Töissäkäynti lukulomalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pezku^
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
8.12.2007
Viestejä
2 352
Olisi keväällä ylioppilaskirjoitukset edessä ja sain ihan mielenkiintoisen osa-aikatyön talven ajalle. Nyt kuitenkin mietityttää kovasti ajan riittäminen lukulomalla lukemisen suhteen, jos olisin viikonloppuja töissä. Tavoitteet on kuitenkin kirjoitusten suhteen korkealla, eli arvosanoja tavoittelisin E-L-akselilta. Pikapuoliin täytyisi tehdä päätös työn vastaanottamisesta, ja olisi kiva kuulla jo kirjoituksensa suorittaneilta mielipiteitä ajan riittämisestä. Olitteko itse kirjoitusten aikaan töissä ja miten aika riitti? Entä luitteko koko lukuloman ja siltikin olisi pitänyt omasta mielestänne lukea enemmän?

Olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista.:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moi! En työskennellyt lukulomalla, mutta tein töitä koko sen ajan, minkä luin kauppakorkeakoulun pääsykokeisiin (pitää osata 5 kirjaa, jossa kaikissa 100+ sivua käytännössä täysin ulkoa). Minulla oli joku 3-5 vuoroa viikossa, vuoro kesti 4-7 tuntia. Lisäksi treenasin n. 6-7 tuntia viikossa. Kun ajan osasi jaksottaa hyvin ja suunnitelmallisesti, homma onnistui. Työ tarjosi hyvää vastapainoa lukemiselle. Vapaa-aikaa ei kyllä juuri tullut vietettyä (ts. käytyä baareissa), ja jos vuoro peruttiin sään vuoksi, se oli täysin tervetullutta etenkin lukemisen loppuvaiheessa. Pääsin sisään kauppakorkeaan. Niin, ja aloitin lukemisen pari viikkoa kirjoitusten jälkeen eli huhtikuussa, koe oli 17.6.

Joten mielestäni voit työskennellä viikonloppuisin lukulomallakin, jos olet hyvä järjestelemään ajankäyttöäsi eikä työ ole niin raskasta, että viikolla tekisi mieli vain nukkua iltapäivään asti. Avainasia on se, että silloin kun luetaan, luetaan kunnolla ja kun ei lueta, ei lueta ollenkaan.
 
Kirjoituksista on jo omalla kohdalla ikuisuus, mutta tälläisenä yleisenä neuvona niin jos töitä on "sopivasti" niin tuolla on kyllä pelkästään positiivinen vaikutus koska todennäköisesti lukulomastasi tulee organisoidumpi ja aika paremmin mietitty.
Oma lukuloma meni kahvilla istuessa / salilla ja ehkä n. 1-2 h tehokasta lukua päivässä. :)
 
Joku 3 vuoroa viikossa ei varmaan haittaa yhtään. Crocopia kompaten se voisi jopa helpottaa luku-urakkaa, sillä 24/7 ei kukaan jaksa lukea.

Muutenkin eivät ne yo-kirjoitukset niin kovin vaikeat ole, pitää vain osata opiskella oikeat asiat. Eräs kaverini opiskeli puoli kesää + syksyn bilsan kirjoituksiin (kirjoitti pelkästään sen) ja sai M:n, kun taas meillä moni tekee kansallisen tutkinnon "kakkostutkintona" ja menee lukematta kirjoituksiin, saaden kuitenkin ihan hyviä arvosanoja. Tekniikkalaji :) (Riippuu tietenkin aineista, mutta IMO esim. kielten kokeissa mitataan enemmän vastaustekniikan hallintaa kuin itse kielitaitoa...)

Mulla on IB-kirjoitukset toukokuussa ja olen ajatellut tehdä niin, että 6 päivää viikossa luen 5-6h kirjastossa, käyn töissä (8h vuorot) viikonloppuisin 1-2 vuoroa ja vapaa-ajalla rentoudun, käyn salilla ja vietän aikaa kavereiden kanssa. Saa nyt nähdä miten onnistuu, mutta luulisi jäävän jotain mieleen :)
 
kuka hitto oikeasti lukee lukulomalla? :D

Itse olisin tod näk lukenut jos olisin käynyt töissä. En käynyt enkä lukenut ja M taisi olla keskiarvo about. Mutta jos elämän sisältö on pelkästään lukemista, varmasti lopahtaa lukuinto melkein alkuunsa.
 
Kiva että tuli vähän kannustaviakin vastauksia. :) Täytynee tässä soitella työnantajalle ja kysyä, voisinko olla jonkun viikonlopun pois töistä siinä kirjoitusten alkaessa. Silloin luultavasti se aika kuitenkin eniten kortilla on, kun yo-kilpailuita on joka viikko ja aina pitäis yrittää valmistautua seuraavaan kokeeseen.

Aineita on kirjoitettavana tosin melko hyvä kirjo eli pitkä matikka, fysiikka, kemia, englanti ja äidinkieli. Syksyllä en päässyt kirjoittamaan kuin ruotsin, koska tolle kurssitarjottimelle ei mahtunut enkun kertausta, enkä halunnut ilman kertauskurssia sitä kirjoitella. Ruotsiin kyllä luin kesällä pelkästään töiden lomassa, koska olin lähes koko kesän töissä ja silti napsahti B-tasosta L.
 
Ainakin itse aikanaan oisin ehtinyt vallan mainiosti käymään töissä. Useimpiin aineisiin taisin lukemisen aloittaa edellisenä iltana puoli yhdeksän uutisten jälkeen. Reaaliin kyllä taisin lukea viikon verran 30-60 min päivittäisella panostuksella. Tosin arvosanatkaan ei ihan sitten pyörineet siellä e-l akselilla :hyper:

Mut tosiaan. Enpä nyt ite näkis ainakaan estettä, jos kyseessä on nimenomaan osa-aika työ etteikö kirjoituksiin voisi panostaa ihan täysilläkin. Pällihän siinä hajoaa, jos on ihan pelkästään kirjojen ääressä. Työ voi olla hyvää vaihtelua lukemiselle.

edit: Vielä sellanen pointti perään, että todennäköisesti tulevaisuudessa ainoa paikka missä teet jotain niillä sun kirjoitusten arvosanoilla on jatko-opiskelupaikat. Kun olet päässy sisään jatko-opiskelupaikkaan, sillä ylioppilastodistuksella voi pyyhkiä vaikka perseensä. Mutta sen sijaan työkokemusta kysytään käytännössä jokaisessa työssä mitä tulet hakemaan tulevaisuudessa. Ja tekisi mieli väittää, että jos otat sen työn vastaan niin siitä saadusta kokemuksesta on tulevaisuudessa enemmän hyötyä kuin ylioppilaskirjoitusten arvosanoista.
 
edit: Vielä sellanen pointti perään, että todennäköisesti tulevaisuudessa ainoa paikka missä teet jotain niillä sun kirjoitusten arvosanoilla on jatko-opiskelupaikat. Kun olet päässy sisään jatko-opiskelupaikkaan, sillä ylioppilastodistuksella voi pyyhkiä vaikka perseensä. Mutta sen sijaan työkokemusta kysytään käytännössä jokaisessa työssä mitä tulet hakemaan tulevaisuudessa. Ja tekisi mieli väittää, että jos otat sen työn vastaan niin siitä saadusta kokemuksesta on tulevaisuudessa enemmän hyötyä kuin ylioppilaskirjoitusten arvosanoista.
Tämä on kyllä sinänsä ihan totta, mutta tavoite olis pyrkiä TTY:lle, niin kirjoituksissakin olis ihan hyvä varmasti menestyä. Pääsykokeisiin lukemallahan sitä menestystä voi prepata vielä, mutta jollen ihan väärässä ole, niin sielläkin pääsykokeiden aineistona on lukion oppimäärä, joten sinänsä olis hyvä lukea jo ennen kirjoituksia.
 
Olisi keväällä ylioppilaskirjoitukset edessä ja sain ihan mielenkiintoisen osa-aikatyön talven ajalle. Nyt kuitenkin mietityttää kovasti ajan riittäminen lukulomalla lukemisen suhteen, jos olisin viikonloppuja töissä. Tavoitteet on kuitenkin kirjoitusten suhteen korkealla, eli arvosanoja tavoittelisin E-L-akselilta. Pikapuoliin täytyisi tehdä päätös työn vastaanottamisesta, ja olisi kiva kuulla jo kirjoituksensa suorittaneilta mielipiteitä ajan riittämisestä. Olitteko itse kirjoitusten aikaan töissä ja miten aika riitti? Entä luitteko koko lukuloman ja siltikin olisi pitänyt omasta mielestänne lukea enemmän?

Olisin enemmän kuin kiitollinen vastauksista.:)

Lukuloma meni hengaillessa, ruotsinlaivoilla ja muuten vaan oleillessa. Kirjoituksia edeltävän viikonlopun luin seuraavan viikon kokeisiin ja tietty kokeita välittömästi edeltävät illat ja päivät. Lukuloma oli siis käytännössä 2-3 päivää ennen ensimmäistä kirjoitusta ja kokeita edeltävät päivät.

Olisi pitänyt lukea enemmän ja joskus tehdä läksytkin viimeisen vuoden aikana kursseilla. Kokeet menivät alakanttiin erityisesti laajoista matematiikasta ja fysiikasta. Molemmista M. Englanti ja äidinkieli sen sijaan L vaikka niihin ei tullut luettua paljon mitään. Tuolloin ei ollut E-arvosanaa eli käytännössä veikkaan omien arvosanojeni olevan nykymittapuulla E,E,M ja M. Englannissa pieni mahdollisuus että nykyinen L mutta äidinkieli olisi ehdottomasti nykyinen E eikä tuo L.

Mutta lukisinko oikeasti enemmän vaikka tiedän että pitäisi? En. Tai ehkä tuplaisin päivät ja hajauttaisin ne hieman laajemmalle aikasäteelle kuin edeltävään viikonloppuun.

Paremmin olisi pitänyt lukea jo kurssivaiheessa, sillä ongelmat kirjoituksissa ja sitten yliopiston opinnoissa eivät johtuneet lukuloman bilettämisestä ja luumuilusta vaan siitä että varsinkin viimeinen koko vuosi meni ilman merkittävää läksyjen tekemistä ja asiat saatoin lukea kurssin kirjan kunnolla vasta koetta edeltävänä viikonloppuna ja -iltana. Kirjani ostettiin vanhojen kirjojen kierrätyksestä ensimmäisenä, koska ne olivat lähes neitseelliset käytön puutteesta ;-) Myyjän kommentti kun hain rahat kirjoista ;-) Se sitten kostautui yliopiston matematiikan ja fysiikan opinnoissa - eikä nykyinen pääaineeni enää niitä sisälläkään ;-) Sen sijaan lukiossa panostaminen olisi ehkä valaissut minulle paremmin, että ei minua oikeasti kiinnosta matemaattis-fysikaalinen opiskelu- ja ura täysipäiväisenä työnä. Se oli kivaa kun sai kiitettävät arvosanat parin päivän lukemisella ennen koetta ja sai lukea kaikkea kivaa kovaa tiedejuttua siinä sivussa. Tieteenkuvalehdet ja tieteelliset teoriat ovat kivoja populaaritasolla, mutta täysipäiväisenä pipettien kääntelynä tai laskentamallien vääntämisenä eivät sitten loppujen lopuksi kiinnostaneetkaan ja tuli tuhlattua turhaan elinvuosia noissa motivaatio-ongelmaisena opiskelijana...

Eli pistä vaikka useampi päivä lukulomasta korkeakoulujen opetustarjontaan perehtymiseen ja selvitä oikeasti mitä ne tarkoittaisivat käytännössä työnä ja vuosien opiskeluna. Toivottavasti tähän on sopivia tuttuja tai sukulaisia, jotka ovat opiskelleet eri aloja viime vuosina tai vuosikymmeninä. Ja sitten kannattaa miettiä heidän mielipiteitään kriittisesti. Jotkut haluavat tehdä rutiinipipettihommien kautta maailmanluokan tutkimusta tai vääntää kaikesta matemaattisia kaavoja - heille taas inhimillisen ja taloudellisen maailman epämääräisyyden sietokyky ja monipuoliseen asiantuntijuuteen perustuva johtaminen voivat olla todella stressaavaa ja mahdotonta.

Tämä on asia johon nykyisillä tiedoillani pistäisin oikeasti ja takuuvarmasti enemmän aikaa kirjoituksiin lukemisen sijasta. Selvittää tarkemmin oppilaitosten tarjontaa, opetuksen laatua, uranäkymiä ja linjojen todellista sisältöä mainostekstien sijaan...

PS. Ja jos on oikeasti mielenkiintoinen osa-aikainen työ niin kannattaa ottaa, varsinkin jos liippaa läheltä omia tulevaisuuden urahaaveita. Tukee elämää sekä vaihteluna lukuloman pänttäämiselle (jos viitsii sellaista tehdä) ja auttaa tulevaisuudessa uusien työpaikkojen saannissa.
 
Kiitos mielipiteistä Z4M1.

Ajattelin lähinnä lähteä opiskelemaan käytännöllistä tekniikkaa, ja kone- ja tuotantotekniikka on tähän mennessä kuulostanut hyvältä. Koulussa luen kyllä läksyt ja muuta, mutta en todellakaan ole sitä ihmistyyppiä, joka pipetoisi kolme moolia natriumhydroksidia ja laskisi reaktioyhtälön kertoimia. Lukiossa opin sen, että teoriat nyt ei välttämättä hirveästi kiinnosta ja innostus on lähinnä käytännössä. Junassa opin kerran yhdeltä ventovieraalta tyypiltä, että opituilla teorioilla ei tee oikeassa elämässä yhtään mitään, koska ne on liian yleistäviä tai liian monimutkaisia käyttää oikeissa sovelluksissa. Enemmän se kiinnostus on itsellä sellaisessa normaalissa insinöörityössä eli suunnittelussa ja työssä koneiden parissa.

Tämä työ olis suksivuokraamotyötä hiihtokeskuksessa, että sinänsä en nyt vois sanoa sen liippaavan kovinkaan läheltä sitä uraihannetta. Toisaalta asiakaspalvelukokemuskin on tärkeää nykyään lähes alalla kuin alalla.
 
Ehdottomasti kannattaa ottaa jotain duunia jos vaan saat. Itse tuli lukuloma lähinnä hengailtua ja juhlittua. Lukemisesta ei ollut tietoakaan. Taisin yhden historian kirjan lukea. No M paperit eli reilusti kuitenkin kaikki aineet menivät läpi.

Näin jälkiviisaana uskon että työssä käyminen ei varmastikaan olisi vähentänyt lukemistani. Luultavasti päinvastoin. Uskon vahvasti, että duunin tekeminen opiskelujen ohella auttaa myös opiskelua. Ainakaan ei tule laiskana maattua himassa tehden kaikkea muuta kuin sitä mitä pitäis eli lukemista.
 
Toi työhän on ihan mahtava! Soitin tossa just esimiehelle ja kysyin noista sumplimisista kirjoitusten kanssa, niin sille kävi homma loistavasti!

Minä: Olis varmaan hyvä kattoo siinä sit, että voisko pitää jonkun viikonlopun vapaata kirjotusten takia, ku ne on kuitenkin aika tärkeet.
Esimies: Nii, nehän on sun loppuelämä. Totta kai voit pitää vapaata. Ei sinne ennenkään abiturientteja oo väkisin töihin pistetty. Vittu niillähän on naama ku norsun vittu eikä siitä yhtään mitään tule. :hyvä:
 
Noni, töihin vaan! Kirjoituksista on turha stressata, jos muuten oot menestyny opinnoissas kohtalaisesti. Itellä oli motivaatio nollassa ja kirjoituksiin luin edellisenä iltana jos silloinkaan. E:n paperit kuitenkin tippui, kiitos sen, että oli mielenkiintoisiin aineisiin tullut jonkun verran perehdyttyä lukion aikana. Reaalihan vuonna 2004 oli sitä perinteistä mallia ja siinä mulla kävi mieletön tuuri. Tarkoitus oli vastata ainoastaan fysiikkaan kun sitä pitkänä luin, mutta historian kyssät näytti paljon paremmilta, joten vastasin pelkästään niihin E:n arvoisesti.

Lukulomalla kannattaa siis muistaa myös löysäillä. Koulukavereiden toimintaa kun seurasin, niin monella ahkerasti päntänneellä oli niin kova jännitys ja ankarat paineet, että itse kisasuoritus meni ihan penkin alle. Monet veltot paskat, kuten minä, pysyivät omalla tasollaan ja jotkut jopa ylittivät itsensä. Tämä tietysti on kiinni myös henkilökohtaisista ominaisuuksista.
 
Noni, töihin vaan! Kirjoituksista on turha stressata, jos muuten oot menestyny opinnoissas kohtalaisesti. Itellä oli motivaatio nollassa ja kirjoituksiin luin edellisenä iltana jos silloinkaan. E:n paperit kuitenkin tippui, kiitos sen, että oli mielenkiintoisiin aineisiin tullut jonkun verran perehdyttyä lukion aikana.
Sama täällä. Kirjoitin tosin kolmessa osassa, eli aina vain kaksi ainetta kerralla. Sen varsinaisen lukuloman olin sitten kokonaan töissä ja treenasinkin silloin 5-6 kertaa viikossa. Tuon työkokemuksen (ja kolmen edellisen vuoden kesätyön) perusteella sain sitten uudella opiskelupaikkakunnallakin kesätöitä aika helposti. Muutama opiskelukaverini oli vielä valmistuessaankin vailla muuta työkokemusta kuin pakolliset harjoittelut, joten en todellakaan voi katua valintaani työskennellä lukulomalla.

Aloittaja kirjoitti muuten olevansa kiinnostunut "käytännöllisestä tekniikasta." Tuli vain mieleeni, että kannattaako sitten mennä opiskelemaan konetekniikkaa TTY:lle, vai olisiko amk ehkä parempi vaihtoehto? Omien kokemusteni mukaan useimmiten työpaikkoihin kelpaa joko insinöörin tai DI:n tutkinto, ylempää korkeakoulututkintoa tai jatkotutkintoa edellytetään aika harvoin.
 
Aloittaja kirjoitti muuten olevansa kiinnostunut "käytännöllisestä tekniikasta." Tuli vain mieleeni, että kannattaako sitten mennä opiskelemaan konetekniikkaa TTY:lle, vai olisiko amk ehkä parempi vaihtoehto? Omien kokemusteni mukaan useimmiten työpaikkoihin kelpaa joko insinöörin tai DI:n tutkinto, ylempää korkeakoulututkintoa tai jatkotutkintoa edellytetään aika harvoin.

Täh? DI-tutkinnon nimenomaan saa TTY:ltä ja se on ylempi korkeakoulututkinto.

Edit: vinkkiä tredin aloittajalle. Älä turhaan stressaa kirjoituksista. Konetekniikalle ei muistaakseni ole kauhean vaikea päästä ja jos lukion oppimäärä matikasta ja fyssasta on suunnilleen hallussa, pärjää pääsykokeissakin suht helposti.
 
Täh? DI-tutkinnon nimenomaan saa TTY:ltä ja se on ylempi korkeakoulututkinto.
Joo, kyllä minä sen tiedän, olen itsekin DI. Tuli tosiaan kirjoitettua harvinaisen epäselvä lause. Siis, aika moneen työpaikkaan riittää insinöörin tutkinto, mutta DI:kin kelpaa. Sen sijaan ylempi korkeakoulututkinto tai lisensiaatti/tohtori ei ole vaatimuksena kovinkaan usein. Jos siis ei ole kovin kiinnostunut teoriasta, ja haluaa tehdä ehkäpä rutiiniluontoisia insinöörinhommia, ei mielestäni välttämättä kannata opiskella yliopistossa. Koneensuunnitteluun tosin saanee kovemman pohjan yliopistolta kuin amkista.
 
Töihin vaan! Lyhyet työvuorot tasapainottavat mukavasti suurta luku-urakkaa. :thumbs:
 
Aloittaja kirjoitti muuten olevansa kiinnostunut "käytännöllisestä tekniikasta." Tuli vain mieleeni, että kannattaako sitten mennä opiskelemaan konetekniikkaa TTY:lle, vai olisiko amk ehkä parempi vaihtoehto? Omien kokemusteni mukaan useimmiten työpaikkoihin kelpaa joko insinöörin tai DI:n tutkinto, ylempää korkeakoulututkintoa tai jatkotutkintoa edellytetään aika harvoin.
Juu olen kyllä jonkin verran katsellut työpaikkailmoituksia Tekniikka&Talous-lehdestä, kun se liiton puolesta tulee kotiin ja tosiaan insinööri tai DI on monessa vaatimuksena. Lähinnä mietityttää enemmän se ammattikorkean taso, sillä nykyään sinne pääsee ihan amispohjalta ja ainakin itse olettaisin, että siellä sitten edetään vähän niiden amislaisten tahtiin. Ainakin jotkut tutut on puhunut, että ekoilla matikoilla harjoitellaan kymmenpotenssimuotoja ja muuta yläasteen tavaraa. En mitenkään halua solvata ammattikoulua, mutta lievästi sanottuna ollaanhan lukiosta ja amiksesta päästessä esim. matemaattisilta taidoilta lievästi eri tasolla, varsinkin jos on käynyt pitkän matikan kuten minä.

Ammattikorkeissa ja teknillisissä yliopistoissa on kyllä paljon eroa, mutta itse oon just miettinyt sitä, että jos menen amkiin, niin saako siellä potea aivokuoliota vai tehdäänkö siellä oikeasti töitä opintojen eteen. En kuitenkaan halua mihinkään löysäilymestaan, koska en luonteeltani ole sitä aidan matalin kohta -tyyppiä. Amk ymmärtääkseni toisaalta on huomattavasti yritysläheisempi koulu ja siellä on enemmän työharjoittelua ja sitä kautta työllistyminen voi olla helpompaa. Toisaalta tehdäänhän se diplomityökin yleensä sellaiselle yritykselle, johon on halukas jäämään töihin.
 
Back
Ylös Bottom