Suprascapularishermo vaurion (olkapää)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yusuplus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

yusuplus

Banned
Ikä
41
Oon kirjoitellut tästä jo toisessa tredissä, mutta ajattelin perustaa ihan oman. Eli olkapää tulehtu vuoden alussa ja infraspinatus ja supraspinatus lihakset ovat surkastuneet. Tällä hetkellä ulkokiertoon on tullu vähän voimaa, mutta etu ja sivukautta nostot aika voimattomia. Itse asiassa tänää oli salilla kuntotusjumppapäivä, niin koitin vipareita sivulle, niin jollain 5-6kg painoilla pysty tekee vähän pidempää sarjaa. Pari kuukautta sitten vinopenkissä 20kg kässäri tuntu aika pahalta olkapäässä, mutta nyt tein viimeksi 4 x 10 x 35, että jotain voimia on tullut sentään.

Infra ja supra eivät ole silti kasvaneet (ainakaan silminnähtävästi). Fysiatri kirjoitti lähetteen tohon julkiseen fysioterapiaan ja siellä mulle näytetään kuntoutusliikkeitä. Mä suhtaudun kaikkiin näihin kuntoutusjuttuihin aika skeptisesti, ku on tullut vastaan kaikenlaista tietäjää, jotka ei oo oikeesti tienny edes asiasta mitään ja silti on antanut ohjeita.

Ennen tota olkapää vammaa tein treenin, jossa isoilla romuilla otin alaviistoa tangolla, dippiä lisäpainoilla ja pystysoutua. Tiedä sitten mistä toi olkapää otti nokkiinsa, koska dippiä oon pystynyt aina tekemään ilman mitään olkapäävaivoja ja penkkiä myös.

Oon tässä miettiny, että kannattaako niitä penkkejä ja muita alottaa tekemään, vaikka pientä kipua esiintyisi? Jonkinlaista siedätyshoitoa? Kun ei toi olkapää tule ainakaan kuntoon, jos jotain hilavitkutinliikkeitä tekee.

Fysiatri kyseli myös, et onko hartioille tullu paljon painoa (tarkoitti varmaan kyykkytankoa tms), että sillä vois olla jotain osuutta kans vaurioon. Nykyään käytän aina pehmustetta kyykyissä ja jullessa ihan varmuuden vuoksi. Samalla sanoi, että kannatta unohtaa riuhtova treenityyli ihan kokonaan, ku mulla on taipumusta saada noi hermot solmuun. Mutta sanoi myös, että kuntosaliharrastus mun kannattaa pitää elämän loppuun asti.

Vielä pari kysymystä: Haittaako jotkut liikkeet hermon parantumista? Kauan hermon parantuminen kestää?

Tälläsenkin vaivan takia oon saanu juossa viimiset puol vuotta joka puolella ja kukaan ei oikein osaa sanoa mitään. Lähetettä sinne ja tänne ja tänne ja tonne. Tutkijat sano, et lopeta puntti, fyssa sano, et sun kannattaa pitää toi puntti. Tästä ei puutu enää, ku lääkäri sanois, et vaihda työpaikkaa. Et oon aika kiitollinen, jos joku täällä tietäis tästä enemmän ja osais neuvoa.

Asioista enemmän tietäville skannasin pari paprua (teksteissä on jotain juttua selän lapaluun siirrotuksesta)

Liitteet

• olka2.webp
    olka2.webp
    90,3 KB · Katsottu: 462
  • olka.webp
    olka.webp
    49,4 KB · Katsottu: 693
Sullahan on ollu tuuria noiden hermovammojen kanssa.. :eek:

Kyllä mä jättäisin kaikki kipua provosoivat liikkeet suosiolla, koska todennäköisesti kyse on kumminkin pidempään jatkuneesta hermon ärtymisestä (sitä kipua ennen varsinaista lihasten heikkoutta jne), joka on sitten jossain vaiheessa vain provosoitunut pahaksi ja nämä lihasatrofiat ja voimien lähteminen on tullut. Juurikin kevyt jumppa mitä fysioterapeutit ohjaa on sitä mitä kirjatkin näyttää suosittavan.

Tuo hermohan kulkee suht tiukalla linjalla lapaluun urissaan ja hinkkautuu lapaluun laitoja vasten melko helposti. Useimmin ongelmia on ilmeisesti yliolan-heittolajeissa, mutta myös puntin nosto on riskilaji.

Eli itse välttäisin kaikkea kipua tuovaa liikettä, hermo on tod näk saanut vaurioita jo pidempään, eikä se tule toipumaan jos niitä vauroita aiheuttavia liikkeitä jatketaan.

Hermovikojen paraneminen on hidasta puuhaa, tässä vammassa puhutaan totaalitoipumisessa 3-6-12kk aikatasosta. Aluksi suositellaan konservatiivista hoitoa (= lepo) 3-6kk, jos mitään toipumista ei tapahdu, niin suosittavat hermon kulun vapauttamista kirurgisesti. Ilmeisesti suht tavallista on, että infra ja supra jäävät hieman erinäiköiseksi kuin terveellä puolella, mutta voimat pitäs ajan kanssa palautua melko hyvin.

hermon kulun vapauttamista kirurgisesti.

Magneettikuvia fysiatri ja joku ylilääkäri katteli ja totes, ettei leikkausta tarvita. Että lähetään vaan kuntouttaa sitä.

Treeniohjelmassa ei oikeestaa nyt ole mitään kipua aiheuttavia liikkeitä. Ainoastaan kapeassa penkissä tuntuu, että olkapää ei ole vielä täysin normaali, mutta mitään kipuja ei esiinny (no niillä mun tän hetkisillä treenipainoilla ei pitäis kenellekkää mitään kipuja tulla ;-)

Juurikin kevyt jumppa mitä fysioterapeutit ohjaa on sitä mitä kirjatkin näyttää suosittavan.

Onks sulla heittä jotain hyviä jumppaliikkeitä? Ennen ku mä pääsen tonne julkiseen fysioterapiaan, niin siinä menee taas joku 1kk ainakin.

Hermovikojen paraneminen on hidasta puuhaa, tässä vammassa puhutaan totaalitoipumisessa 3-6-12kk aikatasosta.

Juu tämä on huomattu ton selän kanssa. Tosin se ei pääse kunnolla paranemaankaa duuniin takia (lapatuki on kehitteillä). Olkapää on ollu sökönä nyt joku 8kk, mutta koko ajan parantunut.

Onks sulla heittä jotain hyviä jumppaliikkeitä? Ennen ku mä pääsen tonne julkiseen fysioterapiaan, niin siinä menee taas joku 1kk ainakin.

Mä en valitettavasti pysty sua tässä auttaa, parempi että fysioterapeutti näkee tilanteen ja pystyy suunnittelemaan just sulle sen ohjelman.

Sen verran päivittelyä, että 1kk sisään on tapahtunu huomattavaa paranemista. Infra on ainakin alkanu vähän paisuu ja supra kans vähän. Oon alkanu vähän väkisin tekee jotain "pahoja" liikkeitä, mut aika varovasti silti. Tietäsitte kuinka innoissani oon, ku edes joku paikka alkaa paranee :)

Sen verran päivittelyä, että 1kk sisään on tapahtunu huomattavaa paranemista. Infra on ainakin alkanu vähän paisuu ja supra kans vähän. Oon alkanu vähän väkisin tekee jotain "pahoja" liikkeitä, mut aika varovasti silti. Tietäsitte kuinka innoissani oon, ku edes joku paikka alkaa paranee :)

Entäs serratus anterioriorin vahvistaminen? eli punneretaan ihan sitä ylävaiheen punnerusta sellaista nitkutusta ;)

Entäs serratus anterioriorin vahvistaminen? eli punneretaan ihan sitä ylävaiheen punnerusta sellaista nitkutusta ;)

Jos meinaat sitä, että penkissä otetaan tanko suorille käsille ja nykytetään suorilla käsillä ylös alas, niin olen tehnyt (oli vähän taukoa tosta, mutta otin sen takas ohjelmaan pari vko sitten). Tolla oon yrittäny sitä mun lapaaki saada kuntoon.

edit: mullon muuten ENMG 13.2. siellä selvii vähän tarkemmin tää homma.

Latest posts

Back
Ylös Bottom