Syketasoista ja niiden yllättävästä noususta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sonny79
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin nyt kysäistä tämmöistä juttua, jos jokus osaisi vastata jotain..

Hieman taustaa.. Olen 27-vuotias "nuori"-mies ja harrastanut salia noin 5 -vuotta aktiivisesti, tämän lisäksi juoksu on aina kuulunut muiden kestävyyslajien (mm. uinti) ohella lajivalikoimaan. Penkkitulos on 120kg ja cooper-testin tulokset vuosittain siinä 2800 (+- 100 metriä) paikkeilla (ehkä nuo kuvaavat jollain tavalla peruskuntoa tai sitten eivät ;-)!

Kysymys kuuluukin, äsken kävin lyhyellä palauttavalla pk-lenkillä jonka keskisyke oli 144 ja kesto oli hieman rapiat 30min. Muutaman kerran lenkin aikana sykkeeni nousi ihan yhtäkkiä yli 200 lyönnin, josta tippui kuitenkin jokusen sekunnin jälkeen normaalitasolle. Pitäisikö tämä pistää laitevian (huono sykemittari -> avovaimon mainoslahja, koska oma Suunto on paskana) piikkiin, vai voisiko kyseessä olla jotain muuta.? EKG on otettu työhön liittyen noin vuosi sitten, siinä ei havaittu mitään kummallista, eikä muutenkaan ole ollut mitään ongelmia aiemmin. Maksimisyke mitattu kaksi vuotta sitten 204 polkypyöräergolla.

Jos jollain on jotain visiota siitä, mistä tällainen saattaisi johtua.. vastatkoon!
Kiitän ja kumarran jo etukäteen.

Edit: ja treeniä tulee ka. noin 4-5 kertaa viikossa (puntti ja juoksu yhteensä)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla teki sykemittari kans joskus samaa. Kuulemma johtuu magneettikentistä, kun jotkut ottaa häiriötä. Uusista kuitenkin pystytty eliminoimaan toi vika.

Halvemmat mittarit ottavat häiriöitä isoista voimalinjoista. Syke menee joko nollille tai sitten se pomppaa reilusti yli kahdensadan.

Joo..

Kiitän, eiköhän se sitten pistetä laitevian tai -ominaisuuden piikkiin.. Pääasia on että oma moottori on kunnossa :rock:

Magneettikentistä johtuva häiriö kuulostaa tosiaan todennäköisimmältä vaihtoehdolta, itse havainnut tuota samaa ilmiötä juuri voimalinjojen alla. Toinen epätodennäköisempi vaihtoehto tietysti on, että kohonnut syke johtuu ylimääräisistä sydämenlyönneistä, joita esiintyy jokaisella. Satunnaisina ne eivät ole mitenkään vaarallisia, mutta jos niitä esiintyy usein, on sydän syytä tutkituttaa.

Kyllä mäkin sen laitevian kannalle taipuisin. Itellä on saman lenkin aikana ollut syke 0 ja 220. Kuolin ja palasin takaisin. :D

Kysymys kuuluukin, äsken kävin lyhyellä palauttavalla pk-lenkillä jonka keskisyke oli 144 ja kesto oli hieman rapiat 30min. Muutaman kerran lenkin aikana sykkeeni nousi ihan yhtäkkiä yli 200 lyönnin, josta tippui kuitenkin jokusen sekunnin jälkeen normaalitasolle. Pitäisikö tämä pistää laitevian (huono sykemittari -> avovaimon mainoslahja, koska oma Suunto on paskana) piikkiin, vai voisiko kyseessä olla jotain muuta.? EKG on otettu työhön liittyen noin vuosi sitten, siinä ei havaittu mitään kummallista, eikä muutenkaan ole ollut mitään ongelmia aiemmin. Maksimisyke mitattu kaksi vuotta sitten 204 polkypyöräergolla.

Se voi olla laitevika, mutta toisaalta tuota on minulla ilmennyt paremmallakin Polarin mittarilla ilman näkyvää ulkoista häiriölähdettä. Uskoisin että se kohdallani liittyy siihen, että sykkeeni on ajoittain epäsäännöllinen (ei sydänvikaa yms.).

kannattaa pestä niitä laitteita. Ite laitan vielä kontaktispraytä lähettimen ja vyön välisiin nastoihin. Aikaisemmin oli samat ongelmat.

joskus halpismallit ottaa häiriötä jopa taskussa olevasta matkapuhelimesta,myöskin jotkut polarin vanhat mallit (90-luvun)tuota tekee.

Laitevika tuo on. Luulis että sen todellakin tuntisi kehossaan jos yhtäkkiä pumppu ottaa 200 kierrosta ja taas tiputtaa normaaliin tasoon. Itsellä tuota aina havaittavissa jos on toinen laita läheisyydessä, esim. salilla krossaria tehdessä.

Eipä minullakaan sentään syke pomppaa 200:aan yhtäkkisesti kesken palauttavan lenkin. Meinasin, että mittari ilmeisesti sekoaa hetkeksi jos sykkeessä tapahtuu äkillinen pienikin hyppäys. Toinen mahdollinen syy (ilman laitevikaa) on siis tosiaan nuo ulkoiset magneettikentät, staattinen sähkö tai lähettimen kontaktin katoaminen.

Laitevika tuo on. Luulis että sen todellakin tuntisi kehossaan jos yhtäkkiä pumppu ottaa 200 kierrosta ja taas tiputtaa normaaliin tasoon. Itsellä tuota aina havaittavissa jos on toinen laita läheisyydessä, esim. salilla krossaria tehdessä.

Joo.. näin olen kanssa itse asian laskenut.. jos kierrokset oikeasti nousisivat hetkeksi nollasta sataan, niin voipi olla että juoksu ei enää jatkuisi niinkään railakasti kuin se on tehnyt tähän saakka!

Ja toisaalta nyt kun flunssakin iski päälle, niin ei tarvi hetkeen tuotakaan stressata :wall:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom