Täydellinen kyllästyminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Onko muilla punttimimmeillä ilmennyt koskaan täydellistä kyllästymistä reenaamiseen? Mulla on tässä nyt jo kohta pari kuukautta ollut reenitaukoa, kun ei vaan kiinnosta. Olen sitten koittanut reenata vähän muulla tavalla esim. harrastanut spinningiä, lenkkeilyä jne.. mutta punttireeni ei vaan huvita ollenkaan. Olen kyllä koittanut väkisin reenata, mutta eihän siitä mitään tule. Minkäänlaisia tehoja ei saa reeniin ja usein se jää kesken. Kuitenkin mulla on ihan hirveen huono omatunto, kun en reenaa. :curs: Olen ajatellut nyt pientä ohjelman muutosta. Ajattelin että jos ottaisin nyt hetken hieman rennommalla ohjelmalla ja pari kertaa viikossa. Onko mimmeillä mitään hyviä vinkkejä kuinka pääsisin taas kiinni reeniin?

P.S Tuli tässä mieleen, että reenihalun menetys voisi ehkä johtua stressistä? Mulla on koulun kanssa kauhea kiire ja mitään muuta en pahemmin pysty ajattelemaan. :itku: Onneksi tämä asia korjaantunee kesäkuun alussa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos ei nappaa, niin ei nappaa, tekee sitten jotain muuta. Ja sitten kun taas nappaa, niin ei muuta kuin takaisin raudan pariin. Ei se punttitreeni nyt mikään ainut autuaaksitekevä asia ole, vaikka hyvä liikuntamuoto onkin. :)

Ja stressi voi hyvinkin olla treenihalujen menetyksen takana, kortisoli (=stressihormoni) on myrkkyä.

On mullakin tuollaista kyllästymisen tunnetta ollut, mutta tosiaan yleensä vain silloin kun on hirveästi kaikkea muuta (stressaavaa) elämässä. Ja jos tuntuu että on paljon muuta tekemistä eikä salille ehdi/ei haluta mennä, silloin pidän taukoa. En tosin ole koskaan onnistunut olemaan salilta viikkoa kauempaa poissa (ellei kyseessä ole sairastuminen tms.) sillä on se vaan niin kantava voimavara, vaikka tuntuu ettei jaksaisi treenata niin monesti se on päin vastoin: ei jaksa olla treenaamatta. :D

Mut niinhän se on, että jos salihommat ei nappaa, niin kehittää itselleen jonkun muun, mieluisan liikuntamuodon mikä tuntuu hyvältä ja mukavalta.

Mä oon nyt treenannut tavoitteellisesti 5 vuotta, eikä koskaan oikein ole tullut sellaista totaalista kyllästymistä. Jos sellainen tulisi, niin antaisin itselleni aikaa ja tekisin niitä asioita, mitkä jäävät treenien takia vähemmälle normaali elämässä, esim. tapaisin kavereita, kävisin ohjatuilla tunneilla, lenkkeilisin jne.

Yhden jutun minkä tuossa viime viikolla huomasin oli se ettei kevyet viikot sovi minulle ollenkaan! Treenasin siis n. 70% painoilla koko viikon ja jotenkin treenit eivät maistuneet (motivaatio salille lähtöön oli 0). Koko treenin ajan ja sen jälkeen oli sellainen "haista paska" -fiilis, joten taidanpa palata vanhaan kaavaan. Treenaan siis tuntuman mukaan eli kovaa/keskiraskaasti, mutta huolehdin sitten kuitenkin riittävästä levon saannista. Hyvin usein pidän esim. 2 lepopäivää/viikko. Tarpeen vaatiessa vaikkapa pitempiäkin taukoja. Muistelen että palstan Kia tais joskus kirjoittaa treenaavansa samalla tavalla ja sama näköjään sopii myös minulle.

...mitä nyt yritin sanoa, niin motivaatio lopahti jotenkin täysin tuon kevyen viikon jälkeen ja sitten kun oli taas aika lähteä salille treenaamaan kovaa, niin tuntui että voimat ovat ihan kadoksissa ja mieli maassa...olen minä sitten omituinen :eek:

Mulla on treenin kanssa (vähän samoin kuin kaiken muunkin) on/off -dilemma. Kun treenaa kovaa, on koko ajan hyvä vire päällä ja hommaan addiktoituu. Paikat voi olla vähän tukossa, mutta kun ohjelmassa lukee treeni, niin silloin tehdään treeni sen kummemmin miettimättä. Treeni on olennainen osa päivärutiinia.

Sitten kun treeniin tulee taukoa syystä taikka toisesta (sairaus, loukkaantuminen, matka) on ihan älyttömän vaikea päästä takaisin treenirytmiin. "Aloitan huomenna ja tänään vielä lepään ja teen jotain muuta kivaa". Myös mun ruokailut repsahtaa samalla. Itsekuria ei tunnu löytyvän ei sitten yhtään. Ja sitä kehittää ihan älyttömiä tekosyitä. Olen aiemmin harrastanut joukkueurheilua ja se madalsi kyllä huomattavasti treeniin paluukynnystä - nyt kun on vastuussa vaan itselleen ja treenailee omia juttujaan omaan aikatauluunsa ilman selkeitä tavoitteita, on niin helppoa lykätä ja lykätä sitä huomista jolloin treenataan taas.

Nyt on menossa just tällainen off-season. Viikko on mennyt edellisestä treenistä. Oli kahden päivän krapula ja nyt se treenin jatkaminen on sitten vaan siirtynyt. Pääsiäinen ja kaikki :nolo: Kyllä se itsekuri sieltä vielä löytyy :(

fitnesspimu sanoi:
Yhden jutun minkä tuossa viime viikolla huomasin oli se ettei kevyet viikot sovi minulle ollenkaan!

...mitä nyt yritin sanoa, niin motivaatio lopahti jotenkin täysin tuon kevyen viikon jälkeen ja sitten kun oli taas aika lähteä salille treenaamaan kovaa, niin tuntui että voimat ovat ihan kadoksissa ja mieli maassa...olen minä sitten omituinen :eek:

Mulle tapahtuu ihan samanlainen "kyllästyminen" kevyen viikon jälkeen! Yleensä porukka sanoo, että kevyen viikon jälkeen treenit kulkee paremmin jne, mutta mulla on voimat ihan hukassa ja menee monta treeniä siihen, että pääsee hommaan kiinni kunnolla. Kiva kuulla, etten oo ihan yksin ongelmani kanssa ;)

Kevyitä viikkoja ei siis tarkoituksella tuu pidettyä.. Kevyempiä treenejä tulee aina välillä pakostikin, ja joskus kiireistä/hieronnoista tmv johtuen lepopäiviä tulee enemmän.

Aloittajalle sellainen vinkki, että vaihda rohkeasti treeniohjelmaa! Mulla oli alkuvuosi tosi kiireinen, ja 5-jakoisella treenatessa alkoi kierto mennä liian pitkäksi, kun treenejä tuli max 3/vk. Vaihdoin 2-jakoiseen ja samalla vaihtui treenityylikin kokonaan! Olin treenannut koko syksyn tuntumapainotteisesti, joten oli jo aikakin kokeilla jotain muuta :) Keskityin tuon 2-jakoisen aikana enemmän siihen, että sain sarjapainoja kasvatettua. Ja kun painot alkoi kasvaa, oli motivaatiokin ihan eri luokkaa.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Back
Ylös Bottom