miralles sanoi:
Gillyanne, kiitos vastauksesta!
Aamulla; syön puuroa tai muroja, yleensä suklaa sellaisia ja vastapuristetun appelsiinimehun....voiskohan tohon lisätä vielä jotain?
Lounas: (en syö punaista lihaa) Pasta, kanan tai kalakastikkeen kanssa ja aina salaattia.
Illalla: toinen lämmin ruoka (Asun Espanjassa ja täällä tapana syödä illalla vähän tuhdimmin) esim. keitettyjä vihanneksia ja kanaa tai sit jos päivällä ei olla syöty pastaa, niin sit illalla.
Välipaloina syön: hedelmiä, jogurttia ja leipää (kalkkunaleikkeellä ja juustolla)
Tosin useesti mun ongelma on se, ettei mulla oo nälkä.....punttitreenin jälkeen kyllä, mutta aamulla ja illalla ei.....sen takia se paino ei varmaan nousekaan.
Kuinka paljon se paljon syöminen sitten on?
Mun pituus on 168 ja paino 56.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen
En ole oikeastaan mikään asiantuntija, mutta päätin nyt vastata, kun kerran Espanjassa asutaan molemmat. Gillyanne voi varmaan sitten korjailla, mitä en ole maininnut. Päätin kuitenkin antaa muutaman ns. käytännön vinkin.
Aamulla puuro on ihan hyvä vaihtoehto, mutta suklaamurot eivät välttämättä niinkään, koska niissä on rutkasti sokeria. Jos et jaksa syödä puuroa joka aamu (niinkuin minä), kokeile sokeritonta mysliä, jota saat halvalla esim. Lidlistä tai Diasta. Proteiinia puuttuu aamupalaltasi, joten lisää siihen esim. raejuustoa tai rahkaa. Itse pidän täällä Exquisan maustamattomasta/ sokerittomasta rahkasta, sekä Mercadonan Batido de Quesosta, jota saa 0%, 10% ja 20% muistaakseni. Ensimmäinen on kuitenkin parempi, ja kalliimpi vaihtoehto. Raejuustoa saat Lidlistä, tai Mercadonasta (jossa myydään Arlaa, se on maultaan parasta).
Euromarketissa/Cayetanossa on myös ruohosipulilla maustettua raejuustoa, jota kenties voisit kokeilla leivän päällä vaihteluksi. Tuorejuustoja saat vähärasvaisena (esim. La Vaca Que Rie, ellet ole sitä maistanut), mutta alle 20% juustoja ei taida olla. Mitä juustoa käytät välipalaleipien päällä? Mielestäni juustojen kovia rasvoja kannattaa suuremmissa osin välttää, joten kenties jokapäivä ei kannata täysrasvaisia versioita syödä. Jugurttivälipala on myös ihan ok, mutta itse sekoittaisin vaikka jugurttia ja rahkaa, jotta saisin enemmän proteiinia kasaan. Kenties myös kaurahiutaleita voisit koittaa lisätä. Rahkaa voi myös maustaa mm. Robinsonin mehutiivisteellä (Cayetano).
Lounas on mielestäni hyvä. Siitä saat proteiinia ja hiilihydraatteja. Illalla on hyvä syödä myös toinen lämmin ateria, mieluummin kuitenkin kasviksia ja enemmän kalaa/kanaa. Sitten myöhemmin ennen nukkumaanmenoa voisit syödä rahkaa tai raejuustoa, jotta saisit proteiinia yönkin aikana. Muista myös, että esim. Mercadonasta saat todella hyvää tonnikalaa ja makrillia tomaatissa, josta ainakin itse pidän kovasti. Suurimman osan ajasta ostan kyllä näitäkin vedessä, ja lisään itse haluamani määrän oliiviöljyä.
Mielestäni rasvoja voit syödä huoletta enemmän. Muista oliiviöljy, jota saat myös valmiiksi maustettuna salaatinkastikkeeseen. Rasvat ovat myös tärkeitä illalla, joten proteiinilähteen sekaan voisit lisätä tilkan öljyä. Avokadosta jos pidät, niin siinä on myös hyviä rasvoja. Ja pähkinöiden valikoimahan on täällä hirvittävän suuri. Myös kuivattuja hedelmiä voisit mielestäni popsia välipalaksi; kuivatut mansikat sekä kuivatut persikat ovat omia suosikkejani. Niitäkin löytyy lähes joka kaupasta.
Jos kuitenkin tuntuu vaikealta syödä riittävästi, niin voisit mielestäni kokeilla jotain proteiinijauhetta, koska ne ovat täällä varsin kohtuuhintaisia (ellet osta niitä kuntosaleilta, jotka myyvät niitä tuplahinnoilla). Myös palautusjuoma olisi hyvä hankkia. Välipaloiksi suosittelen myös proteiinipatukoita, jotka eivät tule niin kalliiksi, kun ostat niitä suuremman määrän kerralla. Ja Nutrisport-patukat ovat muutenkin niin halpoja että niillä kelpaa herkutella.
Nyt annan puheenvuoron niille, jotka tietävät enemmän asioista kuin minä itse. Toivottavasti näistä neuvoista oli kuitenkin edes jotain apua!