Suunto t6

Ikä
48
Kommentteja tästä uudenlaisesta, paljon lehdistöäkin kiinnostaneesta rannetietokoneesta? Tietokone-nimeä käytän, koska se on mielestäni paljon enemmän kuin pelkkä sykemittari. Itselläni on Polar A5, perus sykemittari. Sen käytössä häiritsee liian suppeat ominaisuudet ja ennen kaikkea se, että sitä ei voi kytkeä tietokoneeseen ja seurata oman harjoituksen etenemistä ja sitä, tuliko viime kerralla treenattua kehityksen kannalta liian kovaa vai liian kevyesti.

Toisin kuin tavalliset sykemittarit, jotka mittaavat ainoastaan sykettä, Suunto t6 mittaa sydämenlyöntien välistä aikaa ja sen muutoksia. Tämän mittatiedon avulla on mahdollista laskea seitsemän eri suoritusparametria: EPOC, harjoitusvaikutus, syke, hapenkulutus, energiankulutus, ventilaatio sekä hengitystiheys.

EPOC = "Excess Post-exercise Oxygen Consumption," tarkoittaa lepotilaan nähden lisääntynyttä hapenkulutusta harjoituksen jälkeen (tieteellistä tekstiä: http://www.drlenkravitz.com/Articles/epoc.html ). Tämä ylimääräiselle hapenkulutukselle annettava arvo kuvaa harjoituksesta kertynyttä rasitusta ja sen avulla voidaan kunkin harjoituksen kuormitus arvioida tarkasti.

Kaapelin avulla t6 kytketään tietokoneeseen ja Suunto Training Manager -ohjelman avulla voidaan seurata kehitystä erittäin tarkkojen tietojen avulla.

www.Suuntot6.com

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisi kiva tutustua kyseiseen laitteeseen tarkemmin, mutta ei noiden hintojen kanssa onnistu. Varmasti mielenkiintoinen laite!

mulla on kans sama tilanne ku majesticilla eli perus A5 löytyy ja tekis mieli ostaa toi suunto t6. Näytti olevan eräässä verkkokaupassa 420e. onko totta ettei kellään vielä oo tollaista kun ei oo mitään kommenttia tänne tullut...

Pari kuukautta on nyt tuon T6:n kanssa juoksenneltu. Hieno peli. Itse hankin sen pääosin lisävarusteena saatavan Footpodin takia. Tossuun kiinnitettävän anturin kanssa laite mittaa koko ajan vauhtia ja juostua matkaa normaalien sykemittausominaisuuksien ohella. Ei siis tartte arvailla lenkkien pituutta ja kalibroinnin jälkeen pitäisi olla vielä suhteellisen tarkkakin.

Tuon epoc-lukeman hyödyllisyydestä en osaa oikein sanoa. Pitäisi kai enemmän lueskella noita manuaaleja. Asteikko on 1-5 ja mitä kovempaa juokset, sitä isompi on treenin jälkeinen lukema...

Esimerkkikäyrää:
http://img200.exs.cx/my.php?loc=img200&image=esimerkki5lx.jpg

Polariltahan löytyy vastaava anturilla varustettu malli S625X, jonka pc-softaa ainakin on kehuttu Suunnon vastaavaa paremmaksi. Ulkonäössä T6 vie kyllä omasta mielestäni selvästi voiton - sitä kehtaa pitää ihan siviilissäkin, toisin kuin tuota isoa Polaria. Epocceja ei Polar mittaa, onko se sitten miinusta, en osaa sanoa.

Diners Clubin jäsenet voivat noita Suunnon tietureita kohtuu edukkaasti hankkia, lisää tietoa Dinersin sivuilta.

Kiinnostaisi tietää millä kaavalla tuo epoc-lukema lasketaan. Ilman tietoa kaavasta luku on yhtä tyhjän kanssa.

mä palkitsin itseni ja tilasin T6:n ja juoksuanturin. oh my god, milloinkahan se tulee...

Suppo78 sanoi:
mä palkitsin itseni ja tilasin T6:n ja juoksuanturin. oh my god, milloinkahan se tulee...

Voinko kysyä, että mistä tilasit ja paljonko koko setti maksoi?

Ilmeisesti toi anturi toimii vain juoksussa? Vai onko siinä joku paikannin, jolloin sitä vois käyttää myös hiihtäessä tai rullaillessa?

Oletko aiemmin käyttänyt jotain vastaavaa mittaria, joka antaa treenipalautetta ja kertoo kunnon kehityksestä näitä sykkeen vaihteluvälejä hyväksi käyttäen? Mitenhän hyvin ne pystyy arvioimaan sen harjoitusrasituksen, ja ohjaamaan treenejä? Satutko tietämään, että jos punttailee samalla, voiko niistä syöttää tiedot mittarille, että se ottais nekin huomioon harjoitusrasitusta laskiessaan?

Sorry kun meni tällaiseksi tenttaamiseksi :) Itellä olis joku mittari kiikarissa vanhan M61:n tilalle, ja pitäis saada vähän lisäinfoa asiaan tutustuneilta...

Elchubagabra: laitoin sulle privana jo faktaa.

pistetään nyt sitten kaik tähän. eli en oo käyttänyt vastavaa tuotetta aikaisemmin. mul on ollut se polar A5 perussetti aikaisemmin. Joten en tiedä paljookaan noista mittaustavoista sun muista. mutta laittelen sit faktaa tänne kun saan tuotteen käyttöön.

Ostin sen www.kultamerja.fi ja hinta seuraavasti: T6 380e, juoksuanturi 82e ja postikulut päälle. laittoivat jo mulle postia että paketti on mulla torstaina.

Elchubagabra sanoi:
Ilmeisesti toi anturi toimii vain juoksussa? Vai onko siinä joku paikannin, jolloin sitä vois käyttää myös hiihtäessä tai rullaillessa?

Jalan liikuttaessa toimii foot-pod. Pyöräilyyn on olemassa Bike-pod. Ilmeisesti hiihtoonkin on tulossa joku oma podinsa, ainakin tästä uutisesta päätellen: http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=63981.

Noita vastaavanlaisia nopeutta ja matkaa mittaavia vehkeitähän on olemassa myös GPS:llä. Semmoinen on tietysti siinä mielessä kätevä, että toimii vaikka soutaessa. Polar ja Suunto perustelevat tuota kiihtyvyysanturin käyttöä sillä, että sen pitäisi olla GPS:ää tarkempi esim. metsässä ja rakennusten lähellä liikuttaessa.

Suppo78 sanoi:
Ostin sen www.kultamerja.fi ja hinta seuraavasti: T6 380e, juoksuanturi 82e ja postikulut päälle. laittoivat jo mulle postia että paketti on mulla torstaina.

Taisit tilata viimeisen T6:n, koska nyt siellä ei näytä olevan kuin Podeja ja muita Suunnon rannekkeita. Viikon ajan itsekin näin siellä tuon T6:n tuohon 380e hintaan. Kertoilepa sitten tähän trediin kokemuksia laitteesta, kun olet saanut sen ja vähän aikaa käytellyt. :thumbs:

Mä sain jouluna tuon t6:n ja täytyy sanoa että oon kyllä ollu tyytyväinen :worship: Tietenkin siitä varmaan sais enemmän irti kun ymmärtäis asioiden päälle paremmin, mulla noi ventilaatiot sun muut tahtoo (vielä) mennä aikalailla yli hilseen. Eli en hirveesti niitä edes seuraile.

Toi juoksunopeuden tietäminen on kyllä tosi hyvä homma, ei tarvi enää arvuutella että meneekö liian kovaa vai tuntuuko muuten vaan nihkeeltä. Huonompi homma tuossa on se, että kalibrointi täytyis suorittaa erikseen kävelylle ja juoksulle, ehkä eri juoksunopeuksillekin että nopeusnäyttö olis mahdollisimman tarkka.

EPOC on kans kätevä ominaisuus, näkee harjoitusvaikutuksen ja huomaa jos esim. on tuntunu raskaammalta ku pitäis. Hyvä puoli on myös se, että käyttäjiä voi olla kuinka monta tahansa koska kaikki henkilökohtaiset tiedot syötetään training manageriin, ei itse mittariin. Training manageriin voi myös tehdä itse eri lajeja ja ohjekirjassa lupaillaan että tulevissa versioissa on ominaisuuksia jotka jotenkin hyödyntävät näitä tietoja.

Willie sanoi:
Juu, kyllä siellä kovasti kerrotaan, että epoc on harjoitusvaikutus, ja kerrotaan myös miten sitä käytetään, muttei kaavaa jolla luku saadaan.

Taitaa olla liikesalaisuuksia tuollaiset kaavat...

T6 käytössä heinäkuusta lähtien

Mä tilasin T6:n heti heinäkuussa 2004 kun se tuli myyntiin. Mulla oli noita jonkun mainitsemia Diners Club -pisteitä varastossa, joten "alennus" oli 60 prosentin luokkaa, kun hinta DC-pisteitä käyttäen oli parisen hunttia.

Hyvä pelihän se on ollut. Lokakuuhun saakka tuli treenattua pari lenkkiä viikko. Talvella satunnaisemmin. EPOC kertoo ainakin onko tullut treenattua liian kovaa tai liian löysästi. Laite tarjoaa niin paljon tietoa, että vieläkin on opiskeltavaa PDF-muotoinen manuaali on aikamoinen raamattu. Tieto on osittain vaikeaa soveltaa käytäntöön. EPOC:n ja softan teossahan on ollut mukana kai kilpa- ja huippu-urheliun keskus eli KIHU, joten kai se kansallisesta huippua treenien analyysissä pitäisi olla. Korkeusmittari on myös mielenkiintoinen. Kertoohan se esim. lenkin aikana juostut nousut ja laskut. Sitä en tiedä käytetäänkö korkeustietoa EPOC:in laskussa, en tiedä.

Myös ainakin salibandyssa, lento- ja sulkapallossa olen T6:sta käyttänyt. Kokeilin uidessakin, mutta vekotin ei oikein pysynyt käännöksissä paikallaan. Kosteana se ei enää luotettavasti lukenut sykettä.

Juoksu-POD on nyt keväällä hankinnassa. Sekin maksaa satasen verran. Fillari-POD samoin, mutta se saattaa jäädä hankkimatta. POD:it perustuvat kiihtyvyysantureihin, ja niiden pitäisi lupausten mukaan olla todella tarkkoja. GPS:ään verrattuna parempaa tässä teknologiassa on ainakin sisäkäytön mahdollisuus (esim. juoksumatto tai sisähallijuoksu).

Eka patteri mulla meni T6:sta jo ennen joulua, mutta vaihto paikallisessa liikkeessä Lahdessa maksoi kaksi euroa (avaimet käteen periaatteella :-). Ei paha. Eli voin suositella jos vain budjettiin sopii.

Oli oikein rekisteröidyttävä taustajoukoista tiedustelemaan tuon suunnon rannetietokoneen käyttökokemuksia. Miten on laitteet pelanneet? Miten olette päässeet tuota hyödyntämään. Olisi mielenkiintoista kuulla, sillä itse olen uutta sykemittaria juuri hankkimassa.

Oli oikein rekisteröidyttävä taustajoukoista tiedustelemaan tuon suunnon rannetietokoneen käyttökokemuksia. Miten on laitteet pelanneet? Miten olette päässeet tuota hyödyntämään. Olisi mielenkiintoista kuulla, sillä itse olen uutta sykemittaria juuri hankkimassa.

Hou! Hou! Hou! Tai jotain...

Itselläni on tuo T6:nen ja siihen lisänä Bike-pod. Hyvin on Suunto pelannut tämän vuoden minkä se on minulla ollut.

Kerran olen joutunut uusimaan siihen patterin ja patterin vaihto kävi todella kätevästi Jumbon partioaitassa odottaessa.

Kuntosali harjoitteluun Suunnon T6:nen ei minusta oikein sovi... Johtuu varmaan tuosta lähettimestä joka laitetaan rinnan ympärille aivan kuten Polarin tuotteissakin. Lähetin pääsee ainakin minulla elämään tuossa rintakehän ympärillä ja sen takia sitten tulokset kotona näyttävät päin p..... Lenkillä ja pyöräillessä ei tule tätä ongelmaa.

Tuon T6:sen mukana tulee USB kaapeli ja softa tietokoneelle, mikäli on kiinnostusta ihmetellä kippuroita/käppyröitä ja vedellä niistä jotain johtopäätöksiä. :) Mutta muuten suosittelen T6:sta kaikille.

Hmm... Meniköhän tämä nyt liiaksi markkinoinniksi?... ;)

Tietääkö kukaan mitä kaikkea dataa tuo T6 tallentaa? Tuo rinnalla pidettävä elektrodihan ei lähetä sykemittarille muuta, kuin sykäyksinä EKG-käyrän "korkeimman" kohdan, joten tuota enempää dataa ei tietokoneelle saada siirrettyä. Mua ainakin henk.koht. ärsyttää, että Polar S625X ei tallenna kuin sykkeen joka viides sekunti. Jos saisi datana koneelle kaikki sydämenlyönnit, niin ei tarvitsisi koskaan enää ostaa uutta sykemittaria, koska on suht helppoa koodata itse ohjelmia, jotka laskee noista lyönneistä eri indikaattoreita, kun vain kaivaa julkaisuista aihetta käsittelevät artikkelit.

Tuo artikkeli EPOC:sta ainakin mallintaa EPOC:n kertymistä lineaarisena funktiona (siitä lähtien kun harjoitusta on kestänyt noin 5 min), joten mikäli saisi käsiinsä tuollaisen Suunnon mittarin, niin voisi itse vääntää siitä EPOC-laskurin sovittamalla funktion parametrit Sunnon mittarin antamiin lukuihin. Ainakin artikkelin käppyröiden mukaan saisi riittävän tarkan arvion. Toisaalta tuo on kyllä laskettavissa noista 5s välein tehdyistä mittauksista, jos vain aina juoksee tasaista vauhtia, eikä päästä sykettä heilahtelemaan.

Mua ainakin henk.koht. ärsyttää, että Polar S625X ei tallenna kuin sykkeen joka viides sekunti. Jos saisi datana koneelle kaikki sydämenlyönnit, niin ei tarvitsisi koskaan enää ostaa uutta sykemittaria, koska on suht helppoa koodata itse ohjelmia, jotka laskee noista lyönneistä eri indikaattoreita, kun vain kaivaa julkaisuista aihetta käsittelevät artikkelit.

Jep!
T6:ssa voi valita tallennus välin joko 10 s tai 2 s välein.
Itse pidän omassa kapistuksessani arvot 2:ssa.

Itseäni vaan ihmettelee kun ohjekirjasessa lukee, että sykkeen tallennus väli on beat by beat kuten suunnon kotivuillakin. Eli voiko tästä päätellä, että suunto tallentaa kaikki sydänmenlyönnit talteen?... ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom