Syökö kaupallistuminen bändien uskottavuutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

mxm

Euroviisut viime keväänä voittanut Lordi on ottamassa kuuluisuudesta kaiken irti. Perinteiset julisteet ja bändipaidat eivät ole mitään tämän bändin merchandise-arsenaalin rinnalla. On penaalia, juomaa, pankkikorttia, ikioma aukio ja jopa Lordi-ravintolakin avataan kohtapuolin. Missä menee raja? Ennen on totuttu näkemään kaikenlaista materiaalia varustettuna popkomeettojen nimillä mutta nyt sama ilmiö on siirtynyt myös heavymaailmaan eli juuri siihen genreen, jossa on ollut ennen tapana keskittyä musiikin tekemiseen eikä vain rahastamiseen.
Taloudelliselta kannalta tämä on Lordilta erittäin hyvä veto koska rahaa kannattaa tehdä kun siihen on mahdollisuus. Minä en kuitenkaan voi ottaa kovin vakavasti bändiä, jonka nimellä myydään jotain colajuomaa tai kynäpenaalia. Saapa nähdä, miten Lordin musiikkiura tästä jatkuu...

olvi_lordi-colalight-0-5.jpg

no Kiss on tehnyt tuota jo 70-luvulta lähtien että ei se nyt ihan uusi juttu ole rokkipiiressäkään :D että aika pitkälti esikuvien seuraamisesta on kyse,mr.Lordilla on käsittääkseni itselläänkin melkonen läjä Kiss-kamaa

E:liittyköhän tää viesti nyt mihinkään...niin,ei se mun mielestä mitenkään erityisemmin uskottavuutta syö,niin pitkään kun musiikki on hyvää,niin mulle on melko sama mitä siinä ympärillä tapahtuu

E2:Gene Simmons kerto joskus haastattelussa haluavansa Kiss-colaa,mutta en tiedä onko sitä koskaan tehty :D

Tietty jos olisi kysymys jostain viimeisen päälle hardcore bändistä siihen suhtautuisin hyvin eri tavalla jos kaverit myisivät vaikka kynäpenaaleja.
hyvä pointti.riippuu kyllä kyllä bändistäkin aika paljon,tälläseen sarjakuvamaiseen ja vahvasti visuaaliseen bändiin sopii,mutta joku tyyliin Hatebreed-penaali tai vaikka Cannibal Corpse-cola vois herättää vähän "mitä vittua?"-fiiliksiä :D

Mitä helvetin väliä mitä sillä myydään? Kunhan musiikki pysyy hyvänä. Jos olisin bändin jäsen niin kyllä mulle ainakin raha kelpais tavalla tai toisella. Suomessa kuitenkin piirit on niin pienet. Tietty jos olisi kysymys jostain viimeisen päälle hardcore bändistä siihen suhtautuisin hyvin eri tavalla jos kaverit myisivät vaikka kynäpenaaleja.

edit. Etkö siis voi kuunnella bändiä, jota et voi ottaa enää niin vakavasti vaikkakin musiikki on yhtä miellyttää kuin ennen?

Yleensä se menee, että musiikillisesti siirrytään ns. seesteiseen vaiheeseen ja laskelmoidaan/ kaavaillaan biisit miellyttämään kohderyhmää.

-tässä vaiheessa pitää lyödä halolla päähän.

Se, että myydään ns. oheiskrääsää, ei ole välttämättä bändin idea. Se tulee muista portaista, eli "otetaan kaikki irti mitä saadaan", hyödynnetään hypeä.

Kunnon hardcoren pitäisi haistattaa vitut tuollaiselle. Lordi ei voi haistattaa vittua, koska silloin menisi maine, myynnit jne., aikuiset eivät ostelisi lapsilleen Lordi krääsää..nyyh.
Heavy Metallista on tullut nynnyjen kamaa, missä vaarallisuus ja vitun haistatus?

Ps. Lordin biisit on räätälöityä kamaa siinä missä monilla muillakin, otetaan Alice Cooperia pala tuosta, lisätään tää, sit tää suvento-välikohta jne...

Jaa, et "haistvittu"- bändit ei muka myy fanikamaa. Hohho.

haist vittu-bändit toki myyvät "fani-kamaa", pelkkä levyn myynti ei tämän tason bändeillä riitä elämiseen. Suurin raha tulee kiertueista ja niillä myydään paitoja jne.

Haist-vittu-bändeillä se fani-kama rajoittuu yleensä paitoihin, ei niinkään mihinkään leluihin jne.

Taisipa Mr. Hirviö jossain telkkarihaastattelussa vielä mainita että rahaa kiitos ja heti&paljon.Uskottavuudesta en nyt varsinaisesti Looordin kohdalla sano mitään koska äiskä opetti pitämään leipäläven ummessa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa.

Hatunnosto Loordille kaikesta huolimatta.

Mastodon, yksi mun suosikeista alkoi myymään kotisivuillaan soittoääniä kännyköihin. Se oli potku mahaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä on jees että myydään bändikamaa omilta sivuilta tai jonkin virallisen fanikaupan kautta, esim. Eddie's Megastoressa on tosi siistiä Iron Maiden -kamaa, mm. julisteita, kahvimukeja, aamutakkeja...

En oikein osaa sulattaa sitä että jossain Suomalaisessa Kirjakaupassa myydään Lordi-penaalia, Essolla Megadeth Dog -ateriaa ja Lintsin uudeksi vetonaulaksi tulee Aira Samulin -kummitusjuna. Tai no, viimeinen saattaisi oikeasti toimia.

Lordin kohdallahan tällainen on tosi jees, koska mistään vakavasti otettavasta taiteesta ei koskaan ole ollut kysymys. Mutta en mä, helvetti sentään, pystyisi kuuntelemaan samalla korvalla jotain kunnon yhyettä, jos mä joisin sen bändilogolla varustetusta mukista samalla nimikkocolaa. Musa ei aina ole yksin, vaan sitä diggailee koko pakettia.

Lordin näen itse kahtena eri asiana. On musiikki-Lordi ja on tottakai euroviisuvoiton myötä olemassa myös tuote-Lordi. Tulevaa matskua ei varmana osaa arvostaa enää samalla tavalla kuin debuu albumia.

Vastaisin: Kaupallisuus vie uskottavuuden, ei pelkästään vähennä sitä.

Kellään joka hakkaa päivät jotaki soitinta kämpillä, käyttää aineita, eikä käy suihkussa, oo koskaan mitään uskottavuutta ollukkaan. Koskee kaikkia bändejä.

ei kaupallisuus mitään uskottavuutta vie todellakaan. minusta on tyhmää olla hyödyntämättä kaupallisuutta jos siihen on mahdollisuus. mikä sen ihanteellisempaa kuin tienata elantonsa rakastamansa asian parissa.

Ei mun mielestä oheistuotteiden myynti tee bändistä kaupallista. Onhan se kyllä vähän huvittavaa, että kaupoissa myydään lordi kolaa ja penaaleita. Ne menee jo kyllä yli.

Kaupalliset bändit soi korkeintaa muutaman vuoden MTV:llä ja sitten ne unohtuu. Levy-yhtiöt tekee valmiiksi biisit johon tarvitaan vain hyvännäköinen "laulaja" ja paljastapintaa.

OT: Mikäs toi ruottalainen BassHunter taas on? Kaikenlaista p*skaa sitä kuuleekin ja vielä suomenlistalla:eek: :lol2:

Kaupallistuminen on mielestäni bändille ihan luonnollinen jatkumo. Jotkut vievät sen sitten pidemmälle kuin toiset. Musiikki on edelleen itselle pääasia, en anna ulkomusiikillisten tekijöiden antaa järisyttää sitä perustaa, jolle nuokin kolat ja penaalit loppupeleissä perustuvat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom