Suomen eduskunta ja hyvä veli -järjestelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.5.2004
Viestejä
1 856
Viimeisin osoitus tästä bolshevismista on Jari Vilenin kaavailtu asema suurlähettiläänä Unkarin suurlähetystössä. NYT-lehden viimeisellä aukeamalla oli erittäin hyvä kolumni aiheesta, yritin etsiä sitä netistä, mutta en löytänyt.

Normaalisti suurlähettilääksi pääsy vaatii
A) akateemista tutkintoa (ok, maisterin tutkinto löytyy Vileniltä, teki sen copypastella jostain vanhasta kuntaselvityksestä )
B) Kavaku-hakua UM:n työntekijäksi (ei löydy Vileniltä)
C) kokemusta ulkoasianhallinnon työstä (ei löydy Vileniltä)
D) Noin 20 vuoden työuraa ulkoministeriön tehtävissä, jossa hitaasti noustaan hierarkiassa ylöspäin (juu, ei löydy.)

Suosittelen lukemaan, aihe koski tätä:
"Ulkoasiainhallinnon virkailijat suomivat palkkionimityksiä

Julkaistu: 7.12.2006 15:36

Ulkoasiainhallinnon virkailijayhdistys vaatii, että suurlähettiläsnimityksissä on luovuttava palkkionimityksistä, tehtiinpä ne poliittisilla tai muilla perusteilla. Yhdistyksen mielestä suurlähettiläiksi on ensisijaisesti valittava ulkoministeriön virkauralla ansioituneita ja kouliintuneita henkilöitä.

MTV3:n uutisissa kerrottiin alkuviikosta, että kansanedustaja Jari Vilénille (kok) kaavaillaan suurlähettilään tehtävää, ellei häntä valita OECD:n apulaispääsihteeriksi. Vaihtoehtoina on esitetty Unkaria ja Kreikkaa.

Yhdistyksen kannanotossa ei mainita nimeltä ketään henkilöitä. Siinä kuitenkin varoitetaan pitämästä suurlähettilään tehtävää poliittisena palkkiona tai pakastevirkana seuraavia haasteita odottaessa.

"Suomen ja sen kansalaisten etujen valvonta ja ajaminen eivät voi sallia nimityksiä tällaisin perustein."

Suurlähettilään tehtävään ja ulkoasiainneuvoksen virkaan voidaan nimittää myös erivapaudella. Virkailijayhdistys muistuttaa, että ulkoasiainhallinnossa on perinteisesti vältetty poliittisia virkanimityksiä. Jos erivapausnimitykseen poikkeuksellisesti päädyttäisiin, ratkaisu olisi myös perusteltava.

Ulkoasiainhallinnon henkilökuntaa edustava yhdistys myös ehdottaa, että jatkossa erivapaudella nimitetyt olisivat ulkoasiainhallinnon palveluksessa vain tehtävänsä mittaisen määräajan. Nykyisellään he pysyvät palveluksessa suurlähettilään tehtäviensä päätyttyäkin. "
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän tuo nimitys vähän periaatteiden vastaiselta näyttäisi, mutta mielestäni Vileniä ei voi syyttää pätemättömyydestä. Takana on kuitenkin uraa kansanedustajana 8 vuotta, ministerinä, kv. luottamustehtävissä ja kyllä niitä akateemisiakin ansioita löytyy (apurahatutkijana).

Eikö tuo Kavaku ole tarkoitettu alle kolmikymppisille uransa alussa oleville virkamiehille? Eikö sekin olisi vastoin järkiperiaatteita että ainoastaan sen kautta voisi päästä ulkoasiainhallinnon erityistehtäviin? Tarkoituksena on kuitenkin valita tehtävään pätevin tyyppi.

Ja kuten viime kesänä Ulkoministeriössä ilmitulleet toilailut määräaikaisten palkkaamisissa osoittivat, ei kaikki ole kunnossa siinäkään päässä :D
 
Hyvä veli- järjestelmästä sen verran, että eikös Halosenkin pitänyt Suomen pankin pääjohtajaksi nimittää joku "ei-poliittisin perustein" ja miten kävikään? Mutta näinhän nää jutut menee, minkäs sille tekee....
 
Kyllähän tuo nimitys vähän periaatteiden vastaiselta näyttäisi, mutta mielestäni Vileniä ei voi syyttää pätemättömyydestä. Takana on kuitenkin uraa kansanedustajana 8 vuotta, ministerinä, kv. luottamustehtävissä ja kyllä niitä akateemisiakin ansioita löytyy (apurahatutkijana).

Eikö tuo Kavaku ole tarkoitettu alle kolmikymppisille uransa alussa oleville virkamiehille? Eikö sekin olisi vastoin järkiperiaatteita että ainoastaan sen kautta voisi päästä ulkoasiainhallinnon erityistehtäviin? Tarkoituksena on kuitenkin valita tehtävään pätevin tyyppi.

Ja kuten viime kesänä Ulkoministeriössä ilmitulleet toilailut määräaikaisten palkkaamisissa osoittivat, ei kaikki ole kunnossa siinäkään päässä :D

Miten nämä Vilenin ansiot automaattisesti nostavat hänet paremmaksi kuin muut ulkoministeriön tehtävissä palvelleet henkilöt? Erityisesti, kun suurlähettilääksi ei todellakaan riitä kahdeksan vuoden työkokemus ulkoasiaintehtävistä. Oletan, että sieltä löytyy pääosin paremmin motivoitunutta, fiksumpaa ja asiansa osaavia ihmisiä kuin kansanedustuslaitoksessa pyörivistä poliittisista broilereista.

Miksi entisille kansanedustajille pitää pedata joku tällainen mukava ja leppoisa edustustehtävä? Mitä hyvää sillä saadaan aikaan, varsinkin kun Vilen ei todellakaan ole mikään tunnettu maailmanparantaja tai Suomen kv.suhteiden erityisosaaja.

Vilen samalle viivalle muiden hakijoiden kanssa. Tällä kertaa voitaisiin poiketa siitä normaalista poliittisesta kuviosta, että "jos ei löydy sopivaa, niin valitaan sitten pätevin", vaan valittaisiin se pätevin suoraan.
 
Ihan totta. Kai tämä ilmentää jonkinlaisia valtasuhteiden epätasapainoja.
 
Onhan tuo jo melkeen korruptiota. Eiku eihän Suomessa ole korruptiota. Raejuusto otti asian yllättävän tyynesti. Jos Jari "Tein melkeen 20% omasta gradusta" Vilen edustaisi jotain muuta puoluetta, olisi eri ääni kellossa. Mutta semmosta se on. :)

Muistakaa äänestää.
 
Back
Ylös Bottom