Suunnistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja whiski
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö pakkikselta aktiivisia pihkaniskoja?

Tässä threadissa keskustellaan suunnistuksesta ja jaetaan tietoa lajista sitä kaipaaville.

Oma kausi alkaa olemaan paketissa niinkuin jalka joka myös on paketissa..pientä toivoa voisi olla osallistua 25manna viestiin joka juostaan lokakuussa ruotsissa.

..noh valmistuminen ensi vuoden kytäjä-jukolaan alkaa täysillä heti marraskuun alussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, suunnistus on taas pikkuhiljaa astumassa mukaan kuvioon. Junnuna tuli kierrettyä kisoja tosi aktiivisesti, nyt taas aikuisiällä lähinnä Jukolan houkuttelemana.

Kytäjä-Jukola on minullakin se suurin motivoija lenkkareita jalkaan sitoessa tässä syksyn ja talven aikana :)

2 Vuotta olen yrittänyt lähteä iltarasteille. Ei vaan ole vielä tähän mennessä onnistunut. :(

Taidanpa ensi kesänä lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja mennä noille fillarirasteille. :thumbs:

nonnii hienoa! :) ite oon melko tiiviisti pysynny normaalin suunnistuksen puolella, vaikka toisinaan oon pyöräsuunnistusta ja hiihtosuunnistustaki kokeillu. Pakko kyllä näistä lajeista sanoa että aika extreme menoa on välillä! :D

Joo voi kyllä olla että ensiksi pitäis käydä ihan tavallisella iltarastilla ja palautella mieleen koko hommaa. Kuitenkin mitä enemmän on vauhtia, niin sitä enemmän sattuu virheitä! :D

Tämä kesän olen "tahkonnut" iltarasteja. Uutena harrastuksena ja ihastunut pirusti. Tuli juoksuunkin miellekkyyttä hurjasti lisää. Jukolaa ei uskalla edes ajatella. Ehkä sitten joskus. Meilläpäin on jo loppunut muutamia yörasteja on, mutta niihin ei uskalla mennä. Ei sieltä löydä mitään. Keväällä jatketaan, kun alkavat pitämään.

Pakko vähän hehkuttaa... :hyper:

Hurahdin suunnistukseen viime syksynä, ja kerkesin muutamia kertoja sillon käydäkin rasteilla, kaveri oli alussa vähän opastamassa. Tänään avasin iltarastikauden kera uusien kenkien ja oli kyllä niin euforinen olo, kun sieltä mettästä selviydyin voittajana maaliin. Aikaa tuhraantu, mutta kaikki rastit löyty ja paniikkiakaan ei syntynyt. :D Ja onpahan aika kuluttavaa touhua, vaikka ei sitä siellä juostessa huomaa.

Seuraavaa kertaa odotellessa.

Kun ei juoksu ympäri kehää motivoinut, niin siirryin pentuna maastoon. Pois en ole päässyt, joten kyllä suunnistus aikanaan kolahti melko lailla kovaa. Myöhemmällä iällä erinomainen kuntoiluharrastus, eikä väkisten ole vielä tarvinnut metsään lähteä, eli aina suunnistelu kiinnostaa.

Jos ette ole tutustuneet vielä Suunnistussimulaattoriin, niin hakekaapa Googlesta. Ilmainen suunnistuspeli, jossa ihan oikeasti voi harjoitella suunnistusajattelua (ennakointi-havainnointi).

Tämä kesän olen "tahkonnut" iltarasteja. Uutena harrastuksena ja ihastunut pirusti. Tuli juoksuunkin miellekkyyttä hurjasti lisää. Jukolaa ei uskalla edes ajatella. Ehkä sitten joskus. Meilläpäin on jo loppunut muutamia yörasteja on, mutta niihin ei uskalla mennä. Ei sieltä löydä mitään. Keväällä jatketaan, kun alkavat pitämään.

Itse aloitin kuukausi ennen Jukolaa harjoittelemaan, sillä omalta opiskelujärjestöstä oli joukkue menossa, jotka olivat yhtä juoksijaa vailla. Jokuset iltarastit ehdin kiertää, mutta täytyy sanoa, että Jukola oli näistä kokemuksista kaikkein helpoin. Iltarasteilla joutui itse suunnistamaan enemmän. Taas jukolassa juoksijoita oli jonossa rasteille kuin S-marketin kassajonossa, mikäli käyt normaalista kuntoilijasta (kärjessä juoksevat ovat tottakai asia erikseen). Suuret ja selvät juoksu-urat, sekä mielettömät letkat veivät usein suoraan rastille, vaikka tietenkin itse täytyy tietää keiden perään lähtee juoksemaan. Sitä kun menee helposti väärälle hajontarastille tai eksyy kokonaan kartalta, kun ei itse koko ajan seuraa minne on menossa.

Jukolassa oli myös positiivista lajiin kuuluva avuliaisuus ja yhteishenki. Mikäli olit epävarma omasta sijainnista tai siitä mihin edessäsi kulkeva letka oli menossa, ja uskalsit kysyä, vastaus annettiin lähes aina. Tietenkin jatkuva pulina hieman ärsyttääkin, mutta päällisin puolin itseltäni jäi hyvä maku koko reissusta. Tuli oikeastaan juostua iltarasteja kovempi suoritus, jos katsoo kilometrivauhtia!

Jukola (Tiomila yms.) eroaa tosiaan aika lailla "normi"suunnistuksesta. Sopivalla nopeudella menevää vetoapua löytyy melkeinpä aina ja kun vaan pitää huolen että oikealla uralla on menossa niin aika paljon se on kartta taskussa juoksemista. Ja jos oma joukkue ei ihan kärjessä mene niin rastipisteiden läheisyydetkin on niin urittunu ettei siellä kauaa yleensä etsimään joudu vaikka pientä pummia tuliskin. Eihän tuo siinä mielessä samalla tavalla haastavaa ole kuin yksin metsässä hortoilu, mutta hyvät kilometriajat siellä tosiaan aina tulee :D Ja mahtava tunnelma tuolla kyllä aina on :)
Harmittaa oikein kun on ollu niin saamaton ettei ole "kilpauran" jälkeen tullut lähdettyä vuosiin metsään. Loistavaa kuntoiluahan toi ois ja jospa sitä vielä sais aikaiseksi hakeutua paikallisille iltarasteille..

Wow, kyllä suunnistus aerobisena treeninä normaalit juoksulenkit voittaa (siis voittaa tylsyys-jännittävyys akselilla). Löysin itseni viime viikolla suunnistamasta ekaa kertaa sitten kouluvuosien. Se mieletön fiilis joka tulee kun puskee yli kallion ja märän suon halki rastille.

Treenasin ennen liveä Rautakarhun mainostamalla softalla http://suunnistussimulaattori.net/portal/index.php . Tosi hyvä koska se pakotti opiskelemaan tärkeimmät karttamerkit. Tunne tilasta ja korkeudesta ei softan kautta oikein välity. Esim. hapottaa ihan eri tavalla juosta korkeuskäyrää vastaan luonnossa kuin softalla :jahas:

Täällä yksi amatöörisuunnistaja ilmoittautuu :)

Tarkoitus on lähteä Jukolaan työporukalla ja hieman tässä ehtii vielä harjoittelemaan :D mutta ei ihmeisiin enää pysty. Ihan kivalta vaikuttaa että varmaan tulee jatkettua harjoittelua muutenkin Jukolan jälkeen. Onhan se oikein mukavaa vaihtelua esim. peruslenkkeilyyn.

Mua ei kauheasti massatapahtumat (Jukolat tai Finlandiat) innosta. Parasta on kun rastit löytää ihan itte. Tai no vielä parempaa on kun näkee rastin lähistöllä muita suunnistajia jotka kattelee ihan väärästä suunnasta ja samalla itse suuntaa parin maamerkin kautta kaasu pohjassa rastille ja vetää muut perässään :D. Viimeksi kävi näin peräti kahdesti. Opeteltavaa on edelleen rutkasti ja tulee ihan törkeitä pummeja jos ei koko ajan keskity. Mutta hienoa on.

Mulle täysin uutta moiset massatapahtumat, mutta tuleepahan nyt koettua tuo Jukola :) . Ja naisten kymppi nyt tulevana sunnuntaina :D

Täytyy katsoa noiden jälkeen mitä on mieltä massatapahtumista. Finlandia olis tässä nurkilla...on vähän tullut mietittyä lähtiskö siihen, kympin juoksemaan.

Ja naisten kymppi nyt tulevana sunnuntaina :D

Höh, mä en meinannut millään päästä salille asti kun sä olit juoksemassa.

Suunnistamassakin on käyty. Vastaan on tullut kaikenlaista kivaa:
-kauniisti kukkivaa lakkasuota
-takapuoli liukua märkää kalliota alas kun ei ollut aikaa hakea loivempaa kohtaa
-puolisääreen upottavaa suota
-muita suunnistajia jotka on vielä enemmän eksyksissä kuin mä

Konkreettisen suunnistustavoitteen olen saanut luotua: B-rata (yleensä noin 5km) alle tuntiin. Vielä ei ole ollut kertaakaan edes lähellä.

Jukolan osuuspituudet näyttävät hirveiltä 7-15km.

Höh, mä en meinannut millään päästä salille asti kun sä olit juoksemassa.

Suunnistamassakin on käyty. Vastaan on tullut kaikenlaista kivaa:
-kauniisti kukkivaa lakkasuota
-takapuoli liukua märkää kalliota alas kun ei ollut aikaa hakea loivempaa kohtaa
-puolisääreen upottavaa suota
-muita suunnistajia jotka on vielä enemmän eksyksissä kuin mä

Konkreettisen suunnistustavoitteen olen saanut luotua: B-rata (yleensä noin 5km) alle tuntiin. Vielä ei ole ollut kertaakaan edes lähellä.

Jukolan osuuspituudet näyttävät hirveiltä 7-15km.

Kivalta kuulostaa nuo suunnistusaktiviteetit :)

Tuo onkin ihan hyvä tavoite! Aika hapuilevaa on vielä oma kartanluku, mutta ihan kivaa harjoitella. Jostainhan sitä on lähdettävä liikkelle, kun sitä ei ole aiemmin tehnyt. Maastossa ekat naarmut hankittu ja melkein nilkkakin pyörähtänyt :) ...nyt kuitenkin suunnistuskengät ja muuta vermettä hankittu, joten eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa.

Mun Venla-osuus taisi olla alle 6km, joten melko kohtuullinen, tosin saa siinäkin aikaa vierähtämään, jos eksyy pahasti :D

Jukolan Venladebyytti onnistuneesti takana :)

3. osuus / 6km / 14 rastia löyty ajassa 1.04. Muutenkin joukkueelle onnistunut kokonaissuoritus. Kokonaisuutena oli todella mahtava kokemus ja olen tyytyväinen omaan suoritukseeni, kun reilu kuukausi suunnistuskokemusta takana :D

Nyt sitten lisää treeniä kuntorasteilla :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom