GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Syönkö oikein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elsaana
  • Aloitettu Aloitettu
Olen täysin uusi näillä sivuilla, joten en tiedä, olenko täysin uuno kysyessäni ruokavaliooni jotakin vinkkejä. Jos joku pystyisi hieman auttamaan minua;)

Olen 22-vuotias mimmi, joka tykkää ihan hirmuisesti urheilusta. Nykyään se on vaan rajoittunut aika paljon muuton takia, pääasiassa siis heitän vain lenkkiä, kun vanhan kotikunnan salikortti meni viime viikolla vanhaksi, ja uusi sali olisi löydettävä uusilta kotikonnuilta (hirveä kynnys vaihtaa suosikkisali johonkin ihan ventovieraaseen:()

Ongelmani on tuo mun ruokavalio. En tiedä, johtuuko siitä vai mistä, kun koko aika vaivaa vatsa, kuukautiset ovat jääneet jo puoli vuotta sitten pois-vatsan kanssa ramppaan lääkärissä, ja tällä hetkellä odottelen kirurgiselle lähetettä, kun suoli tuli ulos. Olen 167cm pitkä, ja painan n.53kg- paino on tippunut 5 kg, joten kuukautisten pois jääminen ei voi siitä johtua (?). En kyllä haluisi painoni nousevankaan (hirveä kalorikammo, syömishäiriötä jne.), mutta haluisin oppia syömään niin, että pysyn mitoissani ja olisin silti terve. Listasin tänään ylös syömisiäni, ja koen syöneeni tuhottomasti - tsemppasin oikein tätä päivää varten, ja yritin syödä mahdollisimman hyvin:)

7.00
Kaurapuuro (valmistamattomia hiutaleita 1 dl, eli ihan ohjeen mukaan)+raejuustoa 50g+margariinia n.1 tl
2 kuppia kahvia, jossa tilkka kevyttä maitojuomaa
Berocca+kalanmaksaöljykapseli

8.00
Ruispala+1 siivu Polar 15%+1 siivu ylikypsää kinkkua+ 1 tl margariinia

11.30
Kirjolohikiusaus (330kcal)+raejuustoa 100g
2x Malaco Truly namia

13.30
Ruispala+margariinia 1 tl+ 1 siivuylikypsä kinkku

18.30
1½ myslileipää (omatekemää, jossa 3viljan sämpyläjauhoja, mysliä, kurpitsansiemeniä jne.n.tavallisen sämpylän painoisia)+margariinia 2 tl+ 2 siivua Polar 15%
omena
rusinoita n.30g

ja tarkoitus olisi 45 min. juoksulenkin jälkeen syödä vielä

22.30
100g rahkaa (vähärasvaista)+ raejuustoa 100g+ 1tl hunajaa+ 1rkl kurpitsansiemeniä

:dance::dance:

Osaako joku auttaa? Syönkö oikein, jos söisin noin? Yleensä syön paljon vähemmän, mutta lukiessani eilen näiltä sivuilta muiden syömisiä, päätin skarpata:)

Olen siis suht.aktiivinen ihminen. Yleensä on viikot mennyt 2xsalilla, n.3 lenkkiä (joko rullaluistellen, pyörällä tai juosten). Nyt jatkossa menee varmasti ainakin pari viikkoa vain lenkkeillen. Haluisin itseni kuntoon, terveyteni tasapainoon. Aineenvaihdunnan pelaamaan ilman niitä edessauttavia lääkkeitä ja lääkäreitä, sekä kuukautiseni alkamaan.

Vaikka en asiantuntija olekaan niin mielestäni tuon juoksulenkin jälkeen olisi hyvä ainakin syödä vähän enemmän...Näille syömisille on muuten tuossa varattu ihan oma thread ettei tarttisi uutta aloittaa

En halua edes kuulla, miten syöt normaalisti, sillä aika onnettomalta tuo tämänpäiväinenkin näyttää. Syöt vähän, melko yksipuolisesti ja saat liian vähän proteiinia sekä rasvaa mihin tahansa aktiivisuustasoon nähden.

Ensinnäkin aamupala. 1 dl hiutaleita veteen? Entä mitä 50g raejuustoa oikein on olevinaan? Lisäät ensinnäkin sen raejuuston määrää tai jotakin muuta protskua, ja syöt myös aamulla tuoretta muodossa jos toisessa. Välipaloille lisää sekä proteiinia että vihanneksia/hedelmiä/marjoja, ja kyllä ne ruispalatkin saisivat olla ihan kokonaisia eikä mitään puolikkaita. Kolmanneksi treenin jälkeisellä aterialla on saatava myös hiilihydraattia, eikä 1 tl hunajaa kyllä riitä sen määritelmäksi. Rasvaa noista margariineista tulee loppupeleissä älyttömän vähän eikä kalaöljykapseli tai muutama kurpitsansiemen tilannetta pelasta. Reilummin öljyä, pähkinöitä ja jopa tyydyttömätöntä rasvaa kehiin. Tuossa ruokavaliossa on ylipäätään paljon korjaamista, joten suosittelen lukemaan tuota "Mitä söit tänään/eilen" -ketjua ja yleisen ravintopuolen threadeja, jotta saisit jonkinlaisin käsityksetn energiantarpeestasi ja riittävästi ruokavaliosta.

Toinen juttu kokonaan on tuo kuukautistesi poisjäänti. Mitä tarkoitat sillä, että menkattomuus ei voi johtua painosi putoamisesta? Luulenpa, että siitä se nimenomaan johtuu. Miten ylipäätään olet kuihtunut noinkin paljon? Syytä kalorikammoon ei ole, sillä mittojesi puolesta olet hyvinkin hoikka ja noilla treeneillä tarvitset kunnon ravintoa. Ymmärräthän, että mitään kehitystä ei tapahdu ilman riittävää ravitsemusta, vaan kitukuurittelulla vain vahingoitat aineenvaihduntaa entisestään. Kuukautisten tippuminen on jo selvä merkki siitä, että elimistöllä ei ole kaikki kunnossa - ota se todesta ja ryhdy pohtimaan, mikä sinulle on oikeasti tärkeää: tietty lukema vaa'assa vai terve, toimiva ja vahva kroppa ja pitkä, tasapainoinen elämä.

Niin, tämä oikeastaan kuuluisi muutenkin tuonne päivän ruokailut -ketjuun tai syömishäiriöisten vastaavaan. Voisikohan joku mode siirtää?

aaaaivan liian vähän syöt :( Jos ulkonäkö on sulle tärkee, nii mietipä sitä että kuukautisten poisjääminen tietää sitä että vanhenet huomattavasti nopeammin..

Sanottavaa olisi vaikka kuinka paljon, mutta sanon nyt vain tämän yhden. Tuossa on liian vähän rasvaa jopa 1-vuotiaan lapsen ruokavalioon. Oikeasti.

jos vaikka lähtisit siitä, että tuplaisit kaikki annoksesi.... hiirikään elä noilla safkoilla.

Hyviä neuvoja ootkin jo saanut paljon, joista tärkein on varmasti se, että ruokamääriä voisit hyvin suurentaa. Hoikka tyttö olet, mutta kun kuitenkin liikut luultavasti aika reilusti (varsinkin aerobista), niin kulutus on suht suurta. Pieniä muutoksia ja lisäyksiä sinne tänne, niin energiansaantisi lisääntyy huomaamatta. Kalorimääriä on turha liiaksi pohtia tai yrittää nostaa energianmäärää kerralla liian korkeaksi. Aiheutat vain turhaa stressiä itsellesi. Pieniä ja järkeviä muutoksia.

Muutosehdotuksia:
-aamupala vähän isommaksi: lisää joko hiuteleiden määrää (1,5dl-2dl) tai ota puuron seuraksi pari leipäsiivua
-lounaalle ehdottomasti myös kasviksia! Eli kunnon salaattiannos ja kastikkeeksi pieni loraus öljyä.
-iltapäivän välipalalle lisää ruokaa: toinen leipä päällisineen tai rahkaa tai vaikka pieni annos puuroa raejuuston kera
-yritä mahduttaa illalle vielä yksi kunnon ateria: lihaa/kanaa/kalaa + pasta/riisi/peruna + kasviksia
-jos treenaat illalla, niin ajoita tuo illan isompi ateria vasta treenin jälkeen tai vaihtoehtoisesti lisää iltapalan kokoa. Treenin jälkeen tarvitset sitä energiaa! :thumbs:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Siis vatsani ei ole toiminut pitkään aikaan - menin lääkäriin, joka määräsi ulostuslääkkeitä, vessassa käydessäni tuli suoleni ulos. Enempää en itsekään tiedä. Siksi sitä tutkitaankin.

Eli rasvaan aion jatkossa kiinnittää huomiota lisäämällä sitä. Se vaikuttaa varmasti suurimmaksi osaksi kuukautisten pois jäämiseen..

"jos vaikka lähtisit siitä, että tuplaisit kaikki annoksesi.... hiirikään elä noilla safkoilla." - eihän minulle jäisi aikaa kuin syömiseen;/

Kiitoksia Aurora vinkendaaleista:)Säikähdinkin jo, että joutuuko sitä ihminen nyt hetkessä tuplaamaan annoksen, kun on tottunut syömään vähemmän mitä tänäänkin! Kuten sanoit, pienillä muutoksilla ja pikkuhiljaa:) Kiitoksia sinulle..

Siis vatsani ei ole toiminut pitkään aikaan - menin lääkäriin, joka määräsi ulostuslääkkeitä, vessassa käydessäni tuli suoleni ulos. Enempää en itsekään tiedä. Siksi sitä tutkitaankin.

Eli rasvaan aion jatkossa kiinnittää huomiota lisäämällä sitä. Se vaikuttaa varmasti suurimmaksi osaksi kuukautisten pois jäämiseen..

"jos vaikka lähtisit siitä, että tuplaisit kaikki annoksesi.... hiirikään elä noilla safkoilla." - eihän minulle jäisi aikaa kuin syömiseen;/

Nyt tuon ummetuksenkin takia kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ruokavalioon. Ummetus ei oo todellakaan mikään normaali tila keholle. suolen pitäisi toimia joka päivä, muutoin sulamaton massa jää mätänemään suoleen ja kuonat lähtee imeytymään takaisin kehoon.

Ala pikkuhiljaa lisäämään kasviksia ja hedelmiä JOKA aterialle ja välipalalle. Vedenjuontia kannattaa lisätä ja kuitujen saannista olisi huolehdittava tarkemmin. Hyviä rasvoja myös JOKA aterialle ja välipalalle eli pähkinöitä, kylmäpuristettuja öljyjä, mieluummin voita kuin margariinia jne.

Ummetuslääkkeitä en suosittele oikeasti kenellekään. Mieluummin kokeilla luontaisia keinoja esim. magnesiumoksidijauhe tai -tabletit, kuitujauheet, maitohappobakteerit yms. Nämä parantavat suolen liikkeitä ja edesauttavat massan eteenpäin liikkumista.

Toivottavasti näistä oli apua ja saisit vatsasi ja suolistosi kuntoon.

ainoa "ummetuslääke", mitä voi suositella on esimerkiksi Levolac. Se on täysin luontainen tuote ja edesauttaa suolen toimintaa. Se ei saa suolistoa mitenkään riippuvaiseksi tästä lääkkeestä, toisin kuin tavalliset ummetuslääkkeet. Eli jos käyttäisit vaikka laxoberonea aktiivisesti, niin suolesi ei todellakaan toimisi normaalisit sen käytön lopettamisen jälkeen, mutta kun käytät levolacia aktiivisesti voit huoletta lopettaa sen käytön kun olet saanut suolesi toimimaan...

Myös Movicol on ihan suositeltava vaihtoehto, kuuluu ns. bulklaksatiiveihin (eli lisää ulostemassaa vaikuttamatta suoranaisesti suolen liikkeisiin).

hui.. tosiaanki määränny sulle jotain ihme myrkkyä.. Kuituja vaan enemmän, ja ei kannata heti lisätä niitäkään kauheita määriä, kun muuten kertyy ilmaa suolistoon eikä sekään oo sitten kivaa.. Pikkuhiljaa enemmän kuituja.

Ja tuokin vaikuttaa tohon suolen toimintaan kun sä syöt niin vähän. Suoli tarvitsee tarpeeksi sitä tavaraa sisäänsä, että se pystyy liikuttamaan sitä massaa eteenpäin... Ja luulenpa et sun tapauksessa myös stressillä on tekemistä näiden vatsavaivojen kanssa. Mulla ainaki stressatessa ei toimi ollenkaan vatsa :(

Ikävää, kun vatsa ei toimi kunnolla. :(

Hyviä neuvoja tytöt onkin jo antanut, mutta itselleni tuli vielä mieleen,
että voihan tuo painon putoaminen johtua siitä ulostuslääkkeestäkin!?
Toivottavasti, et enää sitä käytä tai jos käytät niin käytät ohjeen mukaan.
Lääkärille olisi hyvä mainita tuosta painon putomisesta, minkä ehkä oletkin jo tehnyt.

Vaikea lähteä tälleen arvailemaan, mutta kyllä tuo painon putoaminen/ravintoaineiden ja
vitamiinien liian vähäinen saanti/onneton imeytyminen vaikuttavat varmasti kaikki kuukautisten poisjääntiin.
Syöt jo nyt liian vähän, kun tuohon vielä lisää ulostuslääkkeen = ravinteet eivät ehkä ehdi imeytyä...
ei siinä ainakaan kunnon suhteen kehitystä hyvään suuntaan tapahdu. :(

Tsemppiä jatkoon ja parempaan ruokavalioon!:thumbs:

Itse ex-anorektikkona tiedän kyllä tuon vähäisen ravinnon, ummetuksen, stressin ja kuukautisten poisjäännin suhteen. Ainoa keino on syödä riittävästi. Jos syöt liian vähän, ei suoli toimi jo senkään takia, että ei ole tavaraa mitä tulisi ulos. Movicolia kannattaa käyttää ja toinenon Visiblin-S niminen lääke, joka on oikeastaan vain kuituvalmiste joka lisää massaa suoleen. Rasva myös liukastuttaa suolta, eli liian vähäinen rasvansaantikin aiheuttaa ummetusta. Nimenomaan niitä hyviä rasvahappoja siis.

Menkat todennäköisesti ovat jääneet pois jo siksi, että kroppa on varautunut nälkäaikaan kun painosi on tipahtanut nopeasti. Toisaalta voi olla, ettet saa tarpeeksi rautaa. Eli rautaa ruokavalioon, hyviä rasvoja ja lisää ruokaa. Mulla oli menkat 7 vuotta poissa ja nyt vasta tulleet takaisin kun olen saanut ravitsemusta kuntoon. Olin jalkapalloilija ennen ja harjoittelin todella aktiivisesti. Rasvaprosentti oli aika olematon. Nyt painan vähemmän kuin silloin, mutta on vähempi tuota lihasta niin menkat uskaltautuivat takaisin kun en tällä kertaa ole kuihtumassa ihan pois. :) Jokaisella on oma ideaalipaino ja jos sen alle menee niin menkat jäävät kyllä pois. Olen kuullut sellaisen sanonnan, että jos laihduttaa alle sen painon missä menkat ensi kertaa tulivat, ne jäävät pois. Ties miten huuhaata, mutta mulla piti paikkansa täydellisesti. Lainaa kirjastosta kirja nimeltä "Lupa syödä". Ihan mieletön raamattu syömishäiriöiselle, mullisti mun minäkuvan kertarysäyksellä.

Suositut

Back
Ylös Bottom