• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Superraskaassa matala painoraja -- miksi?

Ahane

VIP
Voimanostossa superraskas sarja on +120 kg, ja painonnostossa vain +105 kg. Onkos näin matalassa painorajassa mitään järkeä, sillä sarjoja on kevyemmille ukoille paljon? Noin puolet nuorista miehistä ovat yli 180 cm pitkiä, mikä tarkoittaa että heillä on jo pituutensa puolesta parhaat mahdollisuudet pärjätä superissa.
Painoluokat ovat oikeastaan pituusluokkia "valepuvussa". 120 kg ukon ja 150 kg ukon välillä on merkittävä ero lihasmassassa, joten onko näiden reilua kilpailla samassa sarjassa?sheiko.jpg

Niin, kyllä aika moni saa itsensä tiristettyä alle tuon 110 kilon jos ruokahalu ei riitä 150 kiloon. Naisilla ylimmän raja on 84 kiloa. Vastassa voi taas olla se 130 kiloinen nostaja. Voimannostossa sentään on painorajat.

Yleisurheilussa ei ole pikajuoksua paksuille tai kuulantyöntöä pienille. Muistan jutelleeni lyhyelle kiekonheittäjälle joka aivan pokkana selitti minulle korvaavansa sylivälin monipuolisuudella. Tietysti jos ihminen kykenee poistamaan fysiikan lait, niin mikäs siinä🙂 UFC on mielenkiintoinen. Naisille ylin sarja on featherweight 145 paunaa koska eihän pikkupojat uskaltaisi katsoa kun iso nainen oikeasti päättää toisen naisen uran väkivaltaisesti.

Arvostan Anni Vuohijokea nostajana mutta kyllähän ruumiinrakenteesta jo ensivilkaisulla näkee, että mikään määrä harjoittelua ja omistautumista ei tee hänestä olympiavoittajaa. Eri lajeissa on tietyt ruumiinrakenteelliset kriteerit ja jos niitä ei täytä, niin onhan siinä mahdoton vuori kiivettävänä. Bullin vatsalla ei pyttyjä nostella. Tuota Sheikon suositusta voisi lukea niin, että "ole joko lyhyt tai vaihtoehtoisesti aivan hirvittävän painava jos haluat menestyä voimannoston maailmanhuipulla."

@Ahane Samaa olen ihmetellyt itsekin. Kun noita painonnoston painoluokkia on muuteltu moneen kertaan niin miksi se superraskaan sarjan painoraja on tullut vaan alemmaksi? Kuitenkin jo 70-luvun alussa superraskas srja oli +110kg niin ei ne miehet siitä ainakaan pienemmiksi ole tulleet. Ja jos kerran niitä painoluokkia on ollut pakko muuttaa niin itse olisin kyllä muuttanut superin painorajaa mieluummin ylös- kuin alaspäin.

@julein Tuo painin nykyinen raskaansarjan maksimipaino taas on minun mielestä yksinkertaisesti typerä.

Jos vaikka oletetaan että isot miehet ymmärtää että vahvempi voittaa[ainakin wsm:ssä 130-150kg ukot voittaa näitä 200kg hirmuja tasaisin väliajoin]?
eli siis jos 0-100kg välissä on 20 eri painoluokkaa ettei mee epäreiluksi jne. niin 100-200kg:ssa on 1 ja vahvin voittaa.
Leuanvedot voisi vaihtaa sillain että puntarilla painot vyöllä mitataan paljonko vedossa on ettei aina suosisi pikku-ukkoja :unsure:
Ja yläraja on kyllä raskaassa hanurista.

e: Tuli mieleen että onhan kuitenkin isoillakin pojilla noita sarjoja ainakin voimanostossa 110, 125(piikki ei superi), 140 ja 140+(superi)