Töihin tuotantotyöntekijäksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jali
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
3.4.2008
Viestejä
2 006
Ikä
34
Elikkäs nyt on alkanut kiinnostamaan todella paljon tuotantotyö/pakkaus ja muut tuollaiset monivuorotyönä tehtävät "liukuhihnatyöt". Kyselenkin tässä, että mitä kautta voisi parhaiten päästä kyseisiin töihin? Onko jotain omaa koulutusta noilla, vai voiko töihin päästä ihan siten, että paikanpäällä opastetaan tekemään sitä kyseistä hommaa?

Pääsin tuossa pitemmän työttömyysjakson jälkeen töihin nyt, ja on kyllä pakko sanoa, että ei oo todellakaan mun juttuni tuo, että ammulla herätään aikasin ja mennään 8 tunniksi töihin ja sama toistuu päivästä toiseen. Ilta- ja yövuorot kiinnostaa paljon enempi. Ja työ saisi juurikin olla simmoista, että pääsee kokoajan tekemään jotain, ettei tartte paikallaan pitempiä aikoja ihmetellä, että mitä sitä nyt sitten tekisi.

Ps. Jos joku osaisi sanoa paikkoja Turun lähiseudulla, mistä voisi kysellä hommia, niin arvostaisin suuresti. Voi vaikka yv:tä pistää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko tuollainen ihan oikeasti kiinnostaa jotakuta? :D

Noh, plaraa työnhakuilmoitukset läpi ja kysele reilusti eri firmoilta löytyykö paikkoja. Firmoja, joissa on edes jonkinlaista tuotantolinjaa kun löytyy aika hyvin.
 
ei oo todellakaan mun juttuni tuo, että ammulla herätään aikasin ja mennään 8 tunniksi töihin ja sama toistuu päivästä toiseen.

Ja haluat liukuhihnahommiin?
 
Henkilöstövuokrausfirmojen kautta aluksi määräaikaiseksi ja jos tarvetta on niin vakkariksi.
Onhan tuollaisissa töissä puolensa. Työaika on etukäteen tiedossa eikä työasioita tarvitse miettiä vapaa-ajalla.
 
Ite olen liukuhihnalla hommissa ja huoh -.-
En kyllä kenellekkään suosittele. Tappaa inspiraation kaikkeen.
Motivaatio tasan nolla aamulla lähteä töihin, tunti kerrallaan aina yhtä työvaihetta ja 8 vaihetta per päivä. Seuraavana päivänä taas alusta.
Ei tätä voi joku oikeasti varsinaisesti haluta tehdä.
 
Ite olen liukuhihnalla hommissa ja huoh -.-
En kyllä kenellekkään suosittele. Tappaa inspiraation kaikkeen.
Motivaatio tasan nolla aamulla lähteä töihin, tunti kerrallaan aina yhtä työvaihetta ja 8 vaihetta per päivä. Seuraavana päivänä taas alusta.
Ei tätä voi joku oikeasti varsinaisesti haluta tehdä.

Kaikella on puolensa. Toisaalta toimeentulo on melko varmaa ja turvallista.

Toinen vaihtoehto voi olla, että teet 50 tuntista työviikkoa epävarmana siitä, saatko 500 vai 4500 euroa tässä kuussa. Esimerkkitapaus myyntityön parista :)

Helposti tulee uniin jos on säästötilillä muutama satanen ja parin viikon sisään pitäisi maksaa tonnin edestä laskuja vuokrasta ja autosta..

Tosin tähän voi tietenkin varautua pitämällä parin-kolmen kuukauden liksan jemmassa.
 
Kaikella on puolensa. Toisaalta toimeentulo on melko varmaa ja turvallista.
Miten tuon nyt ottaa. Yhä useammat työvaiheet vastaavissa hommissa pystytään automatisoimaan, ja voisin kuvitella, että vastaavan työn tekeminen tulee vain vähenemään tulevaisuudessa. Toisena puolena vielä sekin, että täällä on pirun kallista teettää tuota liukuhihnahommaa kenelläkään.
 
Onhan se myös vähän niin että kun oot ollu vaikka 10 vuotta jossain samoissa liukuhihnahommissa ja sit kun joutuu syystä tai toisesta lähtemään niin mitä on jääny käteen? Ei oikeastaan minkäänlaista pätevyyttä mihinkään, joten sit täytyy vaan ettiä uusia liukuhihnahommia missä ei tarvi valmiiksi "osata mitään". Kun taas jos on vaikka sähkärinä ja työpaikka menee niin voi hakea selkeästi oman alansa hommia jne.. Jos nyt ymmärtänette pointin :D Itse olen meinaan just tollasessa tilanteessa. Kaikki vähä työkokemus mitä löytyy on liukuhihnahommista joten en osaa tehdä mitään, kun koulustakin on sen verran aikaa ettei osaa niitä "oman alan" hommiakaan.. Sitäpaitsi päivät kuluu niiiiiin tuhottoman hitaasti noissa tollasissa hommissa vaikka itsellänikin oli palkka ihan hyvä.
 
Miten tuon nyt ottaa. Yhä useammat työvaiheet vastaavissa hommissa pystytään automatisoimaan, ja voisin kuvitella, että vastaavan työn tekeminen tulee vain vähenemään tulevaisuudessa. Toisena puolena vielä sekin, että täällä on pirun kallista teettää tuota liukuhihnahommaa kenelläkään.

Tämä on totta, mutta työkuukauden jälkeen tulee sovittu liksa, on sitten päässyt tavoitteeseen tai ei.

Vertaamassani myyntialassa on toisaalta se hyvä puoli, että keskivertotyyppikin löytää uutta työtä mikäli vanha lähtee alta. Tehdasmies ei välttämättä.
 
Autoasentajan paperit löytyy, mutta ei ne hommat nappaa yhtään. Periaatteessa "liukuhihnatyötä" tuokin on, kun joka päivä sama työaika ja päivästä toiseen tekee saman merkkisiin autoihin huoltoja. Yksi kaveri on pakkamassa leipomossa pullia 3-vuorotyössä vailla minkäännäköistä ammatillista koulutusta ja repii reilusti enemmän rahaa kuussa siitä. Ainoa tapaus, missä voisi oman alan hommat kiinnostaa vielä olisi, jos pääsisi jotain erikoisempaa värkkäämään esim. ilmastointeja, tai pelkkää autoelektroniikkaa, mutta noi perus huoltoasentajan hommat lakkas kiinnostamasta jo 3 kuukauden töissäolon jälkeen. Ei ollu vaan mun juttu.

Muutama vuosi sitten olin kesätöissä puljussa, joka tekee kuormalavoja. Osan ajasta olin simmosella linjastolla, missä pistin lavojen välissä olevia palikoita hihnalle. Palkkaan olin tyytyväinen, ja missään välissä ei tullut simmosta oloa, että pitäisi jotain muuta saada tehdä. Eli yksinkertaiselle ihmiselle yksinkertainen työ :D

Tässä parin viikon sisällä olen nyt muutamaan eri vuokrafirmaan laittanu hakemusta ja muutamaan paikkaan, mitkä hakee suoraan tuotantotekijää. Toivottavasti tärppää.

Edit. Mitäs muita tämänkaltaisia hommia voisi olla tarjolla siten, että ei tarvita mitään 3 vuoden ammattitutkintoa? Täyspäiväiset asiakaspalveluhommat saa suoraan jättää pois laskuista, kun en vaan näe itseäni myymässä mitään romua. Varastomiehen hommat voisi ehkä olla yksi vaihtoehto? Mutta tarvitaanko tähänkin joku koulutus?
 
Kaikkeen tarvitaan koulutus, mutta miettiikö johto sitä siinä vaiheessa kun palkkaa jonkun on toinen asia. Olen elitarvikealalla työskennellyt kesälomat sun muut vapaat ajat aina kun on ollu chaanssia viimeiset vuodet. Sielläkin porukka kävi jotain elintarvikealan perustutkintoa siinä töiden lomassa.

Minulla oli vähän eri tilanne kun koko ajan tiesin että lähden vielä opiskelemaan ja työ on väliaikaista, mutta työkavereillani asia oli toinen. Kaikki kyseisessä tehtaassa toistivat samaa mantraa, "älä tänne jää". Työilmapiiri ja mielekkyys riippuu kuitenkin todella paljon tehtaasta. Toisessa katkeroituneet muijat luovat taloon sellaisen ilmapiirin että jos joku sanoo yhdenkin väärän sanan hänen työnsä talossa seuraavien vuosien ajan tulee olemaan yhtä helvettiä. Hänet suljetaan täysin ulkopuolelle. Järkyttäviä kuppikuntia voi muodostua tehtaan sisälle. Toinen mahdollisuus on että porukka on lepposempaa, ihmisiä jotka eivät vain jaksa välittää. Tällöin meininki on lepposampaa ja duuni vaan tehdään päivittäin ja lähdetään meneen.

Joulun alla olen nostanut 40€/h palkkaa parhaimmillani :D Joskin tämä on tapahtunut vain muutamana päivänä niin naurattaa vaan se tosiasia että saan aika helvetin kauan opiskella ja tehdä työtä ennen kuin pääsen lähellekään samaa. Vielä sellainen juttu, että jos todella liukuhihnalle mielit niin ota lepposasti, hörähtele ja hymyile kun muijat tulevat valittamaan sinulle toisistaan tai työstä ja älä missään nimessä ota osaa kuppikuntiin. Harvalla tuo nollilla työpäivän läpi kulkeminen oikeasti onnistuu, oli homma kuinka yksinkertainen tahansa.
 
Olet vain yhteydessä vuokratyövoimaa välittäviin firmoihin, soitat sinne ja sanot että voit tulla käymään. Kerrot niille kiinnostuksesi, uskon että noin innostuneelle kaverille löytyy hommia Turun alueelta.
Sittenhän sen jatkossa näkee, onko ne hommat sua varten.
 
Kaikella on puolensa. Toisaalta toimeentulo on melko varmaa ja turvallista.

Toinen vaihtoehto voi olla, että teet 50 tuntista työviikkoa epävarmana siitä, saatko 500 vai 4500 euroa tässä kuussa. Esimerkkitapaus myyntityön parista :)

Helposti tulee uniin jos on säästötilillä muutama satanen ja parin viikon sisään pitäisi maksaa tonnin edestä laskuja vuokrasta ja autosta..

Tosin tähän voi tietenkin varautua pitämällä parin-kolmen kuukauden liksan jemmassa.

Miten muka myyntityössä epävarma toimeentulo? Eihän ne nyt provikalla kaikki pyöri?

edittiä: Njoo, kirjoitikin vaan omasta duunistasi
 
Olet vain yhteydessä vuokratyövoimaa välittäviin firmoihin, soitat sinne ja sanot että voit tulla käymään. Kerrot niille kiinnostuksesi, uskon että noin innostuneelle kaverille löytyy hommia Turun alueelta.
Sittenhän sen jatkossa näkee, onko ne hommat sua varten.
Sen verran kommentoin vielä aiheeseen, että jos tilanne on kovinkin akuutti, niin kyseinen ratkaisu voi olla ihan mielekäs, mutta en keksi tähän hätään yhtään duunia, jossa olisi enemmän heikoilla jäillä kuin vuokratyöntekijänä tuotantolinjalla :)
 
Miten muka myyntityössä epävarma toimeentulo? Eihän ne nyt provikalla kaikki pyöri?

edittiä: Njoo, kirjoitikin vaan omasta duunistasi

Ei ehkä ihan pelkällä provikalla mutta aika moni tekee pienellä peruspalkalla+ provikalla. Suurin osa kuitenkin niin, että kiinteä palkka on suurempi kuin provisiot.

Tietysti ajan mittaan karsiutuu pois ne jotka eivät saa kauppaa, mutta tarkoituksenani oli herättää ajatuksia tuollaisen "aivot narikkaan"-työn hyvistä puolista.
Vuokramiehenä niissäkin tekee päivä kerrallaan, mutta ainakin palkka tulee.
 
Kierrät läpi edellä mainitut vuokrafirmat läpi( esim. Barona, Adecco, Varamiespalvelu, yms.), niin pitäis liukuhihna/kokoonpanohommia löytyä, ainakin määräaikaisia "pätkähommia"!
 
Hyvä homma, että oikeasti vielä löytyy ihmisiä, jotka oikein omasta halustaan hinkuvat likuhihna hommiin. Jonkunhan sekin homma on tehtävä. Luullut vaan aina, että noihin porukka joutuu olosuhteiden pakosta? Eihän tuommoinen työ tule monenkaan vuoden kokemuksella johtamaan mihinkään.
Toivovatko alalle menneet muultakin elämältä nollattaulussa menoa? Ei sillä että duuninteon pitäisi olla se elämäntarkoitus, mutta jotain kunnianhimoa ihan hyvä olla?
 
Sen verran kommentoin vielä aiheeseen, että jos tilanne on kovinkin akuutti, niin kyseinen ratkaisu voi olla ihan mielekäs, mutta en keksi tähän hätään yhtään duunia, jossa olisi enemmän heikoilla jäillä kuin vuokratyöntekijänä tuotantolinjalla :)

Mä taas ajattelin, että kun talouden tilanne nyt on tällainen, niin yritykset rekrytoi lähinnä noiden firmojen kautta. Sitten jos osoittautuu hyväksi hepuksi, niin voi päästä vakkariksi. Ja noihin firmoihin on helpompi ottaa yhteyttä, kuin suoraan yrityksiin.
 
Back
Ylös Bottom