Sykkeitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rohkale
  • Aloitettu Aloitettu
Tällaista on ehkä kysytty aikaisemmin, mutta kysytäänpä nyt kuitenkin. Kiinnostaa muiden öpaut samanikäisten leposykkeet ja lenkkeilysykkeet - esim. millaista sykkttä pystytte ylläpitämään pitkiä aikoja ja milloin alkaa tuntumaan epämukavalta?

Itsehän olen 26 (tänään 27:jahas: ) vuotias ja mun tuo yksi tuttu liikuntaguru totesi mun sykkeistä että ovat aika poikkeuksellisia. Kaavojen mukaan mun maksimisyke olisi siinä 194 - kuitaenkin pystyn ylläpitämään ilman suuria vaikeuksia 175-185 sykettä yli tunninkin. Muutenkin, mulla on kai aika korkea leposyke (n. 60-80). Enkä muuten ole koskaan saanut sykettä nousemaan yli tuon 194:n, joten se lienee iaka lailla maksimi - tosin en kyllä ole mitään ergotestiä suorittanut, joka kai olisi paras kertomaan tuon varsinaisen maksimisykkeen.
Cooperia juostessa keskisyke oli 188:eek: (3290m) , eli mittarit kaakossa alusta loppuun melkeinpä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos on hyvä kunto, ei tuo ole mitenkään poikkeuksellista. Huippuluokan marathon-juoksijat juoksevat marathonin 90% HFMax-arvolla (joka olisi sinun tapauksessa 175) ja 10 km noin 95% HFMax-arvolla (=sinulla 184). Lisäksi voi olla, että oikea maksimisykkeesi on tuota vielä korkeampi.

Syketasot ovat ihan yksilöllisiä ja niitä on vaikea verrata keskenään. Tietysti nämä erilaiset kaavat ovat suuntaa antavia. Poikkeuksia löytyy aina.

Minulla leposyke on 38 lyötiä minuutissa, maksimi on 200 ja harjoituksissa sykkeet vaihtelevat 115 ja maksimin välillä. Riippuen siitä mitä on tarkoitus tehdä. Niin ja ikää minulla on 22 vuotta.

Leposyke 42, vuosiin en muista mittarin näyttäneen yli 200:aa, 194 oli muistaakseni viimeksi kun vetäsin 400 m niin lujaa kuin pystyin. Normaali lenkillä kävellen oikeastaan aina alle 130, juostessa jossain 155-175 välimaastossa.

Aika samoissa linjoissa menen Replayn kanssa. Leposyke 40 ja lenkillä 150-175 vaihtelevassa maastossa. Keskiarvo yleensä siinä 160 lenkin jälkeen. Tulee yleensä juostua aivan liian kovaa noi lenkit, mutta kun luonne on :whip: niin minkäs teet :D Yli kahtasataa en ole tainnut mittarissa nähdä koskaan, mutta nykyään maksimit on ollu siinä 190-194.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom