Täydellisyyttä tavoitellessa on hallittava taistelun kaikki osa-alueet. Ei siis riitä että nykyään alkaa harrastamaan yhtä lajia, kun lähes jokainen laji on painottunut johonkin osa-alueeseen. Harrastan itse tällä hetkellä myau thaita ja hokutoryu jujutsua, mutta en hallitse esim, hermopisteitä lähes lainkaan ja matto-ottelua yhtä hyvin kuin joku bjj aijä. Kokosin siis listan joukosta taistelulajeja mitä olis aikomuksena tuntea. Myau thai, Hokutoryu jujutsu, Itf taekwon-do, progressive wing stun system, kyushojutsu ja Bjj. Mitä mieltä olette tämmösestä? Voiko kuutta lajia edes harrastaa.?
Wing tsun on todella hyvä laji jossa oppii tietynlaisen tavan kamppailla. Itse sanoisin että Itf ja kyosho ei ole mitenkään välttämättömiä tuossa listassa mutta hyvä lisä. ..voiko kuutta lajia harrastaa?? Tiedät sen kyllä varmaan itsekkin. Eli aika ei varmasti riitä millään yhtäaikaa harrastaa noita kaikkia. ja itse en näe järkeväksi treenata alkeita monesta lajista yhtäaikaa etenkään jos ei ole paljoa muutenkaan kamppailulajitaustaa. mutta kenellä on kiire?? ota noista projektiksi seuraavaksi 10-20 jne v:eksi niin sillo ollaan hyvällä mallilla.