Sykemittari Cooperissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan käyttänyt Cooperissa sykemittaria. Jos, niin millaisilla sykkeillä kannattaa juosta että tulisi mahdollisimman hyvä tulos ja jaksaisi vielä loppukirin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä Coopperis nyt liikaa sykemittaria kannata tuijotella. 12 min. on kuitenki aika lyhyt aika. Coopperin aikana sykkeet liikkuu siellä aerobisen ja anaerobisen välimaastossa eli perusjampalla n. 150-170. Lopussa tietysti sitten maksimissa.

Enemmin tarkkailisin vauhtia esim paljonko menee aikaa per kilometri. Jos hyvän tuloksen haluaa niin siihen pitää reenata, jonka apuna sykemittari on hyvä, mut ite testissä ei ainakaan itelläni oo mitään merkitystä paljonko on syke; "täysillä" koko ajan.

Mut jos ei oo mitään hajua omasta kunnosta tms. ja omistaa sykemittarin ja haluaa sitä käyttää, ni sanotaan et älä päästä yli 170 muuta ku vikalla puolella kilsalla.

Samoilla aalloilla olen KiTkAn kanssa. Mitään erityisempiä tuijotuksia sykkeeseen ei itse cooper-suorituksen aikana kannata tehdä, mutta treenatessa cooperiin siitä voi hyvinkin saada apua. Ja kun muistetaan vielä se, että jokaisen syke on aina henkilökohtainen asia ja jokaisen peruskestävyys & vauhtikestävyys poikkeaa toisistaan, niin on vaikea ellei mahdoton määritellä tuollaista sykettä, millä kannattaisi juosta.

Cooperi eli 12 minuutin juoksu on tosiaan sen verran lyhyt, että siinä joudutaan juoksemaan koko ajan aika äärirajoilla, joten treenaaminen kannattaa keskittää vauhtikestävyyteen. Itse vannon siihen, että ennen kuin kunnon intervalleista tai tehoharjoitteluista saa kunnollista ja merkittävää hyötyä, täytyy peruskestävyyden olla myös hyvällä tasolla. Kaikki lähtee peruskestävyydestä ja sen ympärille voi rakentaa sitä "konetta" ja kierroksia koneeseen. Toki nopeita parannuksia (1-2kk) ajatellen parhaiten hyötyä saa varmasti vauhtikestävyydestä ellei pohjakunto ole ihan mudissa, mutta jos on vähänkään pidemmän ajan tavoitteita ajattelee niin suosittelen laittamaan ne pohjat kuntoon. :rock:

Itse tein sen virheen, että pidin sykemittaria cooperissa mukana. Yritin pitää sykkeen 180:ssä ja loppuun kiristää vielä. 12min oli liikaa noilla sykealueilla, vaikka maksimisykkeellähän tuossa pitää pelata. Todellisuudessa syke laski 180:stä hieman loppua kohti. Lisäksi odotukset olivat korkeammalla, kuin mihin metrimäärään lopulta päästiin, tosin ei se jäänyt kuin 200m tavoitteesta. Syynä voi tietysti olla harjoituksenkin puute :whip: mutta uskoisin, että ainakin 50m voittaa sillä ettei koko ajan pälyile sitä mittaria.

cooper on tahto laji!!! alusta asti täysii ja lopussa katotaan miten pitkälle päästiin.oma enkka pari vuotta sitten 3150m.

itse kokeilin cooperia vuosikausiin pari päivää sitten ja loppukirissä syke 203. keskisykkeeksi tuli jotain 180+ ja ekat 5min meni jollain 160+ päälle myös...

hauskinta tuossa oli se, että tein syke-ennätykseni samalla :)

Nyt vähän OT mutta laitan nyt tähän kun kuitenkin vähän aihetta sivuaa.

Eli millanen on järkevä lihashuolto cooperia ennen ja jälkeen?

Kevyttä hölkkää sellanen esim 800m ja siihen päälle venytykset ennen cooperia?Kuinka pitkiä venytysten tulisi olla?

Entäs cooperin jälkeen, kevyt palauttava juoksu ja lyhyet venytykset perään?

Hyvää tekstiä, sykemittaria on aivan turha käyttää cooperissa, kysymyksessä on maksimisuoritus, jolloin sykemittari ei kerro mitään koko totuutta. Monilla nousee syke heti sinne 170-190:een ja nousee tasaisesti tai hieman laskee, riippuu vauhdinjaosta.
Cooperin jälkeen kannattaa aivan kevyesti hölkätä/kävellä n.5min ja ravistella ja venytellä kevyesti tunnustellen, mitään kunnon pitkiä venytyksiä ei kannata tehdä suorituksen jälkeen hieman tunnottomilta tuntuville lihaksille, tärkeintä on pumpata kuona-aineet pois verenkierrosta suorituksen jälkeen.

Juoksin cooperin huvin ja urheilun vuoksi tuossa aiemmin keväällä ja keskisyke oli juoksun ajan 195, max 204. Olisi ehdottomasti pitänyt lämmitellä paremmin ennen cooperia... Mutta pääsin kuitenkin erinomaiseen tulokseen, eli ihan jees. En juurikaan lenkkeile muuten.

En usko että sykkeiden seuraamisesta on itse suorituksen aikana mitään hyötyä, enemmin kannattaa seurata siitä kellosta kierrosaikoja. Tietysti itse suorituksen jälkeen on varmasti mukava tarkistella sykkeistä mitä sitä on tullutkaan tehtyä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom