Suur-Helsinki tulee - oletko valmis?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Liittynyt
7.12.2003
Viestejä
6 675
Tässä nyt on pidempään jo pyöritelty ilmassa ajatusta Suur-Helsingistä, jossa sekä Espoo että Vantaa lyötäisiin stadin kylkeen kiinni. Maantieteellisiä perustelujahan ei nyt periaatteessa ole itää rajoja koska sen verran lähekkäin eri kaupunkien asuinalueiden rajat ovat toisiaan mutta mitä tämä sitten merkitsisi taloudellisesti? Tulisiko tästä jumalaton hallinnolinen ja taloudellinen möykky, jota olisi mahdoton hallita järkevästi?
Itse en näe hankkeessa yhtään mitään järkeä. Rahan peräänhän tässä nyt ollaan menossa mutta saatetaan kusta omille varpaille aika nopeasti.

Nyt ollaan tekemässä selvitystä Vantaan liittämisestä stadiin:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...+saatetaan+selvittää+pikaisesti/1135240597898

Siinä taas tulee aikamoinen selvitysvyyhti koska jo pelkästään palvelujen kuntoon laittaminen vie aikansa ja Vantaalla kun ne hommat ei kovin hyvin toimi. Saapa nähdä, mitä tästäkin lopulta syntyy.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vantaallahan taisi ainakin jonkin viimeaikaisen kyselyn perusteella olla enemmistö halukkaita liittymään Stadiin. Tämä varmaan jollakin aikavälillä tapahtuukin, sopiihan se maantieteellisestikin tuon Sipoon kylkiäisenä sinne..
Espoo ei tuohon leikkiin kyllä lähde. Ja hyvä niin, en jaksa uskoa että säilyisi palvelut jne edes tällä tasolla, vaikka rahalliset säästöt varmaan olisi helposti paperille laitettavissa.
 
Suur-Stadi ja heti!!

http://kartat.eniro.fi/
Katsokaa vaikka tota kehä 3:n sisäpuolista aluetta. Yhtenäistä asutusta missä kuntarajojen olemassaololla ei todellakaan ole mitään järkeä. Periaatteessa noi pohjois-Espoon ja Vantaan alueet voisi jättää pois tosta Suur-Stadista. En näe mitään hyötyä siinä, että harvaan asutetut peltoalueet joista Helsingin keskustaan on 30 km, liitetään metropoliin. Mutta taas se, että esim. Tikkurila ja Leppävaara, tai lentoasema, on eri kunnassa, on kyllä aivan perseestä.

Tehdään urbaani Stadi ja reuna-alueet voi säilyttää itsenäisyyden.
 
Suuria hyötyjä Helsingille tässä olisi Vantaan omistama tonttimaa ja lentokentän alue. Vantaa taas hyötyisi Helsingin palvelurakenteesta ja vakavaraisuudesta. Pelottaa tosin mitenköhän Vantaan alueen palvelut huomioitaisiin liitoksen jälkeen...
 
Ensin metropoli, sitten monikulttuurisuus ja sitten meillä onkin oma Pariisimme, hehe.

Ei vaan, kyllähän idea kuulostaa hyvältä, nyt kun länsimetrokin tulee. Yhdistymisen jälkeen voisi suunnitella metroratoja Vantaallekin, toivottavasti se vähentäisi yksityisautoilua ja ruuhkia, sekä ilmasto-ongelmaa.
 
Suur-Stadi ja heti!!

http://kartat.eniro.fi/
Katsokaa vaikka tota kehä 3:n sisäpuolista aluetta. Yhtenäistä asutusta missä kuntarajojen olemassaololla ei todellakaan ole mitään järkeä. Periaatteessa noi pohjois-Espoon ja Vantaan alueet voisi jättää pois tosta Suur-Stadista. En näe mitään hyötyä siinä, että harvaan asutetut peltoalueet joista Helsingin keskustaan on 30 km, liitetään metropoliin. Mutta taas se, että esim. Tikkurila ja Leppävaara, tai lentoasema, on eri kunnassa, on kyllä aivan perseestä.

Tehdään urbaani Stadi ja reuna-alueet voi säilyttää itsenäisyyden.
Vanhana Tikkurilalaisena on pakko sanoa että parasta mitä voi olla, on se että Tikkurila ei kuulu Helsinkiin. Palvelut pelaa, kaiken saat kotiovelta (neuvolat, terveyskeskukset, virastot ja muut). Helsingissä neuvoloihin, terkkareihin jne. on matkaa jopa yli 10km. (Esim. Herttoniemeläiset käyvät Malmilla päivystyksessä!) Ja joka paikkaan joutuu jonottamaan, toisin kuin Tiksissä.
 
Ei vaan, kyllähän idea kuulostaa hyvältä, nyt kun länsimetrokin tulee. Yhdistymisen jälkeen voisi suunnitella metroratoja Vantaallekin, toivottavasti se vähentäisi yksityisautoilua ja ruuhkia, sekä ilmasto-ongelmaa.

Espoolaisten kielteinen kanta yhdistymistä kohtaan pitää kyllä huolen siitä että Espoo ei ihan heti ole yhdistymässä suur-Helsinkiin. Ikävä kyllä:( Länsimetron rakentamisen kanssakin on ollut aivan tarpeeksi Espoon kanssa suostuttelemista.
Itse suhtaudun kyllä kriittisesti siihen että metroa laajennettaisiin Vantaalle päin, ainakin junayhteys stadista Myyrmäkeen sekä yhteys stadista Tikkurilaan pelaa hyvin. Itävantaalle voisi kylläkin metroa laajentaa. Vantaalla voitaisiin sen sijaan keskittyä rakentamaan itä-länsi suuntaista julkista liikennettä. Nyt saa istua 2 tuntia julkisissa jos haluaa länsikolkasta itäkolkkaan.
Sen sijaan Helsingin sisällä metroa pitäisi laajentaa. Munkkiniemi, Töölö, Haaga, Kallio jne pitäisi saada kytkettyä metrolinjaan.
 
Jos ja kun noita kuntia aletaan yhdistämään, sitä ei pitäisi tehdä Helsingin, Vantaan tai Espoon ehdoilla. Koko roska pitäisi suunnitella aivan ruohonjuuritasolta uudestaan, tai ainakin mallintaa systeemin toimintaa ihan suoraan teknillis-taloudellisten reunaehtojen ja ihmisten halun mukaan. En tiedä miten asia on esim. Tiksissä, mutta käykö vaikkapa Puistolan tyypit tikkurilan terveysasemalla vai jossain malmilla? suurin ongelma nykyisessä systeemissä on se, että kunnan rajojen mukaan jaettu palvelurakenne ei toimi tilanteessa, missä reaalisia kunnan rajoja ei enää ole.
 
Espoolaisten kielteinen kanta yhdistymistä kohtaan pitää kyllä huolen siitä että Espoo ei ihan heti ole yhdistymässä suur-Helsinkiin. Ikävä kyllä:( Länsimetron rakentamisen kanssakin on ollut aivan tarpeeksi Espoon kanssa suostuttelemista.

Toivotaan että ministereiltä löytyy sen verran munaa, että ne pistää Espoon ruotuun ja yhdistää pääkaupunkiseudun vaikka väkisin..
 
Toivotaan että ministereiltä löytyy sen verran munaa, että ne pistää Espoon ruotuun ja yhdistää pääkaupunkiseudun vaikka väkisin..

Nimenomaan, niinhän länsimetronkin kanssa jo ymmärtääkseni tekivätkin.
 
Näin Espoolaisena voin luvata, että ei ihan heti tulla kimppaan. Ei me oikeasti hyödytä mitää tuosta. Täällä on kaikki ihan hyvin. Ei hyödytty länsimetrostakaan. Itse asun tulevan metron vaikutusalueella, mutta se ei helpota työmatkaani. Minun pitäisi kävellä 2 km. Tai mennä tuo matka bussilla, jotta pääsen metroasemalle.
Ei me espoolaiset kävellä sateessa, kun on varaa mennä autollakin.

Tämä ei ole provo viesti, vaan näin täällä ajatellaan. Omasta autosta ei luovuta. Ei se bensa oikeasti kallista ole.

Kauniainen me kyllä tosta kohta haukataan:) Kiitos helsingille esimerkistä. (Sipoo)
 
Ei kyllä onnistu Espoo+Stadi. Metro on kulkuvälineenä "hyväjuttu", mutta se hyödyttää oikeasti vain sen välittömässä läheisyydessä asuvia (tästäkin kokemusta, asuin pari vuotta Herttoniemessä, jolloin metro oli loistovehje, mutta enpä olisi käyttänyt sitä silloin Katajanokalle kohdistuviin työmatkoihin jos olisin asunut vaikkapa Roihuvuoressa koska silloin olisi ollut liityntäbussien varassa) - todellinen toimiva metrokaupunki edellyttäisi demarirakentamista tiiviseen ja korkealle - kaikki sen metron varteen.
Ja sitähän demarit ei 9:llä paikallaan Espooseen tule saamaan ainakaan tällä kaudella. Eivätkä toivon mukaan sen jälkeenkään.

Tämänhetkinen kaupunkirakenne yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että metron tulosta huolimatta se yksityisautoliikenne jatkunee lähes yhtä runsaana - jos vaihtoehtona on kotiovelta duunin parkkihalliin autolla vs. kävely bussipysäkille, ulos bussista, kävely metroon, metrolla stadiin, kävely duuniin (tai lisäksi vielä kävely bussille, bussimatka duunin lähelle, kävely bussipysäkiltä duuniin), ei ole vaikea arvata mihin keskivertoihminen päätyy.

Lisäksi kun kaupoissa käydään usein niiden motareiden varteen laitetuissa ostoskeskuksissa, miten sen hoitaa julkisilla? Varsinkin jos on se normaaliperheen 4-6 ruokakassillista mahdollisen työsalkun/kassin + mahdollisen treenikassin lisäksi? Todennäköisesti niitä kauppoja ei edes ole siinä ihan oman vieressä, ainakaan sellaista josta saisi jotakin muuta kuin pienet välttämättömyystarpeet - tämä palveluiden keskittäminen kun on päivän trendi, joka onkin sitten kenties jo oma keskustelunsa.

Anyway, itse en ainakaan halua Espoosta Stadia. En hallinnollisesti saman katon alle, enkä tahdo siitä samanlaista Kaupunkia kuin Stadi on. Ei TARVITSE tiivistää kaikkia 200+tuhatta ihmistä viiden neliökilometrin aluelle. Lääniä tässä maassa on ja tiiviitä kaupunkiasumisvaihtoehtoja kyllä niitäkin riittää sellaista halajavalle.
 
Espoon liittäminen stadiin olisi tosi huono ratkaisu munkin mielestä!
Tuo liikennepuoli nyt on niitä pienimpiä murheita, jotka olisivat esteenä. Länsimetro ei ihan heti ole valmistumassa ja se pelasta liikenneongelma. Bussilinjat stadiin ovat tosi surkeat. Suurin ongelma on kuitenkn palvelurakenne ja varsinkin se, miten palvelut ovat toteutettu Espoossa. Espoossa on käytetty useampien palvelujen kohdalla parempaa ja toimivampaa mallia ja homma toimii vähän sujuvammin. Kun nämä mallit jouduttaisiin yhdenmukaistamaan niin siitä syntyisi aikamoinen soppa.
Espoo nyt on muutenkin sellainen maalaiskylä, että eiköhän se ole parempi että pysyy ihan omana erillisenä kuntana.
 
Itse olen kannattanut jo pitkään kaikkien neljän (Helsinki, Espoo, Vantaa Kauniainen) yhdistämistä. Uskon, että hyödyt ovat haittoja paljon suuremmat.

Iso osa ihmisistä kohdistaa kritiikin siihen, että sitten, jos kaupungit yhdistyvät niin ihmisillä on entistä huonommat mahdollisuudet vaikuttaa oman alueensa asioihin.

Tämä asia pitäisikin sitten taas hoitaa niin, että liikennehankkeet ym. isot asiat päätettäisiin koko kaupungin tasolla, mutta samalla osa päätösvallasta pitäisi siirtää pienemmille alueille, eli muodostaa tavallaan esim. kaupunginosavaltuustoja, jotka voivat tarkemmin määritellä esim. rahan jaosta tai palveluiden järjestämisestä jollain pienemmällä alueella.
 
Kannatan.


Enkä ole edes ikinä oikeastaan miettiny mitä seurauksia sillä on. Oon vaan sitä mieltä että Suomeen pitää saada miljoonakaupunki :dance2:


Oi että demokratia on ihanaa.
 
Vantaalaisena pidän asiaa oikeastaan aika samantekevänä.
Olen suhteellisen tyytyväinen kaupunkiini sellaisenaankin, mutta eipä tuo haittaisi Helsinkiinkään liittyä.
Jos se jotain hyötyä tuo kuntalaisille, niin siittä vaan yhdistelemään tai pysymään erillään.
 
Kaikki yhteen! Yhteisen edun nimissä! Palvelut ulkoistetaan jolloin markkinat ohjaavat ne sinne missä niitä tarvitaan. Kaupunkien rooli minimiin palveluiden tarjoajina. Saadaan muutama turha virkamiehen virka lopetettua ja taas syntyy säästöä.

mielummi ei tuu.

kohta suomen rajatki voidaan poistaa ja kutsua meitä eu alue numero viideks

Sinulle siis on jotenkin ylitsepääsemättömän arvokasta että tämän paikan nimi on Suomi? Oletko ajatellut että pelkän paikan nimen pitäminen massiivisten säästöjen kustannuksella saattaisi olla epärationaalista? Et olisi esimerkiksi valmis että Suomen valtio säästäisi vuosittain 10% kuluistaan EU:n kehittymisellä liittovaltioksi?

Kieltämättä olisi hienoa jos valtioiden rajoja ei olisi. Osaavat ihmiset liikkuisivat nopeasti ja tehokkaasti sinne missä he saisivat työpanokselleen tyydyttävän korvauksen ja pääomat liikkuisivat tehokkaasti. Kaikki hyötyisivät, jotka haluaisivat hyötyä. Ketäänhän ei voi pakottaa tekemään töitä tai järkeviä päätöksiä.
 
Back
Ylös Bottom