Taas yksi alaselkävammainen...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

beginner

VIP
Vaiva on seuraavanlainen: Varsinkin aamuisin selkä on melko alhaalta tosi jäykkä. Kun istuu vaikka vessassa ja laskee selän rennoksi rentouttamalla vatsalihakset eli ns. "roikkuu selkärangan varassa", tuntuu alaselässä ikävä painemainen venytys. Ihan siis nikamissa/välilevyissä. Sama vaikka sukkia laittaessa ja aina, kun selkä menee pyöreäksi. Kipua tulee myös esim. jalkaprässissä, kun lantiokulma pienenee ja keskivartalon paine lisääntyy.

Lantionseutu on kyllä perkeleen jäykkä ja kyykkyjä ja mavea ei ole uskaltanut tehdä aikoihin, mutta onko arvauksia voisiko jokin olla pahemmin vialla? Venyttely on aika hyvin hallussa, mutta jos löytyy laittaa joku kattava ohjeistus lonkkien venyttämiselle venytyspituuksineen niin olen kiitollinen. Veilä kun tietää kuinka monta kertaa päivässä kannattaa venytellä niin hyvä tulee. Kuinka tärkeää lämmittely on ennen kuntouttavaa venyttelyä? Olisi meinaan paljon helpompi alkaa venyttelemään, jos ei olisi aivan pakko ensin pukea ja lähteä ulos juoksemaan.

Tällainen valikoima on jo tiedossa lantion venytyksiä. Kaikki variaatiot kelpaavat kyllä.

Ongelma on varmaan selässä kokonaisuutena. Jonkinlaisella asiantuntijalla kannattaa käydä. Tavanomainen venyttely ei useinkaan auta, pikemminkin voi pahentaa jos lihakset on jo valmiiksi venyneet ja esiintyy yliliikkuvuutta.

Käväse hierojalla/fysioterapeutilla/kiropraktikolla jollakulla joka osaa tutkia sen selän ja hieroa sen auki. Todennäköisesti olet vain niin jumissa, että kipuilet.

Itse olin viime keväänä lähes samassa tilanteessa. (Tosin minulla on myös selkärangassa vikaa.) Treenasin 4-6 kertaa viikossa ja venyttilin jalat vähintään kolmesti viikossa huolellisesti läpi. En venynyt juuri yhtään mihinkään vielä jouluna, mutta kevään aikana paikat aukenivat vähän. Siltikään, en
päässyt etes aitajuoksian asentoon hyvin lämmitelleenä. Lonkkani yksinkertaisesti olivat niin jumissa, että en taipunut mihinkään.

Kävin hierojalla ja jo yhden hieronnan jälkeen venyin paremmin, kuin puolen vuoden venyttelyjen tuloksena olin venynyt. Eli pääsin aitajuoksijan asentoon helposti.
Noiden hierontojen jälkeen selkäkivut ovat vähentyneet ja jalkojen ja lonkkien liikkuvuus parantunut huomattavasti.

Eli venyttely ei välttämättä auta, käväse hierojalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom