Alkuun voi riittää, että pyydät apua ns. konsultointimielessä joltakin kisoista enemmän tietävältä. Kysele, opettele itse, kuulostele omaa kehoasi. Treenaa kovaa ja pidä pääpaino puntissa. Oon itse sitä mieltä, että 3 x viikko ei riitä ellei intensiteetti noissa treeneissä ole jo tosissaan kohdallaan. 4 x viikko punttia monipuolisella, perusliikkeisiin keskittyvällä ohjelmalla, niin sillä alkaa tapahtua. Paljon voit saada myös apua siitä, että kysyt voisitko käydä treenaamassa jonkun kokeneemman kanssa muutamia kertoja. Tällöin saat vähän vihiä siitä millainen se treeni-intensiteetti kisaan tähtäävällä urheilijalla on
Ruokavaliosta: kannattaa lähteä opettelemaan sitä säntillisesti syömistä heti. Mahdollisimman paljon käsittelemättömiä ruoka-aineita: vihanneksia, hyviä proteiininlähteitä kuten vähärasvaista jauhelihaa, marinoimatonta kanaa ja kalkkunaa, kalaa joka viikko monta kertaa, luonnollisia rasvoja monessa eri muodossa, täysjyväviljoja ja hedelmiä energiaksi treeniin. Ruokavalion suhteen voi edetä askeleittain, mutta alusta lähtien olisi hyvä mielestäni opetella ymmärtämään mikä on ero ruuan laadun ja pelkän kalorien tuijottamisen välillä. Laadukas ruoka on sitä, mitä voit ostaa myös ilman värikkäitä pakkauksia ja valtavaa ainesosalistaa: mahdollisimman käsittelemätöntä ja alkuperäistä ruokaa.
Ja viimeiseksi: tarvitset ison ämpärillisen kärsivällisyyttä ja tahdonvoimaa. Kun lähdet tähtäämään kisoihin, sinusta tulee kilpaurheilija. Fitness ei ole vain tiettyjä toimintatapoja vaan kokonainen ajattelun muutos. Urheilijamentaliteettiin kuuluu uudenlainen priorisointi ja lajin asettaminen monen muun asian edelle. Kysymys kuuluu: oletko siihen valmis? Jos kyllä, niin ei muuta kuin tulta päin!! TSEMPPIÄ!
Kysy jos tulee mieleen vielä jotain
Joitakin vastauksia voit löytää myös kisaajan käsikirjasta,
www.fitnessflow.org.