Suonikohjuja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Kun olen aloittanut treenaamisen on sääriini ilmaantunut kaksi suonikohjua. Ne eivät näy juuri lainkaan päällepäin ellei katso tosi tarkkaan, mutta PIRU ETTÄ OVAT KIPEITÄ!! Ilmeisesti ovat ainakin osittain ihon alla piilossa (sellaisiakin suonikohjuja on).

Voisiko treenaamisella olla joku vaikutus tähän?

Kun jumppasin joskus ahkeraan (silloin, kun aloin käymään tosi paljon jumpassa) tuli mun sormeeni outo patti, joka aina ennen jumpassa ja nykyään salilla äityy kipeäksi pahkuraksi. Lääkärillä kävin pyytämässä, että sen voisi poistaa, mutta se on suonikohju!

Onko mahdollista, että runsas liikunta altistaisi suonikohjuille?

Ja huom. Olen hoikka, terveellistä ruokavaliota noudattava pääasiallisesti istumatyötä tekevä liikunallinen nuori nainen. Ei mulla pitäisi olla suonikohjujen kanssa ongelmaa :( :mad:

Ei ne suonikohjut tule liikunnasta. Ne voi olla ihmisen geeneissä, tai tulla liiallisesta istuma tai seisoma työstä. Jossa ei liikuta paljon ja veri pakkaantuu kinttuihin. Oletko nyt varma että ne on just suonikohjuja eikä vaan jotain pinnallisia verisuonia ?

Liikunnan pitäis nimenomaan ehkäistä suonikohjujen syntymistä. Suonikohjut on laskimoiden laajentumia, ja johtuvat siitä että laskimoläpät vuotavat ja veri pääsee virtaamaan väärään suuntaan. Liikunta edistää verenkiertoa laskimoissa ja siis myös ehkäisee suonikohjujen syntymistä. Istumatyö (tai seisomatyö) taas ei ole niin hyvä juttu suonikohjujen kannalta, veri pakkautuu jalkoihin kun ollaan pidempiä aikoja paikallaan.

Tiedän ennestään mistä suonikohjut tulee :)

En usko, että nää on muuta kuin suonikohjuja. Sikakipeitä, pohkeita pakottaa, sellainen epämääräinen sinertävä möykky ihon tuntumassa (suonenmallinen).

En tee istumatyötä enkä seisomatyötä. Liikun siis työssäni enkä ole paljoakaan paikoillani.

En voi käsittää mistä ihmeestä mulle noita tulee! :(

Mulla oli 20-vuotiaana jo niin paljon ikävännäköisiä ja kipeitä suonikohjuja, että leikkautin ne yksityisellä. Maksoi noin 5 tuhatta vanhaa markkaa (en muista tarkasti), pohkeet oli muutaman päivän tiukoissa kääreissä ja tikit poistettiin 10 päivän päästä. Sitten sai aloittaa kevyen liikunnan. Mustelmat häipyi n. kuukaudessa ja pienet arvetkin vaalenivat niin, ettei mitään huomaa.

Nyt 9 vuotta myöhemmin suonikohjuja on taas tullut toisen jalan sääreen ja pohkeeseen, ja kohta lienee uusi leikkaus edessä. Leikkaus tehdään niin, että kohjuisen suonen päihin tehdään viillot ja suoni vedetään jollain virkkuukoukun näköisellä puikolla pois.

Lääkäri selitti, ettei niiden tulolle voi mitään eikä se johdu esim. punttitreenistä. Joillekin vaan tulee niitä, onneksi niitä voi kuitenkin leikata.

Hippa!
En halua olla saivartelija, mutta ensin sanoit näin...

Originally posted by Hippa
Ja huom. Olen hoikka, terveellistä ruokavaliota noudattava pääasiallisesti istumatyötä tekevä liikunallinen nuori nainen. Ei mulla pitäisi olla suonikohjujen kanssa ongelmaa :( :mad:

Ja sitten sanoit näin...

Originally posted by Hippa
En tee istumatyötä enkä seisomatyötä. Liikun siis työssäni enkä ole paljoakaan paikoillani.

Siis miten se nyt oikeen on?

Mun ystävä on myös tosi liikunnanllinen nuori nainen (paitsi että tekee istumatyötä), mutta pari vuotta sitten sillä tuli tosi pahannäköiset ja kipeet suonikohjut pohkeisiin. Hän kävi leikkauttamassa ne ja pääsi vaivasta eroon. Niitä kyllä saattaa tulla myöhemmin uudestaan koska hänen äidillään on myös suonikohjuja.

Ei muuta ku menet lekuriin.

Mun toinen sivupersoona käy välillä juttelee omiaan :rolleyes: :D

Juu, siis mä olen (sijais)ope. Nousen tunnin aikana monesti seisomaan, joten en istu enkä seiso pitkiä aikoja putkeen. Istun enemmän kokonaisuudessaan päivän aikana (koska koneella istun, kun pääsen kotiin).

Suonikohjuja pahentaa erityisesti työ, jossa seisotaan pitkiä aikoja putkeen eikä liikuta.

Mun ei minkään järjen mukaan pitäisi saada noita suonikohjuja.

Eikä niitä saa poiskaan leikattua, koska tienaan niin vähän, että hyvä, että vuokran jälkeen saa ruokaa. Ei ole mitään mahkuja saada niitä leikattua.

Esteettistä haittaa noista ei toistaiseksi ole, mutta ne on kipeitä ja pohkeita aina pakottaa.

Mutta en mä sitä esteettistä haittaakaan halua enää tähän ruljanssiin :(

Hippa,testaa Hirudoidia apoteekista ja nosta kintut "pystyyn" aina,kun mahdollista,tuolissa laita jalat niin etteivät reidet painu reunaa vasten.(kamalan vaikeesti selitetty,toivottavasti hoksaat..)

Mulla samaa vikaa,pakottavat pirulaiset ja nyt kun tehokkaammin oon reenannu,niin näkyvätten ne suonetkin paremmin...Lääkäriä joku jo ehdottikin,mutta älä nyt heti panikoi:) ..

Mä siis menin suoraan yksityiselle kirurgille, kun kesäduunista oli rahaa taskussa. Mutta tehdään noita suonikohjuleikkauksia julkisenkin hoidon piirissä. Eli kyseessähän on sairaus ja kivulias sellainen ja ne pitää hoitaa. Ehkä voisit tiedustella miten leikkausjonoon pääsee ja kauanko kestää?

Noi apteekin voiteet ym. konstit voivat vähän auttaa, mutta näille pirulaisille ei todella voi mitään pitemmän päälle:(

Originally posted by pihlis
Mä siis menin suoraan yksityiselle kirurgille, kun kesäduunista oli rahaa taskussa. Mutta tehdään noita suonikohjuleikkauksia julkisenkin hoidon piirissä. Eli kyseessähän on sairaus ja kivulias sellainen ja ne pitää hoitaa. Ehkä voisit tiedustella miten leikkausjonoon pääsee ja kauanko kestää?

Noi apteekin voiteet ym. konstit voivat vähän auttaa, mutta näille pirulaisille ei todella voi mitään pitemmän päälle:(

Julkisella sektorilla leikataan ainoastaan vaikeat tapaukset. Minä en sellaiseen kuulu (ainakaan vielä).

Paljon sulla maksoi? Monta kohjua leikattiin? Jäikö mitään arpia?

"Maksoi noin 5 tuhatta vanhaa markkaa (en muista tarkasti), pohkeet oli muutaman päivän tiukoissa kääreissä ja tikit poistettiin 10 päivän päästä. Sitten sai aloittaa kevyen liikunnan. Mustelmat häipyi n. kuukaudessa ja pienet arvetkin vaalenivat niin, ettei mitään huomaa."

Multa leikattiin molemmista pohkeista n. 3-4 kohjuista suonta...Leikkaus tehtiin Eiran Sairaalassa ja sisäänkirjautumisesta poislähtöön aikaa kului pari tuntia. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa ja kesti puolisen tuntia. Sattui jonkin verran mutta kyllä sen kesti ja puudutusta sai aina lisää kun pyysi. Arvista tuli semmoisia 1 cm:n mittaisia, jotka siis ovat jo täysin huomaamattomia.

Ei ne suonikohjut tule liikunnasta. Ne voi olla ihmisen geeneissä, tai tulla liiallisesta istuma tai seisoma työstä. Jossa ei liikuta paljon ja veri pakkaantuu kinttuihin. Oletko nyt varma että ne on just suonikohjuja eikä vaan jotain pinnallisia verisuonia ?
Tämä on tosi vanha ketju, jonka lukaisin läpi.
Eikös tieteellisestikin ole todistettu, että useat ehkäisypillerit aiheuttavat naisille suonikohjuja. Yksi ystäväni oli käyttänyt jotain ehkäisypillereitä, joiden merkkiä en muista ja kaikki hänen tapaamansa naiset, jotka käyttivät samaa merkkiä, olivat saaneet pahat suonikohjut. Lopulta kävi ilmi, että Englannissa oli kuollut naisia tämän valmisteen aiheuttamiin komplikaatioihin. Vuosikausia sitä kuitenkin käytettiin. En tiedä, onko se tuote kielletty nykyään.

Suonikohjut on mitä suuremmissa määrin perinnöllisiä. Toki istuma- ja seisomatyö voi niitä aiheuttaa, mutta yleensä silloin myös henkilöllä on ollut niihin taipumus. Itse olen aina ollut hoikka ja urheilullinen ja tehnyt niin seisoma, kuin istumatyötäkin. Ensimmäiset merkit suonikohjuista ilmestyi jalkaani jo 16-vuotiaana, tosin hyvin hyvin pienenä. Noin pari kymppisenä tein seisomatyötä (ravintola) ja iltaisin pohjetta, jossa suonikohju oli pakotti ja särki, sekä sääri tuntui pinkeältä ja kohju pullistui ulos. Nykyisin suonikohjuni on kasvanut ja on jo erittäin näkyvä, sekä samainen suoni on kohonnut useista kohdista. Harmittaa, koska muuten jalkani on nätit.. Ja tämän kaiken olen saanut äidiltäni, jolta suonikohjut on leikattu useita kertoja. Minulla siis sama edessä. En edes uskalla ajatella miltä jalkani näyttävät, jos tulen raskaaksi! Itse ajattelin kuitenkin vuodenvaihteessa mennä hoitamaan kohjuni pois tällä uudella vaahtomenetelmällä! Onkohan kellään kokemusta moisesta tai tietoa hinnasta. Botuliiniklinikalla lähtöhintana on 300 euroa, mutta luulen, että niin halvalla ei kukaan pääse.

http://www.botuliiniklinikka.fi/sairaus_vaahtoruiskutus.html

Onks suonikohjut aina "pullollaan"? Mulla on nimittäin tuollaisia sinertäviä ja punertavia pieniä suonenpätkiä jaloissa jonkin verran, ja ne vähän huolettaa, etenkin kun tuntuu että ne on lisääntyneet e-pillerien käytön myötä :S Oon kuitenkin melko liikunnallinen ja normaalipainon alarajoilla eikä mielestäni äidilläni ole mitään kohjuja.

Onks suonikohjut aina "pullollaan"? Mulla on nimittäin tuollaisia sinertäviä ja punertavia pieniä suonenpätkiä jaloissa jonkin verran, ja ne vähän huolettaa, etenkin kun tuntuu että ne on lisääntyneet e-pillerien käytön myötä :S Oon kuitenkin melko liikunnallinen ja normaalipainon alarajoilla eikä mielestäni äidilläni ole mitään kohjuja.
Katkenneita pintaverisuonia taitavat olla. Eivät ole vaarallisia, ikävän näköisiä vaan.

Raskauden aikana (2006) molempiin etureisiini ilmestyi n. hieman 2 euron kolikkoa suuremmat mustelmat. Ajan mittaan mustelmat katosivat, mutta oikeaan reiteen jäi noin herneen kokoinen patti. Sormella kun tuota pattia painaa tekee se kipeää. Välillä myöskin jalassa esiintyy kipua, aivan kuin suonenveto. Välillä kipu taas muistuttaa enemmänkin sellaista, että joku nostaisi suoneen virkkuukoukkuun ja kiertäisi sitä. Mietinkin, että voisiko kyse olla juurikin tuollaisesta sisäisestä suonikohjusta? Joskus kävin asiasta työterveyslääkärillä ja hoidoksi määrättiin Hirudoid Fortea.. hyöty oli nolla. Reisissä on muutenkin paljon katkenneita pintaverisuonia. Otolliset tekijätkin suonikohjuille löytyy eli huomattava ylipaino ja istumatyö. Liikunnan lisäämisellä ja saliharjoittelulla en ole vielä ainakaan huomannut olevan vaikutusta huonompaan tai parempaan suuntaan.

Onkohan tuollaiseen kipukohtaukseen mitään apukeinoa? Hieroa kun ei voi sillä kipu on todella kova.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom