Syriana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuottiko kellekään muulle vaikeuksia pysyä kärryillä tässä leffassa? Mä olin pihalla kuin lumiukko alusta loppuun vaikka normaalisti tuon tyyppinen kerronta ei ole tuottanut vaikeuksia. Vittu että oli tyhmä olo lopussa kun edes sitä punaisen langan päätä ei ollut kädessä. Yhdellä (tarkalleen ottaen toisella) mainoskatkolla hakkasin tattiin lähes pelkästään turhautumisesta elokuvan sekavuuteen.

Leffahan on kerrassaan loistava.

Punainen lanka oli siinä, miten jenkkien valtiollisella öljyfirmojen edunvalvonnalla lähi-idässä tapetaan demokraattista kehitystä ja synnytetään terrorismia. Toisella puolella maapalloa pari korruptoitunutta öljyfirmaa fuusioitui ja leffa näytti miten tämä heilutti lähi-idässä olevien amerikkaisten, paikallisten kuin siirtotyöläisinä sinne muuttaneidenkin yksilöiden kokemuksia.

Aivan käsittämätöntä että tuollaisen leffan on voinut nyky-USAssa tehdä. Clooneyhan sai tuosta Oscarinkin.

Hieman kyllä oli vaikeuksia ymmärtää, mitä elokuvassa haettiin. Loppuun ei oltu keksitty sitten enää mitään niin piti tappaa kaikki. Olisi tuossa elokuvassa voitu hieman enemmän noita taustoja selvittää. Yhtäkkiä alettiin puhumaan Bobista ja siinä tuli vaan mieleen, että kuka ihme Bob on (tuli sekin sitten selville myöhemmin).

PS. Jos joku keksii elokuvan pointin, niin kertokaa toki muillekin.

Leffahan on kerrassaan loistava.

Täsmälleen samaa mieltä. Enkä itse muista kokeneeni, että tuo olisi jotenkin erityisen vaikeasti ymmärrettävä leffa. Ennemmin mua puuduttaa ne leffat, jossa kaikki on pureksittu valmiiksi, ja vartin jälkeen leffa on jo nähty.

Itsekin pistin muistutuksen että pitää katsoa leffa, pidin kovasti. Tuli sellainen ympyrä sulkeutuu-fiilis, tällaisia mielellään näkisi tehtävän lisää.

Sen sijaan tuli vuokrattua jonkun aikaa sitten Tarantinon uusin pätkä, Hell Rideko sen nimi oli (niin paska etten jaksa googlettaa oikeata nimeä mikäli se ei tuo ollut), ja voi perhana jos saisi senkin tunnin ja puolikkaan elämästäni takaisin. Ei päätä eikä häntää.

Sen sijaan tuli vuokrattua jonkun aikaa sitten Tarantinon uusin pätkä, Hell Rideko sen nimi oli (niin paska etten jaksa googlettaa oikeata nimeä mikäli se ei tuo ollut), ja voi perhana jos saisi senkin tunnin ja puolikkaan elämästäni takaisin. Ei päätä eikä häntää.

Hell Ride ei ole Tarantinon elokuva.

Mun mielestä toi Syriana on kanssa helvetin hyvä leffa. Vaatii tosiaan ehkä sen, että seuraa edes jonkin verran maailman tapahtumia, jotta ymmärtää syy-seuraus-suhteita joita tuohon on rakennettu.

Hyvä ettei ihan kaikkien aivoja ole mädätetty näillä pätkillä, jossa trailerin perusteella pystyy kertomaan koko juonen etukäteen.

Tässä ilman mitään taustakertomusta tekstinä tai kertojan puhumana ja melko säästeliäällä dialogillakin luotiin uskottavasti hyvin nihilistinen verkosto yritysmaailman, kilpailuviranomaisten, sotilaskoneiston, tiedustelupalvelun ja tiedotusvälineiden välille. Etenkin CIA:n päämajakohtauksissa homma toimi pitkälti vain eleillä ja ilmeillä - ehkä parhaimpana tilanne, missä arabiprinssin murhayritys päätettiin panna Bobin piikkiin.

Tällä kaikella luotiin leffaan tunnelma, missä mikä tahansa yritys parantaa oloja noissa arabimaissa törmää tähän tökerösti, mutta silti äärimmäisen tehokkaasti toimivaan koneistoon jättäen paikallisvaikuttamiseen vain yhden toimivan konstin - ääriainesten kouluttamattomilla siirtolaisilla teettämät itsemurhaiskut.

Ainoa tie ulos tuosta kehästä oli pyyhkiä koko alue mielestään ja lähteä jonnekin muualle, minkä Matt Damonin esittämä energia-analyytikko sitten lopussa tekikin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Loistava elokuva. Jos ei tajunnut ideaa niin vinkkinä voin sanoa ettei vika ole elokuvassa. Lisää tällaista joka pistää oikeasti miettimään.

Luin jostain aikanaan että Clooney pisti Syrianan rahoittamisen ehdoksi sille että näyttelee Ocean's Twelvessa. Vai Thirteenissä, enivei.

Ei tämä leffa nyt ollut varsinaista älykköleffaa nähnytkään. Helvetin hieno elokuva kyllä!

Kai sitä täytyy yrittää joskus vielä katsoa, mutta nyt ei pystynyt, kun vituttaa koko aihepiiri aika huolella. Jenkit, globaalit riistäjät ja niiden monikansalliset edut! :curs: No, ehkä sitten joskus leppoisammalla asenteella. :D

Oon katsonut leffan pariinkin kertaan enkä ole yhdelläkään kerralla päässyt jyvälle, että mitä sillä haettiin ja mikä se juoni on, vaikka näitä maailmanpoliittisia asioita on jonkin verran tullut seurattua. Asioiden välisiä yhteyksiä ei tuosta saanut mitenkään selville ja juoni kustiin juosten, mikä sitten teki elämyksestä aika tylsän. Sääli sinänsä, hyviä näyttelijöitä ja hyvän näköistä matskua, kunhan vaan olisi pikkuisen vaivauduttu vääntämään rautalangasta. Katsojan ei minun mielestä pitäisi joutua miettimään liikaa. Se on huonoa asiakaspalvelua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom