- Liittynyt
- 21.5.2003
- Viestejä
- 36
Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset
kaatuvat sanoihin "näin on aina tehty"? Älä huoli, paljon
suuremmatkin asiat saattavat olla kiinni vanhoista
toimintatavoista.
Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5
tuumaa. (4' 8.5"). Aika outo luku, eikö vain? Miksi näin siis on?
No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat samalla
välillä ja Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin
Englannista.
Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä
epämääräinen mitta Englannin rautateillä?
Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä
hevoskärryjen tekijöitä ja he luonnollisesti käyttivät samaa
raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.
Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?
Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän
särkymisestä ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat
olivat juuri tuolla välillä.
Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppa
legiooniensa käyttöön.
Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat,
joita toisten tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot.
Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa
olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui
näin ollen Euroopan laajuinen standardi.
Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis
saanut alkunsa Rooman valtakunnan sotavaunuista.
Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja
mieleesi nousee kysymys mistähän hevon perseestä
tämäkin mitta on peräisin muista, että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin
leveydeltään sellaisiksi, että niiden aisojen väliin
mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevosta.
Vaan ei tämä tähän pääty.
Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija
olisi halunnut tehdä niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen
saavuttamiseksi.
Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja
laukaisupaikan välisellä rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli
mahduttava.
Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi
tunnelista oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja
kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen takamusten yhteen
laskettua leveyttä.
Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän
kuljetusvälineen, päämitoista on itse asiassa peräisin kahden
vuosituhannen takaisten vetohevosten takamusten leveydestä.
On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen
perseellä olisi mitään merkitystä.
kaatuvat sanoihin "näin on aina tehty"? Älä huoli, paljon
suuremmatkin asiat saattavat olla kiinni vanhoista
toimintatavoista.
Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5
tuumaa. (4' 8.5"). Aika outo luku, eikö vain? Miksi näin siis on?
No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat samalla
välillä ja Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin
Englannista.
Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä
epämääräinen mitta Englannin rautateillä?
Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä
hevoskärryjen tekijöitä ja he luonnollisesti käyttivät samaa
raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.
Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?
Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän
särkymisestä ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat
olivat juuri tuolla välillä.
Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppa
legiooniensa käyttöön.
Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat,
joita toisten tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot.
Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa
olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui
näin ollen Euroopan laajuinen standardi.
Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis
saanut alkunsa Rooman valtakunnan sotavaunuista.
Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja
mieleesi nousee kysymys mistähän hevon perseestä
tämäkin mitta on peräisin muista, että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin
leveydeltään sellaisiksi, että niiden aisojen väliin
mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevosta.
Vaan ei tämä tähän pääty.
Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija
olisi halunnut tehdä niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen
saavuttamiseksi.
Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja
laukaisupaikan välisellä rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli
mahduttava.
Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi
tunnelista oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja
kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen takamusten yhteen
laskettua leveyttä.
Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän
kuljetusvälineen, päämitoista on itse asiassa peräisin kahden
vuosituhannen takaisten vetohevosten takamusten leveydestä.
On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen
perseellä olisi mitään merkitystä.
