Syväkyykky ja pohkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PAVE_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Tänään revähti pohje ekassa kyykkysarjassa ja ennenkin on aina tullut pohkeet ja säären sivuosat kipeiksi syvissä kyykyissä ja hack kyykyissä, vaikka olen lämmitellyt niitä ennen treeniä ja venytellä niitä pari kertaa viikossa. Onko kellään muulla samanlaista ongelmaa? mikä voisi auttaa, lisää venyttelyä?

Kiitos vastanneille etukäteen:worship:

Tulee mieleen että millaiset kengät sulla on? mulla kipeytyi pohkeet aika pahasti kyykätessä lenkkareilla, ilmeisesti nilkan asento meni huonoksi.Entä olisiko kyykky asennossa korjaamista? venyttelyä vaan lisää ja kun teet sitä lämmittelyä niille pohkeille niin melkeinpä pelkkä varpaille nousu on parasta.

Mulla on semmoset painitossun kaltaiset kengät ja sentin lankku yleensä kantapään alla. Joo varpaille nousulla olen yleensä lämmitellyt pohkeita.

Mä en kyllä suoraan sanottuna ymmärrä miten kyykyssä voi tulla pohkeet ja sääret kipeiksi. Ja teen todella syvää kyykkyä.

Tekniikassanne taitaa olla jotai häikkää, nykikää hihasta jotain salilla käyvää kyykkääjää.

EDIT:
Kokeile
- ottaa hartianlevyinen tai vähän leveämpi haara-asento
- kääntää jalkateriä ulospäin
- kun menet kyykkyyn, tsekkaa että reidet osoittavat samaan suuntaan kuin jalkaterät. Korjaa jalkaterän asentoa tarvittaessa. Älä istu suoraan alas vaan istu samoin kuin takanasi olisi penkki. Laskeudu rauhallisesti, älä ponnauta itseäsi pohjasta polven rustojen kustannuksella.
- jännitä varpaita ylöspäin siten että painosi on kantapäillä. Ota kengät pois jos ne on huonot.
- jos nilkka vääntyy pronaatioon kyykyn ala-asennossa, kokeile laittaa lauta tai muu ohut koroke kantapäiden alle. Vaihda pikkuhiljaa matalempaan lautaan/korokkeeseen kunnes nilkat ovat venyneet niin ettei koroketta enää tarvi. Tämä voi kestää kauan.

Kyllä kyykyssä pohkeisiin kohdistuu suuri rasitus, mutta se on luonteeltaan miltei staattista, joten uskoisin että erilaiset kramppaamiset (gastro/soleus/tibialis/peroneus lihasten alueella) ovat todennäköisempiä kuin revähdykset/venähdykset.

Nuita nilkkaa tukevia lihaksia on syytä vahvistaa ja nilkan liikkuuvuuttaa lisätä mikäli se on heikko. Näin säästyy monelta mahdolliselta polvi, lonkka ja selkäoireelta. Virheasennot jalkaterän ja nilkan alueella alkavat yleensä vaivaamaan juuri nuissa paikoissa jatkuessaan pitkään. Tasapainolauta, epätasaisella kävely ym. ovat hyvä treeniä nuille lihoille. Kohdennetumpia ohjeita saa jalka-/fysioterapeuteilta.

Se kipu tuntuu aina juuri tuossa säären sivulla olevassa lihaksessa, ei niinkään itse pohkeessa. Eikä se kyllä varmasti revähdys olekkaan kun nyt jo tuntuu vähä paremmalta, mutta joku pieni napsahdus tuntui siinä lihaksessa.

Lasten lahjojen pakkauksen sivussa.... Jos käyt ns. kyykky asentoon ilman painoa niin alkaako kantapäät nousemaan ylöspäin?
Helpottaako kyykkyä jos laitat korotuksen kantapäiten alle?

Mulla kramppas pohkeet johonkin väliin aika monessa eri liikkeessä. Magnesiumnappien syönti vei tuon vaivan kyllä kokonaan pois.

Lasten lahjojen pakkauksen sivussa.... Jos käyt ns. kyykky asentoon ilman painoa niin alkaako kantapäät nousemaan ylöspäin?
Helpottaako kyykkyä jos laitat korotuksen kantapäiten alle?

Alkaahan ne ja on sentin lautakin kantapään alla aina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mitenkäs ku teen kyykkyä arskan golden sixin mukaan 4x10 ja teen sen aika maksimi painoilla et veri tulee suurinpiirtein nenästä ku viimmesiä punnaa.Niin mulla on täs tullu noi polvilumpiot aika saakutin kipeeks,et kannattaako pitää taukoa vai paraneeko helpommin ku jatkaa kivusta huolimatta niinku tänään tein?

haukimamma: -Kyllä mä ainakin taukoa hieman kyykkimisestä pitäisin ja harrastelisin mielummin kevyitä palauttavia/huoltavia jumppia hetken aikaa, jos ne lumpiot kerta kauhian kipeäksi on tullut.

Pahasta ei varmasti olis kyykkytekniikan tarkistuttaminenkaan, varsinkaan noiden viimeisten toistojen osalta. Joskus väsymys voittaa hallinan ja se ei ole hyvästä...

Itsellä dietillä ei meinaa kyykky sujua ollenkaan kun pohkeet ovat niin kireän tuntuiset ja kipeät. Ruokavalion pitäisi olla kunnossa joten liekö venyttelyn puutetta.

Kyllä se kyykky todistetusti ottaa pohkeisiin.Vähä aika sitten olin saikulla 10päivää,ku pohje paksahti kyykkyä tehdessä.
Normaalit lämmittelyt ja venyttelyt tein,ja sitten oli tarkoitus otta painolla x 20 toistoa.15 toiston kohdalla kuului pikku poks oikeasta pohkeesta ja siinä oli se treeni.
Muistaakseni Janne toivanen kerran kertoi minulle jalkakyykyssä pohkeiden osuuden olevan 10% maksimisuorituksesta.Eli tän mukaan 200kilon kyykkääjä sais vaan 180 kiloa jos pohkeet ois heikossa kunnossa.Aika iso ero kieltämättä ois...:jahas:

Ongelmia täälläkin. Kyykkyni ovat erittäin syviä ja silloin tällöin molemmista jaloista kipeytyy kämmenen kokoinen alue pohkeen alapuolelta, hieman ulkosyrjää kohti painottuen. Kipu on puristavaa ja jatkettaessa rasitusta alkaa jalkaterän ulkosyrjä menettää hieman tuntoaan. Viittaisi suraalihermon (?) pinteeseen. Leposärkyä ei ole lainkaan, kipu on kovinta kun alan nousemaan kyykystä.

Olisi mukava tietää miten näitä voi välttää & hoitaa , en ole löytänyt selitystä mikä tämän laukaisee. Kyykkytekniikkaa en korkeammaksi muuta.

Pohkeita ja penikoita vaan venytellä ja nakittaa joku jyystämään puukaulimella auki (foam rollingia siis). Ihan nilkkojen pyörittelykin on hyvästä, välillä isoa rinkiä piirtää pottuvarpaalla ilmaan tonne ja tänne suuntaan ja välillä piirtelee isoa kasia. Kuulostaa pöljältä, mutta on kätevä toteuttaa töissä, telsun tai tietsan äärellä ja toimii.

Minkähän verran tämmöiset penikka- ja pohjeasiat ovat geeneissä? Tuntuu, että moni kaveri on valitellut penikoiden kipuilua esim. sählyn, suliksen ja höntsyfutiksen jälkeen, mutta mulla ei ole ollut mitään moisia ongelmia ikinä. En pistäisi penikoiden ja pohkeiden kivuttomuuttani ihan pelkästään lihashuollonkaan piikkiin, ei se mulla aina ole NIIIN mahtavaa ollut kumminkaan, tai siis ei ole ollut aina huomattavasti paremmalla tolalla, kuin kavereilla.

Hmm, olen aina ajatellut, että pohkeilla ja hauiksilla ei ole voimanostolajien yhteistuloksen kannalta mitään merkitystä. Mutta jos Janne Toivasen tasoinen kaveri on tuota mieltä, niin pitää harkita asiaa uudelleen.

iivili: -Tottahan pohkeilla ja haubereilla merkityksensä on voimanostossa(kin). Pelkästään niitä hinkkaamalla ei tulostaan nosteta, mutta hyviä apuliikkeitä ovat. Pohkeet tuo nilkoille ja polville sitä tukevuutta ja hauberillahan on penkin eksentrisessä vaiheessa varsin suuri merkitys jotta tuo vaihe tapahtuisi hallitusti.

Mutta tuskin kukaan vielä hyväksi voimanostajaksi on tullut pohjekoneen ja hauiskäännön avulla... Vaikka eikös muiden lihasten treenaus ole turhaa kuin pohkeiden ja hauisten, eihän muut lihat näy t-paidan ja sortsien alta kesäisin :)

Pyranha: -Oikeasti syvät kyykyt vaativat nilkoiltakin reilusti liikkuvuutta, eli liikkuvuusharjoittelua esim. tasapainolaudalla vain kehiin, niin luulisi ongelman pikkuhilja helpottavan. Nilkan liikkuvuus vain ei ole niitä kaikkein helpoiten ja nopeiten kehittyvää mallia, mutta kehitystä se on vähempikin kehitys. Ja tuolla tasapainolaudalla "leikkiessä" kehittyy samalla nuo säären alueen piskuiset tukilihatkin, joten hukkaan se harjoittelu tuskin menee. Yksittäisistä lihaksista panostaisin erityisesti soleuslihaksen venyvyyden lisäämiseen.

Pyranha: -Oikeasti syvät kyykyt vaativat nilkoiltakin reilusti liikkuvuutta, eli liikkuvuusharjoittelua esim. tasapainolaudalla vain kehiin, niin luulisi ongelman pikkuhilja helpottavan. Nilkan liikkuvuus vain ei ole niitä kaikkein helpoiten ja nopeiten kehittyvää mallia, mutta kehitystä se on vähempikin kehitys. Ja tuolla tasapainolaudalla "leikkiessä" kehittyy samalla nuo säären alueen piskuiset tukilihatkin, joten hukkaan se harjoittelu tuskin menee. Yksittäisistä lihaksista panostaisin erityisesti soleuslihaksen venyvyyden lisäämiseen.

En kyllä heti usko syyn olevan liikkuvuuden puute koska se on minulla kauttaaltaan poikkeuksellisen hyvä. Tässä esimerkkinä eräs kyykkyni josta näkee akilleksen seudun liikettä.

Ehkäpä kyseessä on vain ylirasitus, koitan hoitaa kylmällä ja toivon että menee ohi tälläkin kertaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom