Syömisistä, palautumisesta, lihaskasvusta

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
41
Kun on lihaksenkasvatus käynnissä, minkämoista perussafkaa syötte? jos ihan perusteeksi vaihdoin jugurtin rasvattomaan rahkaan (maustamaton, laitan marjoja/hedelmiä sekaan), sämpylän väliin juuston sijasta kinkkua+paistettua kananmunaa, lounaaksi tonnikalasalaattia jne. Syön toisinaan myös SportShake-pirtelöitä (?) ja NaturDiet-juomia lounaaksi. Kokeilin myös diet-protskulisää (jauhe punaisessa pussissa) mutta maku oli _niin_ keinotekoinen, että ei mennyt alas edes jäätelön kanssa, saati rasvattomalla maidolla tai vedellä :urjo:

Mitä palautusjuomaa punttitreenistä käytätte? itselläni on monesti jotkut lihakset venyttelystä huolimatta niin poikki vielä pari päivää reenin jälkeen, että seuraavat harjoitteet kärsivät :(

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä pidän maitotuotteista. Rasvatonta maitoa kuluu välillä ehkä liikaakin, rasvatonta-sokeritonta jogurttia, leikkeleitä ja joskus juustoa leivän päälle vihannesten lisäksi, ja tietysti lihaa. Rahkaa ja raejuustoa syön itse harvakseltaan, nirso kun olen. Niin ja tietysti niitä kananmunan valkuaisia, keltuaisia inhoan.

Palkkarina mulla on suklaanmakuista heraa (80%, hiilareita >10 ja rasvaa n. 10%), jonka sekoitan maitoon - tosi herkkua!

Lihasarkuus on ihan normaalia (pari päivää, ja kauemminkin), ja suurin osa porukasta varmaan suunnitteleekin treeninsä niin, että treenaa vuorotellen eri lihasryhmiä niin, että lihakset saavat rauhassa palautua kunnolla ennen seuraavaa rääkkiä. Riippuu tietysti lajista, onko tämä mahdollista.

Yleensä syön samaa lähes samaa ruokaa massa/diettikaudella. Määrät vaan vaihtelee. Eli ihan päivittäin menee raejuustoa, rahkaa, tonnikalaa, katkarapuja, broilerisuikaleita, paistijauhelihaa, keittokinkkua, 4-viljan hiutaleita, riisiä, pastaa, leipää, hedelmiä, vihanneksia, öljyjä...Eli aika perussapuskaa. Lisäks sitten hera- ja maitoproteiinia.

Palkkariin kuuluu hera, malto, kreatiini ja glutamiini. Lihaskipu on aivan normaalia. Mulla jalat ainakin palutuu joskus tosi hitaasti ja työmatkapyöräily ja kävely sattuu aivan älyttömästi... Oon onnellinen siitä, että etureidet ehtii yleensä juuri ja juuri palautua seuraavan viikon treeniä varten.

Minä pyrin myöskin syömään päivittäin rahkaa (Ehrmann), maitotuotteita, munakasta (jossa yleensä 2 kokonaista munaa ja 3 valkuaista), sitten leivän päällä vähärasvaista kinkkua ja juustoa. Lihaa ja kanaa syön myös paljon. Raejuustoa tulee syötyä harvemmin. Päivittäiseen settiin kuuluu tietty vielä hedelmiä ja vihanneksia.Palautusjuoman otan aina treenin jälkeen (hera, malto, bcaa ja glutamiini). Silloin tällöin ostelen myös proteiinipatukoita.

Olen huomannut sellaisen jutun, että kun olen ehtinyt treenaamaan vain kaksi kertaa viikossa niin lihasmassaa on silti kertynyt aika kivasti...mulla näköjään toi lepo on vain hyväksi:D

Meikäläisellä ruokavalioon kuuluu ruisleipä, kaurapuuro, täysjyväriisi, ohrasuurimo, peruna joskus tummapasta, kasvikset, marjat ja hedelmät. Proteiinit otan broilerista, lohesta, kananmunista (1keltuainen päivässä), lihaa syön myös pari kertaa viikossa, rahkaa ja jogurttia syön pienissä määrin vatsani vuoksi. Leivän päälle sitten kinkkua tai kalkkunaa ja vähärasvaista juustoa. Rasvat otan öljystä, pellavansiemenistä, pähkinöstä ja manteleista sekä kalaöljystä. Lisäravinteina soijaproteiini puuron joukkoon ja palautuksena wheyä ja maltoa.

Lihasarkuus on ihan normaalia. Toiset lihasryhmät kipeytyy enemmän kuin toiset. Venytely vähän lievittää ja aerobinen liikuna. Lepoa tarvitaan myös :)

assis sanoi:
Palkkarina mulla on suklaanmakuista heraa (80%, hiilareita >10 ja rasvaa n. 10%), jonka sekoitan maitoon - tosi herkkua!
.
Itselläni on sellainen käsitys, että palautumisjuoma olisi parempi sekoittaa veteen. Maito ilmeisesti hidastaa imeytymistä?
Ja proteiinin tulee olla pilkottua eli isolaattia ja/tai hydrolysaattia, sillä ihan peruskonsentraatti ilmeisesti turhankin hidas palautumisjuomassa...:) :)

Pia-Maria H sanoi:
Itselläni on sellainen käsitys, että palautumisjuoma olisi parempi sekoittaa veteen. Maito ilmeisesti hidastaa imeytymistä?
Ja proteiinin tulee olla pilkottua eli isolaattia ja/tai hydrolysaattia, sillä ihan peruskonsentraatti ilmeisesti turhankin hidas palautumisjuomassa...:) :)
Tästä asiasta on taidettu kerran vääntää jo assiksen kanssa tässä threadissa. ;)

Mulla perusruuat on hyvin samanlaiset kuin muillakin mimmeillä, käytännössä näin:
Proteiinit:
- kana, tonnikala, silloin tällöin punainen liha
- raejuusto
- valkuaiset
- kalkkunaleike
- heraproteiini, kaseiini, yhdistelmäproteiinit

Hiilarit:
- kaurahiutaleet, vehnäleseet
- kasvikset, erityisesti parsakaali, porkkana ja salaatti
- hedelmät ja marjat
- nykyään harvemmin leivät
- malto palautusjuomassa
- riisikakut
- tumma pasta, riisi, joskus peruna

Rasvat:
- lesitiini
- oliiviöljy
- omega3
- satunnaisesti kevytmargariini, jos syön leipää

Ja sitten herkkupäivänä ihan mitä mieli tekee. :) Mulla tuntuu tosin rasvaa kertyvän silläkin, että 6pv syö ruokaohjelman mukaan ja 1pv mitä tekee mieli. En siis osaa sanoa onko tämä mullakaan niin viisas systeemi.

Pia-Maria H sanoi:

Näinhän se on.

Vinkkinä sanoisin että jos protskua nauttii välipalana, silloin se kannattaa laittaa maitoon, varsinkin jos proteiini on pelkkää heraprotskua.
Jos taasen sellaista jossa sekä heraproteiini- että soijaproteiiniisolaattia silloin vesi on OK, sillä tämän ns. välipala protskun tulee olla hidas, kun taasen palautusjuomassa taasen nopsammin imeytyvää.

Tää nyt on tälläistä "hifistelyä" taasen mutta kuitenkin:thumbs:

Pia-Maria H sanoi:

Lukekaa threadi "maitoa maitoa maitoa" (en osaa linkittää). Tiedän, että kaikki vaahtoaa imeytymisnopeudesta, mutta tutkittu tosiasia on ettei sillä ole oikeasti juurikaan merkitystä. Jos asiaa tutkinut voimatutkija sekoittaa heransa maitoon, niin eiköhän tuo jo kerro jotain. Ja tosiaan tuossa uudessa tutkimuksessa (maitoa-threadissä) todettiin, että paras vaihtoehto oli nimenomaan hera-kaseiini -yhdistelmä, ei pelkkä hera.

Minkä takia puhutaan yleisesti heraproteiinista, kun sitä on eri tavalla 'pilkottua' eli eikö sillä ole mitään merkitystä onko heraproteiini esimerkiksi ultrasuodatettua tai hydrolysoitua? Tämän valmistusmenetelmän perusteellahan yleensä nuo hintaerotkin tulevat....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pia-Maria H sanoi:
Minkä takia puhutaan yleisesti heraproteiinista, kun sitä on eri tavalla 'pilkottua' eli eikö sillä ole mitään merkitystä onko heraproteiini esimerkiksi ultrasuodatettua tai hydrolysoitua? Tämän valmistusmenetelmän perusteellahan yleensä nuo hintaerotkin tulevat....

Kaipa sillä ei peruspunttaajan kannalta ole juuri eroa. Kalliimmat ovat yleensä ainakin myös vähälaktoosisempia. Toinen ero mikä omaan pieneen mieleeni tulee on sekoittuvuus ja maku. Ja missähän muodossa se aito hera on esim. maidossa? Hifistelyä, sanoo tämä blondi. :)

assis sanoi:
Kaipa sillä ei peruspunttaajan kannalta ole juuri eroa. Kalliimmat ovat yleensä ainakin myös vähälaktoosisempia. Toinen ero mikä omaan pieneen mieleeni tulee on sekoittuvuus ja maku. Ja missähän muodossa se aito hera on esim. maidossa? Hifistelyä, sanoo tämä blondi. :)

Tämä ex-blondi on kyllä tässä suhteessa "takinkääntäjä", eli olen kallistumassa tukemaan assiksen (assisin?) kantaa. Tähän tulokseen taas olen tullut sekä lukemalla Pakkista - kundeista aika moni vetää todella ANTIhifistelylinjaa nykyään, mutta tulokset ovat silti (vaiko juuri siksi?) varsin komeita - ja toisaalta myös oman kokemuksen kautta: olen jo pitempään käyttänyt sekä palkkarissa että yleisproteiinina samaa tuotetta (ihan silkkaa laiskuuttani :D), joka on heraisolaatti-kaseiinisekoitus (välipalajuomiin lisään usein vielä maitoproteiinia), enkä ole huomannut kehityksen tai palautumisen ainakaan yhtään hidastuvan EDIT: vaikka moni pitääkin kaseiinia liian hitaana palautustarkoitukseen.

Gillyanne sanoi:
vaikka moni pitääkin kaseiinia liian hitaana palautustarkoitukseen.

Harva kai pelkkää kaseiinia palkkarissaan käyttää, ja pääasia mulle on (maitopalkkarin maun lisäksi) se, että se nimenomaan ehkäisee treenin haitallisia vaikutuksia (lihasten hajotusta). Miksi vain korjata jos voi samalla myös ehkäistä hajoamista? :)

assis sanoi:
Harva kai pelkkää kaseiinia palkkarissaan käyttää

Juu, näin varmasti, kuten todettua itsekin käytän hera-kaseiinisekoitusta (muistaakseni 80% heraa/20% kaseiinia, mutta voin hyvin olla väärässäkin). Tarkoitin, että monen mielestä tällainen sekoituskin on varmasti aivan liian hidas palautumistarkoitukseen.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Back
Ylös Bottom