niitä työpaikkoja? Jos luovaa alaa pidetään tärkeänä niin kysyntää kultturintarjonnalle pitäisi silloin löytyä.

Edit: lainattu teksti ei siis ole Mika71:n suusta vaan ilmeisesti ylemmässä tekstissä mainitun Hyppösen.
 
Mitä ajattelee henkilö joka lähtee opiskelemaan nukketeatteria? Meinaako hän saada "koulustaan" vastaavaa duunia? Mainostetaankohan näillekin nukketeatterin opiskelijoille AMK:ssa, mikä näyttää olevan AMK:den tapa, että he kilpailevat samoista duuneista oikeiden näyttelijöiden kanssa.
 
Olen kyllä aina miettinyt mistä taideopiskelijat muka saavat töitä. No selvisi sekin, eivät pääasiassa saa. Onhan noita opiskelijoita hemmetin vähän mutta hakijoita on kuulemma aivan mielettömästi, ja taidepuolen budjetti on useissa tapauksissa suhteessa korkeampi kuin muilla.

Järkeä opettaa? Kaipa. Mutta voisi vähentää opiskelijat vielä puoleen ja leikata budjettia lisää.
 
Kulttuurialaa itsekin opiskelevana olen huomannut kuinka paljon näennäisesti "työttömiä" alalla koulutetaan. Pitää kuitenki muistaa että suurin osa tämän alan töistä on freelance-pohjalta joka tapauksessa eli nuo aikaisemmin esitetyt työllistymisprosentit johtaa hieman harhaan. Mutta totta on että laman jälkeen ainakin musiikinalalla (jota siis itse opiskelen) alettiin kouluttamaan liikaa porukkaa. Siihen on käsittääkseni tulossa muutos eli opiskelijamääriä supistetaan. Valintaprosentti on tosin jo nyt ihan älyttömän pieni tolle alalle.

Tosta nukketeatterihommasta ja muista ns. taiteellisimmista aloista (ja niiden hyödyllisyydestä) en osaa kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa mitään eli saatan olla hyvinki metässä kun vertaan musa-alaan. Ugh.
 
Kehtaako kukaan tunnustaa käyneensä nukketeatterissa, ei liene se ykkösvaihtoehto ensimmäistä deitti-iltaa ajatellen vai mitä :) Vai mikähän on nukketeatterikulttuurin taso suomessa, ties kuinka hauskoja kyhäelmiä olisi tarjolla.
 
njooh amk:issa on välillä ihan järjettömiä esimerkiks opetusryhmien koot. otetaan niin paljon porukkaa että 90% suoraan kortistoon koulun jälkeen, ihan vaan jotta saatais opiskelijamäärän perusteella lisää rahaa.

tuo potuttaa että noi ylitetyt määrärahat on muilta pois. siinä valmistuu sit epäpäteviä insinöörejä, tradenomeja yms pitkät rivit kun ei ollut varaa järjestää tätä ja tuota ja sitä ja tota kurssia.. (vaikka ois täydet määrärahat käytössä niin jää silti monet hyödylliset hommat opettamatta rahanpuutteen takia)
 
Itse "taiteellisella" alalla työskentelevänä on aika kauheaa seurata tuota AMK-sontaa. Jos otetaan elokuvakoulut esimerkiksi, niin Suomessa on vain muutama oikeasti pätevä koulu, (Taik, Arcada, TTVO)Varauksin lahti, turku. Näiden lisäksi markkinoille suolletaan medianomeja, jotka osaavat kaikesta jotain, mutta eivät pysty luomaan mitään.

Tuotantoihin tulee se 5-15 "harjoittelijaa" ilmaiseksi, eivätkä he pääse koskaan töihin koska seuraavanakin vuonna on tulossa ilmaista harjoittelijaa riveittäin... Vittumaisintahan tässä on se, että ns tekijätason ammattilaiset eivät saa töitä kun harjoittelijat tekevät homman ilmaiseksi...

Tuottaja käärii hihojaan ja isoa rahatukkoa, minkä sai itselleen...

Moniko tietää että proggikset budjetoidaan niin että aina jää varalle 10% kokonaisbudjetista, ja siihen ei saa missään nimessä koskea, vaikka se ns hätävara onkin...
 
En käsitä miten joku pystyy rakentamaan tulevaisuuttaan jonkun nukketeatterikoulutuksen varaan. Noita höpö höpö -tutkintoja saisi kyllä karsia rankalla kädellä. Noiden kouluttaminen ei ole kuitenkaan ilmaista ja tuskin ainakaan koulutuksen ansiosta montaa veroeuroa valtion kassaan kilahtaa takaisin.
 
Valmistuin jokunen vuosi sitten "media-alalle". Töihinpääseminen oli aluksi jotakuinkin hankalaa, sillä ilman näyttöä (koulutöitä ei juurikaan arvosteta) olet alalla ihan zero. Omassa asenteessa oli toki myös korjattavaa, sillä sitä olisi halunnut kaiken hetinytheti, ja ihmettelin vain miksi muut eivät tajua erinomaisuuttani. Otettuani lakin nöyrästi käteen ja tehtyäni puolivuotta duunia ilmaiseksi, lähtivät hommat pikkuhiljaa rullaamaan. Aluksi olin freelance ja tein mitä sain, sitten alkoi ropisemaan pidempiä keikkoja ja nyt olen vakituisessa työsuhteessa kohtuu kilpailukykyisellä palkalla. Työ on 90% koulutustani vastaava ja 99% se mitä haluan isona tehdä. Ja kaikki tämä siis käymällä paljonparjattu taidekoulu. Luokkatoverini, ne joista tiedän, ovat suurimmaksi osaksi työllistyneet alalle, eivätkä notku kortistossa. Siis ne, jotka valmistuivat. Monihan jättää koulun kesken.

Mielipiteeni on siis, että osa kylttyyrikoulutuksesta kannattaa, Turunkin tapauksessa, mutta juuri esimerkiksi nukketeatteri on linja jonka olemassaoloa hämmästelin myös kouluaikoina. Loppupeleissä se on kiinni omasta itsestä saako sitä työtä vai ei, sillä ammattilaisille on aina kysyntää.
 
Mielenosoittajat eivät mielestäni silloin maininneet, että leikkaukset koskevat pääasiassa sitä, että he ylittävät määrärahansa vuodesta toiseen ja se on pois muilta aloilta.

Turun AMK:sta vuosina 2002 ja 2005 valmistuneille tehdyn kyselyn tulokset eivät ole mairittelevia kulttuuripuolelle. Kuvataiteesta valmistuneista on pääasiallisessa työsuhteessa yhdellä työnantajalla vain 33 prosenttia ja muista kulttuurin koulutusohjelmistakin vain noin puolet. Koko AMK:ssa vastaava prosentti on 80.

Hyppönen ei halua tehdä johtopäätöksiä prosenttien perusteella. Seurantakysely osoittaakin toisaalta, että työpaikan löytäneet taiteilijat kokevat työnsä vastaavan koulutusta hieman AMK:n keskiarvoa paremmin.

