Syöminen kipeänä + mässypäivän sijoitus dietillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jurpo
  • Aloitettu Aloitettu
Pistänpä nyt pitkästä aikaa uuden threadin pystyyn, en ainakaan searchilla löytänyt vastaavaa. Tässä on oikeestaan kaksi erillistä kysymystä.

Elikkä ensimmäinen on tämä kipeänä syöminen dietin aikana. Kun nyt taas perinteinen kevätflunssa iski eikä varmaan pääse vähään aikaan treenaamaan niin kannattaako dietillä ollessa myös treenamattomana syödä alle kulutuksen, vai olisko nopeamman tervehtymisen ja lihasten säilyvyyden kannalta hyvä mättää naamaan ihan kunnolla ravintoa. Tietty dietti siitä vähän kärsii mutta sitten kun on terveenä ja pääsee salille ja lenkille niin äkkiä sen varmaan taas saa radalleen. Vai onko dietin kannalta parempi, sekä tervehtymisen ja lihasten säilyvyyden kannalta yhdentekevää vaikka jatkaisikin ihan normaalisti miinuskaloreilla?

Sitten toinen kysymys on että mihin mässypäivä kannattaa sijoittaa jos sellasia tahtoo pitää? Oman logiikan mukaan samalle päivälle kun salillakäynti tai sitten seuraavaksi päiväksi, mutta onko asia todellisuudessa näin ja onko sillä edes mitään konkreettista merkitystä?

tohon tokaa kysymykseen, itse pidän mässypäivän mieluiten silloin, kun ei ole mitään aktiviteettia, kuvittelen, että kroppa sais palautua kunnolla. mutta yleensä menee viimeiseen salipäivään. en tiedä onko haittaa vai hyötyä...

jurpo sanoi:
Pistänpä nyt pitkästä aikaa uuden threadin pystyyn, en ainakaan searchilla löytänyt vastaavaa. Tässä on oikeestaan kaksi erillistä kysymystä.

Elikkä ensimmäinen on tämä kipeänä syöminen dietin aikana. Kun nyt taas perinteinen kevätflunssa iski eikä varmaan pääse vähään aikaan treenaamaan niin kannattaako dietillä ollessa myös treenamattomana syödä alle kulutuksen, vai olisko nopeamman tervehtymisen ja lihasten säilyvyyden kannalta hyvä mättää naamaan ihan kunnolla ravintoa. Tietty dietti siitä vähän kärsii mutta sitten kun on terveenä ja pääsee salille ja lenkille niin äkkiä sen varmaan taas saa radalleen. Vai onko dietin kannalta parempi, sekä tervehtymisen ja lihasten säilyvyyden kannalta yhdentekevää vaikka jatkaisikin ihan normaalisti miinuskaloreilla?

Sitten toinen kysymys on että mihin mässypäivä kannattaa sijoittaa jos sellasia tahtoo pitää? Oman logiikan mukaan samalle päivälle kun salillakäynti tai sitten seuraavaksi päiväksi, mutta onko asia todellisuudessa näin ja onko sillä edes mitään konkreettista merkitystä?
Mutua mutta luulis tottakai että on parempi syödä kunnolla jos on kipeä tai pitää taukoa treenistä. Silti, jos ei treenaa kulutus on pienempi eikä ruokaa niin paljon tarvii... kunnon lepo ja dietti ei kyllä kuullosta hyvältä yhessä

Syöpöttelypäivät (+1000-2000kcal) pidän silloin kun lihakset ovat kipeänä ja todella treenatun ja palautumattoman oloiset. Seuraavana aamuna on taas paikat kunnossa ja hyvä lähteä treenaamaan. ~Max 1/viikko syömispäivä

Mässypäivä silloin kun siltä tuntuu. Kuitenkin maksimissaan vain kerran viikossa. Itse pitänyt aina lauantaisin kun silloin on koko päivä aikaa omistautua syömiselle. :D

Ei missään nimessä kipeänä ollessaan kannata syödä alle kulutuksen, muuten siellä sängyn pohjalla joutuu makaamaan vaan entistä kauemmin. Kannattaa hoitaa ittensä aluksi kuntoon syömällä reilusti ja hyvin, sekä lepäämällä. EIKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA REENATA, JOS ON VÄHÄNKIN SELLANEN EPÄVARMA TUNNE.

MrIks sanoi:
EIKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA REENATA, JOS ON VÄHÄNKIN SELLANEN EPÄVARMA TUNNE.
Aamen! Nimim kokemusta on. Viime vuonna menin kuumeessa treenaa ja tuloksena oli, että tuli keuhkoputken tulehdus ja en päässyt kahteen viikkoon salille.:jahas:

NGV sanoi:
Aamen! Nimim kokemusta on. Viime vuonna menin kuumeessa treenaa ja tuloksena oli, että tuli keuhkoputken tulehdus ja en päässyt kahteen viikkoon salille.:jahas:
Mul on ollu kanssa vähän samanlaista, vaikkei ihan yhtä rajua... mutta nykyään en mene salille edes jos kurkkuun sattuu.

Kipeänä tosiaankin kannattaa syödä hyvin vaikka näläntunnetta ei juurikaan olisi. Ruoka-aineet on hyvä mun mielestä pitää siltikin samoina, kuin mitä ne on terveenä ollessa dieetillä. Hiilareitahan voit vähentää ja nauttia korkeaproteinista sekä kohtuullisesti rasvaa sisältävää ruokavaliota. Itse lisään c-vitaminin määrää jos tuntuu vähääkään siltä, että olen tulossa kipeäksi. 3000mg/päivä on hyvä paranemisprosessia nopeuttava määrä. Apteekissa on saatavilla poretabletteja joissa tuo c-vitaminin määrä on 1000mg/tab. Itse olin muutama kuukausi sitten viikon flunssassa ja noudatin silti lepäillessä tarkkaa dieetiruokavaliota. Parantumisen jälkeen treenaamaan päästessä huomasin ,että olin kiristynyt myös tuon sairastelun aikana. Aika yllätys, sillä aikasemmin sairasteluajat on syöty miten sattuu ja sitten takapakkia treeneihinkin on tullut useamman viikon verran.

MrIks sanoi:
Mul on ollu kanssa vähän samanlaista, vaikkei ihan yhtä rajua... mutta nykyään en mene salille edes jos kurkkuun sattuu.
Kurkku kivusta tuli mieleen tän vuotinen draama. Meikä lähti koulusta suoraan salille kuten aina ja kurkku oli kipeä, mutta ajattelin no pain no gain. Sitten aloitin treenaa jalat kovaa. Hackkyykky meni ihan hyvin, mutta kun aloin tekemään prässiä kurkkukipu tuli pahemmaksi ja alkoi päätä särkeä. Olin lähellä mennä tajuttomaksi, mutta loppuun asti vein sarjat melkein ennätys painoilla ja koko treenin loppuun asti. Menin kotiin ja kävin sohvalle ja nukahdin 3 tunniksi ja sen jälkeen mittasin kuumeen ja sielä törrötti 39.:D

NGV sanoi:
Kurkku kivusta tuli mieleen tän vuotinen draama. Meikä lähti koulusta suoraan salille kuten aina ja kurkku oli kipeä, mutta ajattelin no pain no gain. Sitten aloitin treenaa jalat kovaa. Hackkyykky meni ihan hyvin, mutta kun aloin tekemään prässiä kurkkukipu tuli pahemmaksi ja alkoi päätä särkeä. Olin lähellä mennä tajuttomaksi, mutta loppuun asti vein sarjat melkein ennätys painoilla ja koko treenin loppuun asti. Menin kotiin ja kävin sohvalle ja nukahdin 3 tunniksi ja sen jälkeen mittasin kuumeen ja sielä törrötti 39.:D
In your face, heheh:D

MrIks sanoi:
Ei missään nimessä kipeänä ollessaan kannata syödä alle kulutuksen, muuten siellä sängyn pohjalla joutuu makaamaan vaan entistä kauemmin. Kannattaa hoitaa ittensä aluksi kuntoon syömällä reilusti ja hyvin, sekä lepäämällä. EIKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA REENATA, JOS ON VÄHÄNKIN SELLANEN EPÄVARMA TUNNE.

Tällä linjalla olen minäkin tähän asti ollut, mutta nyt ei enää pää kestä.
2 viikkoa olen ollut nyt flunssassa eikä loppua näy. Pahin vaihe on jo ohi, eli enää ei nenä vuoda ja yöllä saa jo nukuttua. Muuten alkaa olla jo terve olo, mutta ärsyttävää yskää ilmenee etenkin ennen nukkumaanmenoa ja korvat on kummasti tukossa. Kun liikunnasta riippuvainen ihminen on kaksi viikkoa vaan makoillut kotona ja jättänyt urheilemisen kokonaan pois alkaa hermot olla aika tiukilla. Tänään on illalla tarkoitus lähteä kevyesti punttailemaan... Saa nähdä mitä tuleman pitää.

Back
Ylös Bottom