Vastaanpa nyt vastavalmistuneen kuvataiteilijan näkökulmasta ja hieman "asiatietojasi" korjaten. Valmistuin juuri kyseisestä oppilaitoksesta ja olen vierestä seurannut ja henk. koht. kokenut kun budjettia pienennetään vuosi vuodelta niin, että se vaikuttaa käytännössä jo opetuksen tasoon (ei ole ollut varaa palkata muita kuin päätoimiset tuntiopettajat, ensi vuonna ei varmaan ole raukoilla edes alastonmallia piirustuksessa..:jahas:) Rahaa on siis käytetty jo pitkään vuosi vuodelta vähemmän, ja silti ylitetty budjetti, koska budjetti on tehty mahdottomaksi noudattaa! Toisten linjojen rahoja ei todellakaan ole taidepuolella käytetty, käsittääkseni joka puolella on vaan supistettu. Ihmeelliseksi Turun Taideakatemian asian tekee se, että Turun kaupunki, joka on Turun AMK:n ylläpitäjä, perii mm. vuokraa "ylläpitämältään" koululta tiloista jotka itse omistaa. Muissa kaupungeissa on usein hieman erilainen suhtautuminen noihin koulutustilojen käyttöihin.. Lisäksi opetusministeriössä on vetämässä kantelu, koska Turun kaupunki ei ole jakanut sille tarkoitusta varten myönnettyjä rahoja koululle. Mihin lienee käyttäneet sen sijaan..?

Nuo mainitsemasi prosenttiluvut eivät ole minkään valtakunnan ihmettelyn aihe. Meille toitotetaan koko opiskelun ajan, että valmistumme yksityisyrittäjiksi. Joku saa jostain koulutusta vastaavaa opetustyötä, joku opiskelee lisää, moni tekee free-lancer-hommia, osa on ajoittain kokonaan työttöminä noin virallisesti, vaikka saattaa silläkin ajalla duunailla erilaisten kulttuuri- ja taidejuttujen parissa esim. kolmannella sektorilla tullen näin ilahduttaneeksi monia ilman palkkaa. (Käypäs katsomassa vaikkapa Turun uuden Kaupunginkirjaston sisäpihan veistosnäyttely - täysin ilmaiseksi! Eikä taiteilijoille ole kukaan maksanut mitään!!:hyper:) En ihmettele, ettei Hyppönen halua tehdä johtopäätöksiä noiden lukujen pohjalta. Kuvataiteen koulutusohjelmaan valitaan vuosittain n. 15 uutta opiskelijaa, jonka koulutusohjelman sisällä vielä erikoistutaan joko veistoon, maalaukseen tai grafiikkaan. Tänä vuonna veistäjiä valmistui kaksi. Siis 2! Viime vuonna muistaakseni 1. Lähde siinä sitten näinkin marginaalista porukkaa iskemään tilastoihin..

Turku kulttuuripääkaupunki 2011.. :lol2::hyper::lol2:
 
olen vierestä seurannut ja henk. koht. kokenut kun budjettia pienennetään vuosi vuodelta niin, että se vaikuttaa käytännössä jo opetuksen tasoon (ei ole ollut varaa palkata muita kuin päätoimiset tuntiopettajat, ensi vuonna ei varmaan ole raukoilla edes alastonmallia piirustuksessa..:jahas:) Rahaa on siis käytetty jo pitkään vuosi vuodelta vähemmän, ja silti ylitetty budjetti, koska budjetti on tehty mahdottomaksi noudattaa! Toisten linjojen rahoja ei todellakaan ole taidepuolella käytetty, käsittääkseni joka puolella on vaan supistettu.

Näin Helsingissäkin musa-alalla, jota siis itse opiskelen/opiskelin (en oo ollu kovin aktiivinen parin viime vuoden aikana). Kurssiajat ym. on todella paskoja johtuen suurilta osin noista hemmetin supistuksista, opettajat osin hyvin epäpäteviä ja tuntiopettajat heitetty osin pois näiden määrärahojen vähentämisen takia. Vähän hankala valmistuakin (olettaen että mulla nyt olis se motivaatio vääntää tutkinto loppuun), kun kurssit mitä puuttuu jää järjestämättä/siirtyy puolella vuodella/tms.

Tuohon nukketeatterijuttuun en ota kantaa, mutta musiikkialalla työllistyminen on juurikin omasta aktiivisuudesta ja suhteista kiinni. Työpaikkoja ei ole niin paljon että olis välttämättä hirveesti varaa valita, mutta jos on oikeesti innostunut ja aktiivinen, duunia pitäisi löytyä.
 
Back
Ylös Bottom